Trekhaak

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SBravour

Trekhaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 15:19

Wat zijn de kosten voor het monteren van een trekhaak en de aankoop van deze? Als ik op Google zoek krijg ik tarieven van 200 euro, dat kan toch niet zo goed koop zijn?
Ook moet je nog een balk onder de auto laten bevestigen toch? Waaraan de trekhaak wordt bevestigd voor meer stevigheid?

Wat worden nou daadwerkelijk de kosten van alles bij elkaar?

Ook zou ik graag willen weten wat een E-rijbewijs halen kost.
Bedankt!

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:29

Mijn vriend heeft toen zelf de trekhaak onder de auto gemonteerd!
Geloof iets van €180,-
werd compleet geleverd dus incl balk!

Als je het laat doen kom je een stuk duurder uit, gaat behoorlijk wat tijd in zitten!

E rijbewijs ligt er heel erg aan hoeveel lessen je nodig hebt!
heb je je E daadwerkelijk nodig?

SBravour

Re: Trekhaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 15:32

Ik denk dat de E wel nodig is, als ik goed kan rekenen :+
Dit zijn de gegevens van de auto:
Technische max. massa voertuig 2425 kg
Toegestane max. massa voertuig 2425 kg
Massa rijklaar 1845 kg
Massa ledig voertuig 1745 kg
Aanhangwagen geremd 2000 kg
Aanhangwagen ongeremd 750 kg

Je moet bij de regel van onder de 3500 kg, toch kijken daad het bovenste gewicht? Dan zou de trailer maar 1075 mogen wegen, klopt dat?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 15:33

Ik denk overigens dat zelf monteren niet gaat lukken, niet handig genoeg daar voor :D

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 20:34

Niemand?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:37

Ligt heel erg aan de auto. Sommige hebben een dure trekhaak, andere een goedkoper. De ene auto kun je vrij makkelijk zelf (of vrienden/kennissen) een gebruikte trekhaak van marktplaats onder hangen, andere auto's moet de computer verteld worden dat ie een trekhaak heeft, dat kan het beste door de merkdealer gebeuren.

Dus nogal een prijsverschil als je zelf een goedkopere gebruikte haak monteert of je hebt toevallig een duur model dat je door de merkdealer moet laten monteren.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:43

Ligt inderdaad aan de auto, de mijne koste 500,- om onder een Hyundai Tucson te plaatsen.
En ik zou voor een E achter B gaan. Theoretisch zou je een pony kunnen laden. Maar met E ben je gewoon altijd zeker, leert met de kar rijden en omgaan en verzekerings technisch ook gewoon in je recht. Rijbewijs koste mij 460,- 5u les en examen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:18

over de trekhaak weet ik niets, wel iets over het rijbewijs.

Als je het hebt over het gewicht van 3500 kg, moet je erop letten dat je ook het maximum laadgewicht meerekent, en niet alleen het gewicht van je auto en aanhanger zelf.

Zo te zien is het gewicht van je auto en het maximum laadgewicht samen 2425 kg. (anders heb je wel een bizar zware auto). Je mag dan dus 1075 kg achter je auto hangen. Let hierbij wel op dat je niet uitgaat van het gewicht van de trailer zelf, maar ook van het maximum laadgewicht. Het maakt hierbij niet uit hoeveel je van dat maximum laadgewicht je vervoert, daar word niet op gelet op het moment dat je gecontroleerd word. Met 1 kartonnen doos in een kar die 700 kg mag hebben en die zelf ook nog 500 kg weegt, ben je dus ook in overtreding.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:22

SBravour schreef:
Wat zijn de kosten voor het monteren van een trekhaak en de aankoop van deze? Als ik op Google zoek krijg ik tarieven van 200 euro, dat kan toch niet zo goed koop zijn?
Ook moet je nog een balk onder de auto laten bevestigen toch? Waaraan de trekhaak wordt bevestigd voor meer stevigheid?

Bedankt!

Jij mag voorlopig nog niet rijden hoor....13...

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 21:33

janderegelaa schreef:
SBravour schreef:

Bedankt!

Jij mag voorlopig nog niet rijden hoor....13...

Gelukkig vraag ik dit ook niet voor mijzelf, maar ben ik een kostenplaatje aan het opzetten voor mijn ouders. Zij vinden het fijn als ik zelf ook over de kosten na denk, om te zien wat een paard zo allemaal verslindt :+
En daarbij is het gewoon fijn om van tevoren te oriënteren wat je te wachten staat.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 21:34

mirriezz schreef:

Als je het hebt over het gewicht van 3500 kg, moet je erop letten dat je ook het maximum laadgewicht meerekent, en niet alleen het gewicht van je auto en aanhanger zelf.

Zo te zien is het gewicht van je auto en het maximum laadgewicht samen 2425 kg. (anders heb je wel een bizar zware auto). Je mag dan dus 1075 kg achter je auto hangen. Let hierbij wel op dat je niet uitgaat van het gewicht van de trailer zelf, maar ook van het maximum laadgewicht. Het maakt hierbij niet uit hoeveel je van dat maximum laadgewicht je vervoert, daar word niet op gelet op het moment dat je gecontroleerd word. Met 1 kartonnen doos in een kar die 700 kg mag hebben en die zelf ook nog 500 kg weegt, ben je dus ook in overtreding.

Dankjewel, dat dacht ik inderdaad al. Ik denk dan toch verstandig is om gewoon een BE te overwegen, dan is het toch wat ruimer allemaal.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 21:35

Rex_Rolfo schreef:
Ligt heel erg aan de auto. Sommige hebben een dure trekhaak, andere een goedkoper. De ene auto kun je vrij makkelijk zelf (of vrienden/kennissen) een gebruikte trekhaak van marktplaats onder hangen, andere auto's moet de computer verteld worden dat ie een trekhaak heeft, dat kan het beste door de merkdealer gebeuren.

Dus nogal een prijsverschil als je zelf een goedkopere gebruikte haak monteert of je hebt toevallig een duur model dat je door de merkdealer moet laten monteren.

Wij zijn inderdaad ook van plan om het bij de merkdealer te gaan bevestigen. Zo heb je iig ook zekerheid dat het goed zit

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 21:36

newt schreef:
Ligt inderdaad aan de auto, de mijne koste 500,- om onder een Hyundai Tucson te plaatsen.
En ik zou voor een E achter B gaan. Theoretisch zou je een pony kunnen laden. Maar met E ben je gewoon altijd zeker, leert met de kar rijden en omgaan en verzekerings technisch ook gewoon in je recht. Rijbewijs koste mij 460,- 5u les en examen.

Dankjewel!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:37

Hoeveel je kwijt bent aan een trekhaak ligt aan de auto die je hebt.
Bel je garagehouder op en vraag het of diegene een kostenplaatje wil maken. Dan weet je hoeveel het kost.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 16:41

blackstar schreef:
Hoeveel je kwijt bent aan een trekhaak ligt aan de auto die je hebt.
Bel je garagehouder op en vraag het of diegene een kostenplaatje wil maken. Dan weet je hoeveel het kost.

Al mee contact gehad, die dacht aan een heel hoog bedrag :7

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:39

mirriezz schreef:

Nope, de Range Rover L322 (2003 - 2014) weegt gewoon 2430kg leeg en dat is in dat segment een veel voorkomend gewicht.
Hoewel je conclusie zeer waarschijnlijk wel klopt, is er dus niks bizar aan.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:59

ikke schreef:
mirriezz schreef:

Nope, de Range Rover L322 (2003 - 2014) weegt gewoon 2430kg leeg en dat is in dat segment een veel voorkomend gewicht.
Hoewel je conclusie zeer waarschijnlijk wel klopt, is er dus niks bizar aan.

haha xD aangezien ik student ben en hooguit aan een ford Ka kan komen is een Range Rover voor mij een bizar zware auto ;)

Misschien verkeerde bewoording, maar ik doelde met een "bizar zware auto" ook op een range rover, jeep of cross-over. Die zijn vaak flink wat zwaarder dan een gewone gezinsauto.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:19

ik heb 2x een trekhaak onder mijn auto laten monteren en dat koste rond de 500 euro per keer
1 onder de Terios en 1 onder de grand Vitara

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:24

Ligt helaas aan de auto dus daar is zo niks over te zeggen. De dealer zal daar een veel beter zicht op hebben.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:51

Toevallig pas voor mijn moeder gevraagd. Dat is dan voor een opel agila (en nee niet om een trailer te trekken of wat dan ook maar voor een fietsen drager. De auto mag 200 kg trekken) en grove schatting was 500 euro voor een vaste trek haak en 600 voor een die je er af kan halen. Kosten gaan vooral in het monteren van de stekker zitten. Vroeger kon je stroom af tappen van de achterlichten maar dat kan niet meer. Dit is wat ze bij de garage zijden.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:59

Wij hebben er drie weken geleden een onder laten zetten bij een bij bovag aangesloten garage. Onder een peugot 407 sw. Kosten €400. Hierbij hebben wij niet de goedkoopste trekhaak gedaan omdat hij wel een trailer moet trekken.

Daarin is dus ook nog verschil. Ik zou als ik jou was een goede niet merk gebonden garage zoeken.

BE rijbewijs was ik net onder de 500€ kwijt voor twee ochtenden rijden en examen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:09

Ligt aan het merk en aan de trekhaak.
Een trekhaak die af te nemen is is meestal duurder.
Iden voor een 3000 kg haak tov een 1000 kg haak.
Bij mijn auto zat ik rond de 700 euro geloof ik, zware auto met veel gewicht en afneembare haak.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:14

Ik heb eens een auto naar de KF gebracht, die aan hadden gegeven voor pm 250 Euro een trekhaak onder mijn auto zouden monteren. Aan het eind van de dag kon ik mijn auto weer ophalen, zonder trekhaak, want dat zou voor hun anders een verliespost zijn.
Dit ging niet eens om een trailer-trekker, maar om een fietsendrager.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 15:22

Myca schreef:
Ik heb eens een auto naar de KF gebracht, die aan hadden gegeven voor pm 250 Euro een trekhaak onder mijn auto zouden monteren. Aan het eind van de dag kon ik mijn auto weer ophalen, zonder trekhaak, want dat zou voor hun anders een verliespost zijn.
Dit ging niet eens om een trailer-trekker, maar om een fietsendrager.

Wel je geld terug gekregen? :7
Dus dat is geen aanrader...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:28

Ja hoor, ik heb niet hoeven betalen.