Pony ziet mij niet als leider

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xboeren

Pony ziet mij niet als leider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 21:45

Hallo,

Ik heb net een d-pony gekocht van 1 jaar en 10 maanden, maar ze ziet mij niet als leider. Ik wou daarstraks met haar wat grondwerk doen maar ze is niet geintresseerd, als ik loop en ze loopt achter mij loopt ze mij gewoon letterlijk omver. Ook als ik ergens sta te praten komt ze gewoon mijn plaats innemen en ik moet dan weggaan, ze heeft ook een vriendje en aangezien ze ook nog jong is begrijp ik het wel dat ze over haar toeren is als we ze van elkaar scheiden voor te wandelen maar ik vind het toch gevaarlijk want ze trekt mij gewoon vooruit om toch maar sneller te kunnen zijn, ik had al een methode gekregen van een vriendin net zoals paarden in het wild doen met de staart zwaaien, dus ik zwaai ook met het touw maar het maakt haar niet uit als het op haar neus komt ze moet gewoon voor mij lopen dat is wat telt voor haar, ze heeft ook helemaal geen aandacht voor mij.. Kan iemand mij helpen hoe ik hiermee kan omgaan? En wat ik nog allemaal kan doen ?

SeaSide

Re: Pony ziet mij niet als leider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:48

Iemand met ervaring zoeken lijkt me het handigste... Vooral omdat het zn jong dier is.

xboeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 22:14

teiger150 schreef:
Iemand met ervaring zoeken lijkt me het handigste... Vooral omdat het zn jong dier is.

Ik zou het liefst toch zelf allemaal willen uitvoeren. Dat ze mij ziet als een leider en niet een ander

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:17

Als je les neemt in grond- en loswerken doe je het ook helemaal zelf. Je krijgt alleen tips en trucs hoe je bepaalde situaties op kunt lossen. Wij hebben met ons jonge paard ook les en hebben echt heel nuttige tips gekregen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:39

Hulp zoeken betekend niet dat een ander alles doet.
Dat betekend dat jij begeleiding krijg en dat een instructeur ingrijpt, helpt en eventueel laat zien wat er fout gaat.

Waarom mag jou pony een ander niet als leider zien? Pony moet naar iedereen luisteren toch? Of mag jou pony wel met andere een loopje nemen?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:15

Even voor de aanvulling, als je hem nog maar net hebt, is het op zich logisch dat hij je nog niet ziet als leider. Maar inderdaad zou ik, als je nog geen ervaring hebt er iemand bij halen met veel ervaring, want zo'n jong paard trainen kan je veel fout mee doen.

Dauth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 01:17

Je moet niet de baas over haar willen zijn, eerst haar vertrouwen leren te krijgen. Bijvoorbeeld door grondwerk. Daardoor laat je zien dat jij leiding geeft en zij jou 'bubbel' (persoonlijke ruimte) moet respecteren. Vanuit daar kan je al veel meer. En ook met een jong paard kan je grodnwerk doen,

Jappiepappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:22

Misschien werkt een join-up?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 03:23

In een join-up zit niets natuurlijks (aangezien deze gebeurt in een afgesloten omgeving). Het gaat er niet voor zorgen dat je paard vertrouwen krijgt in je en ook zeker geen juist respect. Zeker bij een jong paard is join up uit den boze, aangezien dat het vertrouwen in de persoon die de join up uitvoert wegneemt.
TS, om je eigen mening over join up te vormen, kan je een topic hierover lezen in "Van Nature" op dit forum.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 00:59

TVG>>>OPG

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 02:00

Dauth schreef:
Je moet niet de baas over haar willen zijn, eerst haar vertrouwen leren te krijgen. Bijvoorbeeld door grondwerk. Daardoor laat je zien dat jij leiding geeft en zij jou 'bubbel' (persoonlijke ruimte) moet respecteren. Vanuit daar kan je al veel meer. En ook met een jong paard kan je grodnwerk doen,

zeg je nu dat zolang je het vertrouwen van een paard nog niet hebt, je een paard maar moet toestaan dat hij over je heen loopt?

Ts:
Citaat:
Ik wou daarstraks met haar wat grondwerk doen maar ze is niet geintresseerd, als ik loop en ze loopt achter mij loopt ze mij gewoon letterlijk omver.

Je laat dus letterlijk over je heenlopen.. Dat moet gelijk stoppen..

je kunt beginnen met volgen.. als ze daarin niet te vertrouwen is, kijk haar dan aan en loop achterwaards.. als jij stopt, dan moet zij stoppen.. doet ze dat niet, maak je dan groot. zo nodig je armen uit elkaar omhoog steken.. ho is ho, ook voor een veulen. daarna, borst vooruit, kin omhoog (haar niet in de ogen kijken, want anders ben je nu een roofdier) en zelfverzekerd op haar af stappen.. ze hoort nu van haar plek af te gaan en jouw haar plek te geven.. Doet ze dat niet.. zwaai dan rustig het touw naar haar benen.. jij bent de leider niet een peuter in de peuterpubertijd.

Citaat:
ok als ik ergens sta te praten komt ze gewoon mijn plaats innemen en ik moet dan weggaan,
... Is ze nu helemaal belatafeld (en stiekem jij ook dat je het toestaat)..

Citaat:
dus ik zwaai ook met het touw maar het maakt haar niet uit als het op haar neus komt ze moet gewoon voor mij lopen dat is wat telt voor haar

dan ben je al te laat, dit moet je doen terwijl ze nog achter je loopt, en als ze door wil lopen.. duidelijker.. omdraaien en je groot en 'boos' maken.. is de peuter nu helemaal (dat idee).. dus niet boos worden, maar gewoon denken 'ben je nu helemaal van de ratten besnuffeld'.. dan straal je dat ook uit. No way dat ze de kudde hoort te leiden, al helemaal niet als peuter.

Ik sluit mij aan bij wat eerder gezegd is.. Niet zelf mee prutsen maar iemand zoeken die je helpt bij het worden van een natuurlijke leider. Maar ze leert nu al dat ze mag discussiëren over wie de baas is.. als dat wat langer duurt dan leert ze dat je eigenlijk een natuurlijke volger/push over bent.

LifeAsSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:28

je moet duidelijker zijn denk ik , het is een veulen en jij moet de grenzen laten zien. En hulp zoeken is helemaal niet erg van een paar keer les zal je pony echt niet iemand anders meer gaan vertrouwen dan zijn baasje. Beter iig dan maar zelf dingen proberen wat natuurlijk kan uitgroeien tot nog vervelender gedrag van je pony zoals stijgeren enz.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:50

Hoeveel ervaring heb jij met het opvoeden van jonge paarden?
Een jong paard moet alles nog leren: mens vertrouwen en begrijpen: dat vraagt heel wat training. En nu al grondwerken met een peuter?
ik zou ze eerst leren om je te vertrouwen, een halster om doen, poetsen, voetjes geven: dagelijkse verzorging, zodat als er iets is, dat je ze kan benaderen.
Werken zou ik nog maar even mee wachten,............dat kan ze de rest van haar leven nog.

xboeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 16:52

janouk schreef:
Een jong paard moet alles nog leren: mens vertrouwen en begrijpen: dat vraagt heel wat training. En nu al grondwerken met een peuter?
ik zou ze eerst leren om je te vertrouwen, een halster om doen, poetsen, voetjes geven: dagelijkse verzorging, zodat als er iets is, dat je ze kan benaderen.
Werken zou ik nog maar even mee wachten,............dat kan ze de rest van haar leven nog.

Ik had een verzorgpaard als veulen en is nu 3 jaar en daar is alles goed mee verlopen en nooit iets fout mee gebeurd ik begin beet en steigerde ze naar mensen maar dat is weggegaan door te trainen

xboeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 16:58

janouk schreef:

Met grondwerk bedoel ik mee dat ik ze er op wijs dat als ik stop zij moet stoppen, en achter of langs mij moet lopen, ik ben niet bezig met VD of zo hé gewoon de basis wat je hoort te doen normaal met een veulen? Dat ze weet wat ze mag en niet mag?

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:59

Les nemen in grondwerk, ik liep tegen dezelfde problemen aan met mijn bijna 3 jarige.

En vergeet niet dat een 1 jarige totaal geen concentratie heeft en voornamelijk lekker op het land moet laten :)

xboeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 17:04

Flowery schreef:
Les nemen in grondwerk, ik liep tegen dezelfde problemen aan met mijn bijna 3 jarige.

En vergeet niet dat een 1 jarige totaal geen concentratie heeft en voornamelijk lekker op het land moet laten :)

Ze is zo goed als 2 jaar :p met 1 jaar zou ik ook zelf niet beginnen hoor, maar ik vind het nu wel belangrijk dat ze weet dat ze niet alles kan en mag, en dat ze leert wie de baas is, ik wil ze in het begin streng aanpakken zodat ik dat later niet leer zo vaak hoef te doen.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:10

xboeren schreef:
Flowery schreef:

Ze is zo goed als 2 jaar :p met 1 jaar zou ik ook zelf niet beginnen hoor, maar ik vind het nu wel belangrijk dat ze weet dat ze niet alles kan en mag, en dat ze leert wie de baas is, ik wil ze in het begin streng aanpakken zodat ik dat later niet leer zo vaak hoef te doen.

Dat snap ik hoor, maar mijn pony was 2,5 toen ik haar kocht en toen nog een behoorlijke ongeduld en snel afgeleid :)

Ik zal iemand zoeken die je kan helpen, misschien heb je aan een paar lesjes genoeg en kan je zelf op dat pad verder! Ik had na 1 les al zoveel geleerd, dat ze met sprongen vooruit gaat :D

Succes iig!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:18

In mijn idee is het deels een kwestie van respect en leiderschap en niet zo zeer de baas zijn, door samen te werken kom je veel verder. Je hoeft niet per definitie streng te zijn, wees vooral consequent. Grondwerk kan hiervoor een goede basis zijn mits je zelf daar al de nodige ervaring in opgedaan hebt. Een onervaren leider bij een veulen lijkt mij niet de goede combinatie. Gezien je reacties denk ik dat je het beste les kunt nemen. Dat hoeft ook helemaal niet duur te zijn gezien de leeftijd van je jaarling zal ze maar weinig concentratie hebben. 15 minuten achter elkaar oefenen is meer dan genoeg. Dus laat dat de baas zijn en streng aanpakken achterwegen en ga op zoek naar een kundig iemand.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:40

kan ik me volledig in vinden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:55

xboeren schreef:
teiger150 schreef:

Ik zou het liefst toch zelf allemaal willen uitvoeren. Dat ze mij ziet als een leider en niet een ander

Dat zie je helaas toch verkeerd, TS. Jij kan alleen leider zijn als jij van een ander hebt geleerd hoe je dat moet doen. Een deskundige kan jou vertellen hoe je je moet opstellen, reageren en aanwijzingen moet geven, zodat jouw pony jou als leider gaat zien. Het is niet zo dat deze deskundige jouw "plekje" gaat innemen. Als je met een jong dier niet op tijd een juiste positie inneemt en de juiste instructies en structuur geeft, krijg je het op den duur alleen maar moeilijker met opvoeden. De pony raakt verward en gaat een eigen regie bepalen, met alle (ellendige) gevolgen van dien. Pony krijgt de schuld, is een rotbeest, spoort niet.... en dat terwijl de oorzaak al vanaf het begin bij de eigenaar ligt. Helaas komt dat maar al te vaak in de praktijk voor: het dier is de dupe van het handelen van de mens.

Sunnydays

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:43

Heb hier wel eens iets over gelezen! kwam erop neer dat paarden gecorrigeerd moeten worden op een paarden manier, zodat ze het begrijpen. Heb hetzelfde ook toegepast op mijn pony, maar dan met andere situaties dan leidingsproblemen. Maar het werkt erg goed. Lijkt me dat als je paard je letterlijk omver loopt het zwaaien met een touw misschien wat te weinig is. Een ander paard dat de leiding heeft zou ook veel heftiger reageren. Misschien iets als een tik op de borst en hem wegjagen met de leadrope of zweep? ( weet niet wat je gebruikt) ik ging er trouwens vanuit dat dat gebeurde tijdens de join up. In ieder geval is het wel belangrijk om consequent te zijn en zoals anderen zeggen: beetje hulp of training daarbij is altijd handig!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:47

ik denk niet dat het probleem er in zit dat jou pony je niet ziet als leider.
Het probleem is dat jij je niet gedraagt als leider.
Treed maar eens wat harder op als ze je omver wil lopen en dan niet zeggen: nee maar NEE en heel duidelijk je ruimte opeisen. Die ruimte is niet als ze al voor je neus staat maar een meter om je heen dan heb je ook meer tijd om haar te corrigeren
En les nemen, er zijn hier op bokt wel een stel meiden die je goed kunnen helpen en workshops of een cursus geven

xboeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 04:05

Gillbo schreef:
ik denk niet dat het probleem er in zit dat jou pony je niet ziet als leider.
Het probleem is dat jij je niet gedraagt als leider.
Treed maar eens wat harder op als ze je omver wil lopen en dan niet zeggen: nee maar NEE en heel duidelijk je ruimte opeisen. Die ruimte is niet als ze al voor je neus staat maar een meter om je heen dan heb je ook meer tijd om haar te corrigeren
En les nemen, er zijn hier op bokt wel een stel meiden die je goed kunnen helpen en workshops of een cursus geven

Ik laat ze mijn goede kant zien maar ook de 'slechte' Kanten zien dat er zijn, ze weet het goed genoeg nu, mensen kunnen dit erg vinden en dat snap ik maar ik gedraag me als een paard als leider niet als mens, en ik weet dat paarden als ze te dicht komen in het begin dat ze bokken, dus 'bok' in ook, die methode werkte nu niet, had nu de methode gebruikt van als ik how zei tegen haar en ze toch nog vooruitstapte telkens terug achteruit zetten( ze vind het vreselijk om achteruit gezet te worden) zo moet ze nu van mij max 3 tellen blijven staan als als dat lukt gaan we verder, en dat werkt heel goed bij haar en binnekort gaan we naar 5 tellen en zo tot als ik zeg dat ze verder mag. Heb ze ook eens zoals mensen noemen 'opgejaagd'. Maar ik zie het anders, de nieuweling in de kudde moet eerst met de leider 'vechten' dus ik heb ook met haar gevochten want ik ben namelijk de leider en ik moet haar aanvaarden. Dus ik heb haar weggejaagd van mij en ik koos de richting dat zij uit moest gaan, ik heb ze niet laten komen voordat ik haar de toestemming gaf om te komen, ze twijfelde eerst maar toch is ze gekomen. Vanaf toen ging het 100 keer beter en zag ze mij meer als leider

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:55

Als een paard om omver loopt dan ben je echt geen leider en leuk dat je terug bokt en je je als paard wil gedragen maar als een paard de leider omver probeert te lopen dan krijgt die een flinke trap.
Nu ben ik daar geen voorstander van maar als jij je als een paard wil gedragen dan is dat je oplossing?
Ik zou dan eerder mijn ruimte verbaal op eisen