Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

SBravour schreef:Wat zijn de kosten voor het monteren van een trekhaak en de aankoop van deze? Als ik op Google zoek krijg ik tarieven van 200 euro, dat kan toch niet zo goed koop zijn?
Ook moet je nog een balk onder de auto laten bevestigen toch? Waaraan de trekhaak wordt bevestigd voor meer stevigheid?
Wat worden nou daadwerkelijk de kosten van alles bij elkaar?
Ook zou ik graag willen weten wat een E-rijbewijs halen kost.
Bedankt!
janderegelaa schreef:SBravour schreef:Wat zijn de kosten voor het monteren van een trekhaak en de aankoop van deze? Als ik op Google zoek krijg ik tarieven van 200 euro, dat kan toch niet zo goed koop zijn?
Ook moet je nog een balk onder de auto laten bevestigen toch? Waaraan de trekhaak wordt bevestigd voor meer stevigheid?
Wat worden nou daadwerkelijk de kosten van alles bij elkaar?
Ook zou ik graag willen weten wat een E-rijbewijs halen kost.
Bedankt!
Jij mag voorlopig nog niet rijden hoor....13...
mirriezz schreef:over de trekhaak weet ik niets, wel iets over het rijbewijs.
Als je het hebt over het gewicht van 3500 kg, moet je erop letten dat je ook het maximum laadgewicht meerekent, en niet alleen het gewicht van je auto en aanhanger zelf.
Zo te zien is het gewicht van je auto en het maximum laadgewicht samen 2425 kg. (anders heb je wel een bizar zware auto). Je mag dan dus 1075 kg achter je auto hangen. Let hierbij wel op dat je niet uitgaat van het gewicht van de trailer zelf, maar ook van het maximum laadgewicht. Het maakt hierbij niet uit hoeveel je van dat maximum laadgewicht je vervoert, daar word niet op gelet op het moment dat je gecontroleerd word. Met 1 kartonnen doos in een kar die 700 kg mag hebben en die zelf ook nog 500 kg weegt, ben je dus ook in overtreding.
Rex_Rolfo schreef:Ligt heel erg aan de auto. Sommige hebben een dure trekhaak, andere een goedkoper. De ene auto kun je vrij makkelijk zelf (of vrienden/kennissen) een gebruikte trekhaak van marktplaats onder hangen, andere auto's moet de computer verteld worden dat ie een trekhaak heeft, dat kan het beste door de merkdealer gebeuren.
Dus nogal een prijsverschil als je zelf een goedkopere gebruikte haak monteert of je hebt toevallig een duur model dat je door de merkdealer moet laten monteren.
newt schreef:Ligt inderdaad aan de auto, de mijne koste 500,- om onder een Hyundai Tucson te plaatsen.
En ik zou voor een E achter B gaan. Theoretisch zou je een pony kunnen laden. Maar met E ben je gewoon altijd zeker, leert met de kar rijden en omgaan en verzekerings technisch ook gewoon in je recht. Rijbewijs koste mij 460,- 5u les en examen.
mirriezz schreef:over de trekhaak weet ik niets, wel iets over het rijbewijs.
Als je het hebt over het gewicht van 3500 kg, moet je erop letten dat je ook het maximum laadgewicht meerekent, en niet alleen het gewicht van je auto en aanhanger zelf.
Zo te zien is het gewicht van je auto en het maximum laadgewicht samen 2425 kg. (anders heb je wel een bizar zware auto). Je mag dan dus 1075 kg achter je auto hangen. Let hierbij wel op dat je niet uitgaat van het gewicht van de trailer zelf, maar ook van het maximum laadgewicht. Het maakt hierbij niet uit hoeveel je van dat maximum laadgewicht je vervoert, daar word niet op gelet op het moment dat je gecontroleerd word. Met 1 kartonnen doos in een kar die 700 kg mag hebben en die zelf ook nog 500 kg weegt, ben je dus ook in overtreding.
ikke schreef:mirriezz schreef:over de trekhaak weet ik niets, wel iets over het rijbewijs.
Nope, de Range Rover L322 (2003 - 2014) weegt gewoon 2430kg leeg en dat is in dat segment een veel voorkomend gewicht.
Hoewel je conclusie zeer waarschijnlijk wel klopt, is er dus niks bizar aan.

Myca schreef:Ik heb eens een auto naar de KF gebracht, die aan hadden gegeven voor pm 250 Euro een trekhaak onder mijn auto zouden monteren. Aan het eind van de dag kon ik mijn auto weer ophalen, zonder trekhaak, want dat zou voor hun anders een verliespost zijn.
Dit ging niet eens om een trailer-trekker, maar om een fietsendrager.