Pony psychische aandoening, inslapen of niet? *met foto's*

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femo

Pony psychische aandoening, inslapen of niet? *met foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 19:54

Ik open dit topic, omdat mijn zus en ik het even niet meer weten. (het is de pony van mijn zus)

Het gaat om een 15-jarige New Forest merrie.

we kochten haar op haar derde levensjaar, ze was altijd vreselijk boos.
boos kijken, meppen, aanvallen. Met heel veel geduld en (risico) is het mijn zus gelukt haar in te rijden.

(wij waren toen 12 en 13, en kwamen net van de manege af. wij hadden dus geen idee van pijn/gedrag etc etc)
Na vele jaren staken, vele onderzoeken kwamen ze er achter dat ze tien centimeter lange scheuren in haar diepe buigpees had. Ze is onmiddelijk met pensioen gegaan, maar haar karakter is nooit veranderd..

ze lijkt overprikkeld. maar wel tevreden in haar paddockje samen met haar vriendjes.

Maar contact met mensen blijft een probleem.

we hebben er 3 artsen bij gehad, en machteld van dierendonck. zij weten het ook niet, maar ze vinden het humaan haar in te slapen . (gooien het op een psychische aandoening)

Er staat een afspraak voor donderdag ochtend.

Nu beginnen wij toch weer te twijfelen, vooral omdat ze zo tevreden lijkt als er geen mensen in de buurt zijn. ze staat op een enorm rustige stal, met 4 andere pensioen paardjes.

Nu hoop ik wat wijs te worden van jullie meningen :)

(Voor de duidelijkheid, onderzoeken gaat bijna niet. ze breekt zelfs door verdovende middelen)
Ze zoekt ook haar mensen uit, de dierenarts kan haar redelijk onderzoeken, terwijl de dierenartsassistente nog niet in de buurt kan komen. ze heeft een tijd op de metacam gestaan, maakte geen verschil in gedrag. Bloed etc is allemaal onderzocht.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En als we weg lopen kijkt ze zo:
Afbeelding

Dribbel

Re: Pony psychische aandoening, inslapen of niet? *met foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:58

Ik zit te denken aan negatieve associatie. Dus het verband dat gelegd is tussen mensen en pijn door het rijden met een peesblessure. Het hoeft dus niet zo te zijn dat je haar pijn doet als je bij haar bent, mar wel dat de associatie met pijn er is. Het is in zo'n geval zeker niet zo dat het einde oefening moet zijn voor een paard (als dit het is), maar dat training en een nieuwe asociatie 'vastleggen' wel kan helpen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:58

Heb je de optie en financiele middelen om haar 24/7 buiten te plaatsen in een kudde? Dan niet inslapen. Heb je alle mogelijkheden met gedragstherapeuten of eventueel natural horsemanship al geprobeerd? Mocht dit allemaal al geprobeerd zijn en er geen mogelijkheden zijn, dan is inslapen misschien de beste optie.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:00

Oei, een moeilijk geval dit en wat een ontzettende lieve baasjes heeft deze dier, jullie denken echt aan haar.

Ik begrijp heel goed dat de twijfel toeslaat.

Ik zou hier echt niet weten wat te zeggen maar wens jullie wel veel sterkte toe met wat jullie ook gaan doen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:02

Ik denk dat dit een echt paarden-paard is. Ze moet duidelijk geen mensen, door de onderzoeken is dit waarschijnlijk ook alleen maar versterkt, want mensen = onaangename dingen...
Als ze geen pijn heeft en gewoon tevreden is tussen haar vriendjes, zie ik niet in waarom ze ingeslapen moet worden ? :?
Paardje wil niet getut en gekroeld worden...heb hier ook zo ééntje staan...al 20 jaar, en jouw foto's zouden zo die van mij kunnen zijn :D :+

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:05

ik zou haast zeggen; natuurgebied waar groep paarden aanwezig is. Sommige opfokstallen of paardenpensioens hebben natuurgebieden waar ze in lopen. Back to the nature.. misschien wat voor haar? Dan heeft ze ook niks met mensen te maken en kan ze heerlijk paard zijn.

Bij het Pensioen van de staleigenaar waar ik sta, staat ook een merrie die over het algemeen niks moet weten van menselijk contact.. Is ook niet meer te vangen. Maar doet het echt super in de kudde en is gelukkig

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:07

Marleen_vA schreef:
ik zou haast zeggen; natuurgebied waar groep paarden aanwezig is. Sommige opfokstallen of paardenpensioens hebben natuurgebieden waar ze in lopen. Back to the nature.. misschien wat voor haar? Dan heeft ze ook niks met mensen te maken en kan ze heerlijk paard zijn

Mijn gedachte :)
Vind het niet kunnen om dan een paard maar in te laten slapen omdat 'ie niet goed met mensen kan.
Laatst bijgewerkt door Lady24 op 24-03-15 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 20:07

Bedankt voor jullie reacties! :)

We hebben alles geprobeerd, Duizenden euro's geinvesteerd in training etc :) maar dit gedrag had ze al als jaarling (fokker opgebeld, hij was verbaasd dat ze nog leefde! )

@pandora2: Haar gedrag is daar echt te heftig voor. bovendien wil ze echt wel knuffelen.. maar gewoon een beetje apart :')

voorbeeld: je pluist haar staart uit, met alleen je hand. dat accepteert ze.
maar als je haar staart uitpluist met je hand, maar je hebt in je andere hand een tube cowboy magic, word ze gek.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 20:08

Ivy: ze word echt niet ingeslapen omdat ze niet bij mensen wil zijn. dat is een beetje te makkelijk gedacht. :)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 20:09

(Ze staat nu trouwens de hele dag buiten, en savonds in een stal van 5 bij 5 ofzo.) er komt verder niemand op stal, behalve de eigenaar die ze buitenzet. (en met buitenzetten bedoel ik de deur open, en gaan met die banaan)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 20:10

Dribbel schreef:
Ik zit te denken aan negatieve associatie. Dus het verband dat gelegd is tussen mensen en pijn door het rijden met een peesblessure. Het hoeft dus niet zo te zijn dat je haar pijn doet als je bij haar bent, mar wel dat de associatie met pijn er is. Het is in zo'n geval zeker niet zo dat het einde oefening moet zijn voor een paard (als dit het is), maar dat training en een nieuwe asociatie 'vastleggen' wel kan helpen.

zou dat na 7 jaar niet moeten slijten? :)

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:10

Daar komt het toch uiteindeljk op neer? Of zie ik iets over het hoofd?

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:11

Inderdaad, inslapen vind ik ook onnodig...

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:12

femo schreef:
voorbeeld: je pluist haar staart uit, met alleen je hand. dat accepteert ze.
maar als je haar staart uitpluist met je hand, maar je hebt in je andere hand een tube cowboy magic, word ze gek.

Heeft dit dier ooit een trauma opgelopen met voorwerpen?

Hoe is ze bij de hoefsmid?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 20:13

Het gaat er om dat ze lijdt. Zoals ik al zei, ze heeft ontzettende stress bij mensen in de buurt. bij vrachtwagens, etc etc.

ik weet bijna zeker dat het een diepliggende oorzaak heeft, en niet gewoon omdat ze niet van mensen houdt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:14

Is dit niet ook iets typisch merrie?
Wij hebben ook verschillende merries gehad als gezelschap voor de ruin en die keken allemaal precies zo.
Komen dravend op je af als je aankomt bij de wei en zodra je ze een aai geeft/halster omdoet/meeneemt en met ze werkt kijken ze zo zuur.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 20:15

Arjan1983: bij de smid is ze braaf, mits ze niet te druk benaderd word.

trauma zou natuurlijk kunnen, maar dan had dan ook minder moeten worden dmv training en alle liefde die ze heeft gehad. (en dat is een boel!) ? :)

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:16

femo schreef:
Het gaat er om dat ze lijdt. Zoals ik al zei, ze heeft ontzettende stress bij mensen in de buurt. bij vrachtwagens, etc etc.

ik weet bijna zeker dat het een diepliggende oorzaak heeft, en niet gewoon omdat ze niet van mensen houdt.

Daarom vond ik de eerdere opmerking over in een natuurgebied laten lopen wel heel goed.
En je schrijft dat ze zodra ze niet met mensen is weer tevreden lijkt. Daarom vind ik het onnodig om haar in te laten slapen.

Mijn bijrijdpaard heeft ook stress met tractoren en andere dingen, moeten we hem dan ook in laten slapen?
Als ze 24/7 gestrest erbij zou staan à la, maar uit je verhaal maak ik dat niet op.
Laatst bijgewerkt door Lady24 op 24-03-15 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 20:16

Captain schreef:
Is dit niet ook iets typisch merrie?
Wij hebben ook verschillende merries gehad als gezelschap voor de ruin en die keken allemaal precies zo.
Komen dravend op je af als je aankomt bij de wei en zodra je ze een aai geeft/halster omdoet/meeneemt en met ze werkt kijken ze zo zuur.

ze valt echt aan bij sommige mensen :) , en ze is echt panisch voor sommige dingen, en dan valt ze ook aan..

de ene dag kan ze geen aanraking verdragen, maar bijv vandaag ging het wat beter! :)
ik vind het allemaal te heftig voor het merrie-gedrag.

ik geloof ook dat ze eerst aan hormonen dachten bij de kliniek, maar dat bleek toch niet van toepassing te zijn.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:17

Nou Captain mijn merries zijn echt niet zo!

TS ik denk dat inslapen helemaal niet zo gek is ondanks de twijfelende reacties die je hier krijgt. Het is heel goed dat je alle opties overweegt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:17

Als jullie het geld ervoor over hebben, dan zou ik haar bombarderen tot grasmaaier en er zo min mogelijk mee doen. Inslapen kan altijd nog immers, maar ik kan het zeker begrijpen dat je er nu al voor kiest.

Ik zou ook kijken naar een kudde waar in principe weinig mee wordt gedaan, waar dus ook weinig menselijke inmengen is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:19

TS, inslapen lijkt mij een goede optie. Het dier heeft, met jullie grote inspanning, een relatief goed leven gehad. Nog meer tobben en angstige momenten kun je haar besparen. Sterkte met de keuze.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:19

femo schreef:
Dribbel schreef:

zou dat na 7 jaar niet moeten slijten? :)

Nee dat hoeft niet mijn merrie. (Ook nf trouwens) vertoont dit gedrag ook. Echter niet zo heftig als jou paardje.

Wat de achtergrond van mijn merrie precies is weet ik ook niet.
Ze kijkt altijd zuur, en vreemden is paniek.
Idem met rijden ik heb er jaaaren aan moeten werken om haar te kunnen rijden.
Ze brak in blinde paniek en dan viel ze gewoon om van de angst.

Ze is door de hele medische malle molen gehaald en heeft "enkel" hb en cushing.
Dat laatste speelt zeker mee in haar gedrag, sinds ze medicatie krijgt is ze wel rustiger.

Kunnen jullie wel goed met de merrie overweg?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:21

Als de merrie serieus lijdt onder stress het grootste deel van de dag vind ik inslapen een zeer humane oplossing. Dier kan nooit helemaal zonder mensen hoefsmit moet zoieso om onnodig lijden te voorkomen. Als het mijn merrie was en ik de indruk had dat ze meer leed dan rust had had ik haar laten gaan

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:21

Tsjee, wat moeilijk. Kennelijk is ze voortdurend op haar hoede, voortdurend geneigd om in de verdediging te gaan. Wij hebben ook een pony die zo bij ons kwam als zesjarige, een en al vijandigheid en agressie, maar dat is na enkele jaren leidoefeningen en rustige behandeling helemaal veranderd. Bij die van jou is het kennelijk niet meer te veranderen, als ik zie hoe lang jullie al je best doen.

Jammer dat je het haar niet kkunt vragen... Sterkte!