Buitenrit: mensen met loslopende honden..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sparkles

Buitenrit: mensen met loslopende honden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 11:08

Wat doen jullie als je paard op buitenrit wordt ''aangevallen'' door een loslopende hond? Ik rijd op plekken waar honden (volgens mij) niet aangelijnd hoeven te lopen, maar het komt zo vaak voor dat mensen hun hond totaal niet onder controle kunnen houden. Gevolg: hond (of meerdere honden) rennen naar paard toe, blijven om paard heen rennen en springen en paard begint te stuiteren, wil wegrennen of erger: haalt uit. Dat laatste gelukkig nog niet meegemaakt maar ik weet wel dat als het gebeurt één trap fataal kan zijn. Daarbij, als je paard op hol slaat omdat iemand z'n hond niet bij zich kan houden en jij hebt daardoor letsel, wat dan?

Ik spreek mensen er altijd op aan dat het gevaarlijk kan zijn als ze hun hond niet bij zich kunnen houden bij een paard in de buurt, maar sommige mensen reageren nogal laconiek. Wat doen jullie in zo'n geval en wat zijn jullie ervaringen?

Anoniem

Re: Buitenrit: mensen met loslopende honden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:12

Ik heb het gelukkig nog niet zo erg meegemaakt..

Ja honden komen er wel is op afrennen of eromheen, maar mijn paard reageert er gen eens op..

Verder altijd gehad dat mensen hun hond gewoon even vasthielden, paard voorbij? Weer los..

En misschien de mensen die het niet leren, of de honden.. Tsja dan komt die trap een keer.. Doen ze het nooit meer.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:12

Ik reed altijd in losloopgebied en vooral op zomdag was dat spitsuur met loslopende onopgevoede honden. Ik zorgde dat mijn paarden zo mak waren dat ze niet op of om keken naar blaffende, springende en volgende honden. Wel had ik altijd een lange dressuurzweep mee (of menzweep op de wagen), dat mocht er eentje tussenzitten wiens gedrag niet speels of nieuwsgierig bedoeld was en bijvoorbeeld ging bijten, dan had ik iets om er op los te slaan, hoe banketstaaf het ook klinkt.

Helaas zien veel hondeneigenaren niet in hoe paarden op honden reageren, en zien veel ruiters niet hoe ze het best met honden kunnen omgaan.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:14

heb ik vorige week ook, hond sprong over de sloot en rende op mijn paard af..
gelukkig geeft mijn paard er niks om

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:14

Ik heb hetzelfde als Beloven zegt. Heb er weinig ervaring mee. Wel regelmatig loslopende honden, maar nooit echt dat ze om me heen blijven springen en rennen. Paard reageert totaal niet op honden, scheelt een boel. Als er wel een hond op me af komt die wat feller is, dan ga ik stilstaan. Kan de eigenaar zijn hond pakken. Heb nog nooit iets er van hoeven zeggen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:22

ik heb mijn paard pas twee maanden, dus ben nog aan het uitvissen wat wel en niet een tricker is voor hem..

heb hem nu twee maal solo gereden in het bos.. als ik een hond zie loslopen, zet ik mijn paardje even stil. voel wat hij doet onder mij (niets tot op heden lol) en bekijk het gedrag van de hond even..
Ondertussen merkt dan ook de eigenaar mij wel op, ik steek mijn hand even op als groet en rijd door.

Waarschijnlijk is dat vooraf stoppen van korte duur, maar sowieso is het niet verstandig om in een gestrekte draf langs te zeilen.. ook al is een hond aangelijnd, het zijn jachtdieren en je rijdier is een prooidier.. zo'n wapperende paardenstaart achter een galopperend paard is voor menig hond toch net even te onweerstaanbaar, al zullen meer honden keurig bij het baasje blijven.

ben er inmiddels wel achter, dat mijn paard meer 'last heeft' van een hond die in een kennel staat en miept om aandacht, dan een loslopende hond in het bos (lees in het bos verrekt hij geen spier, maar de stalkatten en hond die lekker in een buitenkennel drentelt op het erf daar moet je toch even flink van snuiven).

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:27

Ik heb zo'n hekel aan die onopgevoede honden die op me af komen rennen en een schreeuwende eigenaar die totaal geen controle heeft... Maar heel veel honden zijn wel echt super braaf en netjes opgevoed, waarvan de eigenaar altijd netjes aanlijnt. Maar sommige...

Wat ik ergerlijker vind is trouwens die loslopende honden op een erf die vanuit het niets hysterisch blaffend en grommend tegen een hekwerk aan beginnen te beuken. Hoe vaak ik al niet bijna naast m'n paard lag omdat ze schrok van zo'n leip dier. Mijn hond was vroeger niet zo hoor...

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:29

Het enige waar mijn paard bang voor is, zijn boze, op hem af rennende honden. Waarschijnlijk iets van trauma, want voor de rest is hij echt bomproof. Lieve, vrolijke honden maken hem ook niet bang. Als ik een hond zie op buitenrit zet ik mijn paard stil en observeer het gedrag van de hond. Vaak ziet de eigenaar mij dan ook en heeft tijd om de hond indien nodig vast te maken. Gelukkig maar één keer een probleem gehad met zo'n boze hond, deze meneer kwam achter een heuvel vandaag, al bellend en liet zijn honden fijn achter mijn paard aan rennen, die daardoor lichtelijk op hol er vandoor ging.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:31

Sparkles schreef:
Ik spreek mensen er altijd op aan dat het gevaarlijk kan zijn als ze hun hond niet bij zich kunnen houden bij een paard in de buurt, maar sommige mensen reageren nogal laconiek. Wat doen jullie in zo'n geval en wat zijn jullie ervaringen?

ik denk ook dat het er aan ligt op welke wijze je het ter sprake brengt.

je moet niet vergeten dat het hebben van een paard nog altijd een beetje een status symbool is, en dat de paardensport altijd nog een beetje elitair aandoet..

als jij dan als jan met de pet je hond aan het uitlaten bent in het bos en hij loopt lekker los.. dan kan het best zijn dat ook het braafste hondje een keertje wegschiet onder apèl..

iedere hondeneigenaar weet prima dat een paardenhoef hard aan kan komen en een beetje bos wandelaar weet ook prima dat een paard goed kan schrikken..

en dan komt er zo'n meid aan, hoog te paard, met een dure rijbroek (want paardrijkleding is over het algemeen gewoon duur), duur rijjasje (in de ogen van iemand die niets met paarden heeft is je hele outfit nogal een uitgave)... over duidelijk dus iemand die het goed genoeg heeft om zo'n luxe hobby te houden.. Vanuit de hoogte eventjes vertellen dat je je hond niet onder controle hebt of wat je moet doen..

vooral als diegene nog eens je vader of moeder had kunnen zijn, is dat natuurlijk zeer onprettig..

zie het als dat je paard een keer goed verschiet en je hebt even een paar honderd meter slechte controle.. en iemand staat er naar te kijken en schud zijn hoofd en zegt dat je eigenlijk maar niet zou moeten paardrijden, want een paard dat onder je verschiet kan levensgevaarlijk zijn.. Een verschietend paard waar je de controle over verliest, kan een gevaarlijke situatie opleveren.. dat weten we allemaal, wat denkt diegene dan wel niet ons een beetje de les te lezen :(

9/10 hondenhouders weten het prima, dus het gaan vertellen is een beetje tegen de haren in strijken.. soms zul je een vriendelijk knikje en een dankje krijgen (waarbij ze er het mijne van denken), meestal zul je een een wat neutrale knikje krijgen met een opgehaald schoudertje erbij, en soms krijg je een grote mond terug. en heeeeeeeel af en toe zul je die hondeneigenaar treffen die het echt niet weet.. maar goed, hoe groot is die kans nu eigenlijk dat je iets staat te vertellen dat de eigenaar van zo'n hond niet al weet.. hij wandelt er vast niet voor het eerst. :')

als een hond echt rond je heen staat te stuiteren, of het paard lastig valt.. dan kun je gewoon verzoeken hem even aan te lijnen, omdat je dit een beetje gevaarlijk vind, je weet immers niet wat je paard zal doen (zo houdt je het bij jezelf.. de reactie van het paard kan gevaarlijk zijn. daarmee zet je verder niet hem of zijn hond te kakken ;) )

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:32

Uiteraard horen mensen hun hond bij te houden.

Wat ik heel bizar vindt is dat sommige Ruiters heel 'stoer' door het hondenlosloopgebied rijden tijdens spitsuur. Sommige liefst nog tussen zoveel mogelijk honden door.

En net als een paard niet gegarandeerd altijd 100% van zijn aandacht bij de ruiter heeft, kan ook een hond met 40 honden om hem heen wat afgeleid zijn.

Ze hebben in ieder geval 1 ding gemeen, het zijn dieren.
Als iedereen elkaar met respect behandelt zal de kans een stuk kleiner zijn dat er ongelukken gebeuren.

Als je een hondenlosloopgebied doorkruist tijdens spitsuur doe je dat mijn inziend niet. En dan afgeven op hondeneigenaren....

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:33

Ik vind het altijd best eng als een hond naar mijn paard toe komt. Voor het zelfde geld bijt hij

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:36

orde van de dag hier, helaas......
Nadat mijn paard een paar keer in z'n achterbenen gebeten is en hij niet het benul had om te slaan, heb ik hem geleerd stil te gaan staan als er een niet aangelijnde hond ons pad kruist.
Omdat ik dan niet erg opschiet met rijden, rijd ik 's morgens heel erg vroeg (als het net licht is) of aan het eind van de middag (etenstijd voor veel mensen) dan is het nog te doen.

Vroeger had ik een paard met erg losse benen, die sloeg wel en nog raak ook, dat is een keer behoorlijk fout gegaan, maar die hond had daar helemaal niet los mogen lopen, bleek toen de politie eraan te pas kwam.

Hondendrollen op het ruiterpad is ook ze geweldig, vooral als je thuis de hoeven uitkrabt :r

Ik spreek mensen er niet meer op aan, maar mijn blikken zijn behoorlijk dodelijk O:)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:37

mijn bijrijdpaard geeft er niet om, maar er zijn inderdaad heel veel mensen die hun hond niet onder controle hebben. Het komt zo vaak voor dat er een hond naar mijn paard toe komt spurten. Ik heb zelfs wel eens gehad dat er een Jack Russel tussen zijn achterbenen door liep, eigenaar stond erbij te lachen. Toen heb ik wel gezegd dat hij trapt.

Verder ook wel eens ruzie gehad met een vrouw die haar hond niet te pakken kreeg, wij kwamen aandraven maar zodra we de hond zagen gingen we stappen. Hond rende constant weg voor zn eigenaresse, kregen wij toch een scheldpartij over ons heen dat we keihard aan kwamen galopperen (we draafden maargoed :') ) en dat ze daardoor haar hond niet te pakken kreeg.

Ik vind echt dat als jij je hond niet ten alle tijden onder controle hebt, je hem niet los moet laten. Wat ik ook echt heel vervelend vind is dat mensen vaak op ruiterpaden met hun hond gaan spelen, waardoor er dus als je daar aan het galopperen bent ineens een hond uit de bosjes komt gesprongen. Het zijn niet voor niets ruiterpaden..

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:42

Laast nog gehad tijden een klein ommetje voor de wagen. Kwam 2 loslopende honden tegen de 1 bleef rustig bij baasje maar de grotere kwam naar me toe gerend mijn pony doet normaal niks op honden maar zodra ze op haar af komen rennen probeert ze ervandoor te gaan. Gelukkig ging het goed omdat hond halverwege bleef staan :+

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:44

Sommige ruiters houden geen rekening met loslopende honden in een losloopgebied. Al een paar keer gehad dat ze ruiters vrolijk aan komen draven en ook in draf passeren. Mijn hond is bang van paarden die durft er niet langs. Als ze op zijn minst even in stap passeren....
Komt van twee kanten houd gewoon rekening met elkaar en neem het fatsoen om elkaar normaal te passeren.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:50

Maak veel buitenritten en had tot voor kort geen noemenswaardige negatieve ervaring. Paard is altijd super braaf, ook groot verkeer enz. Helaas ging het toch mis met goede afloop. Er stond een hond, geen baasje, geen woning, toen ik net voorbij de hond was viel ie aan, paard bokt, slaat van zich af en paard gaat er vandoor. Probleem was eerst het slaan/ bokken om er niet vanaf te vallen, daarna om paard terug te nemen, dat lukte na een paar honderd meter, gelukkig nog steeds een zandweg. Ik weet niet of de hond geraakt is, na 45 minuten terug gegaan met auto want ik dacht, ik ga dat varkentje even wassen, helaas geen hond meer te bekennen. Volgende keer, als ik weer een hond alleen zie, draai ik om, het is link, angst heb ik niet maar het risico is groot.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:53

Ach het is ook een beetje leven en laten leven. In de stukken natuur die Nederland heeft zijn veel recreatanten. Of ze nou wandelen met de hond, fietsen of te paard van de natuur genieten. Iedereen moet een beetje rekening houden met elkaar.

Mijn hond heeft niks met paarden dus bij een ruiterpad lijn ik hem gewoon aan. En in het stuk waar hij los mag laat ik hem ook los. Hij komt goed als je hem roept en met de bal is hij perfect af te leiden.

Het lijkt me voor ruiters verstandig ook met hun paard te oefenen met honden voordat ze naar buiten gaan. Hoort bij het 'verkeersmak' maken vind ik zelf. De kans is gewoon groot dat je honden tegen komt. En dan inderdaad even rustig gaan stappen is niet verkeerd.

Daarintegen mogen ook hondeneigenaren rekening houden met anderen en helaas doen ze dat niet allemaal. Lijn je hond aan als je weet dat die achter paarden aangaat of roep hem even bij je als je ziet dat er wat aankomt. Lijkt me normale etiquette.

Natuurlijk kan het een keer fout gaan maar het blijft een kwestie van rekening houden met elkaar. :)

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:55

BrittS schreef:
Het enige waar mijn paard bang voor is, zijn boze, op hem af rennende honden. Waarschijnlijk iets van trauma, want voor de rest is hij echt bomproof. Lieve, vrolijke honden maken hem ook niet bang. Als ik een hond zie op buitenrit zet ik mijn paard stil en observeer het gedrag van de hond. Vaak ziet de eigenaar mij dan ook en heeft tijd om de hond indien nodig vast te maken. Gelukkig maar één keer een probleem gehad met zo'n boze hond, deze meneer kwam achter een heuvel vandaag, al bellend en liet zijn honden fijn achter mijn paard aan rennen, die daardoor lichtelijk op hol er vandoor ging.

Of gewoon gezond instinct zoals bijna elk paard.

Ik vind dat hondeneigenaren hun hond onder controle moeten hebben voor ze hem loslaten in het bos, maar ook dat paardeneigenaren wat minder moeten miepen:P

9 van de 10 keer is het de ruiter die verkrampt gaat zitten omdat ze bang is dat haar paard schrikt, waarvan het paard schrikt, en niet de hond die een beetje rond loopt te snuffelen.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:55

Tja het zijn allemaal dieren niet te vergeten...
Ik heb een hond van 6 maanden die nog veel moet leren. Hij staat al redelijk goed onder apel maar soms heeft hij bananen in zijn oren. Pas loslaten als hij 100% onder apel staat gaat niet. Hoe leert een hond te luisteren wanneer hij los is als hij nooit los mag?
Als ik in de verte een fietser/jogger/ruiter zie komen roep ik hem terug. Wilt hij niet tot bij mij komen dan dwing ik af om te gaan zitten, dan heb ik hem tenminste meer onder controle. Zeker weten niet dat ik er zelf achteraan ga jagen, dat maakt de situatie alleen maar erger. Als dan het paard rustig langs gaat is dit voor hem een positief leermoment en zal het iedere keer beter gaan.
Ik ga ook regelmatig met hem bij paardjes kijken zodat hij leert er niet bang voor te zijn maar er wel respect voor te hebben.

Aan de andere zijde heb ik te paard er nooit zoveel problemen mee gehad. Ik heb er begrip voor dat mensen hun hond niet direct aangelijnd krijgen of dat een hond onder de indruk is. Ik ga dan gewoon stilstaan zodat zij voorbij kunnen wandelen, hond gaat toch wel weer met baas mee, of ik stap rustig door.
Ik heb 1 keer een hond in de staart hangen gehad, een vals beest en daar zei de eigenaar niks van. Dat vind ik dan niet oke.
Laatst bijgewerkt door blondies op 12-04-15 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:58

Een tijdje geleden was ik aan het fietsen met mijn merrie, toen kwam er vanuit het niets een grote hond blaffend en grommend op ons afgerend.
Gevolg: paard wat er bijna vandoor ging, gelukkig nog net bij mij kunnen houden maar de hond bleef maar rond haar lopen.
Uiteindelijk kwamen de eigenaren en kregen hem met moeite mee.
Ik had op dat moment wel echt de angst dat hij zou bijten dus geprobeerd om tussen de hond en mijn paard te blijven maar dat valt niet mee met zo een groot bakbeest.

Ik zelf vind het echt not done om je hond los te laten als je hem niet onder controle hebt, er kan op zo een moment zoveel gebeuren, zowel met het paard als de hond.
Mijn merrie trapt niet naar honden maar heeft hier zeker geen leuke herinneringen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:03

linoleum schreef:
Ik heb hetzelfde als Beloven zegt. Heb er weinig ervaring mee. Wel regelmatig loslopende honden, maar nooit echt dat ze om me heen blijven springen en rennen. Paard reageert totaal niet op honden, scheelt een boel. Als er wel een hond op me af komt die wat feller is, dan ga ik stilstaan. Kan de eigenaar zijn hond pakken. Heb nog nooit iets er van hoeven zeggen.

Indd vaak ga ik even stilstaan, paard boeit het echt 0,0, best grappig om te zien :p

Of ik rijd een stukje terug naar de eigenaar vd hond zodat die hem kan pakken

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:04

Ik rijd op een plek waar niet veel paarden komen en er wel een paar losloopgebieden zijn. De meeste honden vinden het gewoon heel gek en komen wel keihard aanrennen maar vinden het toch ook te spannend om echt dichtbij te komen. Ik houd meestal even halt zodat de eigenaar zn hond kan roepen, als de hond alweer wat anders ziet stap ik gewoon door. Gewoon even kijken wat de hond in kwestie doet. Zeker niet draven want daar worden de honden ook opgewonden van. Gelukkig nog geen agressieve honden tegen gekomen.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:12

Het ruiterpad hier loopt direct naast het wandel pad (of het handig is, das een tweede := ) Ik ga of stappen of stilstaan :j

Ik vind dat honden eigenaren hun hond onder controle moeten hebben, maar ook ruiters moeten hun paard zodanig onder controle kunnen houden. Je paard kan altijd schrikken natuurlijk maar je kan er genoeg aandoen om het bomproof te maken. Dus als jouw paard constant schrikt van honden dan heb je daar een prima leerdoel en heb je in mijn ogen niks te zoeken in gebieden waar honden ook legaal mogen loslopen

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:17

ik heb mijn paard zo veel mogelijk "hondenmak" gemaakt door onze 3 honden en ook vreemde honden de buurt van mijn paard te laten. Ik heb ook mijn eigen honden wel eens meegenomen tijdens het buitenrijden. waarbij ik ze liet zitten en dan zelf wegreed en ze dan van achterop aan laten komen rennen.

Zo heb ik mijn paard geleerd niet te reageren op honden die langs het paard lopen of die aan komen rennen.

Uiteraard zal ik dat proberen te voorkomen dat een hond mijn paard bijt door mijn paard direct stil te zetten waardoor de hond (hopelijk) de lol van het jagen van het paard niet meer ziet.

Wanneer een vreemde hond in mijn paard bijt, mag mijn paard daar fysiek op reageren. Ook wanneer dat betekent dat mijn paard slaat of zelf bijt.

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 16:21

elenaMM77 schreef:
Sparkles schreef:

ik denk ook dat het er aan ligt op welke wijze je het ter sprake brengt.

je moet niet vergeten dat het hebben van een paard nog altijd een beetje een status symbool is, en dat de paardensport altijd nog een beetje elitair aandoet..

als jij dan als jan met de pet je hond aan het uitlaten bent in het bos en hij loopt lekker los.. dan kan het best zijn dat ook het braafste hondje een keertje wegschiet onder apèl..

iedere hondeneigenaar weet prima dat een paardenhoef hard aan kan komen en een beetje bos wandelaar weet ook prima dat een paard goed kan schrikken..

en dan komt er zo'n meid aan, hoog te paard, met een dure rijbroek (want paardrijkleding is over het algemeen gewoon duur), duur rijjasje (in de ogen van iemand die niets met paarden heeft is je hele outfit nogal een uitgave)... over duidelijk dus iemand die het goed genoeg heeft om zo'n luxe hobby te houden.. Vanuit de hoogte eventjes vertellen dat je je hond niet onder controle hebt of wat je moet doen..

vooral als diegene nog eens je vader of moeder had kunnen zijn, is dat natuurlijk zeer onprettig..

zie het als dat je paard een keer goed verschiet en je hebt even een paar honderd meter slechte controle.. en iemand staat er naar te kijken en schud zijn hoofd en zegt dat je eigenlijk maar niet zou moeten paardrijden, want een paard dat onder je verschiet kan levensgevaarlijk zijn.. Een verschietend paard waar je de controle over verliest, kan een gevaarlijke situatie opleveren.. dat weten we allemaal, wat denkt diegene dan wel niet ons een beetje de les te lezen :(

9/10 hondenhouders weten het prima, dus het gaan vertellen is een beetje tegen de haren in strijken.. soms zul je een vriendelijk knikje en een dankje krijgen (waarbij ze er het mijne van denken), meestal zul je een een wat neutrale knikje krijgen met een opgehaald schoudertje erbij, en soms krijg je een grote mond terug. en heeeeeeeel af en toe zul je die hondeneigenaar treffen die het echt niet weet.. maar goed, hoe groot is die kans nu eigenlijk dat je iets staat te vertellen dat de eigenaar van zo'n hond niet al weet.. hij wandelt er vast niet voor het eerst. :')

als een hond echt rond je heen staat te stuiteren, of het paard lastig valt.. dan kun je gewoon verzoeken hem even aan te lijnen, omdat je dit een beetje gevaarlijk vind, je weet immers niet wat je paard zal doen (zo houdt je het bij jezelf.. de reactie van het paard kan gevaarlijk zijn. daarmee zet je verder niet hem of zijn hond te kakken ;) )

Ik snap wat je zegt en ben me daar ook van bewust. Daarom breng ik het vriendelijk en totaal niet uit de hoogte, maar wel op een manier dat ik hoop dat ze er iets mee doen. Gewoon op een waarschuwende toon dus :)