Rijlaarzen vs chaps

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirriezz

Rijlaarzen vs chaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 10:17

Even als achtergrond: ik rijd 1-2x per week, op les op een privestal, in de buitenbak. Eigenlijk alleen dressuur, hoewel we ook wel eens lekker naar buiten gaan.
Op dit moment rijd ik met kunstleren jodphurs en chaps.

Ik betrap mezelf erop dat ik regelmatig zit te kijken naar een mooi stel leren laarzen. Helaas is mijn budget niet groot (student). Daarom twijfel ik vooral of het me echt wat gaat opleveren als ik laarzen koop.

Mijn beenligging zou stiller mogen zijn, en ik denk telkens dat dat met laarzen opeens *poef* beter zal gaan. Ook denk ik dat het gewoon fijner zal zitten dan het kunstleer dat ik nu heb. En voor in de winter een voordeel: ze zijn (hopelijk toch) waterdicht, wat mijn kunstleer nu niet is.

Nu dus mijn vraag: wie heeft de overstap gemaakt van jodphurs en chaps naar rijlaarzen, en hoe beviel dat? Of misschien, wie heeft de overstap de andere kant op gemaakt? Wat zijn jullie ervaringen?

(Ik weet dat het ook gedeeltelijk persoonlijke voorkeur is, maar zolang ik geen paar laarzen heb, kan ik die niet testen. En een paar laarzen kopen voor alleen de test, daar heb ik het budget niet voor.)

kayleevos

Re: Rijlaarzen vs chaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:21

Ik ben juist van laarzen naar jodphurs gegaan! Ik vind persoonlijk jodphurs fijner. Je kan in de winter warmere chaps kopen en in de zomer desnoods zonder of een paar dunnere.
Het is wat je zelf fijn vind, maar ik vind jodphurs fijner omdat je je eigen voethouding meer kan bepalen en met een laars heb je gauw dat je been gestuurd word! Maar het is wat je zelf het allerfijnst vind

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:22

Ik had rijlaarzen en ben toen overgestapt op jodphurs met chaps. De jodphurs staan nu stoffig te worden omdat ik onlangs rijschoenen heb aangeschaft (=sportschoenen om te rijden, héérlijk, ook in de winter). De chaps gebruik ik dan ook bij de rijschoenen. En als het écht koud/nat is, draag ik winterrijlaarzen (soort snowboots hoe ze eruit zien).

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:24

Hmm, zelfde probleem, ik zou graag naar rijlaarzen gaan, maar ik ben nog maar 13 en heb dus nog om het jaar een nieuwe maat nodig, dus dat word een beetje een duur grapje, ook omdat het voor mij waarschijnlijk op maat gemaakte moeten worden (tenzij we iets vinden dat ontzettend hoog en súpersmal is) op de een of andere manier vind ik laarzen gewoon netter staan

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:24

Ik heb ervaring met beide, en het ligt er maar net aan waar je naar op zoek bent. Naar mijn mening zorgen laarzen er voor dat je been inderdaad wat stiller ligt, maar je verliest ook ietwat bewegingsvrijheid, met name bij je enkel, die je bij jodphurs wel hebt omdat je daar je enkel wat vrijer in kan bewegen.

Rosalie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:25

Ik ben juist van laarzen naar jodphurs&chaps gegaan, omdat ik jodphurs beter vind aansluiten dan een laars.
Het is lastig uit te leggen, maar een laars past (bij mij) niet perfect, en dat merk ik bij wandelen maar ook in het zadel (hoe makkelijk je hak uit te drukken is, bv.)
Nu zal dat ook uitmaken wat voor laarzen je hebt, als ze op maat gemaakt zijn en van leer is dat wat anders dan goedkope rubberen laarzen ofzo haha.
Maar qua comfort & hoe goed het past, ben ik heel erg blij dat ik de overstap naar jodphurs heb gemaakt.

edit; dit dus:
debbiew schreef:
Naar mijn mening zorgen laarzen er voor dat je been inderdaad wat stiller ligt, maar je verliest ook ietwat bewegingsvrijheid, met name bij je enkel, die je bij jodphurs wel hebt omdat je daar je enkel wat vrijer in kan bewegen.
Laatst bijgewerkt door Rosalie_91 op 24-04-15 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:25

Ik had prachtige cognac leren rijlaarzen. Toen die begonnen uit te zakken wou ik dus nieuwe kopen. Alle laarzen die me pasten waren verschrikkelijk duur en wat betaalbaar was zat voor geen meter. Te wijd bij mijn enkels en anders bij mijn voet en dan weer te strak of te wijd bij mijn kuiten. Was het allemaal net niet. Dus ik heb weer Jodphurs genomen. Had ik voor de rijlaarzen ook. Wel zonder chaps ik vind die dingen echt verschrikkelijk. Ja heb ze wel maar gebruik ze amper.

Jodphurs zijn makkelijker met even aan trekken door het weiland lopen, stal uit mesten, mennen en luchtiger in de zomer. Rijlaarzen zijn gewoon 100x mooier naar mijn mening. Staat een stuk verzorgder en geeft wat meer stevigheid naar mijn idee. Ik vind het ook wat prettiger zitten tijdens het rijden. Dan 2 losse onderdelen van de jodphurs en chaps.

ErwinF1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:27

Ik heb echt nog nooit met jodphurs en chaps gereden, altijd alleen maar met laarzen!
Denk dat je het toch zou moeten proberen om hierachter te komen en dan zien wat je fijner vindt.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:28

Heb zelf liever chaps, maar dat komt ook omdat ik er erg veel naast sta en doe. Vind rijlaarzen niet zo lekker om de hele tijd op te lopen.
Maar ik heb ook geen speciale rijschoenen, heb gewoon een stevig paar hoge meindels(wandel/bergschoenen). Die lopen goddelijk, maar rijden ook prima.

Voor het rijden vond ik het geen bal uitmaken, het is maar net wat je zelf lekker vindt zitten. Je beenligging zal goedkomen met les(uren maken), een laars of chaps zal daar het grote verschil niet in maken.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:29

Wat Gydja zegt, laarzen staan een stuk mooier, ook heb ik chaps die erg laag zijn (hogere maten werden veel te wijd) en ook nog steeds wat te wijd, het sluit niet zo mooi aan en daarom vind ik het zelf ook niet supermooi, maar goed, ze worden te klein, zou ik hier mogen vragen of iemand een plekje weet waar je evt. chaps op maat kan laten maken? (liefst een klein prijsje, heb geen bakken vol geld) :P

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:32

Ik heb beiden. Sinds dit jaar met dikke korting Ariat laarzen gekocht, ben echt verliefd. Beter been ligging en ik kan beter druk op mijn beugels houden omdat mijn hak lichtjes naar beneden word gedwongen. Hakken uitdrukken is echt een probleem van mij. Heb wel nog jodphurs en chaps voor het hele warme weer liggen, want dan zijn mijn laarzen toch echt te warm. Mijn jodphurs draag ik altijd naar stal en wissel dan naar mijn laarzen voor het rijden. 2 sets is ook handig als ik mijn laarzen vergeet mee te nemen.

Kriss55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:17

Ik heb ook beide. Maar ik moet zeggen dat ik meestal naar mijn chaps grijp, omdat die me toch net wat meer bewegingsvrijheid geven. Mijn laarzen zijn ook relatief stug, dus misschien dat het met een ander paar anders is. Als het om uiterlijk gaat, vind ik laarzen trouwens ook mooier.

Coyote

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:36

Ik had leren rijlaarzen, maar die passen helaas niet meer. Nu rijd ik met jodphurs, maar ik ben wel weer op zoek naar nieuwe laarzen. Ik vind laarzen wel fijner trouwens.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:42

Zelf vind ik jodhpurs zonder chaps maar met een jodhpurbroek het lekkerst. Ik hou wel van de vrijheid die het geeft bij me benen. Maar laarzen kunnen inderdaad wel zorgen dat je been stiller liggen.
(Probeer anders eens een paar te lenen van iemand?)

Als je een standaard maat hebt hoeven laarzen niet duur te zijn. Dan kun je ze al hebben vanaf 150 euro.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 15:19

Ik ben 10 jaar geleden over gegaan op leren laarzen en wil niks anders meer. Ik vind laarzen gewoon veel aangenamer aan mijn voeten.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 15:21

Dankjewel voor al jullie reacties!

@Veulen84: ik zou heel graag een paar lenen. Ik heb alleen niet zoveel paardrijvriendinnetjes (onze stal is klein, erg klein) en een onhandige maat voor laarzen. Mijn voetje 38 is op zich heel geschikt, maar mijn voorvoet is erg breed (gaat ook nog wel) en daarbij heb ik een hoge wreef. Daarmee kan ik mijn voet bij 90% van de mode-laarzen er niet in wurmen, en ik ben dus bang dat dat met rijlaarzen ook zo is. Verder heb ik een relatief dikke kuit, maar dat moet nog wel te verhelpen zijn met de juiste (standaard) laarzen.

Misschien ga ik wel eens bij de epplejeck ofzo gewoon passen. Zouden ze dat erg vinden?

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 15:22

ik ben 2 weken geleden overgegaan op kunstof laarzen en je voelt en ziet het verschil ik houd mn benen stiller en het ziet er mooier uit (vind ik)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 15:24

mirriezz schreef:
Dankjewel voor al jullie reacties!

@Veulen84: ik zou heel graag een paar lenen. Ik heb alleen niet zoveel paardrijvriendinnetjes (onze stal is klein, erg klein) en een onhandige maat voor laarzen. Mijn voetje 38 is op zich heel geschikt, maar mijn voorvoet is erg breed (gaat ook nog wel) en daarbij heb ik een hoge wreef. Daarmee kan ik mijn voet bij 90% van de mode-laarzen er niet in wurmen, en ik ben dus bang dat dat met rijlaarzen ook zo is. Verder heb ik een relatief dikke kuit, maar dat moet nog wel te verhelpen zijn met de juiste (standaard) laarzen.

Misschien ga ik wel eens bij de epplejeck ofzo gewoon passen. Zouden ze dat erg vinden?

Dat vinden ze niet gek bij zulke winkels hoor. Gebeurd doorlopend.

Sannexxnovv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 15:28

Ik ben ook van rijlaarzen naar jophers gegaan (ik houd veel meer van springen en doe dit dan ook veel vaker. Bij Jophers kun je je benen veel meer bewegen als in rijlaarzen en bij springen is dit mooi meegenomen. Ook kun je bij jophers en chaps je hak veel beter uitdrukken als in rijlaarzen. Ik zou voor de dressuur voor rijlaarzen gaan je benen kunnen stiller blijven liggen, omdat je je benen niet zo veel meer kan bewegen.(Het hoeft niet altijd te zijn dat je benen stiller blijven liggen dit ligt ook aan de persoon). Voor de dressuur is het al sowieso mooier om rijlaarzen te hebben. Dit is mijn persoonlijke keus. De mensen bij de epplejeck zouden het niet heel erg vinden als je rijlaarzen gaat passen hoor. Je moet toch de goede maat vinden! Succes!!

Sannexxnovv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 15:32

Veulen84 schreef:
Zelf vind ik jodhpurs zonder chaps maar met een jodhpurbroek het lekkerst. Ik hou wel van de vrijheid die het geeft bij me benen. Maar laarzen kunnen inderdaad wel zorgen dat je been stiller liggen.
(Probeer anders eens een paar te lenen van iemand?)

Als je een standaard maat hebt hoeven laarzen niet duur te zijn. Dan kun je ze al hebben vanaf 150 euro.

Niet duur 150 euro vind ik wel duur voor een paar laarzen hoor je kunt ze nog wel veel goedkoper krijgen!

sannefranzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 15:33

Ik heb eigenlijk altijd jophers met chaps gehad (de laatste keer ook kunstleren ) en nu heb ik voor mijn verjaardag afgelopen december leren ariat laarzen gehad, ik ben er echt super blij mee en mijn beenhouding is echt verbeterd en ook stiller geworden.

svb16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 15:35

Ik ben zelf overgestapt van jodphurs naar leren laarzen. Vind laarzen fijner omdat die net wat steviger zitten.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 15:39

Moonlight17 schreef:
Ik heb beiden. Sinds dit jaar met dikke korting Ariat laarzen gekocht, ben echt verliefd. Beter been ligging en ik kan beter druk op mijn beugels houden omdat mijn hak lichtjes naar beneden word gedwongen. Hakken uitdrukken is echt een probleem van mij. Heb wel nog jodphurs en chaps voor het hele warme weer liggen, want dan zijn mijn laarzen toch echt te warm. Mijn jodphurs draag ik altijd naar stal en wissel dan naar mijn laarzen voor het rijden. 2 sets is ook handig als ik mijn laarzen vergeet mee te nemen.

Dit had ik ook! Met dikke korting Ariat laarzen gekocht en wauw, mijn benen liggen echt stiller, juist omdat ik die vrijheid bij mijn enkels niet zo erg heb. Ik vind jodhpurs en chaps wel fijn, omdat je dan meer het paard voelt (ik heb van die stofachtige), maar verder houd ik van mijn Ariats. Ik snap wel dat je twijfelt hoor TS...het zijn inderdaad mooie bedragen, maar aan de andere kant kan je er wel weer lang mee doen ;)

Coyote

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 15:59

Ik ken het probleem van een hoge wreef en ik heb ook maat 38, maar dan lange benen en smal.
Ik zou kijken voor laarzen met een veter, zodat het niet knelt op je wreef.
(dit zit bij mij het beste)

kimxdelange

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:50

Ik heb zelf jodphurs met chaps, vind dat voor in de zomer prettiger omdat als het te warm is je je chaps uit kan doen. Maar voor op wedstrijden vind ik rijlaarzen veel mooier staan! Omdat ik zelf ook wedstrijden rijd ben ik nu op zoek naar rijlaarzen (: Voor de gewone training gebruik ik dan nog wel gewoon chaps.