vooral goed nadenken over de risico's en aan de hand daarvan maatregelen nemen. Dus hoe groot is de kans dat er iets gebeurt, wat is het mogelijke gevolg en wat kun je eraan doen om het veiliger te maken. Dus niet zomaar cap, BP, airjacket, beugels, harnas, etc gebruiken maar kijken wat relevant is. Te veel veiligheidsmaatregelen kunnen je ook schijnveiligheid geven of zelfs zorgen dat je roekeloos wordt.
En niet alleen maar met rijden maar ook ernaast. Bv nooit op slippers de stal in, handschoenen aan en een longe bij het vast houden van een jong paard.
Als ik voor mezelf kijk, we hebben drie paarden. Bij de oudste heb ik bijna altijd een cap op en verder niets, behalve tijdens de cross (BP en airjacket). Bij de jongste altijd een cap, hek van de buitenbak dicht (!), springen met BP en crossen met BP en AJ. De middelste altijd een cap, hek mag gerust open, springen en crossen met BP en AJ. Maar die middelste heb ik lange tijd altijd met BP (en soms zelf AJ) gereden. Buitenrijden met de oudste gerust alleen, met de andere twee niet en met de middelste alleen maar met ervaren ruiters en normale paarden erbij.
Kwestie dus van je paard, je eigen vaardigheden en de omstandigheden inschatten en niet standaard hetzelfde doen.
Voor degenen die BPs niet fijn vinden zitten, een goed passende merk je echt niet met rijden. Ik ben nu aan mijn derde, en vergeet hem vaak zelfs af te doen bij het afzadelen.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 25-02-15 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt