Als dit verkeerd staat sorry, verplaats gerust.
Ten tweede; het gaat waarschijnlijk een lang verhaal worden.. ondanks dat ik in mijn hoofd dit topic al 1000 keer heb gemaakt...
Om een geheel beeld te krijgen van mijn situatie zal ik het in grote lijnen proberen te schetsen, het gaat namelijk over mijn haflinger merrie Lindey, bijna 8 jaar oud.
Om niet teveel in details te treden en om het zo kort mogelijk te houden beginnen we bij het begin.
Op een manege waar ik destijds reed, ben ik een erg bange ruiter geworden.
Nadat ik op mijn 13e Lindey kocht heb ik mijn vertrouwen grotedeels teruggekregen.
Ik heb veel gepoetst, gestapt en rondjes gelopen. Uiteindelijk kon ik zelf met haar naar buiten en heb ik veel plezier gehad.
Na een tijdje ging het weer mis, degene die het verhaal kennen weten dat lindey half verwaarloosd bij mij kwam, toen het beter met haar ging en ze beter in haar vel ging zitten werd ze ook wat speelser.
Een beetje puber gedrag.
Beetje bij beetje kwam steeds meer de angstige ruiter in mij naar boven. Het is zo moeilijk te beschrijven hoe dit voelt, want wat ik me van die tijd kan herrinneren is alleen maar mooi.
Toen had ze ook bakspoken, en was ik ook bang, maar ik heb doorgezet en bereikt!
Op dit moment is het anders. Inmiddels ben ik 17 en heb ik Lindey al bijna weer 4 jaar.
Het rijden in de bak werd steeds slechter, ik heb haar na laten kijken door osteopaat, ze heeft een nieuw zadel gehad en haar mond is behandeld.
Maar dat is het probleem niet. want ik weet dat dit een kwestie is van doorzetten..
Het buitenrijden, ik lijk wel een gespannen veertje wat onder stroom staat.. Lindey krijgt dit dus allemaal mee en lijkt overal wat engs in te zien, wat ik weer eng vind, en zo blijft het balletje rollen.
Ik leg het probleem voor 100% bij mijzelf, omdat ik weet dat ik een zo lief, braaf, mak, makkelijk, gewoon een schat , bijna een sul van een beest heb, maar dat ik het met mijn angst zo verpest..
Inmiddels heb ik alweer een paar maanden niet gereden, hoewel ik op kan stappen en weg kan rijden heb ik geen motivatie meer..
Met mijn shetlander ben ik afgelopen zomer gaan mennen, wat (mede door mijn angst) mijn interesse heeft gewekt, het geeft me een ander gevoel dan rijden.
Sinds kort ben ik dus ook aan het lessen volgen voor beleren voor de kar, wat echt onwijs goed gaat!
En o, wat ben ik dan weer trots op mijn lieverd.
Mijn probleem lijkt zo simpel... maar is het absoluut niet. Ik tob hier al máánden mee.
Vanavond ging ik erheen om te voeren, toen ik eventjes op haar rug wou klimmen begon ze te happen. Waarschijnlijk gaat er bij iedereen die dit leest een lichtje branden met
pijn.Dit lijkt me om meerdere redenen onwaarschijnlijk en is vaker onderzocht.
Daarna ging ik even wat aan het stroom doen en was dus wat aan het 'rommelen' toen ze telkens om mij heen kwam draven, omdat ze nogal in de weg liep heb ik een handgebaar gemaakt dat ze weg moest wezen. Hier reageerde ze op met wegrennen en gericht naar mij te bokken.
Dit bevestigde voor mij weer dat ik eigenlijk geen klik of band voel met haar.. Ik weet het niet te beschrijven.. Ik wil het zo graag, en kan ook zo onwijs trots zijn op haar.
Ook dendert ze zo over mij heen, geen respect.
Ik heb al zoveel opties bekeken en weet niet waar ik goed aan doe
- Haar verkopen, alle tijd, moeite en geld dat ik erin heb gestopt, opgeven en definitief afsluiten
- Bijrijder/verzorger zoeken zie ik zelf om meerdere redenen niet zitten, daar los ik ook mijn probleem niet mee op.
- Blijven doorgaan, en dat is ook wat ik graag wil, maar waar ik echt de motivatie voor mis.
Ik hoop dat ik mijn 'heil' vind in het mennen, en dat ik het op kan brengen om door te gaan.
Maar de andere kant van mij zegt, dit heb je 4 jaar geprobeerd.
Er gaan zoveel gedachte rond in mij, toen ik haar net had kon ook alles met haar, waarom nu niet meer..
Ik heb er geen plezier meer in, ben niet meer gemotiveerd, als ik dan mijn shet zie staan, waar ik echt een band mee heb, die mij zoveel doet, en die me waar dan ook trouw volgt en zo graag aandacht wil, maar ik haar weinig geef ivm Lindey, dan weet ik het niet meer..
Waar doe ik het beste aan, wat is eerlijk...
Moet ik doorgaan, en blijven proberen, lessen onder het zadel gaan nemen, ik weet het niet..
Of moet ik er definitief gedag tegen zeggen, en het loslaten..
Ik vind het werkelijk waar zo moeilijk.. Misschien ben ik de helft vergeten te vertellen, vraag het gerust, heb ik opties niet bekeken, laat het alsjeblieft weten..
Misschien dat er iemand iets soortgelijks heeft meegemaakt, of nog een goede raad of tip weet, alles is welkom!
Edit: Lindey is echt van mijzelf, haar aanschaf, voer, hoefsmid, veearts, zadel enz enz. ik betaal alles zelf, werk fulltime om alles te kunnen onderhouden. Heb zoveel geinversteerd in haar, bak laten aanleggen, schuilstal laten maken etc. Niet dat het om het geld gaat maar er spelen zoveel dingen een rol..
Dankjewel als je dit alles gelezen hebt!