Hoe weer vrolijk worden van paard :/

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

Hoe weer vrolijk worden van paard :/

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 21:58

Na even getwijfeld hebben waar dit te plaatsen (MW), toch maar hier geplaatst omdat het in samenwerking met paard is.

Ik heb een ontzettend leuk lief fantastisch paard, met ontzettend veel humor. Maar eigenlijk wil ik er nu het liefst biefstuk van maken :7

Paard is vanaf het begin al een wat "moeilijker" paard in omgang, kent vanuit zichzelf geen persoonlijke ruimte, en is niet snel onder de indruk en heel lomp. (ook in kuddeverband)

Ondertussen zijn we nu een paar jaar verder, en met veel training en consequent zijn, zijn bepaalde dingen wel duidelijk geworden.
Toch blijft het nog altijd, zoals ik al vanaf het begin dat ik haar had zei: "Je kunt beter lachen dan huilen anders blijf je huilen".

Vaak resulteerde het in dingen "slopen", gooien, bespelen etc.
Heb je wel eens een paard zien proberen op een evenwichtsbalk te lopen? Nou ik vorige week wel, en ja in de hele lengte met 4 hoeven (oke ze gleed er steeds af, maar toch stug doorgaan) :+
Dus ja het zijn soms echt wel grappige situaties.

Maar laatste halfjaar zijn we steeds meer bezig geweest dat ze wat aan het werk gaat. Momenteel laat ik haar door iemand anders in/doorrijden. Tussendoor pak ik haar wat op in grondwerk, longeren etc. Met zoveel mogelijk afwisseling en creativiteit, om haar enigszins geïnteresseerd te houden, dat lukte aardig. Maar ondertussen is mijn creativiteit, positiviteit en vooral mijn geduld gewoon op.
Ik ben het zat om steeds zo hard te moeten optreden, dat ze niet even een kwartier kan meewerken etc.
Om een voorbeeld te geven, waar ik nu helemaal kriegel van wordt (gelukkig de inrijder niet), we beginnen elke keer met grondwerk om de easy en who weer even duidelijk te maken. Ondertussen heeft ze er een leuk spelletje van gemaakt om who en easy om te draaien. Of als het dan eindelijk weer goed gaat, dan toch nog even kijken of ze het stapje kan zetten..... En elke keer zoekt ze die grenzen weer op. Of ineens geen zin meer hebben in achterwaarts, etc. Verzin het maar overal kijkt ze hoever ze kan, en blijft maar proberen. Vaak moet je dan echt opgegeven moment met best harde hand aanpakken voordat ze dan toch maar weer meewerkt.
Nu gaat het dus met mijn inrijder best goed, omdat zij een engelengeduld heeft.
Maar ik wordt steeds kriegeler en ongeduldiger, met als gevolg dus een nog vervelender paard
Dus vandaag met dubbele lijnen, heeft ze er geen zin meer in en gaat ze gewoon op rust stilstaan. Dan kun je klikken wat je wilt, tot je echt een zwieperd met de lijnen geeft.
Ik word er dan verdrietig van omdat het weer niet lukt om gewoon met haar bezig te zijn.
Ben geen nitwit, en juist door kennis altijd extra goed opgelet in omgang etc.

Paard is ondertussen 5 en had wel gehoopt op een leuk relaxed paard waar ik weer mee zou kunnen genieten van het rijden en omgang. Maar steeds vaker vraag ik me af of zij wel bij mij past, gewoon simpelweg omdat ik eigenlijk nu vaak verdrietiger van stal kom, dan er heen ga.

(even voor de compleet, het ook nog een ouder paard wat in karakter precies het tegenovergestelde is, juist heel neurotisch, gevoelig etc. En is dus een voorbeeldig paard)

Nu zit ik zelf het laatste halfjaar ook wat minder in mijn vel, wat natuurlijk enorm invloed heeft op mijn mate van positiviteit en geduld :+

Dus ja vraag is eigenlijk: Hoe kan ik mijn paard toch weer iets positief zien?

Waarom dit topic? Moet gewoon mijn ei kwijt. Even klagen over mijn verschrikkelijke paard, want iedereen is helemaal gek met haar (behalve ik nu dus). Al wel vaker wat hulp ingeroepen, maar omdat dit niet een specifiek probleem is, had ik geen handvatten (mevrouw gedraagt zich in eerste instantie keurig, en/of gedrag word naar iets anders verplaatst).
Afgelopen week nu zo boos op mijn paard geweest, en vervolgens weer verdrietig er van wordt dat twijfel toch ernstig is toegeslagen of ik zo moet doorgaan of optie verkoop/biefstuk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:03

Kijk eens in het left brain introvert topic. Ik kan me vergissen hoor maar volgens mij heb jij een bloedjeslimme lbi-er. Het topic staat vol met mensen met dit soort portretten en handige tips om dit aan te pakken.

Edit: [VNA] meer mensen met left brain introvert paarden?

Even een quote uit dat topic dat verdraaid veel op jouw verhaal lijkt:

Humor, het is het belangrijkste ingredient bij dat soort paarden heb ik gemerkt. Als je het leuk houdt, het niet teveel naar werk ruikt doen ze alles voor je, raak je gefrustreerd, ruikt het teveel naar "werk", dan geven ze maar weinig. Hun hobby is dan jou laten zweten terwijl ze zelf bij voorkeur niets doen.
Ze houden van spelletjes en puzzeltjes, ben jij niet interessant genoeg dan verzinnen ze die zelf, meestal tot frustratie van de eigenaar ;)

ladypaard

Re: Hoe weer vrolijk worden van paard :/

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 22:07

Ik ga eens kijken, was het topic al weer eens eerder tegengekomen maar me toen niet veel verder in verdiept.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:08

Blijkbaar heb je al vaak achter behang geplakt en er achter vandaan gekrabbeld. Moet je niet concluderen dat jullie gewoon niet lekker passen. Ik bedoel je wil toch plezier en lol hebben met je paard. Ik lees niet zoveel lol terug. Dat kan komen omdat je nu net effe chagrijnig van haar bent maar dat kan ook iets zijn wat al heel lang duurt.
Ik wil graag weten waarom je haar wilt houden? Wat je leuk aan haar vind? Waar je je op verheugt met haar?
Als je haar alleen maar houd omdat je niet op wilt geven, waar ben je dan mee bezig en voor wie?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:12

Doe er eens een paar weken niets mee en kom dan om de 2 dagen even 15 min met haar werken.
Mijn paard daar moet ik altijd mee oppassen, doe ik teveel met haar dan raakt ze het beu en werkt ze niet meer mee.

Pak ik haar maar om de dag even kort mee, dan staat ze elke dag aan het hekje van de paddock te hopen dat ze toch alsjeblieft mee mag om wat te gaan doen. :D En dan bied ze van alles aan waar ik dan maar gebruik van maak.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:15

Toen ik je verhaal aan het lezen was dacht ik hetzelfde als Troi... :)

Ze triggert je nu heel erg... en wel erg goed dat je iemand anders haar laat in/doorrijden.
Denk dat als je met haar aan het werk gaat.. vooral je eisen aan jezelf niet te hoog moet stellen.
Zorg dat je op een of andere manier de zorgen/problemen die je hebt even eerst weg te laten vloeien voordat je met haar aan de slag gaat. Zorg dat je zelf in je lichaam snel voelt wanneer ze begint met je irriteren... en probeer daar dan eerst eens over na te denken waarom voordat je een reactie geeft.
Het is dus eerder aan jezelf werken... dan aan je paard.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 22:22

Soms is haar humor ook best wel leuk :+ in de 4 jaar heb ik vaak echt wel om haar kunnen lachen. Maar nu dat het meer werk begint te worden, word haar humor minder leuk.
Uiteindelijk heb ik haar om de overstap te maken naar Western, en lekker het bos in te kunnen.
Verder leuk aan haar is, is dat ze eigenlijk altijd positief is (ja zelfs als jij daar boos staat te doen, oke soms wil ze dan één tel sjachie kijken). Zij is het paard dat aan komt rennen, hinnikend, als je het erf op komt, zij komt altijd even kijken wat je aan het doen bent. Zij is degene die alles durft.
En ja ze is dondersslim als het haar uitkomt, maar dus met "werken" komen we weinig verder.
Voelt vooral dat ze me nu toch eindelijk in haar macht heeft, en dat vind ik geen goed teken.

Ergens heb ik al bedacht om haar een maandje naar een trainingsstal te doen, gewoon even van haar af te zijn. En hopelijk een iets meer afgetraind paard terug te krijgen.
Want momenteel bouwt frustratie bovenop frustratie.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:24

Bedoel je dat je een leuk beest hebt maar dat jij behoefte hebt aan "werken". Dat kan toch.... Wat heb je daarvoor nodig? Wie kan je daarbij helpen? Wat is het eerste doel waar je naar toe wilt werken? Kan dat ook met lol?
Ze is heel slim zeg je, daag haar uit... Kijk wat je haar nog meer kunt leren, hekken openen ect..
Laatst bijgewerkt door mrie op 22-03-15 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:26

Maar hoeveel moet ze dan nog getraind worden... want je wil beetje lekker het bos in kunnen.. en wat western?.... je wil dus recreatiepaard... hoeveel echt werk moet ze dan nu doen.
Welke eisen stel je nu aan haar... en aan jezelf?

Kan ze nu niet al achter een ervaren paard naar buiten?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 22:30

Gypsy: Zo zijn we juist altijd bezig geweest. Maar gedrag is hetzelfde (werk is werk :+ ) Daarom nu ook echt elke keer even wat anders, rondje buiten, balkjes, longe, los, niks, pion etc. Momenteel ben ik het erin aan het krijgen dat ze pas eten krijgt nadat ze wat gedaan heeft, dat lukt nu aardig. Maar nu begint zij dus te bepalen wanneer ze klaar is -O-
Evelijn: Ja ben bewust dat ik degene ben, waaraan gewerkt moet worden. Daarom ook de grote vraag hoe ik weer vrolijk van haar wordt :P Vooral hoe ik weer "wat" positiefs zie in haar doen en laten die dag, Zit wel te denken dat ik misschien mijn eigen tip in een ander topic maar eens weer moet opvolgen :')

mrie: slim gaat vooral in lompheid :D dus hek openen is dan vooral gewoon doorbeuken totdat gat groot genoeg is, of bepaald deel kapot is, In mond word alles meteen kapot gebeten/gemaakt. En verder eignelijk geen idee hoe ik iets aan kan leren zonder snoepjes (die mogen niet bij haar in de buurt :x )

Evelijn: Rem zit er nog niet zo goed dus op, om mee naar buiten te gaan. En momenteel flikt ze me het zelfs om zodra ik er op ga gewoon stil te blijven staan. Wel ben ik bezig met mn verzorgmeisjes om mijn oude weer zo te krijgen dat die straks in stap mee voorop naar buiten kan. Maar daar is het voor mijn jonkie nog iets te vroeg voor. Het grootste probleem is dat het ene moment stuur, rem, gas, achteruit bevestigt lijkt, en volgende moment denk je, waar ben ik mee bezig?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:46

Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, maar het klinkt een beetje of je teveel "bovenop" je paard zit, het klinkt beklemmend. Natuurlijk moet ze luisteren en jouw ruimte respecteren, maar ondanks dat je probeert creatief te zijn, ervaart zij dat misschien niet zo. Weer diezelfde oefeningen waarbij alles op de die ene cm precies zo uitgevoerd moet worden. Je kan dit gelaten ondergaan of er een beetje tegenin gaan. Gelukkig doet jouw paard dan het laatste.

Niet elk paard is geschikt voor elke vorm van gehoorzaamheid, het ene paard wil meer pleasen dan een ander. En het klinkt of wat jij graag wil en verwacht, niet bij jouw paard past. Laat haar meer in haar waarde en stel je grenzen vooral op de dingen die echt niet kunnen/mogen. Of doe in elk geval tijdelijk een flinke stap terug om uit de negatieve spiraal te komen.

En wellicht nagaan of jullie een goede match zijn qua karakters?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 22:55

Grit: klinkt misschien wel zo, maar valt volgens mij wel mee, maar ik zal er wel over na denken. Precies ben ik niet, maar wel duidelijk in mijn grenzen.

Vraag me eigenlijk wel af, wat jullie dan wel voor iemand hier bij vinden passen? En hoe die "training" er dan uit zou laten zien?

denk dat ik vooral nog een keer moet zeggen dat ik dus momenteel al wat negatief in mn vel zit, moe etc. waardoor dat extra stukje waar ik normaal wel om kon lachen of even geduld voor kon opbrengen ik dat momenteel gewoon echt even niet meer kan.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:09

Hoe vaak werk je met haar?
En als je niet lekker in je vel zit, al helemaal geen dingen opzoeken die strijd kunnen geven. Ik weet niet wat en of er dan nog iets leuks of ontspannends overblijft om te doen, maar een tijdje niks doen is ook niet zo erg.

Als ik kijk naar mijn eigen paard heb ik gemerkt dat hoe meer ik vraag (te snel dingen verwachten of te vaak trainen), hoe meer weerstand ik op de langere termijn opbouw.
Bijvoorbeeld, eerst wilde ik dat hij vanaf het begin gewoon actief liep, met het gevolg dat binnen 10 minuten de negatieve toon was gezet en ik eigenlijk meer weerstand had.
Nu accepteer ik dat hij de eerste 5 a 10 minuten in een sukkeltempo loopt. En zowaar, als ik daarna meer tempo vraag, reageert hij wel op mijn drijvende hulp en kunnen we fijn rijden.
Ook ben ik gestopt met wedstrijden rijden en doe ik maar een keer per week een zwaardere training waarin ik meer vraag. Voor de rest een buitenrit, of licht dressuurwerk wat hij gemakkelijk afkan en sinds vorige week begonnen om samen met hem te gaan trimmen. Ik doe 3 of 4 dagen per week iets met hem (buiten de dagelijkse verzorging om natuurlijk).

Ik heb mij gedeeltelijk aangepast, wat voor mij prima is, omdat ik ook niet meer wil of ambieer. Zou ik meer willen, dan moet ik een ander paard kopen. Of zo consequent en streng zijn voor mijn huidige paard, waardoor we denk ik allebei ongelukkig worden.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 23:17

Nu 2x echt wat werk (longeren of grondwerk) en dan 1x nog wat leuks zoals blokje om lopen met beide paarden. (en dan verder nog 1x gereden). Verder staat ze in wei (kan zelf kiezen naar binnen of buiten) .
Ik sta op privé, dus doe alles zelf. En moet zeggen dat momenteel dus al het even uit de stal komen (waar ze niet uit mag) om alles te gaan onderzoeken, me dus nu al teveel is. Dus ja ben bewust van mezelf. Want in principe hoe ik alleen maar naar de staldeur te wijzen en ze gaat weer daar naar terug.

We zitten nu dus alleen even in een moeilijk stuk, maar wel een keer wat progressie moet worden gemaakt, om daarna weer relaxed te kunnen doen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:19

Heb je level 1 van parelli wel eens gezien?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 23:21

nee wel eens in willen proberen te verdiepen, maar kwam dan niet zo wegwijs in al die dingen.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:29

je paard klinkt zoals mijn in het begin ook was de eerste 2 jaar. Laterna bleekt dat ze over prikkeld was met werk ondanks dat ze 4.5 was. en daardoor gewoon vervelend werd in mijn ogen en irritant.
Ik heb toen het werken terug gebracht na 1 keer inde week echt bezig zijn en de rest gewoon leuk.
In de zin van wandelen, onnozelle spelletjes.

Nou ze is toen heel erg op gebloed maar ze was ook wel laat met haar pubertijd en dergelijk die kwam ps toen ze 7 was inmiddels is ze 9 en een schat van een beest met der eigen humor en onmogelijheden soms.

Heb je als een vrijheids dressuur overwogen?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:30

Zeker doen! Wat bij mij helpt is om juist te focussen op wat wel goed gaat, en de moeilijke dingen alleen te doen als ze enthousiast is. Even heel kort, is er verbetering dan hou ik er mee op. Ik verwacht niet keer op keer perfectie, alleen dat ze het leuk vind. :o

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:30

Bekijk het eens vanuit een andere hoek; paarden zijn enorme spiegels. Je geeft aan dat je niet zo lekker in je vel zit. Probeer je daar op stal 'overheen te stappen'? Paarden zijn heel gevoelig voor die manier van gevoelens verbergen en vinden dat bepaald niet geinig. Alleen al hardop uiten dat je een rotdag hebt kan dan een wereld van verschil maken.
Het stoppen wat je omschrijft komt mij ook heeeel bekend voor. Paardlief weigerde een stap te zetten tot ik ging ademen en ontspannen.

Kijk eens verder dan 'stout paard' en zoek iemand die je daarin kan begeleiden. Heeft niks te maken met soft gedoe maar wel met nadenken. Mijn merrie spiegelt enorm maar kan evengoed ook gewoon even dwars doen en mij daarmee erop wijzen dat ik ook gewoon door moet pakken en niet moet mutsen. :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:33

ladypaard schreef:
We zitten nu dus alleen even in een moeilijk stuk, maar wel een keer wat progressie moet worden gemaakt, om daarna weer relaxed te kunnen doen.
Maar misschien zit daar het struikelblok, je wilt nu iets bereiken/veranderen om daarna verder te kunnen gaan. Maar misschien zit dat er nu niet in, staan jullie al teveel tegenover elkaar.

Het is rot dat je in deze situatie zit, je komt bij mij redelijk over en ook dat je het beste voor hebt met je paard. Als je niet lekker in je vel zit, zou juist je hobby ontspannend moeten zijn. Maak het jezelf niet te moeilijk. Doe gewoon een tijdje helemaal niks, behalve wat tutten als dat wel leuk gaat en probeer conflictsituaties te voorkomen.

Mijn paard heeft ook een loopstal en als ik die schoonmaak, moet meneer buiten blijven staan. En als ik de stoep veeg, moet hij van de stoep af. Dat weet hij, dat kent hij en dat doet hij ook. Maar heel soms niet… Als ik van mezelf weet dat het niet mijn beste dag is qua humeur en geduld, dan "sluit" ik de stal/stoep preventief af met een draad, omdat ik weet dat als hij net die dag besluit de grenzen op te zoeken, ik nog chagerijniger wordt en te boos reageer.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:44

Het klinkt alsof je een geweldig paard hebt maar de gebruiksaanwijzing nog even moeilijk is.
Ben je wel consequent? Als ze op maandag niet over een randje mag stappen, dinsdag 1 voetje mag probeert ze er waarschijnlijk woensdag uit te lopen.

Ik heb er hier ook zo 1 staan, ik kan je vertellen dat als je ze snapt ze voor je door het vuur gaan.
Wat kan helpen? Heel veel naar buiten met andere jonge paarden zodat ze kunnen spelen. Niet te vaak pakken, 3 keer per week werken is zat. Als jij terug vraagt is het ook echt terug en niet nog even wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 07:42

'Ik kan klikken wat ik wil maar uiteindelijk krijgt ze toch een zwieperd met het touw' of iets in die trant. Hieruit maak ik op dat je veeeeel te lief bent. Paard mag van mij al een zwieperd krijgen als ie er aan denkt om langzamer te gaan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 07:59

@ladypaard,
Kijk eens of je hier iets aan hebt, het gaat om symbolen, begrippen, het is een simplificatie, maar ik werk er al veel jaren mee.
Het eerste dat we duidelijk moeten vaststellen bij ons paard is onze rangorde positie, zoals de juf voor de klas.

Dominantie en rangorde bij wilde paarden in de kudde, gesimplificeerd:

Er drie soorten die we bij het werk met hen gebruiken.

*de domantie van de hengst
Dit is een harde agressieve dominantie, de hengst bevind zich achter de kudde en drijft deze voortdurend bijeen.
Hoe meer merries in het centrum van de kudde hoe beter, andere hengsten drijft hij naar de periferie waar het moeilijker is om te overleven.
Hij bijt voornamelijk in de achterhand en flanken van zijn ondergeschikten.
Geen kuddegenoot blijft bij de hengst hij wordt ontweken, hengst weg, rust...

*de dominantie van de leid merrie
Dit is een sterke dominantie, de leidmerrie is degeen die alles bepaald in de kudde.
Zij gaat voor en voor alles, ze straft soms ongenadig bij onaanvaardbaar gedrag van andere paarden.
De leidmerrie slaat, bijt en duwt.
Paarden wijken voor haar en respecteren een zekere afstand tot haar.
Alle kuddegenoten willen zo dicht mogelijk bij haar zijn, zij is het centrum van de kudde en daarmee het meest beschermd, ze wordt automatisch gevolgd. Om haar heen is de overlevingskans het grootst.
Leidmerrie weg, paniek.

*de dominantie van het koppelgenoot
Paarden vormen in de kudde altijd koppels, twee dieren die elkaar liggen, die bij elkaar in de buurt blijven, elkaar beschermen elkaar interessante kruiden in de wei aanwijzen, enz..
Eén van de twee is de dominant, dit is een lichte vrij tolerante dominantie.

Binnen bovengenoemde dominantievormen kunnen wij met onze paarden omgaan op een voor hen begrijpbare wijze.
Alle drie de vormen moeten geinstalleerd worden want we zullen er tijdens de africhting regelmatig gebruik van moeten maken.
Als ze niet goed geinstalleerd zijn lopen we op een dag onherroepelijk op een probleem.

1/ Op stal, in de wei, aan het halster installeren we de dominantie van de leidmerrie.
Dat wil zeggen wijk voor mij en wel direct, blijf af van wat ik bezit, wil hebben, wil eten, waar ik sta.
Houdt afstand van mij!
2/ Aan de longe installeren we de dominantie van de hengst.
Dat wil zeggen beweeg of stop waneer ik dat aangeef, heb een diep respect voor mijn dominatie ik ben de allersterkste.
3/ Tijdens het werken positioneren we ons als koppelgenoot, we doen samen, we blijven bij elkaar, mijn dominatie is tolerant.

Een paard stijgt in rangorde wanneer het als koppelgenoot aanvaard wordt door de leidmerrie.
Het voelt zich hier veilig.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:54

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten met een ruin die ik zelf had gefokt.
Na 10 jaar was ik hem zo verschrikkelijk zat, dat ik hem het liefste gelijk naar de slacht zou brengen.
Toen besefte ik dat dit zo niet door kon gaan, beide werden we hier niet gelukkig van.
Ik heb de knoop doorgehakt en hem verkocht.
Ik voelde me verschrikkelijk schuldig dat ik zo wreed was hem te verkopen.
Maar toen dacht ik, nee dat is niet waar het is beter voor hem en beter voor mij, hij heeft het niet verdient een baasje wat hem bijna haat, ik heb het niet verdient een paard waar ik na 10 jaar nog steeds niet met plezier mee kan rijden of mee om kan gaan.
Als mensen me dan ook vroegen zei ik "ik heb een echtscheiding aangevraagd" :)
Het was 10 jaar lang "hij" en "ik", maar het was nooit het "wij samen" gevoel.

(en voor degene die het zich afvragen, ja ik heb er 10 jaar lang alles aan gedaan en kosten nog moeite gespaard om tot verbetering te komen, om het "samen" gevoel te krijgen)

Mijn advies is dan ook afscheidt nemen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:07

Als ik een qoute uit je OP mag gebruiken:
ladypaard schreef:
Om een voorbeeld te geven, waar ik nu helemaal kriegel van wordt (gelukkig de inrijder niet), we beginnen elke keer met grondwerk om de easy en who weer even duidelijk te maken.

Waarom? Saai vanuit het perspectief van de LBI. Heeft ze het ooit gesnapt? Ga er dan maar vanuit dat het erin zit en ga door!

ladypaard schreef:
Ondertussen heeft ze er een leuk spelletje van gemaakt om who en easy om te draaien. Of als het dan eindelijk weer goed gaat, dan toch nog even kijken of ze het stapje kan zetten.....
En elke keer zoekt ze die grenzen weer op. Of ineens geen zin meer hebben in achterwaarts, etc.

Wederom, teken dat ze het saai vindt en bij gebrek aan nieuwe input zelf maar 'leuke' dingen verzint

ladypaard schreef:
Vaak moet je dan echt opgegeven moment met best harde hand aanpakken voordat ze dan toch maar weer meewerkt. Dus vandaag met dubbele lijnen, heeft ze er geen zin meer in en gaat ze gewoon op rust stilstaan. Dan kun je klikken wat je wilt, tot je echt een zwieperd met de lijnen geeft.

Waarom eerst 'klikken wat je wilt'? Ook dat klikje snapt ze best, ze verveelt zich! 1 klikje en dan een tik op haar charmante billetjes. Bij de les halen die madam! En als ze dan luistert direct stoppen en belonen! Op naar de volgende stap. Je moet dit soort paarden te slim af te zijn en constant opnieuw geestelijk uitdagen.

Kan het zijn dat je andere paard juist wel heel veel behoefte heeft aan veiligheid door herhaling? Dit is dan een heel ander type paard dat je ook echt fundamenteel anders moet benaderen om een verbinding met haar te krijgen.
Ik vind dit soort paarden juist ontzettend leuk eigenlijk slimme donders die jou evenveel leren als jij hen moet leren :j .

Maar, als het ver van jou af ligt dan is er natuurlijk niks mis mee om iemand te zoeken die dit wel heel leuk vind.
Laatst bijgewerkt door troi op 23-03-15 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt