"veiligheidsdingetjes"

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyUrsy

"veiligheidsdingetjes"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 10:20

Onze meiden (rijden pas anderhalf jaar) moeten van mij een cap en een bodyprotector aan met het rijden. Nu bedacht ik me dat veiligheidsbeugels eigenlijk ook geen overbodige luxe zijn. Ze hebben er minder "last" van dan van een bodyprotector en mochten ze eens blijven hangen, dan vergeef ik het mezelf natuurlijk weer niet als er geen veiligheidsbeugels aan zitten :( .

Nu ben ik eigenlijk helemaal geen overbezorgde moeder met het rijden, maar vind dat je dingen die je kunt voorkomen goed moet regelen. Nu vraag ik me af waar jullie de grens leggen met "veiligheidsdingetjes". Ik snap dat je langs de kant het minste risico loopt, maar ben benieuwd wat jullie er in de dagelijkse omgang allemaal aan doen om het rijden zo veilig mogelijk te laten verlopen :) .

Nala

Re: "veiligheidsdingetjes"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:25

Ik draag alleen een cap. Ik merk vaak dat een bodyprotector me er juist van weerhoudt om goed mee te bewegen en ik daardoor sneller val. Ik rijd voornamelijk western dus daarbij zijn veiligheidsbeugels zover ik weet niet mogelijk.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:26

Ik heb aan al mijn zadels veiligheidsbeugels. Makkelijke veiligheidsaanpassing

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:29

Tja voor mezelf vind ik een cap voldoende. Als het over mijn kind zou gaan zou ik inderdaad ook gaan voor een cap en veiligheidsbeugels. Bodyprotectors vind ik een beetje ondingen :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:35

Ik heb een cap en veiligheidsbeugels. Bodyprotectors vind ik ondingen, maar dat komt ook omdat ik een nogal vrouwelijke voorkant heb :+ en daardoor ontzettend belemmerd wordt in mijn bewegingen.

Verder... Je kunt t zo ver uitbreiden als je wilt. Je zou bokriempjes aan de zadels kunnen maken zodat ze zich vast kunnen grijpen als ze hun evenwicht dreigen te verliezen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:37

vooral goed nadenken over de risico's en aan de hand daarvan maatregelen nemen. Dus hoe groot is de kans dat er iets gebeurt, wat is het mogelijke gevolg en wat kun je eraan doen om het veiliger te maken. Dus niet zomaar cap, BP, airjacket, beugels, harnas, etc gebruiken maar kijken wat relevant is. Te veel veiligheidsmaatregelen kunnen je ook schijnveiligheid geven of zelfs zorgen dat je roekeloos wordt.
En niet alleen maar met rijden maar ook ernaast. Bv nooit op slippers de stal in, handschoenen aan en een longe bij het vast houden van een jong paard.

Als ik voor mezelf kijk, we hebben drie paarden. Bij de oudste heb ik bijna altijd een cap op en verder niets, behalve tijdens de cross (BP en airjacket). Bij de jongste altijd een cap, hek van de buitenbak dicht (!), springen met BP en crossen met BP en AJ. De middelste altijd een cap, hek mag gerust open, springen en crossen met BP en AJ. Maar die middelste heb ik lange tijd altijd met BP (en soms zelf AJ) gereden. Buitenrijden met de oudste gerust alleen, met de andere twee niet en met de middelste alleen maar met ervaren ruiters en normale paarden erbij.

Kwestie dus van je paard, je eigen vaardigheden en de omstandigheden inschatten en niet standaard hetzelfde doen.

Voor degenen die BPs niet fijn vinden zitten, een goed passende merk je echt niet met rijden. Ik ben nu aan mijn derde, en vergeet hem vaak zelfs af te doen bij het afzadelen.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 25-02-15 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:42

Ik heb zelf altijd veiligheids beugels, heb een keer gezien wat er gebeurde met iemand die bleef hangen terwijl paard op hol ging. De persoon had overgens gewoon netjes laarzen aan en voet niet eens extreem ver in de beugels kwam gewoon eventjes verkeerd uit.
Cap heb ik altijd op ben ik ook gewend, bodyprotector heb ik wel maar doe ik in de bak niet aan maar langs de weg ben ik wel van plan hem te gaan dragen als paardje zover is dat we op pad kunnen. Springen doen wij dan niet bij gebrek aan balken etc maar dan zou ik als ik echt voor een parcourtje zou gaan ook aan doen, ben een keer met mijn rug in het verleden op een balk gevallen en heb er echt weken last van gehad.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:43

ik rij zelf alleen met cap (en vroeger dat zelfs vaak niet..) een bodyprotector vind ik zelf erg onprettig en ik heb het gevoel dat ik me daarin niet goed kan bewegen. ik ben er echter van overtuigd dat dit ook komt omdat ik het niet gewend ben....
mijn dochter gaat straks ook op paardrijden (is nu nog net te jong maar ze kan niet wachten..) en die gaat wat mij betreft vanaf begin met BP rijden. als ze daar gewoon aan gewend is zal het voor haar ook niet als onprettig worden ervaren vermoed ik. veiligheidsbeugels zullen er ook wel komen als ze een eigen pony krijgt, maar om op de manege beugels te gaan verwisselen lijkt me niet handig dus dat komt later wel.
ik denk dat je het per kind/pony/combinatie moet bekijken maar kleine aanpassingen zijn in mijn ogen nooit erg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:46

Kinderen rijden gewoon met een Engels zadel neem ik aan?
Als je je zadel goed onderhoudt, en dus ook zorgt dat het veiligheidspalletje bij de beugelophanging soepel blijft lopen, dan zou een veiligheidsbeugel toch helemaal niet nodig moeten zijn?

@MorganeR: ook voor western zijn er veiligheidsbeugels, die zijn aan 1 zijkant open ;) Ik heb ze (maar rij er niet mee)

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:50

Ik rijd met alleen een cap, overal en altijd :D
Bodyprotectors vind ik helemaal niks, ik kan er niet lekker in bewegen en ik denk dat als een paard opzij springt ik er met een BP sneller aflig :')
Veiligheidsbeugels zijn idd wel handig, maar hoe groot is de kans dat je voet erdoor schiet?
En tja, je kan wel ontiegelijk veel veiligheidsmaatregelen nemen :D als je altijd op een braaf paard rijd die je goed kent, dan hoef je niet alle dingen uit de kast te halen :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:51

Ehm, goede schoenen in combi met goede beugels maken veiligheidsbeugels overbodig.

Ik denk dat veiligheid begint bij een bomproof pony, goede begeleiding en goed onderhouden van het opvoedingsniveau van de pony.

In die context zijn caps en bodyprotectors symptoombestrijding. Er is niet zoveel mis met deze vorm van symptoombestijding, zolang je maar aan de eerste voorwaarden voldoet.

Zoals Lielle al beschrijft: ken je paard.

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:53

Alleen cap en m'n zusjes ook alleen met cap.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:57

Hier alleen een cap, maar wel veiligheidsbeugels in combinatie met veiligheidsstijgbeugelriemen. Van het laatste weet ik de naam niet precies, maar als je beugel blijft hangen glijd je beugelriem los, de stijgbeugelhaak is aan 1 kant open, dus de riem glijdt eraf. Het is waarschijnlijk niet helemaal duidelijk op deze manier, maar het is wel een ideaal iets. Omdat we altijd buiten rijden is de kans op blijven hangen iets groter, één keer gehad dat inderdaad de beugel bleef hangen toen we door een smalle doorgang moesten en ik was heel blij dat de beugelriem van de haak af gleed, want als je paard anders schrikt zit je wel echt heel erg vast.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:15

Wij rijden alleen maar buiten, daar kan altijd was gebeuren waardoor ze schrikken. Zo kwamen we een keer een kudde herten tegen die in de kant van het bos stonden te eten, die hoorde ze wel maar zagen ze niet.. Vreselijk eng uiteraard :P
Jagers in hun eigen wei is een stuk minder eng..

Maar wij dragen sowieso altijd een cap en hebben veiligheidsbeugels aan de zadels hangen.

Ik heb al een keer onder een galopperend paard gehangen en dat was niet bepaald een pretje. M'n enkel en knie kapot omdat hij er op heeft gestaan en m'n rug is erg slecht omdat hij een trap tegen m'n heup gaf, waardoor ik gelukkig los kwam voor hij over bielzen en hekken begon te springen om daarna over het asfalt te scheuren.
Hij maakte gewoon een vreugde huppeltje, dat deed hij wel vaker, maar nu draaide hij meteen 180 graden om, daar had ik even niet op gerekend, kan gebeuren.

M'n cap lag ook in stukken dus was blij dat ik hem op had.

Maar in zulke gevallen helpt een bodyprotector ook niet, die beschermt je knieën en enkels niet, maar om nou met kniebeschermers te gaan rijden -O- dat zo ik niet zo zitten.

Je kan je overal wel voor beschermen, maar het plezier en vertrouwen zal er niet beter op worden ben ik bang. Daarbij wil het comfort ook wel wat.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:29

Voor mij standaard een cap en goede rijschoenen/rijlaarzen, ik heb een tijdje met andere schoenen moeten rijden die een grof profiel hadden en dat was echt creepy want die zool bleef steeds in de beugel haken. Never nooit meer, je zou er maar af vallen en aan je schoen blijven hangen!

Verder heb ik altijd wel een telefoon mee naar stal, op buitenrit neem ik hem mee en in de bak niet. Mijn vrienden op stal weten de code van mijn sloten op stal+ mijn telefoon, zodat mijn familie ook gebeld kan worden indien nodig. Ook draag ik geld + identificatie (rijbewijs oid) bij mij met buitenrijden. Dit draag ik bij mij in een riem met zakjes (tip: die riemen verkopen ze ook bij de action, dat scheelt aanzienlijk vergeleken met de prijs die je ervoor betaald in een sportzaak)

Zo'n soort ding
http://nl.aliexpress.com/item/Free-ship ... 60175.html

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:13

Ik rijd met alleen cap. Bodyprotector heb ik niet maar als ik gekke dingen ga doen ga ik wel opzoek.
Ik rijd wel altijd met fatsoenlijke schoenen, meestal jodphurs met chaps en een enkele keer m'n stal laarzen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:24

Ik heb een cap op, that's it!
Bodyprotector had ik met springen wel aan, maar nu we hoger zijn gaan springen heb ik m weggelaten, omdat ik merkte niet meer goed met mijn paard mee te kunnen bewegen.
Die beugels vind ik niks :=
Op Buitenrit zorg ik dat mensen weten dat ik weg bent en ongeveer waarheen en voor hoelang. Ook heb ik de safe-rider app! :)

Maar wat ik het meeste ana veiligheid doe, is altijd een telefoon op zak hebben als ik rij ;)

Ik vind het persoonlijk af entoe wel een beetje doorslaan met al die bescherming... Paardrijden is gewoon een risicosport. En tuurlijk kan je dingen voorkomen, maar plezier moet er ook zijn, en sommige van die dingen zitten meer in de weg dan dat ze helpen

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:37

Onze dochter is laatst heel hard tegen de rand van de openstaande buitendeur aangevallen met haar rug en wil sinds dien niet meer zonder protector rijden. Ik vind het oke. Bij ons is het met springen en buitenrijden verplicht. Als ze zelf een pony zou hebben zou ik er meer aan doen dan nu denk ik ook al klinkt dat stom. Op onze manege kun je wel leasen. Ook dan zou ik kiezen voor extra antislip blokjes in de beugels en veiligheids beugels. Verder eigenlijk geen extra veiligheidsmaatregelen. Het kan je idd ook er belemmeren in je vrijheden op de pony en daardoor kun je juist vallen. Ik vind correcte rijkleding inclusief handschoenen wel genoeg. Hoeveel kinderen ik al wel niet met lange jassen losse haren of niet juiste rijkleding heb gezien wil je niet weten. Ook dat vind ik een stukje veiligheid.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:46

Hier veiligheidsbeugels en cap. Bp heb ik niet, zit niet lekker en je kunt niet goed doorrollen met vallen. Ik spring bijna niet, maar als ik het wat meer ga doen koop ik misschien nog wel eens een bp.
Ik heb een zadel met dichte beugelophanging dus vandaar de veiligheidsbeugels. Cap is verplicht bij ons op stal, maar ik zou het sowieso nooit in mijn hoofd halen om zonder cap te rijden, heb al eens een lichte hersenschudding gehad toen ik met cap viel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:48

Denken jullie er wel aan ALS je veiligheidsbeugels gebruikt om het elastiekje aan de binnenkant te doen. Mijn instructrice is eens met haar knieholte in het haakje blijven hangen in een soortgelijke actie als Palousa...........

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:52

Brr dat klinkt naar! Ik heb van die veiligheidsbeugels met zo'n buigzaam deel

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:52

I.p.v. veiligheidsbeugels zou je ook kunnen kiezen voor beugelkorfjes, dan kunnen hun voeten helemaal niet wegschieten door de beugel heen.

Cap en bodyprotector vind ik heel verstandig van je, maakt toch de kans op letstel wat beperkter.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:54

Ik heb ook beugels met korfjes. Daar kan je voet sowieso niet doorheen dus dat is toch wel het veiligst.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:55

Ik heb altijd een cap op en laarzen aan, en bijna altijd handschoenen en bp. Daarnaast heb ik bowbalance beugels, die schijnen ook extra veilig te zijn.
Een bp is echt geen harnas ofzo hoor, met de juiste maat kun je alle bewegingen maken die je normaal ook maakt. Ik heb het ding, en heb hem al vaak nodig had. Dus waarom niet?
Helemaal met kleine kinderen zal ik ze zeker zulke dingen aan doen, het is simpel en kan een hoop ellende voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:59

Een BP heeft alleen zin als hij echt goed past. Dat betekent bij kinderen dat je zo'n beetje elk half jaar een nieuwe aan zou moeten schaffen. Flink kostenplaatje.