Hoe maak je een veilige buitenrit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe maak je een veilige buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:23

Hallo.

Afgelopen vakantie ben ik tijdens een buitenrit van mijn paard gevallen. Ik was behoorlijk wat kilometers van stal verwijdert en mijn paard ging er vandoor.
Gelukkig is alles goed afgelopen.
Ik hou van lange buitenritten maken, maar het heeft me wel aan het denken gezet. Vooral hoe ik het zo veilig mogelijk kan doen. Dat het verantwoordelijk wordt.
In mijn omgeving zeggen ze dat je een lange rit nooit alleen moet maken, daar zit natuurlijk wat in. Maar je bent dan wel erg afhankelijk van anderen. Daar hou ik ook niet zo van. Maar ik wel dat als ik weer alleen op pad ga, dat het veilig is.
Nu leek het mij een goed idee om een topic te maken met tips en tricks om een buitenrit zo veilig mogelijk te houden.
Een stappen plan hoe handelen in nood te maken.

Wat ik deed toen ik eraf viel, was in paniek hulp bellen, waardoor de hulp ook weer lichtelijk in paniek was. Ik vindt dat niet echt een handige eerste stap.
Dit lijkt mij misschien een handige volgorde (voor als je valt en je paard er van door gaat)

1. Zorgen dat je niet in paniek raakt.
2. Jezelf controleren op verwondingen.
3. Als je zelf rustig bent, hulp bellen.
4. Paard zoeken.
5. Paard gevonden -> hulp bellen dat alles goed is.

Misschien dat jullie dit kunnen aanvullen?

Ook lijkt het me handig om een lijst te maken met wat je mee moet nemen op buitenrit?

Groetjes

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:26

1. Zorgen dat je niet in paniek raakt.
2. Jezelf controleren op verwondingen.
3. Als je zelf rustig bent, hulp bellen.
4. Paard zoeken.
5. Paard gevonden -> hulp bellen dat alles goed is.
6. kaartje aan het zadel hangen met adres waar hij thuis hoor + telefoon nummer van de eigenaar
7. Mobiel in plastic zakje voor het geval dat je in het water valt

Cinnepin

Re: Hoe maak je een veilige buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:29

Ik ben toch echt van mening dat mer 1 persoon of meerderen erbij het beste is. Vroeger reed ik uren lang met mijn pony alleen door het bos. Nu doe ik dat niet meer, als het goed fout gaat lig je daar ergens. Je zou maar buitenwesten raken....

verder een cap op en eventueel bodyprotector. :)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:30

Je zou aan je zadel en hoofd stel een adres kokertje kunnen doen met daarin jouw telefoon nummer en die van de dieren arts mocht die nodig zijn.
Daarnaast heb je bepaalde apps die jouw registreren via gps wanneer je eraf valt gaat er een melding naar het jouw gekozen telefoon nummer.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:35

Je kan ook eventueel als je in je eentje een erg lange buitenrit gaat maken niet in een te afgelegen gebieden gaan rijden waar je bijna geen mens tegenkomt.

Maar meer in gebieden waar er meer mensen zijn.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:37

Ik ben ook vaak/langer alleen op pad en heb ook wel eens een flinke klap gemaakt. Wat ik altijd het allerengst vind is dat je paard op de teugels kan gaan staan of erin vast kan komen zitten. Weet iemand daar misschien een goede oplossing voor?

Verder inderdaad kokertje aan je zadel en ik heb meestal een halstertouw achteraan het zadel geknoopt of om de hals hangen. Mocht ponylief ervandoor gaan en gevonden worden zijn er meer dan teugels om vast te houden. En ik vind het een veilig gevoel omdat ik af kan stappen en dat halstertouw om kan klikken, net iets meer controle dan om teugels. Ook heb ik altijd een app aanstaan die volgt waar ik ben, kunnen mensen inloggen en me tracken. En altijd zeggen dat je weggaat en hoe lang, duurt het super veel langer dat mensen kunnen gaan informeren.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:40

Altijd je mobiel op je lichaam dragen en niet in een tas op het paard.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:44

Ik heb in mijn mobiel een nummer staan met als contact naam "nood nummer" zodat als iemand mij vind diegene niet mijn hele mobiel door hoeft te zoeken welk nummer te bellen. ook contactgegevens van de eigenaren van het paard en nummer van dierenartsen.

Verder ga ik eigenlijk nooit alleen op pad om deze redenen.

asdfjkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:49

Als je start achtergond een notitie met noodnummer voor het geval je je mobiel verliest of buitenbewustzijn raakt zo zien ze de nummers meteen en hoeven ze niet eerst nog je telefoon door te zoeken!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:51

Iemand laten weten dat je gaat buitenrijden, welke route en hoe laat je verwacht terug te zijn, diegene appen bij terugkomst.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:52

Hoe heet die App voor de achterblijvers?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:52

Zorgen dat je zo vertrouwd bent met het paard dat de kans dat er wat gebeurt heel erg klein is. In training kun je al zoveel risico's verkleinen. Zorg dat je paard bomproof wordt door hem heel veel te laten zien en ervaren. Verder kan je natuurlijk tevoren ue route vast bekend maken aan politie en ambulance :D

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:00

Een oplossing voor het gevaar van paard in de teugels stappen weet ik mischien wel. Normaal hebben zadels aan de voorkant ringetjes waar je bv borsttuig aan vast kan maken, daar een sperriempje door doen en dan door je teugels dan kunnen ze niet te lag komen te hangen bij je paard zijn benen maar kan je wel gewoon sturen etc, mischien het proberen waard ?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:17

Het meest veilig is, om niet te gaan :+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:19

Cinnepin schreef:

_O- _O- _O- :))

Ja dat is het meest veiligste.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:19

je kan een lusje in de teugels knopen!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:22

nanoukkie schreef:
je kan een lusje in de teugels knopen!

Hoe moet ik dat voor me zien ? :+
Als je dan naar links stuurt gaat het paard toch naar rechts? Of bedoel je het anders?

Quinceyyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:28

mij lijkt t handig om voor aan t zadel een klipje en dan kan je je teugel daaraan klikken maar dan moet je wel lange teugels hebben en als je paard aan de kletter gaat en je legt eraf kan hij niet op zn teugels staan. altijd t eerste wat ik denk als ik eraf lig, ook in de bak van onee straks staat hij op zn teugel. dus da lijkt mijn wel slim :P

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:37

neen geoon aan het uiteine ze knopen zodat je ze korter moet vasthouden en je niet perongeluk contact verliest!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:47

PP -> BRT

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:23

Cinnepin schreef:

Dat is inderdaad het veiligste haha. Maar ik ga z'n 2-3 keer per week op buitenrit. :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:25

Cinnepin schreef:

+:)+

En als je dan per se toch meent te moeten gaan (met name als je alleen gaat), begin dan eerst en vooral met een goed opgevoed en opgeleid paard.

Over veiligheid na gaan denken als je er al naast ligt is het paard achter de wagen spannen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:37

ikke schreef:
Cinnepin schreef:

+:)+

En als je dan per se toch meent te moeten gaan (met name als je alleen gaat), begin dan eerst en vooral met een goed opgevoed en opgeleid paard.

Over veiligheid na gaan denken als je er al naast ligt is het paard achter de wagen spannen!

Daarom ook dit topic. Klopt ik zou ook nooit met een paard naar buiten gaat wat dat niet gewend is. Daarom ben ik ook zo blij met mijn paard, ze is gewoon lekker koel in het hoofd, ze is wel schrikachtig, maar meer voor een brug waar we onder door moeten, een eng hek. Ze is nog nooit gaan rennen of wild geworden. Alleen op echt vreemd terrein kan ze nog wel eens wat bangig worden, wat terug getrokkken. Maar we zijn nu ook nog maar 2x echt ver weg geweest. Waarschijnlijk ligt het daaraan. Maar ik zie veel om mij heen dat mensen van die echte spring/dressuur toppers hebben, maar geen buitenrit kunnen maken. Nou, dan ben ik heel blij met mijn niet sportpaard, zou voor geen goud willen ruilen.

Maar buiten ritten maken is leuk he, het moet niet natuurlijk :P

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:43

Al die telefoonnummers zichbaar zijn wel handig, maar dan moet je geen wachtwoord op je ontgrendscherm hebben zitten. Want dan kunnen ze nog niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:44

Safe rider app, stuurt automatisch een berichtje naar een door jou gekozen contact persoon met gps locatie als je valt :)