Klinische keuring dierenarts stuurt rapport niet op. Wat nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BCKS

Klinische keuring dierenarts stuurt rapport niet op. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 17:00

16 maart 2015 hebben wij een pony laten keuren. Afgesproken met dierenarts dat deze het keuringsrapport binnen een week zou opsturen. Echter is dit tot op heden nog niet gebeurd. Nadat ik 3 keer heb moeten bellen, kreeg ik in eerste instantie een e-mail 'dat de dierenarts het persoonlijk in orde zou maken'.

Inmiddels heb ik een e-mail ontvangen waarin staat dat ze het verkeerde adres hebben gebruikt. Of ik alle gegevens van desbetreffend paard op de e-mail wil zetten, zodat het rapport alsnog verzonden kan worden.

Daarnaast kwam ik onderstaande ook via internet tegen, wat al aangeeft dat de procedure niet is gegaan zoals zou moeten....
Citaat:
Het rapport bevat alle gegevens over het paard en de opdrachtgever van de keuring. De dierenarts zet op het rapport zijn stempel, de conclusie van het rapport en zijn handtekening. Ook de opdrachtgever zet op het rapport (links onderin) zijn handtekening. Links boven in het rapport staat een nummer aangegeven. Dit nummer wordt door de KNMvD toegekend aan het rapport. Check of de dierenarts op het protocol jouw gegevens of die van de verkoper juist heeft ingevuld.

Om bovenstaande redenen heb ik 0 vertrouwen in het keuringsrapport dat hij nu wil gaan opstellen. Een keuringsrapport hoort geschreven te worden op een doordrukpapier, immers als hun dit ook hadden gedaan, hadden ze nu nog een kopie gehad van desbetreffend keuringsrapport. Dit is reden genoeg voor mij om aan te nemen dat het keuringsrapport wat nu wordt opgesteld, van 0 waarde zal zijn.

Ik heb dan ook geen fluit aan het keuringsrapport wat deze dierenarts alsnog na 1.5maand uit zijn duim wil zuigen.

Ik ben dan ook erg benieuwd naar mensen die een soortgelijke ervaring hebben en wat mijn rechten zijn. Ik heb namelijk net zo lief mijn geld terug en laat liever een nieuwe klinische keuring uitvoeren bij een dierenarts hier in de buurt, daar ik hier nu geen vertrouwen meer in heb.

Anoniem

Re: Klinische keuring dierenarts stuurt rapport niet op. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:11

Zeer vreemd dit!

BCKS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 17:36

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik moet morgenochtend opnieuw contact opnemen met rechtsbijstand, maar hoop dat er hier nog iemand is met een zinnig advies.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:39

Je hebt de uitslag toch al? Dan maakt het toch geen fluit uit wanneer het papier is ingevuld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:40

Dus jij zou het oké vinden als je dierenarts een paard keurt en wie weet pas ruim een maand later op papier zet wat hij heeft ontdekt? Terwijl hij ondertussen alweer 100den andere paarden en pony's heeft gezien en behandeld?

BCKS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 17:45

@ troi; hoe kan ik een paard zo de verzekering in doen?
Ik wil een goed keuringsrapport om problemen achteraf te voorkomen... Hier klopt geen fluit van op deze manier. :n

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:48

Ik zou er niet mee akkoord gaan. Ik vind het heel raar. Als je een paard laat keuren doe je dat om een eventuele toekomstige eigenaar gerust te stellen. Doet een geïnteresseerd baasje het, is het ook een kwestie van tijd. Wie gaat in hemelsnaam een maand of langer wachten op een rapport??? Helemaal niemand!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:50

Je hebt groot gelijk dat je hier verder in duikt. Klopt van geen kanten. Is de pony wel goed gekeurd?
Was het toevallig de DA van verkopende partij?

Onze DA plastificeert zelfs de rapporten incl een foto van het paard. :j

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:54

Raar verhaal idd, ik weet niet beter dan dat je een keuringsrapport direct mee krijgt. Is op zich ook wel zo makkelijk lijkt me en was toen voor de verzekering ook nodig, soms mag het dan maar een aantal weken oud zijn namelijk. Anders kan hij het ook eerst mailen lijkt me en dan alsnog het origineel per post op sturen?

Was je er wel zelf bij met de keuring? Anders zou ik inderdaad de keuring op nieuw laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:54

Maar is ts dan dus ook de opdrachtgever geweest? En de betaler van de keuringskosten? Want ik proef hier een beetje uit dat je nu dus ook al de rekening hebt voldaan voor de keuringskosten terwijl je het rapport niet in je bezit hebt? Dat vind ik eigenlijk ook al omgekeerde gang van zaken, men verleent toch eerst de dienst op correcte wijze , voordat men betaling ontvangt?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:57

Ik snap het niet helemaal.

Is het paard op jullie verzoek gekeurd? Of was er al een keuringsrapport en kon je die mee krijgen? Was je zelf bij de keuring?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:00

KoudbloedKim schreef:
Dus jij zou het oké vinden als je dierenarts een paard keurt en wie weet pas ruim een maand later op papier zet wat hij heeft ontdekt? Terwijl hij ondertussen alweer 100den andere paarden en pony's heeft gezien en behandeld?

Ik vraag altijd direct naar de bevindingen omdat ik tijdens de keuring naast de dierenarts sta en haar/hem de oren van het hoofd vraag, en kan dus ook controleren of alles klopt. Zolang de inhoud klopt maakt het mij niet zoveel uit wanneer het daadwerkelijk is ingevuld. Maar wellicht heeft ts niet direct naar de uitslag gevraagd? Dat zou het natuurlijk anders maken.

BCKS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 18:17

Om e.e.a. helder te krijgen: ik heb deze dierenarts zelf benaderd omdat de verkopende partij een dierenarts voorstelde die mij niet beviel. Dierenarts is op mijn verzoek en mijn kosten komen keuren. Wij zijn zelf aanwezig geweest bij de keuring. Er is e.e.a. op te merken m.b.t. hetgeen hij niet kon keuren in verband met niet meewerkende verkoper + onvoldoende faciliteiten om alle aspecten van de klinische keuring op dit terrein te doen. Ik wil niet teveel in detail treden in de openheid van het internet. :) Het is een erg vervelend aankooptraject geweest en ik koop nooit en te nimmer meer een paard op deze manier, dat is de wijze les die ik er helaas uit heb gehaald.

@ pipo: Ik wil er ook niet mee akkoord gaan. Maar wat zijn mijn rechten? Geld terugeisen? Moet ie vanuit de andere kant van het land hier een (tweede) keuring komen doen? Wat anders?

@Dimple: Pony is 'goed'gekeurd met een aantal opmerkingen in verband met het niet kunnen uitvoeren van onderdelen, maar er hoort wel wat extra's op het keuringsrapport te staan omdat bepaalde onderdelen niet konden worden uitgevoerd.

@flappie28: ik kom inderdaad op internet (zie link in openingspost) tegen dat het zo hoort te zijn dat ik het keuringsrapport onderteken. Gezien ik niet dagelijks een paard koop, wist ik dit niet en ben ik ter goede trouw van de dierenarts uitgegaan. Stom blijkt achteraf, helaas..

@ohjajoh6: ik ben opdrachtgever en betaler van de keuringskosten. Ik moest de keuring direct betalen omdat ik een nieuwe klant van hem was, dit was zijn beleid, gaf ie van te voren aan, hier ben ik akkoord mee gegaan. Niet wetende dat dit daarna zo zou verlopen. Via internet geen vervelende verhalen gelezen over desbetreffende dierenarts. Ik zit nu inderdaad met een pony die 'goed'gekeurd is, maar waarvan ik niets op papier heb. Daarnaast was het contact met de verkoper bijzonder slecht, dus indien er straks iets mis gaat, wil ik op papier hebben dat dit niet gekeurd kon worden in verband met de omstandigheden/tegenwerking op het terrein/verkoper (dit is al enigszins afgebakend aan de hand van e-mailverkeer + contact met rechtsbijstand over de fase vóór aankopen).

@RianneH: paard is op ons verzoek gekeurd. Ik was zelf bij de keuring aanwezig. Dierenarts gaf aan dat verkoper een erg vervelende man was maar dat ie verder weinig verwachtte, maar kon dus e.e.a. niet keuren in verband met deze niet meewerkende verkoper.

@troi: ik heb niet specifiek gevraagd naar 'aandachtspunten'.

------------------------------------------------------------------

Probleem is op dit moment echter als volgt voor mij: ik heb een keuring laten uitvoeren op 16 maart 2015. Dierenarts heeft tussen 16 maart en nu verschillende andere dieren gezien met ieder zo hun eigen verhaal. Doordat ik opnieuw de gegevens van de pony moet toesturen, is er voldoende reden om aan te nemen dat desbetreffende dierenarts geen keuringsrapport heeft opgesteld zoals het zou moeten: op doordrukpapier zodat hij zelf ook een kopie heeft. Hoe kan ik nu nog vertrouwen hebben in het keuringsrapport wat deze dierenarts naar mij toe wil sturen? Immers, als hij het had gedaan zoals op de 'officiële' manier, dan had hij zelf nog een kopie gehad, had ie zo een nieuw rapport kunnen schrijven en was er geen enkel probleem........... Dit heeft ie echter niet, dus hoe gaat ie nu weten hoe de ademhaling was in bijvoorbeeld rust en na beweging? Ik heb er geen vertrouwen in dat de dierenarts zich dit anderhalve maand later nog kan herinneren van dit specifieke paard.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:30

Aangezien je paard wel goed is gekeurd, zou ik de DA vragen of hij de keuring op zijn kosten overnieuw komt doen..

BCKS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 18:33

@Casarell: ik zou dat prima vinden. Geval is echter dat wij enkele reis 2uur met de auto verderop wonen, dan moet ie 1uur keuren en vervolgens 2uur terug. Is ie 5uur van zijn tijd kwijt voor een klinische keuring. Ik heb het gekke idee dat ie daar niet op zit te wachten. Maar ik ga dit zeker meenemen in mijn opties voor rechtsbijstand morgen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:39

In dat geval zou ik de optie overwegen om de keuringskosten terug te vragen aangezien je nu in wezen niets meer hebt aan die keuring. Doordat het rapport schijnbaar te laat is opgemaakt, zal deze niet 100% betrouwbaar zijn waardoor je er in feite niets aan hebt.
Heeft de dierenarts ergens ook voorwaarden waarin staat vermeld wat de procedure is bij een keuring en het opmaken van bijbehorend rapport?

BCKS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 18:42

@Jolien87: bij voorkeur krijg ik inderdaad het geld terug en laat ik het paard opnieuw keuren door een dierenarts in de buurt. Ik ben het met je eens dat de complete keuring nutteloos is geworden voor mij en zoals ik hierboven ook al beschrijf heb ik geen vertrouwen in een correct rapport.

Dierenarts heeft mij geen voorwaarden gegeven: niet mondeling, niet schriftelijk en ook niet via de website o.i.d..

Ik vraag me echter af of ik voldoende rechten heb om mijn geld terug te eisen. Indien ik daar recht op heb: volgens welk wetsartikel heeft hij de dienst dan niet geleverd? Ik heb dus echt geen flauw idee.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:48

Dat zou ik ook niet weten, daar heb ik echt geen kaas van gegeten. :n
Maar als datgene wat je van de KNHS hebt gequote wettelijk is vastgesteld dan maak je aardig kans om je geld terug te kunnen krijgen. Maar dat kan ik zo vlug niet echt vinden in dat artikel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:57

Dat maakt het anders. Ik zou eisen dat hij een nieuwe keuring doet en ter plekke het formulier invult. Mocht hij daar niet voor open staan dan zou ik het beschouwen als een niet geleverde dienst en mijn geld terug eisen. Overleg eventueel met een lokale dierenarts, misschien kan die bemiddelen?

BCKS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 19:02

@Jolien87: daar loop ik dus ook tegenaan. Hoe kan ik als nitwit bepalen hoe en of iets wettelijk geregeld is ja/nee? Ik hoop dat rechtsbijstand me daar morgen bij kan helpen.

@troi: wat mij betreft zijn er in ieder geval twee opties: optie 1 is het doen van een nieuwe keuring bij ons op locatie (dus dat gaat hem 5uur van zijn tijd kosten) en optie 2 is geld terug en een nieuwe klinische keuring doen bij een dierenarts in de buurt. Ik vraag me alleen af hoe en of ik mijn geld kan terugeisen. Wat zou een lokale dierenarts voor mij kunnen doen in deze, denk jij?

Ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe rechtsbijstand dit gaat aanvliegen. Heb besloten om vandaag niet meer te reageren op het verzoek om alle informatie van de pony richting dierenarts.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:07

Ik denk dat je rechtsbijstand je kan helpen met de juridische zaken. Heb je aangegeven bij de DA dat je het een rare gang van zaken vindt en dat je gaat kijken wat je rechten en plichten zijn?

Dat zou ik anders alsnog wel even doen. En heeft de DA zelf gezegd dat je alle gegevens opnieuw moest toezenden of de assistente?

Wist je van te voren dat hij niet de gehele keuring kon doen door het ontbreken van een goede accommodatie? Ik vind dat nl zo raar. Als jij komt keuren dan moet hij toch een volledig onderzoek kunnen doen?

BCKS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 19:14

@Dimple: ik heb aangegeven bij de dierenarts dat ik flink baal van de gang van zaken, dat ik vind dat hun hun verplichting niet zijn nagekomen en dat ik überhaupt niet begrijp waarom ik het keuringsrapport niet direct heb meegekregen. Reactie hierop van de dierenarts was een excuus per e-mail en dat hij het direct in orde zou maken. Een dag later heb ik een mail gekregen van de assistente dat het rapport door haar naar een verkeerd adres is gestuurd...

In mijn eerste gesprek aan de telefoon heb ik direct aangegeven dat het adres wellicht verkeerd was, maar dat kon niet het geval zijn, aldus de kliniek.

Ik heb bij de dierenarts nog niet aangegeven dat ik aan het uitzoeken ben wat mijn rechten en plichten zijn. Eerst maar is uitzoeken hoe het zit, voordat ik olie op het vuur gooi.

Ik wist niet hoever we zouden komen met de keuring. Ik heb de pony één keer bezichtigd, moest in zéér korte tijd beslissen of ik haar wou ja/nee, de keuring moest eerder plaatsvinden dan afgesproken en verder ben ik in alles tegengewerkt. Waarom ik dan toch het paard wou? Tja, voldeed aan alle eisen van mijn zoektocht. Of ik ooit nog op deze manier een paard koop? Nooit weer.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:16

Is dit keuringsonderzoek toevallig over de grens (in België) gedaan, want dan heb je geen poot om op te staan. Hier zijn geen wetten rond keuringsrapporten, hoeveel rapporten ik hier al heb gezien die 'oeps verdwenen' waren, of 'ik heb de chipnummer niet goed opgeschreven dus vrees dat ik niet zeker ben dat dit papier bij dat paard horen'
Zelfs officiele rapporten van klinieken laten hier soms 2 maanden op zich wachten...

BCKS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 19:17

@Seltje: Koper, verkoper en dierenarts/kliniek bevinden zich allemaal in Nederland. :)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:20

Weet de assistente wellicht nog waar het rapport dan wel heen gestuurd is en kan ze dit terughalen?
Dan zou het inhoudelijk wellicht toch in orde kunnen zijn.