Twenter in de rui, borstelen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Twenter in de rui, borstelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 17:11

hoihoi,
Mijn ruintje Harley is in de rui. Ondanks dat hij niet zo'n dikke vacht heeft als de haflinger en de fjord zie ik wel dat hij wat later is met verharen.

Nu hebben enkelen in andere topics al gezegd gehad dat ik een jong paard niet te vaak moet borstelen en gewoon paard moet laten zijn.
Ik borstelde hem dus maar 1x per week eventjes, ook niet grondig eigenlijk, gewoon met de harde borstel het ergste vuil wegnemen en met de zachte zijn hoofd en benen.

Maar nu hij in de rui is, kan ik hem dan vaker borstelen?
De haf en fjord zijn tevens al 3 weken in de rui.
Is het normaal dat het zo lang duurt? Het zijn wel beide al oudjes (21 en 35+), de fjord geniet wel duidelijk als we hem borstelen.

Als voeding krijgen ze voornamelijk hooi en 1x per dag onderhoudsvoer en ze staan 24/7 op de wei (ook in de winter).
Harley krijgt 2x per dag een schepje voer omdat hij in het begin wat magertjes was en wormen had.

harley zijn vacht is op sommige plaatsen ook mooier en op andere plaatsen wat minder mooi.
Op die mooie plaatsen lijkt hij dan ook beter de vacht door te komen.

Ik hoop dat ik nu niet weer een "dom" overkom?? :\

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 17:13

PS. Ik heb foto's van 15 maart, daarop zie je dat hij niet zo een egale vacht heeft (vooral in de nek)

Maar als jullie nood hebben aan meer recente foto's kan ik er zondag maken :)
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 27-03-15 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:14

Gewoon lekker borstelen :) natuurlijk niet grondig ivm huidvet maar een rosborstel mag je er wel overhalen als die in de rui zit.

F_inley

Re: Twenter in de rui, borstelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:15

Mijn twenter word gewoon volop gepoets hoor zeker als hij vanaf morgen uit de opfok komt. Heerlijk die kriebel haren ervan af!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:15

Ik vind het apart dat men zegt dat je een jong paard niet te vaak moet borstelen. Juist op die leeftijd kun je door borstelen en aanrakingen het dier overal aan laten wennen. Hij krijgt er echt niets van als je dat (bijna) dagelijks even doet, daar ben je toch niet de hele dag mee bezig? Kan ie verder lekker paard zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 17:16

Ok dus borstelen kan gewoon :)
Door al die verschillende meningen raak ik gewoon erg van slag waardoor ik bang ben om iets fout te doen.

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:18

Misschien had je dan meer informatie moeten inwinnen voordat je een jong paard kocht..

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:18

Ik doe die van mij met de furminator en met de roskam lekker borstelen en vervolgens nog met zes borstels haha! Hij geeft vanzelf aan wanneer hij het zat is. De ene x is dit na 10 min de andere x na 30 min. Kijk naar je paardje wat hij fijn vind.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:20

Kimonoo schreef:
Misschien had je dan meer informatie moeten inwinnen voordat je een jong paard kocht..

Ach hou toch op alsof je niet voor een jong dier kunt zorgen omdat je bang bent iets te doen waar het dier geen baat bij heeft :+

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:23

Amiigo schreef:
Kimonoo schreef:

Ach hou toch op alsof je niet voor een jong dier kunt zorgen omdat je bang bent iets te doen waar het dier geen baat bij heeft :+

Natuurlijk wel, maar als je dan ook nog super onzeker bent waardoor je maar wat aan moddert vermoeilijkt dat het wel.
Laatst bijgewerkt door Kimonoo op 27-03-15 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 17:26

F_inley schreef:
Ik doe die van mij met de furminator en met de roskam lekker borstelen en vervolgens nog met zes borstels haha! Hij geeft vanzelf aan wanneer hij het zat is. De ene x is dit na 10 min de andere x na 30 min. Kijk naar je paardje wat hij fijn vind.

Nuja als ik ga borstelen begint hij na enkele minuten te gapen.
Maar ik heb gelezen dat een paard om verschillende redenen gaapt, dus ja waarom zou hij dan gapen?
ontspanning of stress?

@Kimonoo
Dat ik onzeker wordt is door al de tegenstrijdige reacties die ik hier op bokt en van mijn vrienden al gehoord heb.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:33

Onze jonge man krijgt om de dag een grondige borstelbeurt met een metalen koeienrosborstel. De andere dag doe ik of niks of snel een harde borstel voor het ergste vuil. Hij staat er overduidelijk van te genieten ook. Ik doe het bewust niet iedere dag omdat hij dan erg lang moet vast staan.

Onze oude man krijgt trouwens dezelfde borstelbeurten. Maar ze staan beiden ook continue buiten.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:42

MaricoGraphy schreef:
F_inley schreef:

Nuja als ik ga borstelen begint hij na enkele minuten te gapen.
Maar ik heb gelezen dat een paard om verschillende redenen gaapt, dus ja waarom zou hij dan gapen?
ontspanning of stress?

@Kimonoo
Dat ik onzeker wordt is door al de tegenstrijdige reacties die ik hier op bokt en van mijn vrienden al gehoord heb.

Zo kan je bij alles wel wat bedenken. Ik bedoelde meer onrustig worden dus gaan draaien echt niet meer stil willen staan ect.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 17:44

oh nuja Harley blijft eigenlijk altijd wel netjes stilstaan, ook bij het uitkrabben van de hoeven.
Meestal ben ik op 5 min ook wel klaar met borstelen. Maar als ik het grondig wil doen zal het me meer tijd in beslag nemen.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:49

Gewoon doen dan! En dat grondig hoeft niet elke dag maar kan je best om de dag doen hoor! Is alleen maar goed zo leren ze stil staan en dat je ze overal aanraakt. En vergeet niet te genieten van je pony ;) zolang je er niet opgaat zitten of wandelingen van 30 km loopt bijv dan komt het helemaal goed heb vertrouwen in jezelf :j

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:49

Ik borstel momenteel mijn twenter regelmatig omdat hij jeuk krijgt van het verharen. Bovendien vind hij het heerlijk als ik hem borstel met een metalen borstel dan begint hij met zijn lipje te tuiten en als ik dan stop kijkt hij me aan met zo'n blik van "baasje ga nou Door want het is zo lekker". Dus zolang hij verhaart lekker rossen met die borstel

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:50

Wat je erg goed kan gebruiken voor de haren is zon stalen zweetmes en dan de kant met puntjes.
Verder ben ik van mening dat je hem prima gewoon kunt borstelen. Niet iedere dag, maar twee a drie keer per week moet makkelijk kunnen

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:52

Renee zo'n borstel gebruik ik ook en mijn twenter vind het heerlijk

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 17:53

haha erop gaan zitten daar denk ik nog niet aan hoor. Daarvoor is hij nog véél te jong en veel te iel (mag wat meer bespiering krijgen tegen dat hij 3 à 4 jaar is)hihi.
En als we wandelen is het max 1 km niet meer met vaak tussenpozen om hem aan gras te laten knabbelen.

Stalen zweetmes gebruik ik liever neit bij harley, bij de haf en fjord gebruik ik die wel omdat hu vacht echt enorm dik is.
Als hij gaapt laat harley zijn onderlip wat hangen zoals een centenbakje bij oudere paarden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:54

Misschien dat de mensen bedoelen dat je niet te lang achter elkaar moet borstelen?
Een jong paard kan zich vaak minder lang concentreren.
Dan staan ze bijvoorbeeld 10 minuten netjes stil en gaan ze daarna schrapen of draaien.
Bij veel mensen krijgen ze dan onterecht op de kop want hij moet maar luisteren.
Zo bijvoorbeeld ook met wandelen.

Terwijl het paard eigenlijk erg braaf is maar het baasje te lang door gaat voor de jong dier.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:57

Paard in de rui vind het meestal erg fijn om geborsteld te worden. Als er met borstelen (rossen) ook echt veel haren los komen, mag je dat nu wel dagelijks doen (of om de dag)
Buiten de ruiperiode borstel ik zelden eigenlijk, ze reguleren zichzelf. Maar nu? Dagelijks even snel de losse haren verwijderen, bij mn fjord althans. Kost een paar minuutjes en paard is er blij mee. Ik trek even snel een zweetmes met kartels over hem heen, thats it. Geen uitgebreide poetspartijen dus. Mn andere paard doe ik eens per week hooguit, vaker is gewoon niet nodig, hij rolt zelf al zn haren er al uit.

Het borstelen is volgens mij ook nooit hetgene geweest waar mensen over vielen bij jou. Je wilde op alle fronten heel veel van harley, daarom kreeg je de kritiek dat je hem paard moet laten zijn en er niet zoveel mee moet willen doen. Je wilde ook van alles omdat jij het leuk vond en leek daarbij niet echt stil te staan bij wat harley zou willen (ik zge bewust dat het zo leek, want voor jou kan het heel anders gevoeld hebben) Ik vind dit dus een heeeeeel ander iets, want je wil hem borstelen om hem te helpen met zn verharing. Je staat nu dus duidelijk stil bij wat hem helpt, wat goed voor hem is.
Voer is trouwens heeeeel belangrijk bij verharen. Met voldoende voedingsstoffen kan een gezond paard in 2 weken door zn verharing heen zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 18:11

Ok, wat voer betreft krijgt hij gewoon onderhoudsvoer. Ik weet niet welk merk ofzo maar op de zak staat dat het voor jonge oude en senior paarden kan.

Ik was wel aan het overwegen om iets van Pavo voer te geven als ik dat in de buurt ergens kan vinden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:25

In principe hoef je helemaal niet te borstelen, door te rollen raken ze zelf hun overtollige haar kwijt, zorg voor een goede zandplek waar ze dit kunnen.

Verder ben ik ook voorstander om met een twee jarige niet teveel te doen,mijn ervaring is dat kuddezorg veel belangrijker en veel beter is dan mensenzorg...

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:30

Je moet doen waarvan jij denkt dat het goed is.
Mening van bokt is gegeven. Hier kun je informatie uithalen die jij belangrijk vindt.

Maar blijf naar je paard kijken, ze geven zelf aan wat ze wel/niet fijn vinden en hoelang etc.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:39

Kimonoo schreef:

Was dus niet de enige die bij het zien van TS haar naam de ogen begon te rollen :+

TS, misschien handig als je gewoon eerst eens rond gaat lezen op Bokt en daarna al je vragen in 1 topic stopt (als je dan nog vragen hebt)
De haf en de fjord zijn toch van iemand anders? Misschien moet je het de eigenaar eens vragen? ;)