Toekomst Droom♡

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

Toekomst Droom♡

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 21:01

Hoi bokkers :D

Gisteren opende ik een topic over een droom van mij. Het opstarten van een klein schalig fokkerijtje. Dit speelt al een tijdje in mijn hoofd. Maar niet alleen dat speelt door mijn hoofd. Ook droom ik van een klein schalige pension stalling. Ik heb goed nagedacht en gekeken wat ik nou het leukste vind. Dit is toch wel een klein schalige pension stalling. Ik ben nog jong (19, bijna 20), woon nog thuis en ben nog bezig met een opleiding. Ik moet nog heel wat sparen om dit op te kunnen zetten. Maar nu wil ik uiteraard alles al op een rijtje zien te krijgen. Alle informatie die ik nodig heb ben ik aan het opzoeken. Maar nu hoop ik dat bokt mij een beetje op weg kan helpen :)

* Wat is een mooi begin bedrag om mee te beginnen, bedoel, hoeveel heb ik nodig om op te starten? (Denk hierbij NIET aan de aankoop van een woning met genoeg ruimte, dit staat daar even buiten van aangezien de koop en verkoop vsn huizen over 5 jaar wel weer anders kunnen zijn)
* Hoeveel paarden mag je houden zonder vergunning? (Aangezien ik het klein schalig wil houden)
* Wat moet ik weten over de administratie, algemene regels waar ik me aan moet houden enzovoorts.
* Alle andere informatie die belangrijk is voor mij om te weten.

Reacties van: wil je hier wel aan beginnen enzovoorts, zit ik niet op te wachten :) ik ga hier hard voor werken en enorm mijn best doen om mijn droom waar te maken. Ik heb ouders waar ik op terug kan vallen al zou ik het tegen die tijd moeilijk krijgen.

Ik hoop dat bokt mij dus een beetje op weg kan helpen zodat ik een plan van aanpak kan maken en daar heel langzaam naar toe kan werken :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Toekomst Droom♡

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:15

PP -> TAO

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:47

Ik denk dat als je het kleinschalig zou willen houden je er zeker niet van rond kan komen en je er een vaste baan naast zou moeten hebben. Wellicht heb je dan een baan naast een baan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:48

Heb je ervaring met het werken op stallen?

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:53

Ik denk dat de vragen die je stelt relatief simpel op internet te vinden zijn.
Wat je mi vooral nodig hebt als zelfstandig ondernemer is zelf initiatief nemen en probleem oplossend denken.
Wat betreft je vraag over administratie, je kunt alles uitbesteden maar daar hangt een prijskaartje aan, handiger is om het gewoon allemaal zelf te leren.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 13:18

Het zal inderdaad een ''baan'' er naast worden en zal er me brood niet mee gaan verdienen. Zeker in het begin niet. Wie weet wil ik als dat klein schalige goed loopt uitbreiden en dus naar een echte prensionstal gaan werken maar daar denk ik nu zeker nog niet aan.
Ja ik heb ervaring met werken op stallen (fokkerij gewerkt), momenteel help ik 3 dagen in de week mee op de kleine stal bij mijn bijrijpaard (4 paarden).
Wat word er bedoel met uitbesteden? Ik ben helemaal niet van de geld zaken en vraag daarom om hulp (ook daar in). Mijn vader heeft altijd alles voor mij ''geregeld'' (als er wat te regelen viel).

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:20

wanneer je meer dan 6 paarden hebt ben je 'professioneel' en moet je aan bepaalde eisen voldoen. Welke eisen dat zijn is op Internet te vinden :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:21

Je zou eens kunnen beginnen met sparen voor 1 goede predikaatrijke fokmerrie als hobby en dan kun je als je eenmaal een serieus inkomen hebt van dat geld een tweede merrie erbij kopen.
Heb je dan genoeg salaris voor een hyptheek dan kun je op zoek naar een woning met stallen aan huis.
Denk in kleine stapjes :)

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:24

Uitbesteden houdt in dat je iemand anders tegen betaling het werk laat doen.
Geldzaken zijn in ieder bedrijf van groot belang en het lijkt mij wijs om je daar nu alvast in te verdiepen en er vertrouwd mee te raken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:34

korbakimmy8 schreef:
Het zal inderdaad een ''baan'' er naast worden en zal er me brood niet mee gaan verdienen. Zeker in het begin niet. Wie weet wil ik als dat klein schalige goed loopt uitbreiden en dus naar een echte prensionstal gaan werken maar daar denk ik nu zeker nog niet aan.
Ja ik heb ervaring met werken op stallen (fokkerij gewerkt), momenteel help ik 3 dagen in de week mee op de kleine stal bij mijn bijrijpaard (4 paarden).
Wat word er bedoel met uitbesteden? Ik ben helemaal niet van de geld zaken en vraag daarom om hulp (ook daar in). Mijn vader heeft altijd alles voor mij ''geregeld'' (als er wat te regelen viel).

Wellicht is een mooi begin dan niet uit zoeken hoe je een pensionstal runt (ook kleinschalig) maar hoe je je eigen paard voorziet kwa regelingen. Regel zelf je hooi enz. Als je dat niet voor een eigen paard kan dan ook niet voor andermans paarden. Alvorens je aan een pensionstal denkt, eerst maar eens voor één paard alle verantwoordelijkheden op nemen.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 14:08

Ayasha@ Momenteel heb ik 2 shetlanders (samen met stal eigenaar). Deze staan op een stal aan het einde van mijn straat. Ik regel bijna alles rondom die shets. Het voeren, de hoefsmit, tandarts, hooi , eventuele dieranarts. Ik kom er elke dag en weet dus wel hoe de verzorging rondom eigen paarden gaat :)
Rofah@ Daarom wil ik nu al beginnen met een plan maken en alles er om heen.
Sizzle@ Ik ben momenteel niet van plan te gaan fokken, Maar een kleinschalige pension stalling oprichten.
Tammy_@ Toevallig was ik van plan te beginnen met 5 paardjes. 1 van mij zelf en dan 4 pension paarden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:15

Wat regelt je vader dan?

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 14:22

Ayasha schreef:
Wat regelt je vader dan?

Ja niet veel haha. Alle geldzaken rondom mij regelt hij, maar dit is bijna niks. Maar als er dingen van belasting zijn ofzo dan regelt hij dit (wat iedereen elk jaar een x moet doen)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:33

Tammy_ schreef:
wanneer je meer dan 6 paarden hebt ben je 'professioneel' en moet je aan bepaalde eisen voldoen. Welke eisen dat zijn is op Internet te vinden :)

Dat is niet (helemaal) waar. De vraag is of je bedrijfsmatig dieren houdt en over de term 'bedrijfsmatig' valt te discussiëren. Hier
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9000,d.d2s staat meer informatie. In de tabel zie je dat in verschillende omstandigheden het aantal paarden op zichzelf niet bepalend is. Zo is er een voorbeeld waarbij 8 paarden niet als bedrijfsmatig zijn gezien, terwijl in een ander geval maximaal 5 paarden wél als bedrijfsmatig gold.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:53

Ik ga dit even volgen daar ik mn leven lang al die droom heb. helaas met mijn wajong wel heel moeilijk om te verwezenlijken.
Ikzelf wil echter meer voor fokkerij/training paarden gaan. Wellicht dat er 1 of 2 stallen verhuurd worden maar ik zit niet voor niks in de wajong... Denk dat het voor mij vooral werkt als ik alleen ben.

maar ik vind het zeker interessant. denk btw dat je startbedrag ook erg afhankelijk is van wat je wilt.
Pension met luxe stalling, uitloop, rijbak etc of heel simpel weide/stalling klaar.
Ook ligt het eraan waar je woont en hoe duur daar grond en huizen zijn (hier in limburg is het erg duur)
Tevens of je geluk hebt met een koop/huur of pacht van een stuk grond.

hoe dan ook heb je voor pension waarschijnlijk minder nodig dan voor een fokkerij. omdat je dan de zelfde basis nodig hebt maar ook nog een goede merrie en/of dekhengst.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 16:59

Even snel gekeken wat ik ongeveer op mijn stal wil hebben.
Uiteraard hangt alles af van waar ik deze stal kan beginnen. En wat dan weer de mogelijkheden zijn.

* Mijn pensionstal bevat:

5 boxen 3x3 of 4x4 met uitkijk naar buiten. Automatische drinkbak.
2 poetsplaatsen waarvan 1 die als spuitplaats gebruikt kan worden.
Zadelkamer met 5 zadelkasten.
2 paddocks.
Buiten rijbaan 40x60.
Weidegang (afhankelijk waar ik de pensionstal ga beginnen).

* Wat kan de pensionstalhouder (ik dus) doen?

Smorgens en savonds voeren.
Mesten 1 x per dag.
In/uit land/paddock halen (smorgens & savonds).
Dekens op/af doen.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 17:01

maura schreef:
Tammy_ schreef:

Dat is niet (helemaal) waar. De vraag is of je bedrijfsmatig dieren houdt en over de term 'bedrijfsmatig' valt te discussiëren. Hier
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9000,d.d2s staat meer informatie. In de tabel zie je dat in verschillende omstandigheden het aantal paarden op zichzelf niet bepalend is. Zo is er een voorbeeld waarbij 8 paarden niet als bedrijfsmatig zijn gezien, terwijl in een ander geval maximaal 5 paarden wél als bedrijfsmatig gold.

Hier ga ik thuis even rustig naar kijken, bedankt!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:19

Enkele dingen om over na te denken: Toezicht! Als je er een baan naast moet hebben, wie let er dan nog op de paarden? Wie is er overdag thuis als de smid kom, er voer geleverd wordt, er eentje ziek is etc.

Verder is het aantal paarden dat hè mag houden per gemeente verschillend. Maa, als pensionstal ben je sowieso bedrijfsmatig bezig ookal blijf je onder dat aantal!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 08:25

* Mijn pensionstal bevat:

5 boxen 3x3 of 4x4 met uitkijk naar buiten. Automatische drinkbak.
* 2 poetsplaatsen waarvan 1 die als spuitplaats gebruikt kan worden.
* Zadelkamer met 5 zadelkasten.
* 2 paddocks.
* Buiten rijbaan 40x60.
--> Bovenstaand klinkt goed

*Weidegang (afhankelijk waar ik de pensionstal ga beginnen).
--> dit is voor veel paardeneigenaren toch wel een eis en vaak ook het gehele jaar.

* Wat kan de pensionstalhouder (ik dus) doen?
Smorgens en savonds voeren.
--> Veel mensen zullen willen dat er vaker gevoerd zal worden (minimaal vier keer).

Mesten 1 x per dag.
In/uit land/paddock halen (smorgens & savonds).
Dekens op/af doen.
--> klinkt goed

Bij een vijf paarden heb je hoge onkosten voor het onderhoud van het terrein en rijbak, wat ook veel tijd kost.
Hoe sla je het voer op? heb je voldoende opslagmogelijkheid? In kleinere hoeveelheden aankopen is duurder en hoe doe je het met de mestafvoer.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 18:46

Uiteraard wil ik de paarden op het land wanneer het mogelijk is :D liefst zo vaak mogelijk, daar ben ik ook zeker voorstander van!
Het voeren 4x per dag moet ik even naar kijken. Hooi zullen ze smorgens genoeg krijgen en als ik thuis kom (van werk, net hoe het loopt in de toekomst) zal er weer hooi gegeven worden.
Ik wil naast de zadelkamer een opslag. Met alle het voer er in. Ik heb dan alleen het basis voer (nog even kijken welke) en als een paard speciaal voer moet krijgen dan moet de eigenaar dit zelf kopen (uiteraard is het stalgeld dan iets goedkoper als ze geen gebruik maakt van ons/mijn voer). Hooi hoop ik van eigen land te kunnen halen, dus een groot genoeg land er bij. Qua ondergoud rijbaan enzo zal ik sws wel hebben want wil later ook een eigen paard aan huis en ook een eigen bak. :) en qua mest, zal gewoon een goede mesthoop moeten komen die om de zoveel tijd leeg gehaald word.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:07

Gisteren had je nagedacht dat je toch echt graag een fokbedrijf wilde en vandaag is het weer een pensionstalling. Gelukkig heb je nog even de tijd om er over na te denken en wellicht kun je het altijd nog combineren.
Vanaf zes paarden ben je bedrijfsmatig bezig. Je moet dan oa een mestboekhouding doen. Wil je dat niet dan is vijf paarden de max. Qua regels staat er weinig zwart op wit. Je moet je houden aan de Wet Dieren maar qua paarden staat daar weinig concrete dingen in. Daarom heeft de Sectorraad Paarden de Gids voor Goede Praktijken gemaakt. Deze gids is op dit moment geen wet maar er staan wel richtlijnen in mbt paarden houden zoals afmetingen van boxen en aantal uren buiten. Wellicht dat deze gids in de toekomst wel een wet wordt. Het is dus niet geheel onverstandig om deze richtlijnen aan te houden. En als je deze aanhoudt heb je igg voldaan aan de de 'basiseisen' qua welzijn.
Maar van vijf paarden kun je denk ik geen bestaan opbouwen. Waarschijnlijk zal één van de vijf nog je eigen paard zijn dus dan heb je vier betaalde klanten. Bij de meeste pensionstalling houden ze niet veel over als ze de kosten van de prijs aftrekken. En het geld wat je overhoud omgerekend naar uurloon is dan niet veel. Daarnaast moet je natuurlijk rekening houden met onderhoud, zoals de omheining die kapot is gegaan, een lamp die gerepareerd moet worden, een bak die slechter wordt en de trekker die het begeeft. En g/w/l kosten.
En ik las net dat je waarschijnlijk wel erbij wilde werken. Dat is prima want dan heb je zelf igg een maandloon en dat zou je ook wel nodig hebben want van vijf pensionklanten kun je niet leven. Alleen dan is de stal extra werk voor jou, kun en wil je dat nog, ook jaren lang achter elkaar? En niet iedereen zal het prettig vinden om zijn paard ergens te stallen waarvan de eigenaar fulltime werkt, dit met het oog op ziektes en blessures die niet gelijk op gemerkt worden. Maar aan de andere kant er zullen vast ook stalhouders zijn die een dagje weggaan of ook gewoon werken.
Qua beginkapitaal is het moeilijk te zeggen. Je zegt dat je de aankoop van het huis niet mee wil rekenen maar ik denk dat hier wel wat van af hangt. Zoals hoeveel hectare erbij zit zodat je eventueel van je eigen land kan hooien of dat je ruwvoer meot inkopen. En hoe de bestaand omheining is op dat moment. Als je je hele perceel opnieuw moet omheining kost dat aardig wat. En bijvoorbeeld of er al geschikte stallen, bak en paddocks aanwezig zijn of niet. Succes met je plan uitwerken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:12

Je komt ontzettend 'makkelijk' over. Je kijkt nu alleen naar wat je wil en hoopt, niet naar het werk, de kosten en praktische zaken. Ik snap dat het een droom is maar als je er oprecht meer van wilt maken dan dat zal je er op een andere manier mee om moeten gaan.

Dus nogmaals, hoe regel je t met toezicht als je werkt? Kan je thuisblijven voor onverwachte zaken?

Verder over het zelf hooien, bedenk dat hooi gemaaid, enkele dagen tweemaal daags geschud, dan gedijkt, gepakt en evt nog geseald moet worden. Eigen machines is op lange termijn goedkoper uiteraard maar het kost veel tijd, vraagt onderhoud etc. Loonbedrijf is duur, vaak uiteindelijk bijna net zo duur als hooi inkopen. Je land moet nl ook nog bemest, gekalkt, kunstmest. Het is dus lang lang lang niet zo simpel als 'ik haal hooi even van eigen land'.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:24

korbakimmy8 schreef:
Uiteraard wil ik de paarden op het land wanneer het mogelijk is :D liefst zo vaak mogelijk, daar ben ik ook zeker voorstander van!
Het voeren 4x per dag moet ik even naar kijken. Hooi zullen ze smorgens genoeg krijgen en als ik thuis kom (van werk, net hoe het loopt in de toekomst) zal er weer hooi gegeven worden.
Ik wil naast de zadelkamer een opslag. Met alle het voer er in. Ik heb dan alleen het basis voer (nog even kijken welke) en als een paard speciaal voer moet krijgen dan moet de eigenaar dit zelf kopen (uiteraard is het stalgeld dan iets goedkoper als ze geen gebruik maakt van ons/mijn voer). Hooi hoop ik van eigen land te kunnen halen, dus een groot genoeg land er bij. Qua ondergoud rijbaan enzo zal ik sws wel hebben want wil later ook een eigen paard aan huis en ook een eigen bak. :) en qua mest, zal gewoon een goede mesthoop moeten komen die om de zoveel tijd leeg gehaald word.

Qua ondergoud rijbaan enzo zal ik sws wel hebben want wil later ook een eigen paard aan huis en ook een eigen bak. :) en qua mest, zal gewoon een goede mesthoop moeten komen die om de zoveel tijd leeg gehaald word.

--------

dan zou ik nu absoluut nog niet aan een pensionstal beginnen ook niet op korte termijn..
Je hebt dan namelijk een goede baan nog met een dusdanig inkomen dat je een woning kun huren met bak en stallen (houd maar rekening met 300.000 euro in een goedkoop gebied.. tot rustig 500.000 in een wat duurder gebied en dan heb je geen luxe bak waarschijnlijk en moet er heel wat nog gedaan worden).. Die hyptotheek zul je alleen kunnen krijgen als je fiks verdiend..

je kunt je tijd die je over hebt naast je werk dus beter investeren in goed netwerken voor hele goede banen en studies die je banenkansen vergroten. Of op datingssites proberen een man aan de haak te slaan met een rijbak aan huis of een flink inkomen.

je geeft aan dat je daar nog niet over gaat denken omdat over een paar jaar de huizenmarkt anders zal zijn..

In 5 jaar veranderd de huizenmarkt echt niet drastisch.. sterker nog, we zitten nog steeds op de bodem, waarbij de markt heeeeeeeel langzaam weer aan begint te trekken.. het moment om te kopen is nu.. dat gaat nog niet natuurlijk, dus moet je er rekening mee houden dat over een paar jaar die kosten alleen maar hoger zullen liggen.. ook de kosten om te lenen liggen nu door de recessie ook laag, ook die zullen over 5 jaar hoger liggen.

de beweging gaat heel traag richting een stijgende markt, de kans dat hij nog verder in zal storten waardoor je voor een paar euro een boerderij koopt is vrijwel nihil natuurlijk..

daar zul je wel degelijk rekening mee moeten houden.

een woning huren met rijbak is ook niet mals.. houd maar rekening met minimaal zo'n 1200-1300 euro en dan heb je een koopje.. Maar dan is het maar de vraag of je boxen mag onderverhuren aan derden (wel als bedrijf, maar of dat hobbymatig mag is maar de vraag).

je kunt ervanuitgaan dat een paar paarden in pension, de vaste kosten van jouw paardjes misschien net dekt.. immers je hebt ook de verplichting voor onderhoudt van de rijbak, dus het huren van een tractor om de bak te slepen of het inhuren van iemand die je bak gaat slepen.. idem met paddock/weide.. of het opnieuw inzaaien van weides.. zoveel dingen die geld kosten, zodat wat je overhoud met een kleine pensionstal waarschijnlijk net de kosten van je eigen paardjes (voer, da, smid etc en een klein potje voor eventuele zaken)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:26

0000 schreef:
Je komt ontzettend 'makkelijk' over. Je kijkt nu alleen naar wat je wil en hoopt, niet naar het werk, de kosten en praktische zaken. Ik snap dat het een droom is maar als je er oprecht meer van wilt maken dan dat zal je er op een andere manier mee om moeten gaan.

Dus nogmaals, hoe regel je t met toezicht als je werkt? Kan je thuisblijven voor onverwachte zaken?

Verder over het zelf hooien, bedenk dat hooi gemaaid, enkele dagen tweemaal daags geschud, dan gedijkt, gepakt en evt nog geseald moet worden. Eigen machines is op lange termijn goedkoper uiteraard maar het kost veel tijd, vraagt onderhoud etc. Loonbedrijf is duur, vaak uiteindelijk bijna net zo duur als hooi inkopen. Je land moet nl ook nog bemest, gekalkt, kunstmest. Het is dus lang lang lang niet zo simpel als 'ik haal hooi even van eigen land'.

Ik bedoelde het ook niet zo van 'even hooi van eigen land halen'. Wij hooien van eigen land en kosten per baal zijn idd bijna even duur dan dat je het koopt. Wij doen het maaien en schudden zelf dus extra arbeid. Baaltjes worden geperst voor ons maar niet gesealed. Wij halen zelf het hooi van het land en bergen het op op de hooizolder. In de jaren dat er hooi schaarste is wel een stuk goedkoper. Maar ik bedoelde meer met welke dingen zij rekening moet houden qua kosten en arbeid zoals bemesting, het zelf doen of laten doen, aanschaf van machines of niet, waar opslaan, moet het hooi verpakt worden of niet. Dat het aantal hectare grond om het huis heen wel invloed heeft op de overige keuzes die je maakt. En dat wij niet één twee drie een kostenplaatje voor haar op kunnen stellen zonder te weten wat voor locatie het omgaat.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:38

Ik denk dat je droom enkel uit kan komen als je de loterij wint;). Gewoon je studie afmaken en een carrière starten.. Mocht je dan een ton per jaar gaan verdienen kun je eens kijken naar een hypotheek van 500.000 om in het verre buitengebied iets te beginnen met genoeg land.

Wil je dichter bij de bewoonde wereld komen en daar iets starten ben je al zo een miljoen kwijt ;)