Paard dat niet in de wei kan, Wie helpt mij?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babette1993

Paard dat niet in de wei kan, Wie helpt mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 14:42

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem en heb al onwijs veel gedaan (grondwerk aan de longe, paardenfluisteraars, ander voer) maar we komen er niet uit. Wie kan mij helpen?

Het paard dat ik rij heeft een paar jaar geleden een paard ernstig aangevallen in de wei. Toen heeft de eigenaar van de stal een stuk wei afgezet met een hek van ongeveer 2,20 meter hoog. Hier was hij binnen 10 minuten uit gesprongen. Het jammeren is dat hij 15 jaar gewoon zonder problemen in de wei heeft gestaan wel af en toe van het ene naar het andere weiland sprong maar dat was geen probleem. Het grappige is dat hij onwijs lief is met andere paarden tijdens een bosrit/rijden of als we hem in de bak laten rollen (aan de longeerlijn) en er staan andere paarden bij staan.
Niemand wil het nog een keer proberen om hem in de wei te zetten dus ben ik opzoek naar iets anders waar hij even lekker kan doen wat hij wilt of iets wat ons kan helpen. Ik zat zelf te denken aan een binnenbak waar hij absoluut niet uit kan en waar ik zijn gedrag kan observeren en misschien grondwerk met hem kan doen.

Wie kan mij helpen? Het liefst iets in de omgeving van Soest maar wil best een stukje rijden voor een oplossing.

Alvast onwijs bedankt
Laatst bijgewerkt door Babette1993 op 30-04-15 14:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:47

Ik verplaats je topic van VSW naar OPG. Daar past je vraag beter.

Babette1993

Re: Paard dat niet in de wei kan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 14:49

Okee dankje!

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:54

Het voelt alsof ik een stap mis in je verhaal. Een paar jaar geleden was dat incident met het andere paard, kort daaropvolgend is hij ergens uitgebroken dat hermetisch dicht zou moeten zijn...wat is er sindsdien gebeurd en geprobeerd? Weet je toevallig meer over die keer dat hij binnen tien minuten uitbrak, was hij bijvoorbeeld in paniek? Zag hij geen soortgenootjes meer?

Het lijkt me erg vervelend om te zien dat dit paard op basis van één incident niet meer de kans krijgt om met soortgenootjes in de wei te staan. Aan de andere kant begrijp ik heel goed dat verhalen van een serieuze aanval eigenaren afschrikken om jouw paard die kans wél weer te bieden. Op basis van wat je nu geschreven hebt, denk ik dat een nieuwe omgeving -jouw- paard wellicht die kans biedt die hij nu niet krijgt. Op een nieuwe locatie rust er bovendien geen stigma op zijn naam. Ik hoop dat iemand in de omgeving je wat aan kan bieden!

Babette1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 15:00

Basilicium schreef:
Het voelt alsof ik een stap mis in je verhaal. Een paar jaar geleden was dat incident met het andere paard, kort daaropvolgend is hij ergens uitgebroken dat hermetisch dicht zou moeten zijn...wat is er sindsdien gebeurd en geprobeerd? Weet je toevallig meer over die keer dat hij binnen tien minuten uitbrak, was hij bijvoorbeeld in paniek? Zag hij geen soortgenootjes meer?

Het lijkt me erg vervelend om te zien dat dit paard op basis van één incident niet meer de kans krijgt om met soortgenootjes in de wei te staan. Aan de andere kant begrijp ik heel goed dat verhalen van een serieuze aanval eigenaren afschrikken om jouw paard die kans wél weer te bieden. Op basis van wat je nu geschreven hebt, denk ik dat een nieuwe omgeving -jouw- paard wellicht die kans biedt die hij nu niet krijgt. Op een nieuwe locatie rust er bovendien geen stigma op zijn naam. Ik hoop dat iemand in de omgeving je wat aan kan bieden!

Het incident was zo heftig dat het aangevallen paard bijna dood in de wei lag. Toen hij is uitgebroken was er absoluut geen twijfel, hij nam een aanloop en sprong er over/door heen en ging voor zijn stal staan. Het lastige is dat het al 4 jaar geleden is gebeurt en ik dit paard pas 2 jaar rij. Ik vind het onwijs moeilijk om hem zo te zien en daarom doen we ook onwijs veel zodat hij niet de hele dag in zijn stal hoeft te staan. Ik zou het liefst hem lekker terug de wei in willen of dat als iemand het aandurft met hem in training te gaan of hem ergens anders in een wei te zetten. Het enige waar we bang voor zijn als we hem ergens in een wei zetten dat hij eruit springt en weg is of dat hij gewond raakt. Hopelijk is dit een beetje een aanvulling:)

ingvdh

Re: Paard dat niet in de wei kan, Wie helpt mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:04

ik zou hier echt een gedragsdeskundige bijhalen zoals Petra Vlasblom (2moons) of Annemarie vd Toorn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:09

Is het een ruin? Dan zou ik hem met een dominante merrie zetten.ik zou mijn merrie er best bij in durve zetten.helaas woon ik te ver.is het een merrie zou ik er een ruin bij inplaatsen

Babette1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 15:14

keona schreef:
Is het een ruin? Dan zou ik hem met een dominante merrie zetten.ik zou mijn merrie er best bij in durve zetten.helaas woon ik te ver.is het een merrie zou ik er een ruin bij inplaatsen

Het is een ruin. Waar staat jou paard?

Babette1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 15:16

ingvdh schreef:
ik zou hier echt een gedragsdeskundige bijhalen zoals Petra Vlasblom (2moons) of Annemarie vd Toorn.

Bedankt voor de namen ik ga ze even bellen!!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:22

Babette1993 schreef:
keona schreef:

Het is een ruin. Waar staat jou paard?

Ik woon in zuid limburg

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:28

Zo, dat is echt een heftig incident geweest!

Ik denk dat de angst dat hij zichzelf verwondt vrij reeël is zolang hij ontsnappingsdrang vertoont. Je omschrijft dat het in het aard van het beestje zit om af en toe naar een ander weiland te springen. Ik vermoed dan ook dat hij dit in de toekomst vast nog wel zal doen. Wat lastig om een oplossing te bedenken waarbij je niet onnodig veel risico zou moeten nemen om het eens te proberen. Hopelijk is wat keona zei over ruinen en merries een waardevol aanknopingspunt om op verder te gaan. Verder denk ik dat de suggestie tot het inschakelen van een gedragsdeskundige heel waardevol is. Wel lijkt het me lastig voor die gedragsdeskundige om hiermee aan de slag te gaan, want op dit moment is er geen sprake van een locatie waar diegene hem kan observeren en dingen met hem kan gaan uitproberen. Ik zou daarom wel vooraf informeren welke situatie(s)/omgeving(en) die gedragsdeskundige nodig heeft om je paardje verder te helpen. Zeker omdat je aangeeft dat de omgang met andere paarden in alle andere situaties wel snor zit en omdat de omgang met andere paarden niet het enige probleem is dat hier speelt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:28

ingvdh schreef:

Inderdaad. Eva Keeman in Amsterdam is een goede. Zij is tevens medisch onderlegd.

Babette1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 15:45

Ik ben zeker ook bereid om hem ergens heen te brengen mocht iemand een goede accommodatie hebben als gedragsdeskundige. Dat hij daar in training gaat bijvoorbeeld. Het is en blijft zo onwijs moeilijk ook om te zien dat hij zo geniet van het buiten zijn. Hij is een oud jachtpaard dus buiten zijn en rijden betekend veel voor hem.

Basilicium schreef:
Zo, dat is echt een heftig incident geweest!

Ik denk dat de angst dat hij zichzelf verwondt vrij reeël is zolang hij ontsnappingsdrang vertoont. Je omschrijft dat het in het aard van het beestje zit om af en toe naar een ander weiland te springen. Ik vermoed dan ook dat hij dit in de toekomst vast nog wel zal doen. Wat lastig om een oplossing te bedenken waarbij je niet onnodig veel risico zou moeten nemen om het eens te proberen. Hopelijk is wat keona zei over ruinen en merries een waardevol aanknopingspunt om op verder te gaan. Verder denk ik dat de suggestie tot het inschakelen van een gedragsdeskundige heel waardevol is. Wel lijkt het me lastig voor die gedragsdeskundige om hiermee aan de slag te gaan, want op dit moment is er geen sprake van een locatie waar diegene hem kan observeren en dingen met hem kan gaan uitproberen. Ik zou daarom wel vooraf informeren welke situatie(s)/omgeving(en) die gedragsdeskundige nodig heeft om je paardje verder te helpen. Zeker omdat je aangeeft dat de omgang met andere paarden in alle andere situaties wel snor zit en omdat de omgang met andere paarden niet het enige probleem is dat hier speelt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:05

Het ideale zou zijn om hem naar een adres te brengen waar heel veel ruimte is, zodat een eventueel "slachtoffer" hem kan ontvluchten. Wel sneu voor het paard dat hij hiervoor al 4 jaar "gestraft" is, zal de situatie natuurlijk nog moeilijker maken. Zou fijn zijn mocht ie een vriendje vinden waarmee het klikt.

Zou idd best gebeuren onder begeleiding van professionele hulp, en natuurlijk eventuele ijzers eraf halen voor je dit riskeert.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:09

Wat voor ons heel goed werkte, was een zeer onderdanig paard erbij zetten die mijn pony met zijn oren kan sturen en dat paard kent zijn plek en heeft geen enkele behoefte om hoger te komen staan. T is al jaren rustig. Nu is het onderdanige paard wel een ontsnappingskoning dus wij hebben ook een zeer paardproof omheining waardoor mijn pony ook niet even kan 'buurten'.
Zet mijn pony in een kudde en zelfs mensen kunnen er niet meer bij komen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:16

Wat doet hij dan? Schoppen? Bijten? Beide?

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:22

Buiten een gedragsdeskundige is het wellicht een idee voor de korte termijn om hem aan een longeerlijn te laten grazen, dat hij de wei weer als iets positiefs ziet en kan genieten van gras en buiten zijn enzo. Daarnaast zoals eerder aangegeven niet alleen in de wei zetten maar in ieder geval een vriendje ernaast.

Goed dat je dit mogelijk wil maken voor je vriendje

Kiss2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:34

Gaat dit toevallig over Oneill?

Babette1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 17:23

Vulina schreef:
Wat doet hij dan? Schoppen? Bijten? Beide?

Hij doet zijn bek open, bijt en steigert tot het paard op de grond ligt.

Babette1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 17:28

sammie18 schreef:
Buiten een gedragsdeskundige is het wellicht een idee voor de korte termijn om hem aan een longeerlijn te laten grazen, dat hij de wei weer als iets positiefs ziet en kan genieten van gras en buiten zijn enzo. Daarnaast zoals eerder aangegeven niet alleen in de wei zetten maar in ieder geval een vriendje ernaast.

Hi Sammie18,

We zijn 7 dagen in de week en zeker 2 uur per dag bij hem. Hij wordt ruim 1 a 2 uur gereden in het bos, daarna lekker laten rollen en het is verplicht hem ruim een half uur te laten grazen. Met mooi weer dagen proberen we 2x per dag te komen om hem nog even extra te laten grazen en met hem te wandelen. Voor mijn vriend probeer ik alles!

Babette1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 17:29

Kiss2002 schreef:

Jaa dit is Oneill. Waar ken jij hem van?

Kiss2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:45

Babette1993 schreef:
Kiss2002 schreef:

Jaa dit is Oneill. Waar ken jij hem van?

Hij heeft ook mijn paard in het weiland te grazen genomen toen ik daar nog op stal stond. Ik vond het erg sneu voor hem dat hij vervolgens de wei niet meer op kon/mocht, maar begreep ook volkomen dat niemand zijn paard meer bij hem in het weiland wou zetten. Ik vind het behoorlijk extreem gedrag... Heb zoiets ook nooit eerder mee gemaakt in mijn "paardencarriere"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:52

Dus dan is het geen losstaand incident? Van dat ene paard wat voor dood in de wei lag, of was dit jouw paard Kiss?

Babette1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 17:55

Was heb jou paard? Hoe is het nu met het paard?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:19

Babette1993 schreef:
sammie18 schreef:

Hi Sammie18,

We zijn 7 dagen in de week en zeker 2 uur per dag bij hem. Hij wordt ruim 1 a 2 uur gereden in het bos, daarna lekker laten rollen en het is verplicht hem ruim een half uur te laten grazen. Met mooi weer dagen proberen we 2x per dag te komen om hem nog even extra te laten grazen en met hem te wandelen. Voor mijn vriend probeer ik alles!

Niet banketstaaf bedoeld, maar voor een paard dat verder niet buiten kan vind ik dat zeer minimaal. ;(