Met spoed rally langs pension aanvechten bij gemeente?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yvetjes

Met spoed rally langs pension aanvechten bij gemeente?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 17:11

Volgende week zaterdag wordt er in ons dorp de jaarlijkse rally gehouden. De evenementenvergunning van de gemeente is afgegeven, stond in de krant. maarrrrrr.... Nu kregen we ineens een brief van de organisator dat de rally over onze weg gaat.... WHAAAT???

We zijn naar de voorlichting van de organisator geweest, die wil geen overlast veroorzaken en stemt daarom de route met de gemeente af, die vervolgens een vergunning verleent. De gemeente heeft nu de wegen pas aangevraagd en we willen bezwaar aantekenen.

Onze paarden staan langs de weg, we kunnen bijna de hele zaterdag niet het terrein op of af en naast pensionpaarden hebben we een hondenpension. 2x 90 rally wagens met bijna 200km/u langs de stallen en schuren is echt een drama :n

Wie kan mij helpen wat te doen? Maak ik kans wanneer we een kort geding aanspannen met de aanwonenden van onze straat?
Laatst bijgewerkt door yvetjes op 12-04-15 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

NathalietjeB

Re: Met spoed rally langs pension aanvechten bij gemeente?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:15

Volgens mij moet dat wel kunnen om t aan te vechten. En anders alles op stal of iets

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:17

je zegt over jullie weg, is dit een privé-weg? ik denk dat je anders weinig kan doen, de goedkeuring is al verleent

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:18

nou ja, niet met het argument dat je je terrein die dag niet af kunt, want dat heeft iedereen..

wat betreft je pension en paarden, dus 2x overlast van dieren, zou kunnen..
maar ik zou ook boeren in de buurt (weg van de really) gaan benaderen of je de paarden die dag elders op de wei kunt zetten.. prikpennen en draden om de weides eventueel in te delen.. grote koelbox mee en een goede longeerzweep voor als er een paard door de draden zou gaan en in paniek zou raken vanwege vreemd terrein + een bericht naar je pensiongasten wat voor maatregel je treft..

je gasten kunnen dan ook besluiten om hun paarden die dag te verwijderen voor het geval dat (en een lange dagtocht te maken)..

ik denk dat je op twee paarden moet wedden in dit geval.. een kort geding aanspannen, geeft geen garantie dat er iets veranderd.. een route kan misschien verlegd worden, maar het kan ook zijn dat de hele horeca er al op aangepast is en dan heb je die vervelende economische belangen weer..

ik denk dus dat je het beste kunt zorgen voor een goede veiligheid met name voor de paarden (honden breken niet zomaar uit). En de paarden die op stal een probleem zouden hebben, ergens anders weiden voor een dag.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:18

Lijk mij toch te doen? Gewoon heel vroeg alle paarden er een paar uur eruit en heel vroeg weer naar binnen. Muziekje aan.
Hier ook binnenkort de open straat motorrace (o nederlandse kampioenschappen )voor een weekend (al jaren). Geeft nooit problemen.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 12-04-15 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:19

Je geeft aan dat de vergunning al verleent is dan geef ik je weinig kans. Het is 'maar' één dag maar ik kan goed begrijpen dat het erg vervelend is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:25

Is dit inderdaad eigen weg? Want dan lijkt het me vreemd dat hier een vergunning voor afgegeven is. Tja en anders denk ik dat je weinig kans maakt om het aan te vechten. Bij dit soort evenementen zijn er altijd tegenstanders. Misschien valt het qua snelheid nog wel mee. Ik geloof niet dat ze echt met 200 km/ uur langs zullen rijden. Ik zou gewoon de paarden of in de verste wei zetten of anders die uren op stal met de radio aan. Pensionklanten die op en af rijden zal niet kunnen die dag. Maar als je daar woont mag je echt wel een keer je erf op of af. Daar staan vaak verkeersleiders voor op en rond het parcours.

Hier hebben wij jaarlijks een wielerronde vlak voor de deur langs. Wij hebben een akkerbouwbedrijf en moesten die dag gewoon aan het werk. Wij moesten met trekker over het parcour en daarna met regelmaat het parcour oversteken. Na overleg hebben ze op dat punt een verkeersregelaar weggezet.

Ik zou proberen te denken in oplossingen ipv in problemen. Zorg dat het voor de paarden goed geregeld is. Leuk is anders maar het is maar 1 dag.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 17:37

Het is geen eigen weg.

De vergunning is er "al door" voor het evenement. Ik ben geen rally fan, maar ieder zijn hobby. De rally gaat dus sowieso door.

Nu stond er bij de evenementenvergunning geen straatnamen, die zijn nu pas afgelopen week bekend gemaakt en in de krant gezet. Ik heb dus wel bezwaar dat we alle dieren een groot deel van de dag (12-18u) binnen moeten houden en we krijgen honden en paarden die bang zijn. Muziekje aan, ja, maar 300pk onder de motorkap en alle knallen tijdens t schakelen, ik baal er van. Als ze een blokje verder rijden prima.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:40

ie maken echt niet nu pas de wegen bekend bij de gemeente hoor, voor het publiek ja, maar de gemeente heeft dat parcours heus goedgekeurd bij het geven van die vergunning.
Miep niet zo, wat zijn die paar uutjes nu

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:42

Ik neem toch aan dat de paarden auto's gewent zijn en er wel een stukje tussen de weg en je paarden zit. Paarden gewoon buiten en je niet zo druk maken, die hebben er waarschijnlijk minderlast van dan jij..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:44

De rally is van 12 tot 18 uur zeg je.

Maar bij een rally rijden ze niet telkens hetzelfde rondje. Ze komen elke weg normaal maar 1x over. Dus je hebt geen uren last hoor.

Even vragen hoe laat de proef bij jullie gepland is. Waarschijnlijk ben je maar een uur afgesloten van de buitenwereld. Niet onoverkomelijk lijkt mij.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:47

Ik zou zeggen niet zo aanstellen. Mag hopen dat die paarden en honden daar toch wel tegen kunnen; genoeg paarden staan langs doorgaande wegen, die horen de hele dag niets anders. Klanten op de hoogte stellen en klaar toch.
Beesten gewoon naar buiten, kom op zeg. Ze zijn niet van suiker.

Paar uurtjes even in de zon zitten mooie auto's kijken.

Ik zou me zorgen gaan maken om ergere dingen....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:50

Dan gaan de paarden maar ff op de stal een hond zit toch in een kennel, dus waar maak je je druk om?

Je klanten even op de hoogte brengen en kijk en geniet!

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 17:55

De proef start om 12.45 en dan komen er 90 auto's achter elkaar aangescheurd met 90 sec tussentijd. Om 15u nog een keer hetzelfde verhaal. Dus wel dik 4u herrie en overlast.

Een auto, trekker of motortoertocht prima. Maar hebben jullie en hond die angstig is voor veel geluid of vuurwerk? Die kan je dit niet aandoen.
Laatst bijgewerkt door yvetjes op 12-04-15 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:55

aangezien je er weinig tegen kunt doen, denk ik, kun je Ragdollcats raad opvolgen :-) ....en misschien voor de zekerheid de paarden niet buiten zetten.
Het is vervelend, maar het is maar voor n paar uurtjes.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 17:57

Niemand met een rechtenopleiding of jurist? Ik wil toch kijken of de route anders kan. De route is nl al wel verplaatst omdat een ander bedrijf overlast ervaarde

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:00

Bij ons in de polder is ook 1 keer per jaar zo'n rally. De paarden worden er echt niet anders van is mij opgevallen. Ik denk dat jij het idee "enger" vindt dan zij. Het is maar een paar uurtjes....

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:01

Van de eerste 5 auto's zullen ze raar opkijken. En daarna is het gewoon normaal hoor.

Of je paarden verplaatsen of je paarden binnen zetten. Anders niet miepen.

Je kan de paarden ook in de avond buiten laten en ze rond half 12 binnen halen. Paarden zijn buiten geweest en staan maar heel even binnen. En na de rally weer naar buiten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:01

Succes,..wij hebben hier de Tour de France met het hele idioterie circus in de stad.
Weinig aan te doen.
Leuk is anders.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:05

Is maar 1 dag, gun een ander hun hobbys en plezier ook.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:07

Waarom zegt iedereen hier dat ts aan het miepen is?

Enkele weken geleden puilde bokt uit toen er paarden ontsnapt waren door toedoen van een rally langs de weide, weer toen niet inbegrepen werd.
Enkele dagen later op een andere plek weer.

En nu ts dus van te voren leed wilt voorkomen is het gezeur?

Ts ik zou morgen meteen langsgaan bij de gemeente en kijken wat de mogelijkheden zijn. Alvast succes!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:07

Dan had dat ander bedrijf waarschijnlijk veel eerder dit ongemak aangegeven ;) 5 dagen op voorhand is van de zotte om route nog te veranderen voor 1 of andere miep. Een paard gaat hier niet dood aan hoor. Die zijn auto's gewend.
De honden kan je muziek opzetten, de extreem angstige hond kan je lekker een dagje in huis nemen of misschien wel iemand die hem een dagje mee naar het bos wil nemen voor een lange wandeling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:09

Tsjongejonge... Daar kijken ze echt niet meer van op na de eerste auto's hoor. :n Maak er niet zo'n probleem van joh...
Meerdere rally's gezien die langs weides gingen en nog nooit een paard die helemaal over de zeik ging of door de draad ging. Meeste staan geïnteresseerd te kijken waarom er toch zoveel mensen staan :))

Aanvechten ben je al veel te laat mee.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:12

Wordt toch tevoren aangegeven en dan dien je maatregelen te treffen, door ze op stal te zetten, dan kan er weinig gebeuren.

ze in de weiland laten staan kan voor moeilijkheden gaan zorgen zoals uitbreken en of paniek, afhankelijk van de situatie en of gevoelige paarden.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:15

Ragdollcat schreef:
Is maar 1 dag, gun een ander hun hobbys en plezier ook.

Zullen we dat ook tegen alle mensen zeggen die met de jaarwisseling de dieren in paniek hebben?

Zou je klanten goed informeren. Kunnen ze zelf kiezen + met omliggende buren praten voor eventuele nood oplossing.

Probeer een kort geding aan te spannen. wie weet kan je er nog iets aan doen.