Pony krijgt graasmasker zelf af.. Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

Pony krijgt graasmasker zelf af.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 21:21

Mijn slimme pony heeft sinds kort door hoe ze haar halster én graasmasker zelf af kan doen. Dit vindt ze erg leuk en handig, dus tegenwoordig gebeurt het elke dag wel één of meerdere keren. Ze zoekt een paaltje, paard of drinkbak en krijgt dan het masker of halster over haar oren af.

Helaas is mijn pony al een paar keer spierbevangen geweest en dus is ze ook gevoeliger voor hoefbevangenheid. Ze wordt al snel dik, dus daarom staat ze met masker op de wei. Maar op deze manier heeft het dus geen zin en ik ben echt heel bang dat het straks (weer) fout gaat.

Niet meer op de wei vind ik ook zo cru, dus ik vraag me af of jullie tips en trucs hebben om dat graasmasker zo te bevestigen dat ze het niet meer af krijgt?

snorkel1986

Re: Pony krijgt graasmasker zelf af.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:27

Kan je hem nog strakker foen ?? En anders een touwje vlechen in de voorste manen en daar kopstuk aan knopen.. wel eerste keer effe in de buurt blijven dat hij dan niet aan de waterbak hangt...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 00:06

Voorpluk deels naar achter kammen en over het halster heen aan de manen vastvlechten. Zo zit het kopstuk klem in de vlecht. Werkt meestal goed!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 00:07

Wat voor graasmasker heb je?
Mijn merrie kreeg de goedkopere varianten ook altijd af maar sinds ik de greenguard heb, heb ik hier geen last meer van.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 01:25

Inderdaad vastvlechten en een gaatje strakker doen.
Vooral dat vlechten hielp bij [***] in de tijd dat ie altijd z'n vliegenmasker af deed

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 05:16

Idd vastvlechten of de greenguard

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 06:51

Hier ook altijd gevlochten wanneer Knorrie weer ff zo'n fase had ;)

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 08:32

Thanks!
Invlechten had ik ook al aan zitten denken maar had even geen idee hoe. Maar met de tip van Kelly kom ik wel een eindje.

Masker zit al erg strak dus nog strakker gaat niet. Maar ik ga de invlecht tip zeker gebruiken en hopelijk helpt het! Bedankt.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:07

Zou wel oppassen met het invlechten..
Heb aantal paar gezien die net zo lang doorschuren tot de voorpluk het gewoon begeeft..
Dan staat je paard zonder masker en heeft ook geen voorpluk meer.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 12:11

Jep dat had ik me ook al bedacht, maar vind het toch het proberen waard. Het zal iig meer moeite kosten op die manier en wil niet weer een ziek paard..

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:38

Ik pakt nooit de voorpluk eigelijk. Maar eerste pluk achter de oren en de pluk daarna.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:59

gewoon stro touwtje pakken . die vastmaken precies in midden tussen oren aan graaskorf. dan komt touwtje over voorhoofd te liggen en dan vast maken aan voorkant graaskorf.

hier een paard nooit weer korf af

Geerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:06

Greenguard kreeg die van mij net zo makkelijk af als de goedkopere versie!
Ik heb nog een tijdje een vliegenmasker over zijn halster gedaan, dat werkte in t begin goed! Maar helaas was dat maar voor even.. :+

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:19

Dit topic is al oud, maar ik heb precies dit probleem, dus ik ga gewoon mijn vraag stellen.

Vlechten in de manen... hoe maak je dat dan vast? Met een elastiekje?

Nu ga ik eens goed puzzelen met een strotouwtje tussen de oren door (?)
Als er nog andere manieren/tips zijn, zou ik ze heeeel graag horen/lezen....

Ben beetje wanhopig!

tamary
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:23

Ik sloop gewoon een oud halster en maak masker (zonder kopriem) vast aan restje halster door kaakringen te verbinden met karabijnhaak. Hier kon ik zelf masker zo over de oren af trekken, dan lukt pony het ook. Klittenband gaat met rollen en even flink hoofd over de grond ook zo los door gras en aarde er in. Zal kijken of ik er even een foto van kan maken vanmiddag.

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 14:45

Heel benieuwd naar foto:) oud halster ligt al klaar om verbouwd te worden , alvast bedankt!

tamary
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:16

Foto's :
Detail carabiners (maat is 6x60)
Afbeelding
hele hoofd (zoals je ziet valt het restje halster als nekband, en die zitten dan te strak om over de oren te kunnen. Dat kan ook omdat die zo wat verder naar achter kan liggen dan een heel halster.
Afbeelding
en los op de grond voor hoe weinig riempjes er dan over blijven
Afbeelding

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:11

Is het niet een idee om een constructie te maken met een halsband? Die zie ik wel eens voorbijkomen en lijken me voor een paard onmogelijk om los te maken

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 09:20

Met een halsband?
Hoe precies?

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 09:26

Kwam zomaar in me op maar lijkt me moeilijker voor een paard om los te krijgen dan een halster. Wellicht een mogelijkheid om een graasmasker achter het oor vast te maken aan een halsband als deze: https://www.thevetshed.com.au/assets/full/FREEHHC.jpg

Dus lijkend op de foto's van tamary, maar dan een halsband die verder naar achteren zit :)

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:11

Die van mij kreeg de greenguard ook af. Ik heb sinds kort het speciale halster daarvoor en nu blijft hij zitten. Alleen krijgt hij het nu soms voor elkaar om de korf in zijn mond te hebben en dan kan hij dus niet meer eten en staat heel zielig te roepen dat ik hem moet helpen.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:16

Die van een stalgenoot heeft zo'n koeienhalsband om met daaraan het masker vast. Krijgt hem niet meer af.

_Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:07

branki schreef:
Die van mij kreeg de greenguard ook af. Ik heb sinds kort het speciale halster daarvoor en nu blijft hij zitten. Alleen krijgt hij het nu soms voor elkaar om de korf in zijn mond te hebben en dan kan hij dus niet meer eten en staat heel zielig te roepen dat ik hem moet helpen.

awwww -O-
Ik heb hetzelfde probleem (minder extreem) en de greenguard met halster heeft mij ook enorm geholpen. Een bijrijdster zette het met een zelfgemaakte extra beveliging nog een keer vast. Gewoon een dunne halstertouw en een paar van die paniekhaken kopen bij een winkel en ff een keer ervoor gaan zitten en dan maken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:13

Strookbegrazing ipv graasmasker?

Ik heb ook altijd graasmaskers gehad, maar die dingen zijn eigenlijk zo sneu. Ik snap wel dat het soms niet anders kan, maar vind strookbegrazing wel fijner voor ze.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 11:05

Ik heb dit topic ooit geopend en uiteindelijk nooit echt een goede oplossing gevonden voor het aan houden van het masker. Op den duur wisten we waar ze het aan af deed in de wei (een stenen bak) en gezorgd dat ze daar niet meer bij kon, toen bleef het redelijk aan.

Inmiddels staat die van mij op een veel kalere wei en is dat graasmasker gelukkig niet meer nodig. Heb deze zomer een veel blijere pony. :)