Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Mioux schreef:Wat hierboven als tip gegeven word zou ik absoluut niet doen... Hengsten ketting en goed ruk geven kan ook angst veroorzaken en pijn aan het bit. De pony is tenslotte 3 jaar...
Als ze door wilt lopen of jouw omver wilt lopen, goed terug duwen naar de plek waar JIJ haar wilt, en minimaal waar ze vandaan kwam.
Staat ze 2 meter van je af, komt ze naar je toe en loopt je pardoes omver, dan 3 meter terug. Laat een pony nooit voor je lopen, niet alleen gevaarlijk omdat ze naar achteren kunnen trappen maar ook omdat je dan helemaal geen controle hebt. Leer haar dat ze naast je moet lopen. Probeer oefeningen in de bak te doen of waar je dat kan en loop naast haar en maak rondjes hoeken etc afwisseling, dan moet ze zich meer op jouw concentreren en heeft ze minder tijd om op andere dingen te letten. Probeer iemand eventueel te vinden die stevig in de schoenen staat en je hierbij kan helpen
Cioccolato schreef:Ik zou een zweep in je hand meenemen. Als je wandelt zorgen dat je de zweep voor de pony z'n borst houd. Weet niet of de pony een zweep kent? Als ie dan doordramt kun je een tikje geven of de zweep tegen de borst leggen.
Met omver lopen zou ik toch even goed laten zien wie de baas is. Dat vind ik toch wel het gevaarlijkst. Hoe reageert ze dan op straf? Als je met een zweep zou staan en de zweep van je af houd? Of desnoods een tikje geven.
Zweepje als verlengde van je zelf. Vind ik een erg fijne methode, je hoeft er niet mee te slaan maar mocht het nou zo gevaarlijk worden kun je jezelf wel beschermen..
Meave schreef:Cioccolato schreef:Ik zou een zweep in je hand meenemen. Als je wandelt zorgen dat je de zweep voor de pony z'n borst houd. Weet niet of de pony een zweep kent? Als ie dan doordramt kun je een tikje geven of de zweep tegen de borst leggen.
Met omver lopen zou ik toch even goed laten zien wie de baas is. Dat vind ik toch wel het gevaarlijkst. Hoe reageert ze dan op straf? Als je met een zweep zou staan en de zweep van je af houd? Of desnoods een tikje geven.
Zweepje als verlengde van je zelf. Vind ik een erg fijne methode, je hoeft er niet mee te slaan maar mocht het nou zo gevaarlijk worden kun je jezelf wel beschermen..
Ja klopt die tip heb ik ok al gehad en doe ik altijd nu als ik op straat ben, het probleem is dat ze er niet van onder de indruk is.. Wat ik ook doe het kan haar niet schelen.
En verder, bijvoorbeeld een ruk aan het hakster geven etc. Ik heb dat allemaal al geprobeerd. Met het motto van ja niet zo vriendelijk, maar alles al geprobeert, laatste kans. Maar dat helpt zelfs niet.
Ik heb het meerdere keren geprobeert niet 1 x en dan opgegeven, maar tot op heden niks...
Mioux schreef:Touwhalster zou ik ook niet gebruiken, vind ik voor dit soort dingen ook zeker niet geschikt...een bit met ketting ook zeker niet...
Las het inderdaad, 3 jaar was ze al bij TSlas dat gedeelte verkeerd.
TS hoe reageer je verder als ze wat doet wat niet mag? Krijgt ze dan wel een correctie ?
Mioux schreef:Bij mijn moeder doet ze precies hetzelfde. Ook in de wei als ik haar roep dat ze moet komen. (Duidelijk naam+kom) dan kijkt ze en dan gaat ze verder grazen. Ik moet naar haar lopen om haar te 'vangen' en dan met de hoop dat ze niet wegloopt. Ik weet dat dat heel slecht is dat een paard naar JOU moet komen en niet jij naar het paard. Maar ze komt anders niet en dan kan ik daar wel uren blijven roepenDoet ze dit overigens ook bij je ouders ? Je hebt het wel over ook bij andere mensen, maar kunnen je ouders wel gewoon met haar lopen en luistert ze dan wel ?
Mioux schreef:Ik zou gewoon lokken met snoepjes. Let op lokken, niet geven. Hoe hard ook dat mag klinken. Bakje of zakje met snoepjes geluid maken. Als ze komt halster om en gewoon je ding doen, dus poetsen hoefjes en eventueel oefeningen. Bij doe oefeningen voor vrijheidsdressuur kan je wel weer snoepjes geven. De meeste paardjes en pony's vinden dit ook hartstikke leuk.
Dit zou ik dus niet doen. Als je rammelt met een bakje, en ze komen (dit is dus gewenst gedrag!!) dan juist wel iets geven. Dit is toch juist gedrag wat je wel wilt. Mijne zouden dit grapje zo door hebben en na 3 x rammelen, komen en geen beloning echt niet meer reageren hoor, en gelijk hebben ze..... Mioux schreef:Als je t snoepje direct geeft zijn ze zo weg, dan weten ze dat ze een snoepje krijgen en mag je vervolgend alsnog erachter aan rennen...en dat wil TS niet.
Ja als je halster om hebt en ze uit de weide is wat geven zou kunnen,maar zou niet gelijk wat geven en erna proberen t halster om te doen, pony's zijn niet gek !
Mioux schreef:Als je t snoepje direct geeft zijn ze zo weg, dan weten ze dat ze een snoepje krijgen en mag je vervolgend alsnog erachter aan rennen...en dat wil TS niet.
Ja als je halster om hebt en ze uit de weide is wat geven zou kunnen,maar zou niet gelijk wat geven en erna proberen t halster om te doen, pony's zijn niet gek !

Mioux schreef:Niet iedereen vind het logisch, en niet iedereen hun paardje doet dat wel.
TS heeft al duidelijk problemen met de pony dat die niet wilt luisteren en geen respect heeft voor haar eigenaar... dan is eerst t snoepje geven en dan halster om doen niet zo slim. Als ze die routine kennen dan is het snoepje pakken snel weg rennen/duiken voor t halster
T feit dat je aangeeft dat ze dramt als je wat hebt voor haar, laat al zien hoe weinig respect ze voor jouw heeft... bijten stalken duwen etc is echt not done !