Jong paard luistert niet in de bak thuis.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geert4458

Jong paard luistert niet in de bak thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 10:49

Hallo,
Zoals de titel al zegt, mijn 4 jarige ruin die heeft de kop dwars in de bak.. alleen thuis dat is het minste.
Ik ga inmiddels al 4 weken 1 keer per week naar les.
Het is een tijd weer goed geweest. maar nu is het weer een paar dagen helemaal mis.
Gister wou hij niet door galoperen bij de bochten. Hij is in het begin van het jaar helemaal nagekeken door een fysio. en in november is hij naar de tandarts geweest. is het gewoon puber gedrag? of moet ik het anders aanpakken.

p.s. ik ben geen opgever dus ik laat hem het wedstrijdje winnen. maar elke keer is het weer mis.

Groeten Geert

Doubtless

Re: Jong paard luistert niet in de bak thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:50

Ik ben niet zo bekend met de term "De kop dwars in de bak".
Wat doet 'ie? Wat vraag je, hoe vraag je dat & hoe reageert 'ie hier op?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:51

Misschien is jouw bak thuis zwaarder als de bak op les?

geert4458

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 10:53

Hij is ontzettend heet, en als je hem aandraaft dan bokt hij vaak.
Met galop dan zet hij hem stil in 1 specifieke hoek 'de uitgang'.

geert4458

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 10:55

De bak op les is net gedraineerd dus die is erg zwaar.. en vaak na een halfuur gaan wij ook niet door.
Thuis hebben wij een nette bak die niet klein is..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:56

Misschien kun je tijdelijk iemand zoeken die net even wat sneller en handiger is met jonge paarden.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:58

Uh misschien balans? Is hij wel sterk genoeg om zich zelf in balans te kunnen houden en wat doe jij in de bochten?
Stoppen bij de uitgang, misschien hem juist even niet die hoek in willen rijden maar daar iets van de hoefslag afkomen
Maar wat verwacht je eigenlijk van een 4jarige dat die gelijk braaf zijn rondjes doet?
Naar mijn mening ga je ook pás 4x naar les in plaats van ál 4x naar les.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:00

Misschien vindt hij het gewoon allemaal nog moeilijk. Bochten in galop zijn lastig voor een jong paard dat zijn balans nog niet goed heeft gevonden met iemand op de rug. Hoelang is hij onder het zadel?

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:10

Ik begrijp dat het t met les dus minder/niet doet? Is het dan niet zo dat je tijdens je les geconcentreerder/beter rijdt, dan thuis?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:17

klinkt bij mij als een normaal jong paard, net ingereden, onder het zadel bij een ruiter die (te) weinig ervaring heeft met het doorrijden en de problematiek die je bij jonge paarden kunt tegen komen.

Citaat:
De bak op les is net gedraineerd, dus erg zwaar?
wat bedoel je daarmee?
een gedraineerde bak is over het algemeen juist beter dan een bak die niet gedraineerd wordt..
draineren betekent water afvoeren en hiervoor ligt er een systeem onder de grond van de bak..
dat schakel je niet aan of aan, dat gaat continue.. water valt, wat teveel aan water is, zakt door de bodem en verdwijnt door de drainage.. een niet gedraineerde bak, neemt evenveel water op tot het verzadigd is en gaat dan plassen vormen..

met het weinige regen van dit moment, vermoed ik eerder dat je bedoelt dat men de bak gesproeid heeft, zodat hij niet te mul wordt (wat ook beter is in verband met het opvliegende stof en de zwaarte van een te mulle bodem)..

wat je dus ook bedoelt.. je hebt niet gesproeid.. of je bak is verzadigd met water.. beide is zwaar voor een jong paard. zeker als deze nog wat problemen heeft met zijn balans.

vanuit de ontspanning rijden, overgangen oefenen..
gewoon een lange zijde in galop en dan terug nemen.. in draf de korte zijde en dan weer aanspringen.. is beter dan 5 rondjes door de bak vliegen..

evenals in draf.. voor hij rennerig wordt of onrustig terugnemen in stap.. beter 10 passen ontspannen in draf, dan 3 rondjes modderen.

Citaat:
p.s. ik ben geen opgever dus ik laat hem het wedstrijdje winnen. maar elke keer is het weer mis.

dat klinkt juist wel als opgeven.. lukt niet om een lang stuk te draven of te galoperen, dus neem je hem niet terug naar stap om het te corrigeren en opnieuw te proberen.. maar je laat hem doen wat hij denkt dat goed is.. Daarnaast is het geen wedstrijdje.. hij moet van jou horen wat de bedoeling is..

ik zou zeggen 10 stappen terug in het niveau van de belering.. en er een instructeur bij zoeken die ervaring heeft met zeer groene paarden, hoe lang hij nu ook onder het zadel is, blijkbaar is er iets mis in de basis.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 01-05-15 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:18

Goed luisteren naar het paard. Het paard probeert je iets te vertellen en is niet dwars of toont geen pubergedrag.

Je hebt een jong dier, die nog veel moet leren maar vooral ook zoekende is naar wat er van hem wordt verwacht, naar wat hij kan, naar wat jij wilt, naar wat je doet. Als jij het niet goed doet, zal een jong onervaren paard het ook niet goed doen. Zo simpel is het :)

Dus niet boos worden of denken dat het paard je zit te sarren, maar ga je afvragen waarom hij niet mee kan werken.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:32

geert4458 schreef:

Groeten Geert

Dit dus, hier ga je volledig de mist in.
Je paard speelt geen spelletje en maakt er ook geen wedstrijdje van.
Als jij het zo blijft benaderen dan gaat het nooit lukken omdat je in gevecht gaat met je paard die iets niet begrijpt.
Je gaat toch ook geen wedstrijdje aan met een kleuter die breuken niet begrijpt

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:36

Over het bokken.
Is het zadel nagekeken? Ligt dit goed?
Zit het hoofdstel ook goed?

Mijn jonge paard heeft soms wat pubergedrag (nadat hij de galop geleerd had, wilde hij iedere keer aanspringen bijvoorbeeld. Dat was leuk en nieuw....).
Maar meestal wil hij ons iets duidelijk maken.
Een hoofdstel wat niet lekker zit, het zadel wat nagekeken moet worden. Dat soort dingen. Soms is het alleen lastig om te filteren.

Laatste keer ging hij ineens heel erg tegen mijn man in. En we snapten niet waarom. Uiteindelijk kregen we door wat er aan de hand was. Zijn hoofd was gegroeid en het bit zat niet goed meer. Dit zat te strak en daar ging hij om in protest.
Dit protest begon klein er werd steeds heftiger. Op een gegeven moment steigerde hij zelfs.
Bakstukken van het hoofdstel een gaatje losser gemaakt en probleem was meteen opgelost.

Het kan in kleine dingen zitten.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:43

Nijeholtpade kom je vandaan. Is jullie clubterrein dan in Oldeholtpade aan een grindpad? Als het paard eerst wel doorgaloppeerde misschien eens hulp vragen thuis. Iemand die even met je meekijkt.
Laatst bijgewerkt door Lithya op 01-05-15 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

geert4458

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 11:45

dat over balans wil ik je gelijk meegeven. En wij zijn nog druk bezig met het rechtrichten en balans oefeningen. de bak op les is net gedraineerd dus het zand is nog vrij los. Het is voor mij alleen een zekerheid dat ik wil weten dat het een kwestie van trainen is. Ik ga volgende week naar een manege met een vrij grote binnenbak. En ik zou het volgende week eens vragen aan mijn instructrice van hoe en wat. verder heb ik een vrij goede instructrice met ervaring.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:47

Voor de niet-noorderlingen onder ons:
De uitdrukking “de kop dwars hebben” betekent zoveel als dwars, opstandig, niet willen luisteren, ongehoorzaam, evt. brutaal. Met “alleen thuis dat is het minste” wordt bedoeld dat het meest vervelende eraan is dat het paard het alleen maar thuis doet. Het gebruik van het woord minste op deze manier is typisch noordelijk.

Goed, tot zover de taalles, nu naar de rijles.

Kan je instructeur niet een paar keer bij je thuis komen? Kennelijk doe je thuis iets wat je op les niet doet. Met een jong en net zadelmak paard moet je niet te netjes willen rijden. Lekker voorwaarts rijden, licht contact met de mond houden en hoeken afronden. Niet teveel gaan zitten prutsen en regelen, daar kan zo’n dier nog niks mee. Zeker niet als je in een zware bak rijdt. Keer grote volte, van hand veranderen en klaar ben je alweer. En vergeet vooral niet je paard duidelijk te belonen als het dier braaf is. Even snel een aai op de hals en ‘braaaaaaf’ zeggen. Kan je niet vaak genoeg doen.

geert4458

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 11:58

Lithya schreef:
Nijeholtpade kom je vandaan. Is jullie clubterrein dan in Oldeholtpade aan een grindpad? Als het paard eerst wel doorgaloppeerde misschien eens hulp vragen thuis. Iemand die even met je meekijkt.

Ik les inderdaad daar. Ik ga volgende week met een andere instructrice een les thuis doen. Zij is volledig gericht op het gebied van jonge paarden.

Hij is inmiddels vanaf november zadelmak.

Zijn er des noods nog dingen die ik zelf kan doen als: slalommen om pionnen? 'wat ik nu ook al doe'

Het zadel is compleet nagekeken en opgevuld bij een zadelmaker.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:12

Ik denk eigenlijk dat je eerst een beetje meer basis moet doen en zorgen dat het paard sterker word. Longeer je? Of ga je wel eens met hem naar buiten (desnoods aan de hand of fiets)? Kan het paard een balkje draven?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:14

Dan woon je vlak bij mij in de buurt. :)

Ik weet anders ook wel iemand die goed les geeft, veel doet met jonge paarden en je kan goed helpen hiermee.

geert4458

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 12:15

Hij heeft een dikke 3maand alleen maar gelongeerd 'grondwerk'. Nu longeer ik hem voor het rijden en nog 2 keer per week. Is het galoperen aan de longe ook een idee om te trainen. 'intervallen?'
Hij gaat regelmatig wel mee op een buitenrit. hij kan daar prima op een goede hand galoperen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:47

Het wil wel eens schelen door ze aan de longe het galoperen wat te laten doen. Echter kan het galoperen voor de een eenvoudiger zijn dan voor de ander. Rijd je een van de paarden uit je onderschrift?

Bij een jong paard moet je je inderdaad nog niet richten op hoeken uitrijden. Dat doe je pas in de loop van de training. dus na maanden. Dat zal je instructrice je ook vast meegegeven hebben.

geert4458

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 12:55

Mmh raar. zij heeft mij juist verteld dat ik gewoon de bochten door netjes door moet galoperen.. en ik heb mezelf ook aangewezen dat ik eerst beter het rechte werk een keer een overgang kan maken naar galop. En de bochten gewoon draven?

geert4458

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 12:58

De merrie is vorige week verkocht. die 3 jarige word in juni beleerd.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:18

Een jong paard mist de kracht om echt de hoeken in te lopen, die rij je in het begin dan minder scherp. Dat zouden ze wel moeten kunnen. Succes met je 3-jarige!!

geert4458

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 13:24

Ik pak natuurlijk ook niet de hele hoek. ik maak er een mooie ruim bocht van. ik geef hem de hulp alleen een linker voetje dat hij de bocht niet helemaal afsnijd. Ik ga in het weekend van top tot teen alles nalopen. ik heb iemand voor zaterdag geregeld die me erbij gaat helpen.