Wat is er mis met een eenkennig paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xbrittroest1

Wat is er mis met een eenkennig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 10:25

wat is er eigelijk zo erg aan als een paard een kennig is?

Achterom

Re: Wat is er mis met een eenkennig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:26

Niks.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:27

Niets, zolang hij maar opgevoed wordt zodat hij zich bij andere ook gedraagt.

Mijn paard is heel eenkennig. Als ik in de buurt ben dan staat hij het liefst in mij. Maar ik kan hem met een gerust hart aan andere meegeven en hij zal zich keurig gedragen, zo is hij opgevoed.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:28

Mijn paard neemt iedereen in ze zeik, mij niet.
Is hij dan eenkennig of slecht opgeoved of ligt het aan het handelen van de andere.

Xbrittroest1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 10:29

Sommige mensen vinden het erg als een paard een kennig Is

Maar dat is dus geen probleem

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:31

Niets, als een ander er ook maar mee kan werken.

Een paard mag best een voorkeur hebben.
Maar paarden die zich niet door een ander laten pakken en zich niet door de hoefsmid/tandarts/dierenarts laten benaderen hebben toch nog wel een aardig stukje training nodig.

MarlindeRooz

Het is vooral een beperking voor het paard zelf. :)

mylittlejoy

Ligt eraan wat je onder eenkennig verstaat. Als een paard echt alleen door één persoon te benaderen/behandelen is, is dit niet handig omdat het altijd kan gebeuren dat die ene persoon niet beschikbaar is ivm ziekte/vakantie/etc. Denk hierbij ook aan behandeling op een kliniek door een DA, als een paard daar meerdere dagen moet blijven om elke dag behandeld te worden, is het wel zo praktisch dat het dier benaderbaar is door andere personen.

Een paard dat echter wat eenkennig is met rijden/trainen, maar wel te handelen is, daar is echter in mijn ogen niets mis mee. Het zijn toch individuen en de ene is wat makkelijker in de omgang dan de ander.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:32

Niet zoveel, maar het wel een beetje er vanaf hangt wat je doet met dat paard :+

Als jij de enige bent die er op rijdt of er mee om gaat en het voor andere mensen niet gevaarlijk is om met je paard om te gaan (voeren, binnen of buiten zetten) dan is er niet zoveel aan de hand (wat hier boven ook gezegd wordt: gewoon goed opgevoed).
Als het voor anderen (in de gewone omgang op stal) gevaarlijk is dan wordt het een probleem. Wat Dennis zegt: een paard moet ook gewoon goed genoeg opgevoed zijn zodat de DA/hoefsmid etc. zonder gevaar voor eigen leven zn werk kan doen (of de eigenaar er nu bij is of niet).

Daarnaast kan het met verkopen onhandig zijn. Als je het paard dus wilt verkopen dan kan het geen kwaad om het paard wat te laten wennen aan andere ruiters voordat er potentiële kopers komen.

Ik vind overigens 'in de zeik nemen' als in 'de ander een beetje uitproberen om te kijken waar de grenzen liggen' (bijvoorbeeld wel stil staan bij de eigenaar en niet bij iemand anders) niet per definitie iets te maken hebben met eenkennig of slecht opgevoed. Dat is meer iets dat een paard bij een nieuw persoon weer even gaat kijken hoe de rangorde precies is.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:33

DIe van mij is gelukkig wel door iedereen te behandelen maar gaat bij "vreemden" steeds kleine stapjes te ver.

Apple ook vreemde die er dagelijks mee lopen neemt die echt in de zeik.
Hij is 1.77 en maakt daar graag misbruik van. :+

Blijft gelukkig wel heel eerlijk.

Xbrittroest1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 10:40

Dieren arts en hoefsmit en tandarts is geen probleem binnen zetten en buiten doen ook niet, poetsen door een ander vind ze niet leuk

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:40

Eenkennig is prima maar onbehoorlijk bij vreemde mensen dat dan weer niet. Ik heb wel eens meegemaakt dat een paard zich echt niet gedroeg maar niet gecorrigeerd mocht worden door andere mensen omdat het 'zielig was omdat het kwam door zijn eenkennigheid' volgens de eigenaar.

Xbrittroest1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 10:43

Oh ja dat is dan ook weer niet goed nee , ik vind wel gewoon dat dat afgestrafd moetbworden

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:43

troi ik heb liever dat ze mijn draak een welverdiende schop verkopen dan dat er wat zou gebeuren.
Dat dan weer wel.

Xbrittroest1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 10:48

Ja dat is waar dask

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:49

Ik heb een Clavecimbel merrie, eigenaresse zegt ook altijd dat die heel eenkennig zijn. In ieder geval is ze wel eenkennig, ik kan steeds beter met haar omgaan maar andere mensen is ze wat voorzichtiger. Toch kan iedereen haar pakken en aanraken, hoefsmid moest haar 1x corrigeren op gedrag en liet ze goed doen, ze is Gelukkig heel eerlijk en heel braaf.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:49

Maar ts gaat dit over dat paard dat andere aan wilt vallen als jij er bent.
Echt zoek daar hulp bij.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:52

Daks, jij bedoelt dit topic waarschijnlijk: [OPG] Help mijn paard laat geen andere toe. Wat nu?

Dat is inderdaad andere koek. Dat is gevaarlijk jaloers gedrag. Dan zou TS daar zelf gelijk iets aan moeten doen om duidelijk te maken aan het paard dat ze dat niet op prijs stelt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:53

Wat ander zeggen inderdaad. Ligt eraan wat je er onder verstaat. Paard moet ook door andere handelbaar zijn. Kijk dat ze wat lastiger zijn kan ook goed aan die persoon liggen zeker bij een paard met een wat sterker karakter en een onzekere persoon ernaast. Maar zolang er geen ongelukken gebeuren als een persoon het eenkennig paard pakt is er niet zoveel aan de hand.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 13-04-15 10:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:53

Apple inderdaad dat topic bedoel ik.
Dat is geen eenkennig paard maar 1 die duidelijk de leider uit hangt en daar niet in gecorrigeerd word.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:56

Xbrittroest1 schreef:
Sommige mensen vinden het erg als een paard een kennig Is

Maar dat is dus geen probleem

Het is natuurlijk ook een beetje persoonlijke voorkeur, sommige mensen vinden het juist prettig als hun paard wel een beetje eenkennig is anderen hebben liever een allemansvriend.

Je misdragen bij vreemden/anderen dan de baas heeft imo trouwens niet perce met eenkennigheid te maken. Een kennis van mij heeft twee paarden, de een is wat eenkennig en de andere eigenlijk absoluut niet, maar die allemansvriend is juist degene die zo af en toe iemand als een vlaggetje achter zich aan heeft wapperen ed. Dat paard is gewoon wat minder goed opgevoed en kijkt altijd even of een oud trucje weer werkt op een nieuw mens, het eenkennig paard is juist een beetje onzeker bij nieuwe mensen en durft dan juist een beetje minder brutaal te zijn dan normaal :D

Xbrittroest1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 14:32

Haha okee liedje89

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:34

Mijn pony is/was eenkennig.
Hier moet je mee om kunnen gaan. Toen ik haar net had was het ook echt vermoeiend soms.

Toen mijn vriend mee ging heeft ze hem ook echt genegeerd, als ik een knuffel van hem kreeg werd ze boos op hem, of ging ze gewoon in het midden staan :+. Jaloers kreng.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:28

Mijn vorige instructrice vond mijn paard eenkennig en trok de conclusie dat paarden die aan huis gehouden worden vaker eenkennig zijn.
Zelf vind ik mijn paard niet eenkennig en vond ik de reactie van mijn paard op haar niet zo vreemd.
Ik zou het ook niet op prijs stellen als een vreemde zo op mij af zou komen, als je rustig bent, de tijd neemt en je handelen aanpast aan de signalen die mijn paard geeft kun je ook als vreemde binnen de kortste tijd vrijwel alles met hem.
Als je lomp doet brengt hij het hoofd omhoog, deinst hij terug en is hij heel nerveus en schrikkerig.
Mensen die dat niet begrijpen laat ik niet in de buurt komen van mijn paard.
Ter aanvulling mijn paard geeft geen problemen bij de oppas, hoefsmid, dierenarts, gebitsverzorger en chiropractor.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:33

Kan lastig zijn als je op vakantie gaat en je voert normaal zelf en met poetsen.