Mijn pony heeft dit probleem altijd gehad, maar nu zit ik op het moment dat ik er echt helemaal gek van wordt.
Ze heeft altijd op een pensionstalling gestaan en een paar jaar geleden is ze hier gekomen. Ze stond toen op stal met drie andere pony's. De pony's hadden allemaal een uitloopstal en de hekken naar de paddocks zijn eigenlijk altijd open. Toen mijn pony hier kwam staan was ze vanaf dag 1 dikke maatjes met een arabier. Wanneer deze pony ging rijden dan rende mijn schimmel de paddock in en begon ze als een gek te hinniken. Het maakte niet uit hoe lang de andere pony weg bleef; al was dat drie dagen lang, ze bleef drie dagen op en neer lopen voor het hek en hinniken. Met als gevolg dat heel de buurt er last van heeft en wakker van ligt.
Na een tijdje gingen er twee pony's weg. Mijn pony bleef alleen achter met haar moeder. Die twee konden wel samen, maar waren niet erg hecht. De moeder was al over de 30 en ging niet meer graag alleen van stal. We reden alleen nog op haar als we met beide pony's een stapritje gingen maken.
Toen, afgelopen september, is de moeder overleden. Mijn pony bleef daarna dus alleen achter. Ze is wel even onrustig geweest, maar we hebben haar bij het andere paard gelaten toen deze dood was dus ze besefte wel dat ze alleen achter zou blijven. En dat was eigenlijk ook (tot mijn grote verbazing) totaal geen probleem. Tot het begin van deze maand heeft ze alleen gestaan. Toen vonden we een nieuw maatje voor haar. Ik pleitte ervoor dat we vanaf dag 1 aandacht zouden besteden aan dat mijn schimmel zou leren dat het andere paard weg gaat, maar ook weer terug komt. Nou, dat hebben we gedaan, maar ook vanaf die eerste dag begon het paniekerige gedrag weer. We hebben echt alles geprobeerd: voeren, in haar stal zetten, zelf ook even een ommetje gaan maken.. Niets helpt. Zodra de andere pony weg is is ze totaal onberekenbaar. Normaal is het een hele brave pony, maar op dat moment moet je echt voor haar uitkijken. Dat is een van de redenen waardoor ik echt wil dat er wat aan gedaan gaat worden.
Zelf weggaan is met haar overigens geen probleem.
Nou.. Ik ben dus ten einde raad. Ik vraag me af: kent iemand zich in dit verhaal en wat doen jullie eraan?

ik wens je heel veel succes!