Heeft mijn paard pijn???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

borstnoot

Heeft mijn paard pijn???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 22:21

Hallo allemaal.

Van tevoren wat info: Mijn paard is al op leeftijd (21 jaar) maar nog topfit. Bij zijn vorige baasje heeft hij altijd gesprongen maar sinds ik er op rijd (een halfjaar) alleen nog dressuur.
Ik merk dat hij door het springen in combinatie met zijn ouderdom erg vast zit in zijn rug en om hier zo goed mogelijk mee om te gaan hebben we iedere week privéles en willen we misschien iemand (therapie o.i.d) inhuren die hem nog wat losser kan krijgen in de spieren.

Hij is door de vastigheid ook wat vast in zijn nek en hoofd, toch probeer ik hem op pinken te rijden en veel met het been, dit valt niet mee maar we doen hard ons best.

Nu mijn vraag: als we intensief aan het trainen zijn knabbelt mijn paard op z'n bit, wat een goed teken is, is me altijd verteld. Hij doet daarbij een beetje gekke bewegingen met zijn lip maken, van links naar rechts en soms ook een beetje zijn mond open. Mijn instructrice zegt dat ik de sperriem dan strakker moet maken, terwijl er altijd netjes 2 dunne vingers tussen passen.

Heeft mijn paard dan pijn als hij dit doet, of is het ijver????

Ik ga nu een filmpje uploaden zodat jullie kunnen zien wat hij precies doet. Alvast bedankt!

tamary

Re: Heeft mijn paard pijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:29

Laat anders bloed prikken en kijken of hij genoeg vit./min. opneemt. Vit. E tekort is bv een bekende bij stijfheid. Ouder paard kan op een bepaald moment minder voedingsstoffen opnemen uit het voer, daardoor kunnen er tekorten ontstaan.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:30

Ga vast half bokt over me heen krijgen, maar mijn pony deed dit altijd. Zelfs met een losse teugel op buitenrit, echt áltijd. Ben benieuwd naar een filmpje maar het klinkt wel hetzelfde.

Hoe lang doet hij dit al? Sinds kort? Want dan kan het natuurlijk wel duiden op een reeds ontstaan probleem.

Edit: sperriem strakker maken vind ik overigens in geen geval een optie :n
Laatst bijgewerkt door MerleSimone op 15-04-15 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:31

Ik zou de sperriem niet strakker doen.. Dat is alleen maar symptoom bestrijding.

Dit gedrag kan trouwens ook gewoon een 'tik' zijn van het paard.. Maar het kan ook pijn zijn.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 22:33

Sperriem was ik ook helemaal niet van plan strakker te doen!
Sinds dat ik er op rij doet hij het al.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:34

Mogelijkheid de vorige eigenaresse te vragen? Tanden laten controleren zou ik als eerste doen, verder hoeft het dus geen probleem te zijn.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 22:37

Wat me nu opvalt nu ik stukjes uit de film aan het snijden ben is dat hij het het ergst in draf doet.

ps. Wat zou ik de vorige eigenaresse moeten vragen? Ze heeft laatst nog op hem gereden en hij deed het nog steeds.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 22:40

Dit is de video!

https://youtu.be/dl0KKH-M4KY

Ps. ik weet dat er veel aan te merken is op mijn rijden, en ik werk er hard aan. Maar ik wil alleen laten zien wat hij nou precies met zijn mond doet.
Bedankt! <3

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:44

Of het haar ook opviel/hij het bij haar ook deed.

Lastig te zien.. Je rijd hem netjes hoor! Zie wel een onrustige mond inderdaad maar lijkt ook alsof hij een beetje hangt. Ik denk dat dit een tic is van hem, ijver. Misschien een ander bitje proberen? Wat ligt er nu in?

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 22:46

Een dikker dubbel gebroken. Bij een scherper bit wordt hij niet gemakkelijker in zijn hoofd.

Haar boeide het niet zo veel hoe hij liep, ze sprong ermee en hoe de hoofd/halshouding was maakte haar niet zoveel uit, als het paard maar over het hout ging. Ik denk dat hij daarom ook best vast zit.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:50

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 23:06

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:18

Probeer eens een enkel gebroken bit of een ongebroken trens als ie zo druk is in de mond. En een keer de tanden na laten kijken.

En om hem soepeler te krijgen in de rug zou je wat in-uitjes mee kunnen nemen in je training.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 23:25

in-uitjes??

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:25

Mijn paard heeft eigenlijk alleen plaats voor de onderste van de twee bitten die je laat zien, en de meeste paarden die ik gereden heb (op de manege reed ik ook met eigen spullen, mits het maar paste), liepen beter op de onderste dan de bovenste qua dikte, of het maakte geen verschil. Doordat de neusriem los zit, kan mijn paard een iets dikker bit ook hebben (met een dubbelgebroken kneveltrens heb je weinig keuze qua dikte. Dus heeft hij een 16mm i.p.v. een 13mm), maar dan steekt hij wel het puntje van zijn tong aan de zijkant van zijn mond eruit. Eigenlijk dus een teken dat het bit te dik is.

Ik zou dus een dunner bit proberen. Een hoop paarden kunnen niet meer dan 16mm hebben en sommigen zelfs niet meer dan 13 of 14mm. Een gewoon bit is vaak al 18mm en een dik bit is zelfs 21 of 24 mm. Ik ben er ooit 1 tegengekomen van 27mm (enkelgebroken bustrens).

Sperriem strakker is nooit de oplossing. Maar goed, ik doe uberhaupt geen sperriem aan mijn hoofdstellen. Als hij ondersteuning nodig heeft, dan komt er een lage neusriem aan en als hij het niet nodig heeft, dan een hoge neusriem. Altijd afgemeten met 1.5-2 vingers rechtop het neusbot aan ruimte (dus veel meer dan twee dunne vingers plat).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:28

Hoe reageert ie als je voorwaarts-neerwaarts gaat rijden? Want hij gaat toch hier en daar achter de loodlijn, en je handen gaan mee op en neer bij het lichtrijden. Maar echt pijn heeft ie volgens mij niet, ik zou niet gokken op grote rugproblemen (al kan het natuurlijk geen kwaad om te laten onderzoeken, al zal je bij een 21jarige altijd wel iets vinden).

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:28

louka69 schreef:
in-uitjes??

Een rij hindernissen (kruisjes) achter elkaar, hij springt dan het eerste kruisje in en bij de landing moet ie meteen weer afzetten voor de volgende. Super om de rug losser te maken.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 23:29

En als ik een ongebroken trens of enkel gebroken bit in doe onderdruk ik het opendoen van de mond, of verlicht ik het bit dan juist??

Een dunner bit reageert hij helemaal niet goed op, dit heb ik al een keer geprobeerd (had ik al eerder vermeld)
Dat er een stukje tong aan de zijkant van zijn mond zit is wel het geval...
Ik meet onder bij de kin zeg maar, maar nogmaals, ik heb helemaal niet van plan hem nog strakker te doen. Ik vroeg me af of dit door pijn, ongemak of misschien zelfs ijver komt. (of gewoon een gekke tic is 8)7 )

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 23:31

Neerwaarts vindt hij heel erg moeilijk, dus probeer ik hem met zoveel mogelijk ontspanning naar onderen te rijden.
EDIT: een halfjaar geleden hield ik iets als halsstrekken echt voor onmogelijk, maar na de goede trainingen had ik laatst een voldoende op de coupon, een 7 zelfs *\o/*
Als ik hem ooit lager krijg dan wil ik dat zeker gaan trainen voor de rugspieren, maar daar is het nu dus helaas nog geen tijd voor...

Ik ben zelf geen springtalent trouwens (heb het nooit geleerd) dus ik denk dat ik mijn paard daar niet veel gemak mee doe, als ik met hem ga springen. Maar het is natuurlijk een tip die ik altijd nog kan gebruiken, bedankt!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:49

Je hoeft geen springtalent te zijn, in uitjes zijn echt huppeltjes. Heel goed voor zowel paard als ruiter. Goed voor je balans. Je lesjuf kan je daar toch in begeleiden?

Wat betreft het bit: dubbelgebroken nodigt meer uit om mee te spelen/rommelen in de mond dan enkelgebroken of ongebroken.

Paard is recent nog wel nagekeken door een tandarts?

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 23:53

Ben benieuwd, ik kan het idd eens proberen als hij erg vast zit maar meneer wordt dan zo heet hahaha.

Hij rommelt echter niet met het bit, af en toe een beetje knarsen. Maar het gaat me vooral om dat lippen optrekken en ermee wiebelen, dan lijkt een enkel- en dubbelgebroken bit toch geen verschil te maken? Want hij speelt er echt niet mee zeg maar :')

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 23:56

Trouwens, voor het los krijgen van mijn paard heb ik al les etc voor, het gaat me er vooral om om dat hij geen pijn heeft <3
Heel erg bedankt voor de reacties allemaal

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 01:20

Hij zou het ook kunnen doen omdat hij stijf is en dus ongemak heeft. Veel voorwaarts neerwaarts en rechtgericht rijden om 'm zo soepel mogelijk te krijgen. Maar misschien zit er wel artrose oid in de rug, is ook niet geheel ondenkbaar als ik lees hoe de vorige eigenaresse 'm reed.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 04:59

Ik denk dat je je over dat neuswiebelen niet zo heel druk moet maken, ik heb er een die precies hetzelfde doet, bij haar is het gewoon een gewoonte. Als je het niet vertrouwd kan je het altijd eens laten nakijken

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:51

Als het pas sinds kort is, dan zou je natuurlijk de tanden en zadel nog even kunnen laten checken. Sommige paarden reageren al op kleine dingen, en dan wil je dit wel uitgesloten hebben.

Voor strak in de rugspieren zou ik meer gaan longeren (bijgezet, bijvoorbeeld in de pessoa of longeerhulp). Onbelast train je de rugspieren gewoon gemakkelijker en bevorder je ook het voorwaarts/neerwaarts lopen onder de ruiter omdat je het paard uit kunt leggen wat je bedoelt zonder het in de weg te zitten.