Ik rijd momenteel een heel werkgrage Fries. Ze is ontzettend braaf maar vooral in de eerste 10 min van de training erg werklustig en voorwaarts. Deze energie is eigenlijk een beetje negatief want ze fokt zichzelf al een beetje op.
Nu ben ik hard bezig met haar te leren dat werklustig zijn goed is maar dat ze haar energie gebruikt op een goede manier en niet zich zo opkropt met haar eigen drukte.
Dit begint al bij het opsteigen. Met opzadelen is ze kalm en relaxed. Ook blijft ze dan braaf stilstaan maar zodra je haar naast de kruk neer zet om op te steigen veranderd haar blik ook en zodra je je voet in de beugel zet en je been over zwaait begint ze te lopen. Vaak heel erg dribbelend en met dus die negatieve energie.
Echter als je met iemand opstapt die haar even vast houd en 'dwingt' haar stil te staan loopt ze ook rustiger weg. Nu kan ik natuurlijk niet altijd afhankelijk zijn van het feit dat er iemand is.
Hebben jullie tips om haar te leren rustig en relaxed stil te staan tijdens het opstappen. Nogmaals, dit gedrag komt uit over enthousiasme maar ik wil haar dus leren dat ze gewoon met rust en kalmte de rit mag beginnen en dat ze haar energie dan alsnog wel kwijt kan.
De tip die ik al kreeg is met veel beloningen werken. Snoepje geven voor het opstappen als ze braaf stil staat en leren dat als ze stil blijft staan tijdens het opstappen dat ze dan nog een snoepje krijgt.
Voor ik voedingsfanaten op m'n dak krijg; snoepjes geef ik vrijwel nooit. Ik bedoel hiermee een paar brokjes van haar eigen niks
Of het bij jou pony werkt weet ik niet, bij die van mij iniedergeval wel.
.
)