gras eten op wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

evaxfanny

gras eten op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 17:46

Ik ga dit seizoen weer op wedstrijd, en nu vroeg ik mij dus af; laten jullie je paard gras eten voor dat je moet rijden? Dus wanneer je paard net uit de trailer/vrachtwagen/.. komt, laat je je paard dan gras eten of niet?
Ik kon hier nergens een antwoord op vinden, dus vraag ik het maar even zo!

cobiie

Re: gras eten op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:50

Ja, die van mij mag altijd eten totdat zadel aangesingeld wordt en het hoofdstel daarna omgaat.

Nooit problemen mee gehad.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:53

Nee, want als ik daarna dan het bit in doe gaat mijn paard groen schuimen :P

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:54

Kabouterdans schreef:

In de groombag babydoekjes doen en dat groene veeg je zo weg voordat je de ring in gaat (tenzij je een wit paard hebt).

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:00

Nee, want dan smeert meneer zichzelf (en mij) vol met groen gras-schuim :')

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:05

Nee, want je weet niet wat voor dieren (koeien, paarden of schapen) er hebben gelopen. Ze krijgen thuis genoeg te eten. Dus die paar uurtjes kunnen ze prima zonder gras.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:27

Na het rijden is het graastijd, ervoor niet.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:51

FriesWytske schreef:
Nee, want je weet niet wat voor dieren (koeien, paarden of schapen) er hebben gelopen. Ze krijgen thuis genoeg te eten. Dus die paar uurtjes kunnen ze prima zonder gras.

O.a. om deze reden en omdat je sowieso niet weet wat er met dat land is gebeurd (ook qua bemesting e.d.) is mijn vriend er ook helemaal niet happig op en hij heeft mij (en daarmee dus ook paardlief) aangeleerd dat er geen gras gegeten word op onbekend terrein.

Ik deed het eerder dus wel gewoon, weet nog heel goed onze eerste outdoor wedstrijd, laat paardlief gewoon lekker gras eten komt er een boze vriend aan zetten. :') Dat ik dat maar even niet moest doen omdat je niet weet wat voor dieren er hebben gelopen en wat er met dat grasland is gebeurd (ook qua bemesting e.d.). En dat klinkt voor mij eigenlijk wel logisch dus paardlief mag niet grazen op onbekend terrein. ;)

En moet zeggen, best relaxed zo'n paard die over het algemeen (het blijft wel een paard natuurlijk hè) niet direct met zijn snufferd het gras in duikt.

evaxfanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 10:10

Bedankt voor jullie reacties!
Maar ik denk wel dat er niet zo snel een concours georganiseerd wordt waar gras staat dat 'giftig' is voor paarden... Zou nogal dom zijn. Maar je weet het natuurlijk nooit, je kan nooit voorzichtig genoeg zijn, toch?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:00

Wie zegt dat het gras giftig is. Maar er kunnen dieren opgelopen hebben die niet goed ontwormt zijn.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:03

Kabouterdans schreef:

Dit dus haha.
Naar die tijd mogen ze wel wat gras eten met afzadelen.

evaxfanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 12:03

FriesWytske daarom ook even giftig tussen aanhalingstekens, wist even geen beter woord om het samen te vatten

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:14

Mijn ervaring is dat als je vanuit de trailer het paard 2 a 3 hapjes gras laat nemen (want daar krijgt ie nog geen groene mond van) dat je vervolgens met een drammerig paard zit. Dus eerst rijden en dan mag er gras gegeten worden.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:17

Nee.. Als ik dat toesta krijg ik het hoofdstel niet meer op of af omdat ze continue met haar snufferd op de grond zit..
Ze is te slim :')

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:21

Voor het rijden is het antwoord nee, daarna mag ze doen wat ze wil aan gras eten totdat ik zeg dat ze de trailer op moet. Als het goed is ontworm je je eigen paard wel goed, dus dan zou een wormenbesmetting wel een hele kleine kans krijgen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:44

Wij kijken niet naar opvoedkundig ja of nee maar naar wat geeft de beste prestatie :)

The timing of meals prior to exercise and competition really depends on what the horse will be eating and how it will be exercised.  Research has shown that a grain meal fed two hours before exercise (e.g. the endurance and speed phase of a 3-day event), either with our without hay, decreased free fatty acid availability and plasma glucose concentrations (Pagan and Harris, 1999).  Additionally feeding grain meals three hours prior to exercise also decreased free fatty acid concentrations and plasma glucose concentrations, both of which serve as fuel for the horse during exercise (Lawrence, 1993).  Limiting the two main fuel sources for energy can be detrimental to performance, especially higher intensity performance such as 3-day eventing and racing.  Feeding hay alone did not decrease the availability of free fatty acid and glucose; therefore performance will not be limited by the decrease in fuel sources as typically seen when feeding a grain meal.  Feeding hay may produce a decrease in plasma volume and elevated body weights, as seen with grain meals.  However, feeding hay in small amounts my reduce the negative effects typically seen in stalled horses where hay has been withheld (ulcers, vices).

A definitive cut-off time has not been established for meals prior to exercise or competition, however most research suggests that feeding endurance horses a grain meal 3 hours prior to a ride and 2-3 hours prior to exercise for most other performance horses, will help reduce the negative effects seen when feeding too close to a bout of exercise.  Most of the feeding recommendations are applicable for intense exercise of longer duration (racing, polo, endurance rides, fox hunting).  Drawbacks to a grain meal prior to exercise, such as decreased fuel availability or increased heart rates, should not adversely affect horses in low intensity or short duration exercise (pleasure, equitation or even short timed events such as barrel racing).

Feeding after exercise can be just as important as feeding prior to the event.  If the horse is exercising at high intensities, or for long durations, it is crucial that it receives forage and grain (if needed) after exercise.  Concentrates should be fed two hours after intense exercise.  Feeding forage and grain after exercise is essential for restoring glycogen (stored glucose) pools in the liver and muscle.  Remember glycogen is the primary fuel for exercise…like gasoline for our cars.  Once the gasoline runs out, the car stalls.  Once glycogen is depleted during exercise, the horse fatigues and can no longer continue.  It is imperative that performance horses replenish their depleted glycogen stores so they have enough “gasoline” to perform the following day.  Don’t forget that it takes several days of rest, relaxation and adequate carbohydrates to completely refill the “gas tank.”

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:51

Nee,zou ik niet toestaan, je krijgt er een vervelend paard van. Dat lekker gaat lopen "pullen" om grasjes te bemachtigen. Als het goed is hangt er toch al een hooizak/net in de trailer? Na de "performance" lijkt het me geen probleem.

Ik ben geen wedstrijdruiter, maar ik verbied het m'n paard ook om vanuit de wei op het schouwpad grasjes mee te gaan pikken onderweg (ook aan de hand). Straks vent, als we klaar zijn, heb je je wei en je hooi, dan mag alles weer.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:12

terpentijn schreef:
Nee,zou ik niet toestaan, je krijgt er een vervelend paard van. Dat lekker gaat lopen "pullen" om grasjes te bemachtigen. Als het goed is hangt er toch al een hooizak/net in de trailer? Na de "performance" lijkt het me geen probleem.

Ik ben geen wedstrijdruiter, maar ik verbied het m'n paard ook om vanuit de wei op het schouwpad grasjes mee te gaan pikken onderweg (ook aan de hand). Straks vent, als we klaar zijn, heb je je wei en je hooi, dan mag alles weer.

Precies.. dat bedoel ik!

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:38

Mijn pony mocht dat niet omdat hij zijn groene gras snuit altijd afveegde aan mijn billen of boven benen en dan had ik geen nette witte rijbroek meer in de ring.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:09

Mijn paard mag dat ook niet, om alle redenen die hier al genoemd worden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:13

Na de wedstrijd mag het wel en op een meerdaagse wedstrijd is aan de hand grazen ook heel fijn voor de paarden maar echt niet voor de wedstrijd, zeker niet voor de dressuur. Het is niet zozeer het lastig worden want nee is nee maar die groene klodders, die zijn het toch niet echt.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 08:53

Interessante materie, Ruitje, kun je die lap tekst even samenvatten? Ik raak de draad kwijt in dat gewirwar aan Engelse vaktermen :o

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 08:59

Hier wordt niet gegraasd voor de wedstrijd en na de wedstrijd slechts beperkt. Na de wedstrijd krijgen ze wortels, daar zijn ze over het algemeen veel blijer mee :))

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:18

Hier mogen mijn paarden beslist NIET gras eten voor het rijden. (na het rijden trouwens ook niet). ik heb mijn pony 1 x gras laten eten, 10 minuutjes, en toen ik later de proef moest rijden, ging het gewoon niet, ze was langzaam, na een galopje was ze al bekaf, maar toch de proef uitgereden. ik had toch nog een 1e prijs, terwijl er 10 deelnemers meededen in mijn klasse... 2e proef halverwege afgegroet, ze probeerde steeds te liggen, en was heel langzaam.. bleek dat ze erge koliek had! (nu moet ik zeggen, het was wel in het voorjaar toen ze gras ging eten..)

Nee, hier krijgen ze snoepjes en hooi :P

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:24

Nee ik laat ze nooit eten. Ten eerste omdat ze groen gaan schuimen en alles onder zit en ten tweede omdat ik het bloedirritant vind met opzadelen en bijvoorbeeld stiften indraaien. Ze moeten gewoon netjes blijven staan. Als ze klaar zijn (afgezadeld, stiften uit en knotten uit) dan mogen ze wel