Pony loopt niet naast fiets

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kashmino

Pony loopt niet naast fiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 16:41

Hallo,

Ik heb een verzorgshetlander waar ik van alles mee doe. Van wandelen tot fietsen.

Maar bij het fietsen stopt hij de hele tijd en wil absoluut niet verder. Dat is dan bijvoorbeeld omdat hij 200 meter verderop een koe in een wei ziet staan. Ik kan hem dan echt 5 minuten staan aandrijven en dan loopt hij weer 50 meter of minder. Vooral als we over de 2 kilometer zijn gaat hij echt lastig doen. Dan kan ik echt aandrijven wat ik wil maar hij verzet geen stap. Alleen als ik ondraai loopt hij weer maar ook dan staat hij continue stil en begint alles weer van voren af aan.

Ik fiets nu zo'n 2 maanden elke week een rondje van 4-5 kilometer. (Dit rondje wisselt elke week.) Maar dit gedrag vertoont hij pas 3 weken achter elkaar aan. Hij is vorige week nog naar de hoefsmid geweest en alles was gewoon goed. Hij heeft ook een goede conditie want eerst kon hij het rondje makkelijk zonder halthouden lopen.
Ik heb werkelijk geen idee wat het anders zou kunnen zijn. Kan het ook iets zijn als 'gewoon' lastig gedrag?

Alvast bedankt!

Pluttersput

Re: Pony loopt niet naast fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:51

Zweep meenemen en een smak geven ;) liever een keer duidelijk dan 25 keer en nog nergens op uitkomen :)
Eerst natuurlijk wel even: vindt hij de fiets niet griezelig? Loopt hij wel gewoon mee als jij met de fiets loopt en hem ernaast?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:53

halster of hoofdstel om?

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:58

Mijn pony had dit ook ooit (maar dan met gewoon wandelen) en het bleek dat haar achterbenen op slot sprongen en ze daardoor niet verder kon lopen tot ze zeg maar weer los kwamen. Je zou daarop kunnen laten controleren?

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 17:07

Dean is vroeger helaas mishandeld en in nu vreselijk bang voor zweep en hoofdstel. De fiets vind hij niet eng, hij loopt er (als hij loopt) keurig naast.
Kunnen de achterbenen ook ineens op slot schieten dan? Want voordat hij zo deed liep hij keurig mee zonder te stoppen...

elselianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:13

Mijn pony doet dit ook, dit is gewoon echt klieren. Als de andere pony mee is loopt hij gewoon door 8)7
Heel irritant want alleen kan ik dus niet met hem fietsen. Al wil ik binnenkort wel proberen met een langere zweep. Want met een takje ernaast loopt hij ook gewoon. Ik hoef dan niet eens een tikje te geven.

@ts misschien eerst laten wennen aan de zweep?

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 17:26

Oke ik ga heb wel laten wennen aan de zweep. Het kan idd gewoon kliergedrag zijn

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:33

Lijkt me een duidelijk "ik wil niet" signaal. Misschien zijn het niet z'n hoeven die zeer doen maar z'n gewrichten....
Maar he, vooral met de zweep gaan rammen.....

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:38

Dus je gaat een pony die mishandeld is en bang voor de zweep laten wennen aan de zweep om hem later alsnog ermee te kunnen slaan? :7

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:43

Logisch toch... Ware liefde heet dat geloof ik...
Persoonlijk zou ik ophouden met fietsen....

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 17:56

Nee natuurlijk zal ik hem niet slaan iod, hoogstens een heel klein tikje dat geen pijn doet. Meer als aanwijzen waar hij heen moet. Als ik zou slaan zou hij gelijk weer een trauma krijgen, natuurlijk wil ik dat niet! Het wennen kan namelijk ook helpen met longeren en grondwerk.
Misschien kan ik beter stoppen met fieten ja. Eerst vond hij hel wel heel leuk, maar ja.
Laatst bijgewerkt door Kashmino op 20-04-15 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:59

Doe je niet te veel van hetzelfde? Anders fiets je even twee weekjes niet, maar ga je wandelen, springen ad hand etc. En probeer je het daarna weer. Wie weet heb je ineens een vrolijkje actieve pony.

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 18:04

De activiteiten wisselen wel af. Ik fiets 1x per week, wandel 1x per week en 1x per week doe ik dingen als grondwerk, spelletjes en vrijspringen inderdaad.
Is vrijheidsdressuur misschien wat? Dean leert wel graag. Dan kan ik dat doen ipv fietsen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:07

Het enige wat hier werkt bij een gevoelig, erg gesloten pony is heel extreem vrolijk en blij tegen hem praten zo van " GOOEEDZOOO JAAAA BRAAAAAAAF". :')

Een keer boos op hem worden en hij zet geen stap meer. En soms wil het gewoon helemaal niet dan breng ik hem gewoon terug.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:13

Billy schreef:
Lijkt me een duidelijk "ik wil niet" signaal. Misschien zijn het niet z'n hoeven die zeer doen maar z'n gewrichten....
Maar he, vooral met de zweep gaan rammen.....

Jup, ik loop de hele dag op mijn pony's te rammen als ze iets niet willen :j doet iedereen toch tegenwoordig?

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 18:16

Dean is ook wel erg in zichzelf gekeerd. Misschien moet ik nog meer gaan belonen :j Een keer corrigeren kan bij hem prima, en hij wordt niet meteen boos. Toen hij helemaal niets meer deed werd ik ook wel een beetje pissig, dus het kan ook helemaal mijn eigen fout zijn. (Ik heb NIET geslagen oid)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:19

Loopt je pony in de berm of op het fietspad naast je? Misschien krijgt hij pijn in zijn beentjes als hij teveel loopt op het harde, gezien je met een shetlander al snel veel in draf doet (wat ook helemaal prima is, lekker bewegen), maar op het harde niet ideaal. Daarom misschien een teken dat hij niet meer graag wilt lopen aan de fiets? :)

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 18:31

Hij loopt altijd in de berm. Alleen op de oprit richting stal niet en soms als ik moet oversteken niet

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:40

Ja, maar dat moet hij wel kunnen hebben, dan kan dat het probleem niet zijn. Rot zeg, zou proberen weekje of een a twee niet te fietsen & dan weer beginnen met een kleinere ronde dat hij zijn plezier er weer in terug krijgt. :)

sharon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 19:01

Als de pony er geen plezier aan beleefd, dan toch niet fietsen. Dwingen met een zweep lijkt me niet de juiste stap.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 19:52

Probeer hem echt heel overdreven achterlijk te belonen en niet boos of geïrriteerd worden!!! En als hij goed door loopt hem laten grazen en direct weer omdraaien. En Xander hecht ook heeeeel veel waarde aan een vast rondje.

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 20:01

Oke bedankt MarlindeRooz ik zal dat eens proberen!

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:04

Laten grazen is juist bij mij iets wat echt een no-go is tijdens het fietsen of wandelen. Volgende keer kom je langs dezelfde plek, hoppa, neus in t gras. Nee niet voor mij :n

Maar zoals al eerder gezegd, ik zou m eens twee weekjes niet naast de fiets laten lopen, wie weet vind hij er vanzelf weer plezier in.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:15

Is het met longeren wel gewoon vrolijk en actief?
En op de terugweg naar huis, stopt hij dan ook steeds?

Ach Billy, het is een shetlander. Als hij aan de longeerlijn wel gewoon lekker kan draven lijkt het mij dat hij gewoon aan het uitproberen is. Dan mag TS hem van mij best een keer een tik op zijn billen geven. Wie zijn kinderen liefheeft spaart de roede niet. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. :D

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:19

Ik weet wat een Shetlander is, maar 1 van de eerste commentaren was in de trant van: sla hem maar eens flink!
Kind is 14 en een verzorgster, lijkt me niet het beste advies. Als ik merk dat mijn bijrijdster mijn paard op die manier zou behandelen zat ze gelijk met d'r gat op straat, zo hard vloog ze eruit.