Paard met HKO klasse 3 verkopen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Paard met HKO klasse 3 verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 18:40

Hai,

Lang verhaal kort: paard van 9 jaar te koop, nooit problemen mee gehad, een enkele koliek jaren geleden en verder niks. Paard wordt voor verkoop op de foto gezet en blijkt op beide voorbenen een 3 te krijgen i.v.m. HKO. Maarrr, zoals gezegd nooit een pas kreupel gelopen en wordt sinds ruim een half jaar elke dag gereden. Inslapen voelt dus wat tegennatuurlijk...

Wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 30-04-15 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ingvdh

Re: Paard met HKO klasse 3 verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:45

De foto zegt alleen iets over risico maar niet of het dier er ook daadwerkelijk last van gaat krijgen. Een 3 is nog niet de allerslechtste classificatie. Zeker niet erg genoeg om in te slapen.

Paard dat ik ken was bijna voor heel veel geld verkocht, de koop is afgeketst op foto's want die waren niet goed, we zijn nu 10 jaar verder en het paard is nooit kreupel, loopt super in de sport etc. Het zegt dus niet of het paard daadwerkelijk niet meer geschikt is om er wat mee te doen.

Maar eerlijkheid gebied, de prijs zal wel aangepast moeten worden naar een paard dat dit risico met zich meedraagt. Daarnaast eerlijk vertellen aan koper.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:49

Idd, verkopen is prima, maar dan wel eerlijk zijn naar de kopende partij. Het lastige daarbij is wel: vind maar eens iemand. Ook kopers in de lagere prijsklassen willen vaak toch een paard waar niks aan mankeert. Wat overigens een Utopie is :D :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:49

Zelf houden en mee doorrijden of verkopen met aangepaste prijs :)
(als zal dat bedrag niet veel zijn ivm het eventuele risico dat men loopt in de toekomst)

Kijk het paard hoeft er geen last van te krijgen, maar het risico zal een toekomstige koper niet nemen (voor bv doelstelling sport)
Voor recratie is het natuurlijk minder risico, maar ook daar is de prijs dan naar.

Damon12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:51

Het risico is er en wil je het paard verkopen zou ik het wel vermelden. Dit zodat de mensen die hem/haar kopen rekening kunnen houden met de kosten die het paard met zich meebrengt ivm beslag, eventuele medicatie later en dat hij/zij misschien niet tot zijn 25e gereden kan worden.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 18:52

Nee dat is inderdaad zo, maar ook hier is de koop afgeketst, begrijpelijk natuurlijk. Punt is meer, is het naief om te denken dat er vanzelf wel iemand voor komt? Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik een paard er zelf op zou laten staan namelijk...

Precies mijn probleem Babootje en listiglistje :D Het is een lief paard met goede papieren dat braaf aangereden is, leek geschikt voor de sport maar dat wordt nu even overhoop gegooid.

Uiteraard vermelden we het bij de verkoop. Maar jullie denken dus wel dat er meer mogelijk is dan Nijkerk, om het even bot te zeggen? Ze gaat natuurlijk niet zomaar weg maar we willen wel eerlijk blijven naar het paard.

Aanhouden is helaas geen optie.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:03

Er zal uiteindelijk vast wel iemand zijn die het risico op de koop toe neemt maar daar zal je prijs dan ook naar moeten zijn en een portie geduld van jou dat het even kan duren.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:06

Kirsha schreef:
Nee dat is inderdaad zo, maar ook hier is de koop afgeketst, begrijpelijk natuurlijk. Punt is meer, is het naief om te denken dat er vanzelf wel iemand voor komt? Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik een paard er zelf op zou laten staan namelijk...

Precies mijn probleem Babootje en listiglistje :D Het is een lief paard met goede papieren dat braaf aangereden is, leek geschikt voor de sport maar dat wordt nu even overhoop gegooid.

Uiteraard vermelden we het bij de verkoop. Maar jullie denken dus wel dat er meer mogelijk is dan Nijkerk, om het even bot te zeggen? Ze gaat natuurlijk niet zomaar weg maar we willen wel eerlijk blijven naar het paard.

simpel, zolang ze niet kreupel zijn, hebben ze geen pijn en zijn ze gewoon bruikbaar!

Slacht zou ik pas doen bij kreupelheid.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 19:14

Bedankt voor de reacties tot dusver. We gaan het gewoon proberen en zien wel hoe lang het gaat duren. Ze zit niet op de schopstoel :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:25

Ik vind het heel dubbel,paard is nog maar 9 en een 3 is niet de zwaarste beoordeling maar wel al zwaar.Dus het is wel waarschijnlijk dat het paard er last van gaat krijgen.
Zelf zou ik zo'n paard laten staan.
Verkopen vind ik ook heel moeilijk, ik denk dat dit probleem toch een rol gaat spelen in de toekomst en dit soort paarden belanden vaak bij een wat louche soort handelaars en gaan van hand tot hand.Ook dit zou ik voor mijn paard niet willen.
Persoonlijk vind ik dit een moeilijk dilemma,als het zou kunnen zou ik ze denk ik houden en haar laten hemelen als de tijd daar is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:38

Kirsha schreef:

Ja hoor, zolang ze niet kreupel lopen dan kun je gewoon rijden. En als ze er wel kreupel op worden dan is het nog niet altijd "einde verhaal". De verzekering krijg je ze alleen niet in op een HKO 3 of je moet het alleen obv klinische keuring doen en het er niet bij zeggen (dat gebeurt nog steeds vaak genoeg).
Er zijn nog steeds veeartsen die een zenuwsnede uitvoeren (al mag dat eigenlijk niet). Eer dat je echt aan "Nijkerk" toe bent kan er nog een hoop. Maar het is een risico en kans op hoge kosten voor de koper op het moment dat ze toch nog willen behandelen. Daarom moet de prijs ernaar zijn.
Risico is wel dat op een goedkope prijs er ook louche handelaren afkomen. Die het paard vervolgens weer duur verkopen zonder het gebrek te melden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:48

Laat de foto's eerst eens herbeoordelen.
Wat voor de een 3 is is bij de ander een 2.
Verder, tja er is een kans dat ze er last van krijgt, maar net zo goed is het nog 10 jaar stabiel.
Net als bij bijv klinisch afwezige spat die wel op de foto zichtbaar is kun je dan het beste na 6 maanden nog een keer foto's maken om te zien of het onrustig is of stabiel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:52

Bij een 3 moet je toch wel maatregelen gaan nemen zoals twee keer per jaar door een DA laten monitoren op eventuele veranderingen. Dat brengt kosten met zich mee, en het is natuurlijk een nog onzekere toekomst als bij een gezond paard. Zou zo'n paard zelf nooit kopen, en vele met mij. Je beste kans om van het paard af te komen is de handel, en dan maar hopen dat ze alleen klinisch keuren. Dat is echter wel oneerlijk, tegenover de koper, maar ook tegenover het paard. De kans dat het paard er last van gaat krijgen is immers wel behoorlijk, en dan is het fijn als de nieuwe eigenaar meteen weet waar te zoeken en welke maatregelen te nemen.

Een kans op eerlijke verkoop is erg klein, je kunt het proberen, maar de kans is groot dat je paard er uiteindelijk toch de dupe van gaat worden (kans groot dat op een lage prijs de slechtere maneges/handelaren af komen, het paard als gezond verkopen, of gebruiken tot het echt "op" is... )

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:59

persoonlijk zou ik zo'n paard ook niet vlot kopen.
wat Sizzle zegt is natuurlijk wel zo, maar dat is dan gewoon een mazzeltje voor de koper in zo'n geval.
je kunt er in principe vanuit gaan dat dit paard op jongere leeftijd al issues zal gaan krijgen..

ook voor de recreatieve ruiter kan dit het geval zijn of bezwaarlijk.. recreatief is niet hetzelfde als minder belastend.. in principe betekent dat alleen dat de ruiter in kwestie niet de wens heeft om hem/haar uit te brengen.

over 6 maanden opnieuw op de foto zetten lijkt mij ook alleen aan de orde als je hem dat halve jaar ook stevig in training zet.. immers een paard op rust of met lichte werkzaamheden die geen wijziging toont op deze leeftijd, dat zegt heel weinig.. als het geen wijzigingen oplevert en je hebt hem pittig aan het werk gezet, dan kun je daarmee de prijs weer ietsjes liften vanaf de nieuwe bodem..

maar dan maak je meer kosten dan dat het aan meerprijs zal opleveren, plus je hebt 6 maanden meer onderhoud..

ik zou persoonlijk een bruikleen overwegen.. vind een mooi plekje, of een fijne ruiter die wel graag een paard wil hebben.. wat voor vergoeding of wat de ruiter dan zelf betaald moet je dan zelf bepalen.. zelf zou ik in zo'n geval blij zijn als ik er niets voor krijg en dat de ruiter in kwestie verder alle kosten heeft, maar dus geen eigendom... je kunt dan na een jaar altijd beslissen om hem/haar het dier te schenken.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 23:11

Ik weet niet of je stalling aan huis hebt? Pension oid?

Zag pas een paard met een aandoening, die was gratis, met de voorwaarde dat hij 1 jaar bij hun op pension zou blijven. Dat vond ik echt goed bedacht... Op die manier is de kans op een serieus iemand toch flink groter. Een handelaar gaat daar niet aan beginnen en iemand die een gratis paard zoekt om op een goedkoop weitje te gooien ivm eigenlijk geen paard kunnen betalen zal ook niet reageren....
Je hebt alleen wel het probleem dat mensen van ver weg er wss niet aan beginnen.

Je zou dan natuurlijk ook wel geld kunnen vragen en alsnog de voorwaarde voor paar maand stalling. Stallingskosten hebben ze toch, ook als ze paard direct mee mogen nemen,

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 23:16

Daphne__ schreef:
Ik weet niet of je stalling aan huis hebt? Pension oid?

Zag pas een paard met een aandoening, die was gratis, met de voorwaarde dat hij 1 jaar bij hun op pension zou blijven. Dat vond ik echt goed bedacht... Op die manier is de kans op een serieus iemand toch flink groter. Een handelaar gaat daar niet aan beginnen en iemand die een gratis paard zoekt om op een goedkoop weitje te gooien ivm eigenlijk geen paard kunnen betalen zal ook niet reageren....
Je hebt alleen wel het probleem dat mensen van ver weg er wss niet aan beginnen.

Je zou dan natuurlijk ook wel geld kunnen vragen en alsnog de voorwaarde voor paar maand stalling. Stallingskosten hebben ze toch, ook als ze paard direct mee mogen nemen,

daar zou ik nooit mee akkoord gaan.. stel ik woon 150 km verderop.. dan ga ik mijn paard daar niet stallen..

je stelt dat je dan meer serieuze kopers zult krijgen...
maar dat klopt niet..

je zult geen handelaren krijgen etc..
maar je zult veel minder reacties ontvangen..

want hoe groot is de kans dat degene die op het paard valt, juist dus op karakter/uiterlijk, door de aandoening heen kan kijken, geen plannen heeft waarbij de aandoening roet in het eten kan gooien en dan ook nog eens binnen een straal woont waarbij het enige logica is om het paard daar te laten staan. En dan moet je dus ook nog eigenlijk een eigenaar hebben die over een auto beschikt, want met een fiets heb je een nog veel kleinere straal.

de kans dat de juiste eigenaar verder dan 30 kilometer woont, is vele vele malen groter dan dat deze binnen die straal woont (bij een gezond paard is de kans al groter dat de nieuwe eigenaar binnen de straal woont). en tenzij je grote wegen kunt rijden, vind ik 60km reistijd per dag om naar je paard te gaan eigenlijk al een te grote afstand (zit je toch snel op ruim een uur reistijd).

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 23:51

Volgens mij zeg ik dat ook.

Je raakt hem vast sneller kwijt als je hem voor niks op te halen zet, of voor een prikkie.... Die dieren zijn magneten voor dombo's uit het hele land. Eigenlijk geen geld voor een paard... Dan maar eentje met een gebrek, die zijn lekker goedkoop, of gratis, goedkoop weilandje waar 'ie op kan.

Waarom moet paard perse voor heel nederland te koop zijn? Omdat de kans dan groter is dat hij een huis vind? Voor een paard met een beperking zijn genoeg huizen... Maar maar weinig GOEDE huizen. Het is niet voor niks dat veel paarden gaan hemelen omdat de kans mega is dat ze slecht terecht komen. Dan zou ik voor mijn paard liever kiezen voor een kleine kans op een goed huis door in de buurt te zoeken en bij geen resultaat hemelen, dan hem maar gewoon goedkoop verkopen verderweg met een groot risico dat hij binnen een paar maand de handel in gaat.

Sowieso, ik verplicht TS niet om iets met deze manier te doen... Ik probeer een beetje mee te denken, dat is waar TS om vraagt dacht ik. En mischien vind ze het niks, mischien ook wel, allemaal prima :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:49

Even voor mijn beeldvorming: heeft het paard een klasse 3 op het straalbeen gekregen of is er daadwerkelijk sprake van hoefkatrolontsteking klasse 3? Dat is natuurlijk wel een groot verschil.

Want als het een klasse 3 op het straalbeen is, is het risico bij een 9-jarig paard wat al redelijk belast is geweest met arbeid niet meer bijzonder hoog. Ja, er is natuurlijk een verhoogd risico ten opzichte van paarden die geen 3 scoren. Maar wanneer men dit paard op een normale manier belast en niet de ambitie heeft om bv. ieder weekend op springwedstrijd te gaan is het de gok best waard voor de juiste prijs.

Daarnaast is de beoordeling van het straalbeen en de risico's hiervan in Nederland een behoorlijke hype. In bijvoorbeeld Engeland wordt een 3 op het straalbeen niet zo zwaar gewogen als hier. Dit is o.a. hier te lezen: http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... ansen.html. Net als dit artikel van een gerenommeerde Duitse dierenarts: http://www.horses.nl/opinie/11-12-02-wa ... erdrijven/

In het geval van HKO doe ik geen uitspraak, want daar ben ik niet in thuis :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 08:54

Veel antwoorden weer! Ik zal even op iedereen afzonderlijk reageren.

Beatje, dat is ook ons dilemma. Het is dat aanhouden geen optie is dus we moeten er toch iets op verzinnen helaas.

Babootje, dat laatste is waar we voornamelijk bang voor zijn. Juist omdat je er niets aan ziet is het voor handelaren wel heel makkelijk om haar als gezond door te verkopen... Ze stond niet voor een prikkie te koop, maar ze valt ook weer niet in de prijsklasse waarin het gebruikelijk is om een röntgenologische keuring te doen, zeg maar. We hadden dit ook niet echt verwacht :=

Sizzle, ik zal eens vragen of de foto's nog beschikbaar zijn. Het keuringsrapport is er sowieso, apart om te zien dat verder eigenlijk alles perfect is, behalve die cijfertjes dus.

Angela, je beschrijft precies mijn gevoel. Verkopen als zijnde gezond is inderdaad niet eerlijk naar zowel paard als koper toe en het is zeker niet de bedoeling om mensen moedwillig een paard met bemerking te verkopen zonder dat ze daar iets van afweten.

Elena, ze heeft het laatste half jaar wel in training gestaan, maar ze heeft hiervoor wel een tijdje stilgestaan en dat is misschien inderdaad wel mede de reden dat het (nog) niet opspeelt. Als ze vanaf haar derde regelmatig werd gereden was ze er misschien slechter aan toe geweest. Bruikleen zou inderdaad een optie kunnen zijn maar daar hoor je ook zoveel spookverhalen over... We gaan er in ieder geval even naar kijken, je weet nooit!

Daphne, ze staat niet aan huis, ze staat nu op een pensionstal. Wat jij zegt is misschien een goede optie en dan aankijken of er iemand op af komt. Het grootste risico is inderdaad gewoon dat er voor een lage prijs veel koopjesjagers of handelaren of wat dan ook op af komen.

Amaryllis, het paard heeft een klasse 3 op het straalbeen gekregen. Ik heb wel op internet gezocht maar kon eigenlijk niet echt het verschil daartussen vinden :? Dat is dus niet hetzelfde? Het paard is trouwens van directe familie dus ik ben wat minder bij de koop betrokken maar aangezien ik de enige ben die op Bokt zit :P dachten we, laten we het hier eens vragen. Ik kreeg eigenlijk te horen dat ze afgekeurd is vanwege HKO klasse 3, maar op het keuringsrapport staat dus een 3 op het straalbeen. Ik zal me nog eens verdiepen in het verschil. Ik ga je linkjes lezen, bedankt!

Ik zal alle antwoorden weer doorspelen, heel erg bedankt voor het meedenken iedereen! +:)+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:57

Afbeelding

De hoefkatrol bestaat uit verschillende onderdelen. Aan de achterzijde van het hoefgewricht dat in de hoefschoen ligt, bevindt zicht het straalbeentje. Dit kleine botje is bedekt met een dun laagje kraakbeen, waardoor de buigpees makkelijk over het botje heen beweegt. De buigpees die aan de achterzijde van het been loopt en aanhecht aan het hoefbeentje is van belang voor het buigen van de ondervoet. Tussen de diepe buigpees en het straalbeentje ligt een slijmbeurs (foto 3) die synovia (gewrichtsvloeistof) bevat. Een slijmbeurs is een soort zakje, gevuld met geleiachtige vloeistof, waardoor het glijden van de pees over, in dit geval, de achterzijde van het straalbeentje nog verder wordt bevorderd. Het straalbeentje is met een aantal kleine ligamentjes (bandjes) bevestigd aan het hoefbeen en het kroonbeen, die samen het hoefgewricht vormen. Door middel van deze ligamentjes wordt voorkomen dat het straalbeentje verschuift. De diepe buigpees, de slijmbeurs, de ligamentjes en het straalbeen vormen samen de hoefkatrol.

Over de oorzaak van podotrochleose zijn verschillende theorieën bekend. In eerste instantie werd aangenomen dat podotrochleose ontstaat op basis van verminderde of verstoorde doorbloeding in het hoefkatrolgebied, waardoor er een te kort aan zuurstof en voedingsstoffen in dit gebied ontstaat. Hierdoor neemt de kwaliteit van de onderdelen van de hoefkatrol af waardoor er pijnklachten kunnen ontstaan. Verder onderzoek toont aanwijzingen dat podotrochleose een kwestie is van mechanische overbelasting. Door een verkeerde belasting van het straalbeentje zou er een soort trilling kunnen ontstaan waardoor warmte ontwikkeld wordt in de ondervoet die ervoor zorgt dat de onderdelen van de hoefkatrol beschadigd raken. Naast deze twee theorieën bestaat ook de gedachte dat hoefkatrolontsteking te vergelijken is met RSI (repetitive strain injury) bij mensen. Daarnaast is er waarschijnlijk sprake van een erfelijke component.

http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/pa ... hoefkatrol

HKO (Hoefkatrolontsteking) is dus een verzamelnaam voor ontsteking in het hoefkatrolgebied. Men is er nog niet over uit waardoor de ontsteking nu precies wordt veroorzaakt. Bij HKO is er vaak een degeneratie van het straalbeen te zien (de voedingskanaaltjes van het bot). Vroeger dacht men dat door degeneratie zorgde voor irritatie aan de diepe buigpees en dus ontsteking. Maar er zijn ook paarden die met een flinke degeneratie (klasse 3 of 4) niet kreupel zijn. En er zijn paarden die kreupelheidsklachten hebben in het hoefkatrolgebied zonder dat er sprake is van degeneratie van het straalbeentje. Dan zit de ontsteking in de zogenaamde "weke delen" (ligamentjes en slijmbeurs) . Hoe het ook zij, ontsteking in dat gebied is vaak hardnekkig.
Bij degeneratie van het straalbeentje speelt erfelijkheid vaak een rol. Ook de vorm van de hoef speelt een rol. HKO zie je eerder bij paarden met smalle hoeven. Verkeerde of overbelasting speelt absoluut een rol. Een eenduidige oorzaak is er eigenlijk niet en daarom is ook het succes van de behandeling of ander manier van belasten wisselend. In het uiterste geval kan een zenuwsnede worden uitgevoerd. Officieel mag het paard dan niet meer in de sport worden uitgebracht.

Bij de onderstaande foto zie je een klasse 3 (duidelijk zichtbaar is de degeneratie van de voedingskanaaltjes)

Afbeelding

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:01

Hier hetzelfde probleem meegemaakt. ik reed voor iemand een paard, zelf gefokt en zadelmak gemaakt. Moest verkocht worden, bleek ook een 4 op het straalbeen te hebben. Paard liep wel echt kerngezond en was keihard op de benen.
Paard is toen voor een minimaal bedrag verkocht via via. En zou bij verkoop aan de eerste eigenaar terug aangeboden worden.

Nog geen 2 maanden later zag ik het paard hier op bokt voorbij komen op Bokt markt. Werd als gezond paard voor het 5 of 6 voudige aangeboden als waar ze voor gekocht was.

En het probleem is, dat niet iedereen voor 3500-4000 euro een paard laat keuren.

Ik weet natuurlijk niet hoe gek je bent op het paard. En op zich hoeft het voor de (top) sport niet eens een probleem te geven (er lopen paarden met 3 en 4 op het straalbeen op het hoogste niveau). Maar als je in een bepaalde prijsklasse verkoopt, heb je altijd kans dat het paard in de handel belandt.
Wil je dat niet, kun je hem het beste zelf houden en bijv. verleasen.

Vind je het geen probleem, dan verkopen voor een bedrag dat mensen een 3 voor lief nemen.

En als tip: ook via via heb je geen garantie dat je paard niet in de handel belandt ;)

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:10

Zo'n paard verkopen kan alleen met vermelding van het gebrek. Doe je dat niet kom je in de problemen. Een paard met HKO 3 aan BEIDE voorbenen loopt doorgaans niet kreupel. Beide voorbenen ondervinden hetzelfde probleem en daarmee loopt het dus weer rad ( even simpel gezegd ) had er aan één been HKO gegeven had je verschil in de beweging opgemerkt.

Zenuwsneden is een optie mits een paard op RUST gaat. Daarna toch nog arbeid onder de man geven is dierenmishandeling!

Of er al een ontsteking is óf alleen het straalbeen in aangetast in beide gevallen dient er melding van gemaakt worden en het paard gepaste arbeid worden gegeven. Ook al is alleen het straalbeen aangetast maar nog geen onsteking is het slechts een kwestie van tijd.....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:43

@Ariatje, dat ben ik dus niet met je eens. Het paard "hoeft" niet kreupel te worden op een aangetast kraakbeen. Uit onderzoek en behandeling gedurende de laatste jaren is wel duidelijk geworden dat (over)belasting de grootste factor is van de ontsteking. Een paar met een slecht straalbeen die gewoon goed wordt belast hoeft niet kreupel te worden. HKO komt ook voor bij paarden die geen slecht straalbeen hebben. HKO is gewoon een benaming voor een ontsteking in het hoefkatrolgebied.

HKO (de ontsteking) kan zeker wel eenzijdig voorkomen door verkeerde (eenzijdige) belasting. Maar het komt wel vaak voor aan beide voorbenen doordat het paard verkeerd (lees op de voorhand) wordt belast. Ook al komt het aan beide voorbenen voor is kreupelheid wel te zien doordat het paard korter en stijver gaat lopen en de voet niet meer volledig belast. Zenuwsnede is een optie als het paard arbeid onder de man krijgt. Want met rust zal de ontsteking in de regel gewoon weer over gaan. Bij een zenuwsnede is het paard pijnvrij (op dat moment). Het is wel verstandig de situatie in dat gebied dan goed te monitoren. Een paard dat is gesneden mag niet meer in de sport worden uitgebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:48

Even een tip, laat de foto's nog eens nakijken door een andere da. De een geeft een 2 waar de ander een 3 voor geeft. ;)
Ik reed er een die kreeg ook een 3 met dezelfde foto's als hierboven. Was ook kreupel trouwens.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:02

Mijn paard had bij verkoop een 2 en een 3 op de hoefkatrollen. Ik heb hem wel gekocht maar inderdaad voor minder dan wat hij normaal opgebracht zou hebben. Hij is nu 7 jaar.

Ik heb hem voor recreatie gekocht, dat doet hij prima! Geen last van de hko in ieder geval. Ik heb nog contact met de vorige eigenaresses. We zijn het er over eens dat we niet gaan aanmodderen zodra de hko gaat opspelen, dan gaat hij hemelen.. (Roep ik nu heel stoer..). Ik vind het wel prettig dat zij er net zo over denkt. Voelt toch alsof ik niet alleen ben die de keuze zou moeten maken.