paard slaat andere, ligt het aan mij?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

paard slaat andere, ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 23:48

Pony is weer in onmogelijke bui
Hij is heel lief naar mensen en je kan er echt haast alles mee
Hij is alleen vreselijk dominant
Van de zomer moet hij met de kudde mee en ik vrees met grote vrezen

Nadat meneer de braafste pony van stal flink had gegrepen heeft hij alleen nog naast andere gestaan met een lijntje er tussen

Paarden kunnen dus wel contact hebben met elkaar en hij gaat verder niet door het draad of staan jengelen naar de andere

Sinds kort aan het opbouwen met de dominante merrie van stal om deze met mijn pony samen te zetten

Opzich ging het prima tot vanochtend
Ze hadden een tijdje samen gestaan zonder toezicht
Ik wilde weg gaan en ik twijfelde toch of ik ze appart zou zetten met een draadje er tussen
Niks aan de hand maar ik roep mijn pony en geef hem een aai en uit het niks grijpt hij de merrie

Hij grijpt de andere paarden eerst in de nek en vervolgens draait hij om om nonstop naar achter te trappen met 2 benen
Hij wijkt voor niks en het maakt hem niet uit of hij klappen vangt

Kan het zijn dat ik de trigger ben van dit gedrag?!

Ik vind het niet erg als mn pony op zn plek wordt gezet maar ik zit er niet op te wachten dat hij zichzelf en de rest wat aan doet
Van de leidende ruin gaat hij het niet winnen want dat is echt een zwaargewicht maar dat is ook het enige paard waarbij hij ook de strijd aan gaat over het draad, maar dat is ook weer als ik er bij ben
Heeft iemand ervaring met dit gedrag? Of iets soort gelijks

tamary

Re: paard slaat andere, ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:56

Kort gezegd : niet alle paarden passen bij elkaar en niet alle paarden kunnen samen met andere paarden. Grote, nieuwe ruimte met afleiding zoals gras kan een hoop verschil maken.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 01:10

Geef je hem vaak iets lekkers? Dan kan het zijn dat ie daarom andere wegjaagt wanneer jij in de buurt komt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 01:26

Er zijn ook paarden die gewoon sociaal een steekje los hebben. Die zullen het nooit leren.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 04:10

LindyH schreef:
Er zijn ook paarden die gewoon sociaal een steekje los hebben. Die zullen het nooit leren.

Dit is echt maar 0.0001% van de paarden.

TS ik vind het moeilijk advies te geven zonder het te zien. Heb je de mogelijkheid het een keer te filmen? Het kan goed dat hij gewoon vreselijk jaloers is en het niet pikt dat andere paarden bij jou in de buurt komen. Hij wil jou volledig voor zichzelf.

Hoe is jullie verhouding op de grond? Heeft hij respect voor jou?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 08:41

Hij krijgt nooit wat lekkers
In ieder geval niet consequent en als ik al iets geef is het meestal in zn voer bak door zn voer

Hij is wel heel aanhankelijk naar mij toe en hij wil altijd knuffelen en friemelen
Maar hij zal altijd opzij gaan voor me dat wel

Voor zover ik weet heeft hij voorheen altijd alleen gestaan tot aan zn 3 jaar dus hij zal daar een tik van mee hebben gehad

Wat me vooral zorgen baart is dat hij niet opzij gaat en gewoon door blijft trappen maar ook gewoon trappen blijft vangen zonder daar voor te wijken
Ik wil heel graag dat ie lekker de groep in kan maar ik wil ook niet de oorzaak Zijn voor een belletje naar de dierenarts
Hij heeft eerder bij 2 merries gestaan wat een week goed ging totdat hij ontzettend ging jagen en ze helaas weer appart moesten omdat de eigenaar dit haar oude shetje niet aan wilde doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 08:43

Zet hem eens bij een merrie die een stuk groter is en een veulen aan de voet heeft. Liefst enkele merries. Hij zal dan wel stoppen. Volgens mij moet hij eens flink op zijn plek gezet worden.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 08:46

Helaas geen merries met veulen hier beschikbaar
Dit was de dominante merrie uit de groep en ook de grootste
Hij is sowieso maar een onderdeeltje met zn 1,30
Maar dat weerhoud hem ook niet van het uitdagen van de leidende ruin van haast 1,80
Die is er overigens een beetje van in de war dat deze pony niet opzij gaat :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 08:48

Nou, als je wat in de buurt van Gent woont mag je hem gerust eens even komen brengen begin mei. Heb hier een uitstekende merrie die zo rotzakjes op hun plaats zet. Heeft zo vorig jaar aan mijn hengst nog geleerd dat afblijven ook afblijven is. Arme man durfde haar zelfs niet meer te dekken toen ze hengstig was :p

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 08:49

Er zijn inderdaad paarden die niet in groepen passen, tot ze een "het" maatje gevonden hebben. En omdat ze daar heel kieskeurig op zijn, vertonen ze dit gedrag naar zo lijkt het "alle" paarden. Je moet het accepteren, en blijven zoeken naar een match. Als het niet matched, dan is het afwachten. Paarden houden we in omheinde omgevingen, en daardoor kunnen ze niet zelf ECHT weg van paarden waar ze niet op zitten te wachten. We zijn het ze dan ook verplicht om een stabiele kudde aan te bieden waar ze zich veilig in voelen. Een paard ertussen zetten dan constant de ruzie op blijft zoeken past daarin niet. Dat is vervelend voor jou paard, maar je paard er wel tussen zetten is vervelend voor alle andere paarden.

Ik geloof niet dat een mens de trigger kan zijn om blijvend dat gedrag te vertonen. Het kan best zijn dat ze het vertonen als je er bent/gaat (meestal gekoppeld aan het krijgen van voer, wat ze dan misschien zouden kunnen missen), maar het zou niet zo kunnen zijn dat een paard nog steeds andere paarden aanvalt als jij er niet bij bent, en dat dan aan jou gekoppeld zou zijn.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 08:52

Dat hij dat gedrag vertoond als jij er bent herken ik wel. Mijn paard jaagt iedereen weg als ik in de buurt ben. Ik ben dan van hem en hij wordt dan heel jaloers. De mijne grijpt ze alleen niet zo flink als de jouwe dus ik kan er wel om lachen en vind het stiekem schattig :+
Maar ik kan begrijpen dat deze situatie voor jou niet leuk is. Je wilt het ook niet op een gevecht waarbij ze elkaar flink verwonden aan laten komen.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 08:56

Nee precies
Hij grijpt ze ook echt venijnig
Oren in de nek gooien en echt met opengesperde mond er op af en hij duikt omhoog en stort zich op de nek
Arme beesten gillen het allemaal uit
Binnenkort gaat hij met de leidende ruin los en ik hoop dat hij wat overdonderd gaat worden als ze allemaal het land op gaan en zich dus ook niet kan richten op 1 specifiek

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 08:59

Vertoont hij dit gedrag ook als je er niet bent?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 09:02

Voorheen dacht ik van niet maar hij krijgt ineens de kolder ofzo
Toen hij met de merries stond zijn ze uit elkaar gehaald en is hij daarna de sloot in gesprongen
Het is er altijd een van extremen
Naar mensen is hij lief en hij heeft 2 pony's waar hij leuk mee kon spelen gehad maar hij heeft daar nooit samen mee gestaan en ze zijn helaas verhuisd
Hij heeft in die 2 jaar bij mij altijd gewoon sociaal contact kunnen hEbben over draad of hek en hij blijft achter een simpel touwtje staan
MAar ze hoeven maar samen te staan en hij draait door

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:09

Als hij het gedrag ook vertoont als je er niet bij bent, dan zit het hem in ieder geval niet alleen in het jou verdedigen/toe-eigenen. Je hebt gewoon een paard dat niet met iedereen samen kan. Dat maakt dat je moet zoeken naar de meest paardvriendelijke oplossing voor allemaal, en dat zou dus kunnen zijn dat er een draadje tussen moet blijven (liefst zonder stroom, zodat eventueel wel sociaal contact niet bestraft wordt).

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 09:12

Ziet het helaas wel naar uit
Dan doen we het voorlopig maar weer tussen draad

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:13

Gewoon de draad er tussen houden. Heeft ie toch sociaal contact en vallen er geen gewonden. Soms moet je accepteren dat een situatie die volgens het boekje niet perfect is wel het beste is voor de gegeven omstandigheden.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:17

jwl schreef:
Voor zover ik weet heeft hij voorheen altijd alleen gestaan tot aan zn 3 jaar dus hij zal daar een tik van mee hebben gehad

Hij heeft dus nog nooit in groepen gestaan of opfok oid?
Dan denk ik dat daar het probleem is. Paarden moeten in een kudde zodat ze leren hoe ze paard moeten zijn. Wat normale gedragingen zijn en hoe ze met andere paarden om moeten gaan.

Ik weet niet hoe je dat op moet lossen, maar daar kunnen andere bokkers je ongetwijfeld bij helpen.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 09:45

Ik had gehoopt dat langzaam opbouwen zou schelen maar het neemt nog niet echt positieve wendingen

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:15

Wat is de oppervlakte van de wei?

Ik heb hier ook een staan die niet naar alle paarden even lief is. Is de wei groot, is er niks aan de hand. Zet ik ze in de bak, dan is het mis.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:23

Ik heb ook zo'n merrie gehad, bleef doorgaan. Na jaren van alleen staan en contact over de heining heen eindelijk een maatje gevonden, een oudere ruin die totaal niet onder de indruk was en gewoon totaal niet reageerde, dit snapte mijn merrie niet en heeft het toen uiteindelijk opgegeven. Maar dit was ook het enige paard waar ze mee samen kon.

anoukka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:44

Weet je zeker dat hij geen pijn heeft en er niks mis met hem is?
Als hij pijn heeft of een gevoelige plek kan het zijn dat hij zo uithaalt naar andere paarden om zichzelf te beschermen. En als je constant pijn hebt ben je sowieso wat chagrijniger natuurlijk.

Ik zou hem even goed laten onderzoeken op lichamelijke problemen, en even bekijken of hij alles heeft wat hij nodig heeft. Krijgt hij genoeg beweging en weidegang, voldoende ruwvoer, is hij ontspannen of zijn er situaties of dingen in zijn leven die hem spanning opleveren, past zijn tuig hem goed, enz.

Als dat allemaal gewoon in orde is zou je nog kunnen kijken naar zijn verleden. Heeft hij vroeger slechte ervaringen met paarden gehad? Of heeft hij misschien altijd alleen gestaan, zodat hij niet geleerd heeft sociaal met andere paarden om te gaan?

Er kan van alles de oorzaak zijn van dit gedrag, bekijk je paard goed. Ik hoop dat je hem kunt helpen :)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 12:09

Osteopaat is laatst geweest en het was verder in orde alleen zat hij vast in zn rug maar dat is los gemaakt
Hij loopt ook veel beter dus pijn kan ik wel uitsluiten

Dus wel altijd alleen gestaan voor ie bij mij kwam

Ik dacht dat grondwerk misschien ook wat zou kunnen helpen bij dit probleem?

sivaennovy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:32

Ik heb ook zo'n pony, die doet dit alleen met nieuwe paardjes in de kudde. Omdat ze dan haar plek op wil eisen en het andere paardje op z'n plek wil zetten. Als ik op het land kom mogen ze dan niet bij mij komen. Op dit moment zet ik haar dan weer op haar plek (jaag haar weg op bv) en ik bepaal naar welk paardje ik toe loop. Dit doe ik dan 1 a 2 weken en als ze heel kwaad is negeer ik haar volledig en dit helpt. Als ze gewoon accepteer dat ik een ander paardje aai of van het land haal dan haal ik haar er ook af. Ik zorg dus gewoon dat ik op dat moment tot de kudde behoor en ik dus de leider ben. Hierna heeft ze het geaccepteerd en doet ze weer normaal.

anoukka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:00

Goed dat je een osteopaat naar hem hebt laten kijken! Maar het kan ook dat er een inwendig probleem aan bijvoorbeeld een orgaan is, of aan zijn tanden, pijn kan overal zitten en niet alleen aan zijn bewegingsapparaat. Je zou hem nog even door een dierenarts kunnen laten checken, en dan ook zijn tanden?

Als dat het echt niet is, dan ligt het er misschien inderdaad aan dat hij altijd alleen heeft gestaan en geen goede sociale vaardigheden heeft ontwikkelt.

Misschien kun je hem in een grote goed gebalanceerde kudde zetten (die dus al een tijdje samen staan en goed samenwerken, en waar verschillende soorten paarden in staan. Oudere merries, ruinen, wat jongere dieren, enz.), als hij bij één ander paard staat kan hij die mooi 'aanvallen' natuurlijk. Maar in een kudde werken de paarden samen en zal het niet geaccepteerd worden dat er eentje in elkaar getrapt wordt door een nieuwkomer. Dan zal hij na een aantal dagen het 'systeem' van de kudde doorhebben, en zich beleefd gedragen naar de andere paarden. Ik denk dat dat een goede manier is om hem socialer te leren worden, in een kudde leert hij enorm veel van de andere paarden. Let natuurlijk wel op welke manier je dit doet, ze moeten genoeg ruimte hebben en het moet wel veilig zijn.
Misschien toch niet zo'n gek idee om hem van de zomer met de kudde mee te laten gaan, zoals je zei.

Als dat ook niet helpt zul je moeten zoeken naar een andere oorzaak.

Grondwerk en een betere band opbouwen met je paard is altijd goed natuurlijk :)