Voor en nadelen eczeemdeken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juttertje88

Voor en nadelen eczeemdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 17:25

Hai,
Ik zag wel een aantal topics over eczeem maar vond er geen met de voor en nadelen van een eczeemdeken. (sorry als ik daar overheen heb gekeken)

Ik zou graag de voor en nadelen van een eczeemdeken willen weten.
Mijn paardje heeft lichte zomereczeem bij manen en staart. Verder over haar lichaam heeft ze het niet.

Ze schuurt wel, maar ook daarin heeft ze haar momenten, de ene keer meer dan de andere keer.
Verder heeft ze totaal geen klachten.

Ze is 18, ze heeft hier al haar hele leven last van, van haar lichte zomereczeem.
Van vorige eigenaar gehoord dat ze nooit een eczeemdeken heeft gehad.
Maar iemand van stal raadde het mij wel aan om er eentje aan te schaffen.

Is het slim om er eentje aan te schaffen?
Kan het kwaad als ik er ook geen een aanschaf, omdat ze toch nooit een eczeemdeken om heeft gehad?

Ik vind een eczeemdeken best prijzig, dus wil m alleen aanschaffen als het echt nodig blijkt, als ze zonder kan dan ga ik er geen eentje kopen.

Alvast bedankt :D

RunaenBeer

Re: Voor en nadelen eczeemdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:29

Ik had dit probleem ook met mijn ruin. Die had zeer lichte eczeem, niet tot bloedens toe schuren maar ik vond het wel zonde van zijn manen. (en sneu dat ie jeuk had) Ik heb gewoon een normale vliegendeken met hals gehaald en hem zo'n hoofdnetje omgedaan. Toen was er niks meer aan de hand :) Dus misschien is dat een idee?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:31

In mijn ogen is het simpel: voordeel is dat ze dan weinig tot geen last hebben van de aandoening. Nadeel is dat ze de hele dag met een deken rondlopen, mijn paard zou hier ongelooflijk chagrijnig van worden. Al helemaal omdat het zomer is en ze dan niet lekker kunnen rollen en misschien juist jeuk krijgen door het deken, maar dan op andere plaatsen...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:34

Een eczeempaard zonder deken zetten is paardje pesten... Je moet de oorzaak wegnemen, het gestoken worden. Een eczeemdeken is een deken die niet irriteert, niet warm is en ze kunnen er prima mee rollen. Bij EJ en divoza heb je nu kortingsacties dus dan valt de prijs wel mee.

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:28

Bij ons schuurt ze zich gelukkig nog niet met haar eczeemdeken om, maar wat we wel merken is dat haar haren gewoon uitvallen en dunner worden.. Dat is toch wel een klein beetje een nadeel..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 22:17

MD >> SV

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 23:09

Yvank_ schreef:
Een eczeemdeken is een deken die niet irriteert

Heb er al heel wat geprobeerd, maar van elke deken krijgt mijn paard meer plekken en wonden dan zonder deken zetten, en goede verzorgingsspullen te gebruiken.
En heb je eindelijk een deken waar die geen plekken van krijgt, dan is die binnen een week stuk.

Daarnaast vinden niet alle paarden het leuk als je zn deken over het hoofd moet trekken.
Bij mijn paard kreeg ik hem op 3 dag al niet meer om.
En die deken omdoen was meer paardje pesten dan hem zonder deken zetten.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 23:26

Sunke schreef:
Bij ons schuurt ze zich gelukkig nog niet met haar eczeemdeken om, maar wat we wel merken is dat haar haren gewoon uitvallen en dunner worden.. Dat is toch wel een klein beetje een nadeel..

Dat de haren uitvallen en dunner worden heeft net met de eczeem te maken volgens mij. Die van ons begint daar eerst mee, kale plekken krijgen, heel dunne vacht. Daarna gaat het pas jeuken aan manen en staart.
Met het eczeemdeken beperken we het schuren op de huid eerst al. Helaas waren we dit jaar net te laat. Op 1 dag was het al zover, we hadden gehoop het deken pas eind april te moeten opleggen. Daar hebben de beestjes wel een stokje voor gestoken.

Bij ons gaat het om een paard met tot 4 jaar terug lichte eczeem welke geen deken nodig had, enkel product, inmiddels is het zo erg dat ze nu al een cortisone spuit kreeg, product met cortisone moet hebben. Deken vanaf april tot september/oktober. Het beste zou ze ook nog een kap op moeten, maar die heeft ze niet graag aan. Frou en voorhoofd gaan er dus helaas aan moeten geloven zolang madame het niet aan wil.

Voordelen:
Paardje is jeukvrij (met dagelijks gesprayed te worden met product)

Blijft erg koel onder het deken. Wanneer de andere last hebben van de warmte staat zij met haar dekentje (rambo sweet itch hoody) nog lekker in de zon. Ik heb haar enkel deze zomer erg weten zweten op haar borst en schouder. Maar toen was mijn ruin ook erg bezweet die geen deken draagt.

Ons deken droogt ook erg snel na de regen, wat het handig maakt om te rijden want je paard is bijna niet nat dus je kan makkelijk poetsen.

We laten ze soms eens rollen op de weide zonder deken, daarna komt ze uit haar eigen terug bij ons voor een korte borstelbeurt en het deken weer op. Als ze het leuker zou vinden zonder deken, zou ze niet terug komen :)

Het deken wat wij hebben is ook echt amper stuk te krijgen. Ze is nu pas achter een scherp stukje blijven hangen, wat een klein sneetje in de staartflap gemaakt heeft.

Het enige nadeel wat ik er aan zie is dat de echte eczeemdekens, dus de erg dunne gladde stofjes, in no-time stuk zijn. Die vonden we letterlijk in 20 stukjes in de weide terug. Daar een sluiting, daar de buikflap, daar de kont en de rest ook nog eens vermorzeld. Ondanks dat dit paard verder helemaal niet snel een deken stuk doet. Wij hebben nu de rambo sweet itch hoody en die blijft echt heel. We hebben er 2 van om te kunnen wisselen om te wassen. Dat is wel nodig anders gaat het toch irriteren door het wat plakkend huidvet ed. Wij wassen ze 1, hooguit 2 keer in de zomer. Dus dan heeft ze 3 tot 4 keer een vers deken op gehad.

HTM: is je pasvorm dan wel goed? Een groot deken gaat trekken op de schoft, borst en kont. Te klein gaat dan weer trekken op de schouder, lager op de borst, en kont.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 00:05

Leen schreef:
HTM: is je pasvorm dan wel goed? Een groot deken gaat trekken op de schoft, borst en kont. Te klein gaat dan weer trekken op de schouder, lager op de borst, en kont.

Heb heel wat dekens geprobeerd, en van heel wat verschillende merken.
Goedkoper, en dure.
Echte eczeemdekens moet je over het hoofd heen trekken, dat gaat hem echt niet worden met mijn paard, dus dan kom je uit op de vliegendekens.
Ook daarvan heel wat geprobeerd.
De Rambo deken (de duurste +/- 200 euro toen) lag het snelst dwars over midden. Duurde maar 2 weken.

Mijn paard krijgt plekken als het te warm met de deken wordt, en veel dekens, wat voor een stof dan ook schuren in de zomer bij hem.
In de winter nergens last mee, kan er dan ook alles op leggen maar in de zomer ligt die aan alle kanten open.
En wel op de raarste plekken, zoals gewoon bovenop zijn kont.

De enige deken waar die geen plekken van kreeg wat een dunne katoenen deken met halsstuk.
Hier heeft die ook het langste mee gedaan ooit (2 maanden) en de deken koste maar 45 euro.
Maar nergens meer te vinden.
Leek kwa stof wat op een zachte soepele theedoek :o

Maar voor dat paard geen dekens meer in de zomer.
Zonder deken gaat veel beter dan met.

Daarnaast wordt het schuren wat paarden doen bij allemaal eczeem genoemd, maar ik ben van mening dat het niet bij elk paard de zelfde oorzaak heeft, en dus ook niet bij elk paard de zelfde oplossing werkt.
Zoals bij veel meer "aandoeningen"

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 00:39

Ik heb 2 shetlanders met Zomereczeem. 1 Heel ernstig, die heeft zonder eczeemdeken echt geen leven... Die schuurt tot ze bloedende wonden heeft en gaat er ook voor liggen om haar rug te schuren. Pony is ook nog eens een giga trapper, dus de deken omdoen is een aanslag op je leven :+ Toch kan ik geen nadelen bedenken van de deken... Als hij eenmaal goed zit, dan blijft hij ook wel prima zitten. En jeuk is vreselijk, dus dan neem ik evt. nadelen wel, als de pony de voordelen krijgt.

Mijn D pony krijgt deze zomer ook een eczeemdeken. Niet omdat ze eczeem heeft, ze schuurt niet, maar ze krijgt grote bulten op haar hals van de dazen etc. En een gewone vliegendeken werkt daarvoor niet, ze gaan gewoon bij de hals in, dus dan maar een eczeemdeken. Die hebben elastiek in de hals.

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:08

@Leen, De haren vallen volgens mij niet uit door haar eczeem, maar door de eczeemdeken.. De manen krijgen niet zo heel veel zuurstof en daardoor 'stikken' ze, heb ik weleens gehoord..

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:14

Is er misschien met de voeding iets aan het eczeem te doen? Wij hebben ook een eczeempaard en die hebben we het eerste jaar wel braaf een deken op gedaan, maar het afgelopen jaar dus al niet meer. Hij krijgt Metazoa SFB (verkrijgbaar bij Divoza) en verder hooi (en een handje basisbrok). Ook krijgt hij ongeveer om de dag gekookt lijnzaad, maar dat is vooral om zandkoliek te voorkomen (maar is ook goed voor de vacht). Wij proberen de eczeem van binnenuit aan te pakken en het lijkt te werken...

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:18

Sunke schreef:
@Leen, De haren vallen volgens mij niet uit door haar eczeem, maar door de eczeemdeken.. De manen krijgen niet zo heel veel zuurstof en daardoor 'stikken' ze, heb ik weleens gehoord..

Nou ja, de manen worden in elk geval niet op zijn mooist. Ik denk niet dat ze niet veel zuurstof krijgen maar denk dat het ligt aan het zonlicht. Een eczeemdeken ademt namelijk wel. Ik heb een (zwarte) shetlander met eczeem en in de zomer kleuren de punten van haar manen bruin en in de winter worden ze weer zwart. Maar als je paard al amper manen heeft zou ik me daar niet te druk om maken en al blij zijn dat die manen terug krijgt door de deken :+

TS, denk dat je in jou'n geval best een gewone vliegendeken kan nemen.

Voordelen:
- Helpt tegen het eczeem (daar koop je het immers voor :D)
- Paard krijgt manen terug

Nadelen:
- Manen sterven deels af als je paard wel manen heeft.
- Lastig om juiste maat hoofdkap te vinden (in elk geval wel voor een shet)
- Deel tussen hoofdkap en deken is lastig te bedekken, je moet zelf creatief zijn om wat aan elkaar te flansen.
- Als je paard uit haart verzameld het haar en zand zich in de buivlap/buidel :') not charming
- Na mijn idee gaan eczeemdekens sneller stuk dan andere dekens.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:18

Yvank_ schreef:
Een eczeempaard zonder deken zetten is paardje pesten... Je moet de oorzaak wegnemen, het gestoken worden. Een eczeemdeken is een deken die niet irriteert, niet warm is en ze kunnen er prima mee rollen. Bij EJ en divoza heb je nu kortingsacties dus dan valt de prijs wel mee.

Dan vallen mijn nadelen al vast af! :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:22

Mijn Haflinger vond de eczeemdeken niet leuk, maar liever een pony die even boos is dan n paard met kapoote manen en staart.

Ze drogen ook snel bij een regenbui, en het scheelt een boel jeuk!

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:31

Een van mijn paarden heeft geen zomereczeem maar een allergie op een aantal steekbeestjes. Vandaar dat hij ook helemaal ingepakt staat in de zomer. De deken die mij en mijn paard tot nu toe het beste bevalt is deze: http://www.ej.nl/img/vliegendeken-epple ... _29234.png

Deze hoef je ook niet over het hoofd te trekken (wat mijn paard overigens geen enkel probleem vond) en hij blijft er vrij koel onder tijdens de echt warme dagen. Met een kortingsactie is deze deken ook nog goed te betalen.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:34

Mijn ruin draagt al sinds zijn vijfde (is nu 15) eczeemdekens. Nooit problemen mee gehad. Ik koop iedere jaar een verse van een goedkopere soort. Bijv. EJ of Pagony van Divoza. Bij alle dekens lubbert het elastiek uit of gaan de gespen kapot ook bij de dure dekens. Dan maar liever ieder jaar een nieuwe. In de aanbieding heel goed te doen.

Enige wat ik voor hem vervelend vind is het voor- en najaar wanneer het een keer wat frisser is en ze een pak regen over zich heen krijgen. Ik probeer het voor te zijn door er op tijd een dunne zomerregendeken overheen te doen maar dat lukt niet altijd. Gelukkig hebben ze wel een schuilstal maar toch. Ik heb hem meer dan eens bibberend van de kou in de wei gevonden.

Het is overigens een angsthaas en moest er in zijn jonge jaren best aan wennen. Nu komt hij hem gewoon "halen" als hij hem af en toe overdag af heeft en het later op de middag is.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:43

Het gestoken worden is overigens niet de 'officiële' oorzaak van eczeem, maar een gevolg van de geur die het paard afgeeft. Eczeem paarden scheiden een bepaald stofje uit, wat ervoor zorgt dat ze zo zoveel gestoken worden. Nog beter is dus de echte oorzaak van de eczeem weghalen, dit is 9 van de 10 keer al een eind op te lossen of iig te verminderen door andere (soberdere) voeding.

Echter nog steeds zijn er genoeg die wel met eczeem dekens op moeten, omdat het echt niet anders kan.

Mijn vorige merrie had een eczeem deken van Pagony, echt zo'n heel bouwpakket was dat ding. Maar oh wat was ze blij als ze die om kreeg. Zag er niet uit, maar ze had wel weer rust op die dagen. Diepe zucht als ik ermee aankwam en haar inpakte. Droogte redelijk snel, maar ik had er 2 zodat ik na hevige regen overdag, 's nachts wel even een droge op kon doen. En idd zoals Refagreni ook zegt, als het lukt op tijd een 0grams regen deken eroverheen gooien op de echte regen dagen.
Vond deze deken overigens wel wat warm, gelukkig had ze genoeg schaduw op de wei, maar op de dagen van 25graden en hoger ging er minimaal 1x per dag een keer de tuinslang overheen (incl over de deken), zodat ze weer paar uurtjes koel bleef.

Mijn twee ruintjes nu hebben in principe geen zomer eczeem maar staan wel 24u buiten. Ze staan nu nog in hun nakie, maar zodra ze dadelijk weer te gefrustreerd beginnen te raken van alle beestjes, krijgen ze 24u een normale vliegen deken op (Amigo mio fly sheet). Ondanks dat ze niet schuren het geeft ze wel een hoop rust. Deze dekens drogen sneller dan die eczeem deken die ik had voor me merrie. Merk verder geen verschil aan ze dat ze er last van hebben.
Ze staan hier de rest van het jaar zonder dekens, dus liever die paar maandjes zomer met deken en geen woeste paarden ;)

Je kan eens proberen met een normale vliegen deken met hals, wellicht is dit al genoeg bescherming. Deze zijn toch weer stukje goedkoper.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:49

Ik heb ook een eczeemdeken voor mijn Friese merrie. Deze werkt op zich prima, maar je moet er echt heel vroeg bij zijn met opdoen. Daar kwam voor mij bij dat als ik een dagje er niet ben, hij scheef zakt en ze heel de dag met dat ding loopt. :\

Wat ik aanraad, is om je dierenarts even te bellen en te vragen of hij langs komt om goed vast te stellen wat het écht is. Mijn merrie had namelijk witte schilfertjes, ik heb de dierenarts ernaar laten kijken en het bleek dus gewoon mijt te zijn. Ze heeft een prikje gehad en 2 weken later weer. Ik heb voor in de tussentijd in die twee weken een spray gekregen die ik elke dag op haar "schuurplekken" moest spuiten. Dit alles bij elkaar kostte me 36 euro. En het gekke: het was daarna HELEMAAL weg! Ze schuurt niet meer, ze heeft geen jeuk meer én ze heeft geen eczeemdeken meer op/nodig. +:)+

Mijn advies is dus: laat eerst door je dierenarts bevestigen dat het echt eczeem is. Want dan is elk jaar tijdig een deken erop leggen helaas wel de enige oplossing.. (En 's ochtends en 's avonds niet op de wei, tussen alle vliegjes door := )

rhett99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:56

Ons paard schuurt ook heel erg en wij hebben nu sinds 2 weken klitwortel haarlotion en dit werkt erg goed. Het is gewoon te koop bij het kruitvat (eigen merk) voor €2,49 en dan heb je 500ml.

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:06

Mijn 27 jarige e-pony staat al heel lang met een Boett deken in de lente/zomer/herfst. Gaat graag met zijn hoofd door het halsdeel. Geen probleem. Heb er al een aantal versleten, maar hij doet er meer dan 4 jaar mee. Als het echt warm is, krijgt hij een lichtgekleurde vliegendeken om.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:15

Julu72 schreef:
Is er misschien met de voeding iets aan het eczeem te doen? Wij hebben ook een eczeempaard en die hebben we het eerste jaar wel braaf een deken op gedaan, maar het afgelopen jaar dus al niet meer. Hij krijgt Metazoa SFB (verkrijgbaar bij Divoza) en verder hooi (en een handje basisbrok). Ook krijgt hij ongeveer om de dag gekookt lijnzaad, maar dat is vooral om zandkoliek te voorkomen (maar is ook goed voor de vacht). Wij proberen de eczeem van binnenuit aan te pakken en het lijkt te werken...

Ja, minder eiwitten voeren. De bultjes zijn eigenlijk een reactie op de eiwitten. Die zitten in de manenkam ed. opgeslagen. Die van ons krijgt dit voeder: http://www.mijten.be/_ln/paarden_novamix.php?part=pv

en als sportkorrel deze: http://www.ranzijn.nl/nl-nl/catalog/die ... 04321.aspx
Die voeren we maar af en toe bij als we merken dat de musli alleen wat weinig is.

Toen we vorig jaar even zonder voer zaten en 2 dagen van iemand anders hadden gevoerd merkte we toch al snel verschil. Haar manenkam was duidelijk wat meer gezwollen. Of het toeval was, dat kan natuurlijk ook. Maar we doen er alles aan om te voorkomen dat ze jeuk krijgt.

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:53

Ik heb een eczeemdeken van Rambo (Sweet Itch Hoodie) voor mijn IJslander, voordeel is dat hij absoluut geen jeuk heeft nu! Nadeel vind ik wel dat het er niet uitziet :') Als het echt heel warm is dan is hij wel te warm voor mijn paard maar ik ben eigenlijk vooral blij dat hij geen jeuk meer heeft!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:49

Als je paard maar licht eczeem heeft en je kan het met smeren of regelmatig wassen onder controle houden, zou ik geen deken op doen.
Zelf heb ik er twee onder een deken staan. Ik heb geen keus, ze hebben zo'n jeuk. De nadelen? Behalve dat ze behoorlijk aan de prijs zijn, vind ik mijn paard echt mooier zonder zo'n deken. Ze vinden het zelf ook prettig om geen deken op te hebben. Als ik hem af doe, gaan ze gelijk met de andere paarden kriebelen, met deken doen ze dat eigenlijk niet. De deken is warm, maar bij veel regen en kou krijgt je paard het koud. De manen zien er niet meer uit, hangen als slierten tegen de hals aan.
Daarbij beschermt de deken niet het hele paard. Hoofd, benen en liezen worden nog steeds geprikt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:50

Maar dat zijn nou net de plekken waar veel paarden ook geen last hebben :n, hoofd kan je beschermen met een kap en benen en liezen hebben mijn eczemers nooit problemen mee gehad :)