gewoon zijn bij je paard, maar ik wordt verjaagd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

gewoon zijn bij je paard, maar ik wordt verjaagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 13:43

Hoi,
Ik wil de band met mijn new forest hengstje versterken door er gewoon te zijn zonder verplichtingen voor hem.

Nu stuit ik op 1 probleem. Ik wil dit doen als Harley in de wei staat met de haflinger en fjord. Maar van zodra ik 5 min in de wei zit komt de haflinger naar me toe snuffelt en gaat weg. Komt Harley? Dan komt de haflinger terug en legt de oren plat in de nek, op het moment dat hij zich dan wil omdraaien moet ik me echt uit de voeten maken omdat ik anders gegarandeerd een hoef in mijn gezicht heb.

Dat resulteert echter in het feit dat mijn hengst dan schrikt door mijn bewegingen om achteruit te springen voor de hoeven van de haflinger.
Op deze manier zal ik Harley alleen maar bang maken en de band dus niet versterken.

Daarom pak ik hem nu gewoon in een aparte weide. Maar wil ook gewoon bij de 3 paarden kunnen oefenen zonder een stamp te kunnen krijgen.

Heb al geprobeerd om me groot te maken voor de haflinger, hem te verjagen, een zweep bij me houden. Ook snoepjes geven als hij naar mij toekomt.

Maar niets helpt echt.

Balou_k

Re: gewoon zijn bij je paard, maar ik wordt verjaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:45

Verjagen zal niet kunnen met zweep als de intentie hierbij niet klopt.

Hoe voel je, je als de haflinger op deze manier naar jou toe komt?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 13:47

Ik probeer om geen enkel gevoel te uiten. Maar hij kan zich zo snel draaien dat ik gewoon alert moet zijn als hij op me af komt met de oren plat.
Heb voriige week de punt van zijn hoef tegen mijn dij gekregen en dat voelde niet goed. Heb toen met mijn stem hard geroepen op hem, toen ging hij wel gewoon weg en elders grazen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:47

Paarden hebben onderling een rangorde en blijkbaar is jou Harley onderdanig aan de haflinger .Ik snap dat rommelen op de wei niet.Pak je paard er uit en doe daar je ding maar ga niet op de wei lopen rommelen.Ik moet eerlijk zeggen ,ik heb zelf een pension stalling,als ik dit soort dingen zie haal ik de mensen ook uit de wei en zeg er wat van.
Die band krijg je ook wel door buiten de wei te oefenen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:48

Een schop tegen zijn harses geven zodra hij al zijn oren in de nek doet, die is gek. :=

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:52

MarlindeRooz schreef:
Een schop tegen zijn harses geven zodra hij al zijn oren in de nek doet, die is gek. :=

Dat. Mijn merrie is er ook niet erg van gecharmeerd als ik in de paddock aan het uitmesten ben en de pony komt even langs om aandacht te vragen, maar een vingerbeweging in haar richting is genoeg om duidelijk te maken dat ze het maar heeft te accepteren.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:52

Hm.. Apart.. Ik sta al jamen op pension en zit ook vaak in de kudde op de wei.. Heerlijk om naar mijn paardjes te kunnen kijken.. Mooi persoon did mij zou zeggen dat ik niet lekker in de wei mag zitten (waar ik huur voor betaal)..

Heb het probleem zelf gelukkig nog nooit aan de hand gehad maar had die haf al tien keer weggestuurd.. Zodra ie ook maar een stap met zn oren plat jouw richting op zet, jezelf groot maken, een brul geven en wegjagen met een (longeer)zweep..

Wat een mafklapper..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:53

Gypsy schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dat. Mijn merrie is er ook niet erg van gecharmeerd als ik in de paddock aan het uitmesten ben en de pony komt even langs om aandacht te vragen, maar een vingerbeweging in haar richting is genoeg om duidelijk te maken dat ze het maar heeft te accepteren.

Meneer hier schopt zijn vriendje soms net zo lang tot hij op de grond ligt als ik er niet tussen kom. Wat je geeft kan je verwachten vind ik altijd maar net zo eerlijk. :Y)
Kan me niet meer herinneren dat hij het nog gedaan heeft waar ik bij ben.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 13:54

Haf was vroeger onderdanig naar de fjord maar sinds de komst van Harley is dat veranderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:55

Hier had je al eens een topic over geopend. Kwam er niet iemand helpen met grondwerken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:01

Ik herken je probleem wel een beetje, hier was het een niet opgevoede friese twenter hengst die beet, en niet happen maar hij beet echt en liep gewoon door als er iemand stond.
Heel vervelend, dit was in principe een privé stuk dus de eigenaar van het land heeft de eigenaren na 2 weken verteld dat ze hem op moesten halen, dat gebeurde niet.. Pas toen hij met hoge koorts in het land stond en de veearts ze belde waren ze bereikbaar. (En daarna is hij ook opgehaald gelukkig)
In de tussentijd ging ik met zweep het land in en kreeg hij echt wel op z'n flikker als hij wilde bijten, dat hielp een paar tellen en daarna kwam hij net zo hard weer. Ik heb toen besloten om inderdaad niet meer zo vaak het land in te lopen om mijn eigen pony aandacht te geven, ik haalde hem er uit als ik even wilde poetsen maar anders gingen we eigenlijk alleen nog met z'n tweeën het land in om ongelukken te voorkomen en anders was het even een knuffel over het hek heen.
Het is heel vervelend maar ik denk dat hem even uit het land halen de veiligste optie is als je niet de mogelijkheid hebt om hem in een andere groep te zetten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 14:01

Ja maar ze laat niks meer van zich horen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:02

Maakt niet uit wat de rangorde van een kudde onderling is, van zodra er een mens de wei in komt gelopen is dat de meerdere en moet er naar die mens geluisterd worden.
Ik vind het dus zeer kwalijk als je op een pensionstal dus niet de wei op mag om deze dingen te oefenen. Dat je niet eens aan je eigen paard kunt omdat andermans dominantere pony dat niet wil en dan een pensionhouder die niet wil dat ik dat wel even oplos, vind ik helemaal van de zotte.

Wat helpt is een actieve lichaamshouding en een dressuurzweep waarmee je je persoonlijke ruimte kan afbakenen. Jij bepaalt welk paard in die ruimte komt.

Heb je al wat ervaring met grondwerk?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 14:04

Had een afspraak met iemand van Bokt. Maar hoor niks meer van haar helaas.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:07

Ik vraag me af hoe de mensen die nu zeggen dat ze achter die pony aan moet gaan met een zweep het zouden vinden als de des betrefende pony hun eigen pony was.
Bij mij op de wei blijf je van elkaars paard af, je haalt je eigen paard maar uit de wei.

De haflinger en de fjord zijn van iemand anders,je gaat iemand geen advies geven of iemand anders zijn paard.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:09

Jij loopt wel tegen veel problemen aan in je huidige kudde, ik vraag me af hoe stabiel deze kudde is en wat jou plaats is. Want aan de hand van jou topics heb ik het idee dat jij ergens als laagste in rang wordt beschouwd.

Is je hengst nog niet gecastreerd?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:13

Ik zou het geen probleem vinden als iemand mijn paard op d'r flikker geeft als ze iemand zo zou benaderen. Maar dan kent iedereen op stal haar ook, en weten dat als ze je met de oren achterover benaderd het niet altijd een slechte voorbode is. Wij hebben ook zo'n merrie op stal, die valt gericht de andere paarden aan als je deze bv weer op het land zet. Eigenaar vind het geen probleem als we onze stick de wei mee in nemen en ons eigen paard beschermen door die van haar te beschermen.

Zo bouw je immers ook weer toch een band op door je paard te beschermen van dat soort zure beesten.Ik persoonlijk jaag zo'n paard heel snel weg, moet toch niet zo worden dat hij/zij gaat bepalen wie er aandacht krijgt en wie niet.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:13

beatje schreef:
Ik vraag me af hoe de mensen die nu zeggen dat ze achter die pony aan moet gaan met een zweep het zouden vinden als de des betrefende pony hun eigen pony was.
Bij mij op de wei blijf je van elkaars paard af, je haalt je eigen paard maar uit de wei.

De haflinger en de fjord zijn van iemand anders,je gaat iemand geen advies geven of iemand anders zijn paard.

Als mijn paard zo achterlijk zou doen hoop ik dat ze die snel een rot schop zouden geven.

anoukka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:15

Ik vind het heel goed van je dat je zonder verplichtingen bij je paardje wil zijn. Door samen tijd door te brengen en lekker bij hem in de wei te zitten krijg je inderdaad een enorm sterke band! Je kan op deze manier heel veel leren van je paardje. Super dat je dat doet :)

Over hoe je het verder moet oplossen met de haflinger, heb je al genoeg adviezen geloof ik. Ik wilde je alleen even een compliment geven :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:16

Jouw pony is het laagste in rang, dan is het beter om het gewoon uit de wei te gaan halen en elders te gaan rommelen met je eigen dingen.

Tot jij meer ervaring en zekerder bent in de omgang met de paarden, want die haflinger heeft 0 respect voor jou en jouw veiligheid gaan ff voor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:18

Als je op de wei gaat zitten dan vind ik het niet raar dat je dan in de problemen komt.
Je maakt je dus klein voor die dominante haf.
Blijf gewoon staan, dan kun je tenminste lichamstaal gebruiken. Zitten is sowieso gevaarlijk als je pony met jouw een spelletje wil gaan spelen (schattig een voorbeentje op je schouder planten bijvoorbeeld) kun je daardoor ook gevaarlijk gewond raken.
Zie ook niet hoe je hier een band mee gaat krijgen. Paarden hebben ook echt geen hechte band met de stalkat omdat die in de wei zit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:20

beatje schreef:

Je moet niet als een dolle met een zweep achter de pony aan gaan lopen. Maar een tik wanneer die te drammerig dichtbij komt, moet zeker kunnen. :j
Mijn merrie is zo een dominante trien die overal bij wilt zijn en het absoluut niet kan hebben als iemand eender welk ander paard zomaar uit haar kudde komt halen. Ik heb het voorstel om een zweep mee te nemen naar de wei om mijn merrie op afstand te houden zelf geopperd.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:21

Gini schreef:
Maakt niet uit wat de rangorde van een kudde onderling is, van zodra er een mens de wei in komt gelopen is dat de meerdere en moet er naar die mens geluisterd worden.
Ik vind het dus zeer kwalijk als je op een pensionstal dus niet de wei op mag om deze dingen te oefenen. Dat je niet eens aan je eigen paard kunt omdat andermans dominantere pony dat niet wil en dan een pensionhouder die niet wil dat ik dat wel even oplos, vind ik helemaal van de zotte.

Wat helpt is een actieve lichaamshouding en een dressuurzweep waarmee je je persoonlijke ruimte kan afbakenen. Jij bepaalt welk paard in die ruimte komt.

Heb je al wat ervaring met grondwerk?

Waar staat de pensionstal juridisch op het moment dat een van de andere paarden haar het licht uit de ogen slaat?

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:22

Een flinke schop verkopen! Die van mij heeft het één keer gedaan, nou hij heeft het geweten. Ik hoef alleen met me vinger te wijzen en hij gaat achteruit. Je moet heeeel erg duidelijk zijn!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:27

En hoe gaat TS een schop geven als ze domweg zit te zitten?

Jezelf tot weide object benoemen door ergens in de hoek voor paaltje te gaan spelen geeft geen duidelijke signalen af voor paarden en daarmee verwordt je tot speelbal die uiteindelijk vermorzeld wordt en genegeerd.
Ga iets doen met je paard, daar heb je meer aan.