Paard is veranderd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rakmon123

Paard is veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 13:50

Ik hoop dat het hier goed staat maar ik heb een probleem,

Mijn haflinger is sinds midden winter erg dwars in de zomer was er nog niks aan de hand maar nu gaat hij ineens tijdens het poetsen trappen en draaien zodat je bijna vastgeklemd wordt, hij is ineens erg aan het dreigen, ik wordt dan boos op hem, en denk dan dat het klaar is maar hij doet het elke dag weer en ook meerdere keren per dag met rijden is er niks aan de hand en als hij los staat en ik achter het hek kan ik hem lekker knuffelen en blaast hij zachtjes in mijn gezicht hij is dan echt heel lief maar zodra het halster om gaat is hij ineens heel erg veranderd. Ik weet echt niet wat het is en ik weet niet wat ik moet doen, kan iemand mij helpen? :o

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Paard is veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:59

ED -> OPG

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:04

Waarschijnlijk heeft je paardje een probleem waar hij last van heeft.
Dat kan natuurlijk van alles zijn maar wij hebben een pony die ook wel eens zo kan reageren. Dan blijkt hij stijf te zijn of vast te zitten in zijn spieren. Zelfs poetsen vindt hij dan echt niet leuk en met rijden wirdt hij ook lastig. Wij laten dan altijd de osteopaat komen

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 07:26

Maar dat is ook juist het gekke met rijden is er niks aan de hand

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 07:32

Hoe vaak komt het beestje buiten? Misschien energie teveel wat negatief uit?

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 09:57

Nou lijkt me sterk hij staat 24/7 buiten met inloopstal

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:00

Misschien eens kijken je zegt dat hij tijdens het poetsen gaan trappen. Wellicht heeft hij pijn op een specifieke plek. Ga je paard een goed aanraken om te kijken of er plaatsen op het lichaam zijn waar hij heftiger op reageert dan andere plaatsen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:10

Dat een paard veel buiten komt wil nog niet direct zeggen dat hij ook al zijn energie kwijt kan. Dat merk ik ook wel bij mijn eigen paard die op rust moet staan door blessure. Ze staat wel 24/7 in de wei maar kan echt niet al haar energie kwijt.

Hoe lang heb je je paard? Hoeveel doe je met hem/haar?

Het kan ook aan het weer liggen. Mijn paard word drukker en vervelender in de winter en in de zomer is ze zo mak als een lammetje en liever lui dan moe. Daarnaast hoort je paard dit gedrag niet te vertonen tijdens het poetsen. Maak duidelijk dat je hier echt niet van gediend bent. Zet het paard eventueel tussen 2 touwen. Is er minder ruimte om te draaien. Ik zou wel gaan kijken waar dat gedrag vandaan komt. Zo als al boven me aangegeven.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:13

Ik zou inderdaad ook zelf eens bekijken of je een pijnlijke plek kan vinden.
En anders de osteopaat of DA er eens naar laten kijken...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:19

rakmon123 schreef:
maar hij doet het elke dag weer en ook meerdere keren per dag met rijden is er niks aan de hand

Hoe lang heb je je haf en hoe vaak per week per dag rijdt je? Aangezien ik de bovenste regel lees....

Associeert je haf jou niet met (teveel) werk? Waardoor hij zuur/chagerijnig wordt.
Doe je ook leuke dingen met haar na het poetsen, dus bv laten grazen ipv rijden?

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 11:09

Ja ik rij hem 6 dagen in de week een halfuurtje tot drie kwartier, ik ga met hem naar het bos en ik poets hem ook vaker maar dat wil ik nog vaker gaan doen ipv rijden, in ieder geval bedankt voor alle reacties en ik hoop dat ik kom te weten wat er met hem is.

littletash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:02

Ik zou hem na laten kijken door een DA om er zeker van te zijn dat er niet iets lichamelijks aan de hand is.
Doe je ook aan vrijheidsdressuur? Misschien is dat ook wel leuk voor de afwisseling en ligt de nadruk niet alleen op het rijden.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:10

Ik heb een merrie met een winter humeurtje.
in de zomer kan ik alles met dr, maar in de winter is het echt een regelrechte ramp.

ik zorg dat ik het in de winter simpel houd qua trainen, een beetje basis gangen, veel overgangen en veel naar buiten. verder wissel ik het veel af met longeren en lekkere daagjes knuffelen.
Zodra ik iets nieuws wil doen wacht ik tot de lente met het aanleren. ik heb vorigjaar het begin gemaakt met wissels in de winter, de grootste fout die ik heb gemaakt, ik heb nooit zo'n chagrijnig en dreigende merrie gehad.

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 09:35

Bedankt voor de reactie littletash ja ik doe ook VD met hem

kitlover schreef:
Ik heb een merrie met een winter humeurtje.
in de zomer kan ik alles met dr, maar in de winter is het echt een regelrechte ramp.

ik zorg dat ik het in de winter simpel houd qua trainen, een beetje basis gangen, veel overgangen en veel naar buiten. verder wissel ik het veel af met longeren en lekkere daagjes knuffelen.
Zodra ik iets nieuws wil doen wacht ik tot de lente met het aanleren. ik heb vorigjaar het begin gemaakt met wissels in de winter, de grootste fout die ik heb gemaakt, ik heb nooit zo'n chagrijnig en dreigende merrie gehad.

Dit is erg herkenbaar bedankt voor de tip het kan inderdaad ook dat hij gewoon een dip heeft hij kan in de winter ook niet grazen maar loopt hij op een kaal stukje en in de bak

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:47

Ik heb ook een haflinger die omslaat als een blad in de winter. Ondanks dat hij genoeg buitenkomt ( snachts op stal) heeft hij energie voor 100. Hij is een aantal weken geleden behandeld door de osteopaat omdat hij vast zat. hierdoor is hij een stuk vrolijker maar probeerde daardoor ook dominantie over mij uit te oefenen. Hoe ik het heb opgelost: veel longeren, grondwerk en wandelen en veel geduld. Boos worden op hem heeft geen zin want hij spiegelt mij gigantisch en dat wordt dan oneindig getouwtrek.

Waar zat het probleem nu ? Hij verveelde zich stierlijk ondanks dat hij vriendjes heeft waarmee hij buitenkomt. Hij staat nu op een paddock maar dat is de laatste tijd meer blubber dan zand. door hem te laten bewegen en te spelen heeft hij een veel beter humeur gekregen en respecteert mijn rol als leider weer. Daarbij is het weer ook iets zachter aan het worden, de lente is in aantocht en dat merk ik ook aan hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:56

Mijn oude merrie heeft dit ook. Ze is erg gevoelig op dr buik, en in dr wintervacht blijft daar makkelijk vuil aan zitten wat lastig te verwijderen is. Het verwijderen vind ze op dr benen en buik echt niet fijn, waardoor ze gaat draaien en dreigen.
Wat bij mij helpt is haar vasthouden waar ze kan draaien, en dan net zo lang de borstel tegen dr buik houden tot ze stil staat. Uiteindelijk stopt ze en kan ik dr gewoon poetsen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:02

rakmon123 schreef:
Ik hoop dat het hier goed staat maar ik heb een probleem,

Mijn haflinger is sinds midden winter erg dwars in de zomer was er nog niks aan de hand maar nu gaat hij ineens tijdens het poetsen trappen en draaien zodat je bijna vastgeklemd wordt, hij is ineens erg aan het dreigen, ik wordt dan boos op hem, en denk dan dat het klaar is maar hij doet het elke dag weer en ook meerdere keren per dag met rijden is er niks aan de hand en als hij los staat en ik achter het hek kan ik hem lekker knuffelen en blaast hij zachtjes in mijn gezicht hij is dan echt heel lief maar zodra het halster om gaat is hij ineens heel erg veranderd. Ik weet echt niet wat het is en ik weet niet wat ik moet doen, kan iemand mij helpen? :o

In je gezicht blazen is dominant gedrag.
Zo vertellen hengsten elkaar wie de baas is.
Door zelf veel harder in 1 neusgat terug te blazen vertel jij hem al dat jij de baas bent........om maar wat op te noemen.
Ik denk eerder dat dit een dominantie probleem is dan een medisch probleem.
Kan zomaar versterkt worden doordat nu (ik weet niet of dat zo is) misschien op stal staat en niet in een kudde.
Is hij ook een van de meer dominante in een kudde??

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:18

Is eerder ook al gevraagd hoe lang heb je het paardje ? Deed deze dit vorige winter ook ?

Staat je paard met een deken op ? misschien is die wel chaggie van de kou zeker als je hem zo vaak poets haal je zijn vet laag eraf

Kan het topic niet meer vinden maar er was iemand met hetzelfde probleem die had een regendeken op gedaan binnen een paar dagen was het paard al veranderd

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:26

Staat je paard samen met een vriendje? Wat voor voer krijgt je paard?

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 11:07

TeSs2411 - heel erg bedankt. Hier kan ik echt wat mee

Shanna - dat is het niet want in de zomer vindt hij dat niet erg

quartel - dat wist ik niet ik dacht dat dat was om contact met mij te makenhij is ook wel de baas van de kudde inderdaad

dresjoepie - ik heb hem nu bijna 1 jaar maar vorige winter heb ik niet meegemaakt van hem ik kan het wel proberen om een deken om te doen

Jetta - ja 2 shetlanders en hij krijgt gewoon hooi en af en toe musli

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:16

Klopt, mijn merrie heeft in de zomer ook geen problemen met dr benen en buik. Dan is de vacht ook een stuk korter en blijft dus van zichzelf vrijwel schoon. Met de wintervacht echter heeft ze wel problemen met dr benen en buik, ongeacht of ze erg vies zijn of niet.. Er naar wijzen is soms al genoeg om haar te laten draaien/ pletten..

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 11:17

Bedankt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:26

Ik heb dat ook gaandeweg moeten leren hoor.
Het klonk alleen wel herkenbaar zo.
Misschien is het wel een optie om gewoon een poosje duidelijk te hebben dat jij de baas bent en niet hij.
Wat helpen wil is hard terug blazen en als hij mee loopt....laat hem niet voorbij jouw schouder komen met zijn neus.
Dan loopt hij in de veulen positie en ben jij de leider.
Passeerd hij je wel dan gewoon terug plaatsen waar hij hoort te zijn en dat vol blijven houden.
Dat zal al wat helpen zijn grote mondje in te dimmen een beetje.
Ze zijn lief maar hebben soms ook vaste regels nodig om stabiel te blijven.

En nee.....verder ben ik alles behalve het zweverige type mens :+

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 11:31

Hahaha oke dat van dat naast me lopen wist ik inderdaad al

Len_ny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:33

Hoi oud is je hij? Zou het kunnen dat hij nu aan het puberen is en probeert zijn grenzen uit te testen?
Duidelijk je grenzen (plus je persoonlijke ruimte) aangeven en héél consequent zijn.
Grondwerk training is boven ook al gezegd. Dat heeft mij ook heel erg geholpen met mijn dominante puber.