Deze spullen geschikt voor beginnende ruiter?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mieske200

Deze spullen geschikt voor beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 22:16

Hi,

het zit er echt eens aan te komen; binnenkort ga ik waarschijnlijk op paardrijden. Ik zoek dus nu al vast spulletjes. De lessen betalen mijn ouders, maar de basis spulletjes zou ik toch echt zelf moeten betalen, dus ja. De 'duurdere' prijsklasse zou ik toch echt aan mij voorbij moeten laten gaan. Ik ben 14 jaar, werk één uur in de week en verdien er tussen de 5-8 euro mee (dat is mijn enige 'inkomen').

Nu heb ik al een leuk budget, maar ik wil niet alles uitgeven.

Ik heb een aantal geschikte items gevonden, nu wil ik vragen of deze goed zijn om mee te starten en ervaringen.

Rijlaarzen
Rijlaarzen, omdat chaps + Jodhpurs in verhouding duurder zijn

Rijbroek

Cap

Zijn deze 'goed'? Of zou ik toch maar voor 'betere' spullen gaan zoeken?
Liefs, Kathie.

Ladyloe

Re: Deze spullen geschikt voor beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:18

Zijn prima spulletjes om mee te beginnen hoor!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:19

Kijk ook eens op marktplaats of facebookgroepen daar kun je voor leuke projsjes ook betere merken kopen

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:20

Ziet er goed uit toch :j Heb je ook al op Marktplaats gekeken, of naar briefjes op stal? Dat zijn vaak prima spullen maar omdat ze tweedehands zijn toch wat goedkoper. Weet je wel zeker dat je een hele tijd blijft rijden? Anders kun je net zo goed even met 'gewone' kleding rijden tot je zeker weet dat je door blijft gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:21

Helemaal prima! Je kunt ook alvast eens naar je toekomstige manege gaan en kijken of ze een prikbord hebben. Laarzen en rijbroeken kun je heel prima tweedehands kopen. Een cap liever niet (omdat je zelf niet kunt checken of hij al eens hard gevallen is).

Sure_lee

Je zou ook bij decathlon kunnen kijken. Is nog wat goedkoper dan divoza en prima kwaliteit.

WillekeP

Rijlaarzen en rijbroek zijn qua goed/beter niet belangrijk. Misschien slijten ze iets harder dan een duurder model.
Op een cap zou ik alleen niet besparen, het is wel de bescherming voor je hoofd. Ik vond zelf een cap die je kunt verstellen niet echt handig.
Kijk ook eens op facebook daar zijn verschillende groepen met 2e hands paardrijspullen. Kun je ook voor een paar euro leuke dingen kopen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:22

Ik zou ze iig niet online kopen, maar lekker in een winkel gaan passen. Rijbroeken hebben nogal een aparte pasvorm en de een kan lekkerder zitten dan de ander. Zelfde voor de cap: de maat moet niet alleen goed zijn, maar ook de vorm.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:23

Heb er geen ervaring mee, maar is een prima starter setje hoor.

Oh en om je te helpen nog wat meer te besparen van je spaargeld; piaffe ruitersport heeft op dit moment 50 % korting bij de kinderkleding. Zag daar toch een 3 tal broeken staan die weer ietsjes goedkoper zijn dan degene die je hebt uitgezocht. Kun je ook gewoon online bestellen. Geen idee waar je woont namelijk..maar mocht je toevallig in of in de buurt van Kuinre wonen? Daar zit de winkel van piaffe in ieder geval :D

enne; veel plezier met je eerste lessen :)

cap zou ik idd ook niet online bestellen. Dat moet je toch echt goed passen en sommige hoofdvormen passen gewoon niet bij bepaalde caps. Die zou ik idd toch echt in de winkel zelf kopen.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 19-02-15 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:24

Sonja schreef:
Helemaal prima! Je kunt ook alvast eens naar je toekomstige manege gaan en kijken of ze een prikbord hebben. Laarzen en rijbroeken kun je heel prima tweedehands kopen. Een cap liever niet (omdat je zelf niet kunt checken of hij al eens hard gevallen is).

Moet je een nieuwe als 'ie een keer flink is gevallen dan? Want dan moet ik toch eens gaan shoppen :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:27

Loolotte schreef:
Sonja schreef:

Moet je een nieuwe als 'ie een keer flink is gevallen dan? Want dan moet ik toch eens gaan shoppen :+

Ja, schade is niet altijd aan de buitenkant te zien en een zwakke plek in je helm verminderd de beschermingscapaciteit ervan ernstig.

Mieske200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 22:30

belle_boef: Ik ga even kijken bij facebook groepen, dankjewel voor de tip!

Loolotte: Nee nog niet haha, ik ga zeker even kijken als ik langs ga bij de manege c:

Sure_lee: Ja dat klopt, maar dat is een stuk verder rijden voor ons. Het geld dat je bespaard ben je al weer kwijt voor de benzine. Al is dat geld van mijn ouders en niet van mij haha, best slim eigenlijk om het zo te doen, maar niet helemaal handig xd

Vjestagirl: Ja, ik ga het passen in de winkel, kleding online bestellen vind ik niet zo fijn als ik ook naar de winkel kan c:

xxCYNNxx: Dankjewel voor de tip! Helaas komt het me niet bekend voor haha. Dankjewel!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:33

De eerste paar keer zou ik lekker spullen van de manege lenen, wie weet vind je het wel niets en dan zit je met spullen waar je duur voor betaald hebt.

Verder kun je een cap niet vanaf het internet kopen, die moet je echt passen en niet elk model past op elk hoofd. Dus ik zou me niet op voorhand al vastpinnen op 1 bepaald model.

Ik persoonlijk vind caps met zo'n soort kinbandje echt vreselijk, maar ieder heeft zn smaak natuurlijk ;)

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:34

tamary schreef:
Ja, schade is niet altijd aan de buitenkant te zien en een zwakke plek in je helm verminderd de beschermingscapaciteit ervan ernstig.

Oh bedankt, dan ga ik dat toch maar eens doen! Ben er in die 10 jaar toch wel een aantal keer flink vanaf gedonderd..

Mieske200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 22:36

Jasmijn159 schreef:
De eerste paar keer zou ik lekker spullen van de manege lenen, wie weet vind je het wel niets en dan zit je met spullen waar je duur voor betaald hebt.

Verder kun je een cap niet vanaf het internet kopen, die moet je echt passen en niet elk model past op elk hoofd. Dus ik zou me niet op voorhand al vastpinnen op 1 bepaald model.

Ik persoonlijk vind caps met zo'n soort kinbandje echt vreselijk, maar ieder heeft zn smaak natuurlijk ;)

Ik ga sowieso de eerste twee (?) lessen niets kopen, maar goed, ik weet bijna zeker dat ik het echt geweldig ga vinden, aangezien ik nu al 10 jaar wil, en nog steeds heb ik de moed niet laten vallen

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:37

Zijn prima spullen, maar een bezoekje aan een ruitershop is ook handig.

Er is nu overal sale en je kan alles passen.

Mijn zoon heeft dezelfde laarzen vanaf maart en zien er nu nog als nieuw uit, hoe ze zitten weet ik niet, maar hij klaagt niet. Wel krijgt hij volgende week nieuwe voor zn verjaardag, hij vond mijn nieuwe leren zo mooi:-)

Broeken heb ik ook jaren van mondoni gehad, zoon ook. Niks mis mee, heerlijke stof zit prima.

Cap moet je gewoon passen, bij ons paxt dit merk niet goed op ons hoofd, dus hebben we een ander iets duurder merk (casco en uvex).

Mocht je binnenkort toevallig jarig zijn kun je waardebonnen van een ruiterzaak cadeau vragen (of geld) en daar een goed passende cap van kopen en tot die tijd evt lenen op de manege.

Er word geopperd om 2de hands te kopen, maar ik koop nieuw en verkoop het als we iets anders willen.

Veel plezier in ieder geval met je rijlessen!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:40

Ja, zeker! Ik wilde net gaan typen dat het beter is om 'in het echt' een beetje rond te passen en te kijken, maar een aantal mensen waren me voor :)
Een cap kan onwijs verschillen (ik ben helaas gezegend met een 'aparte' hoofdvorm blijkbaar, want bijna geen enkele cap zit mij goed. Rijbroeken zijn nog best oké, maar ook die moet ik echt in de winkel passen, meestal ga ik dan ook meerdere winkels af :P ). Als je een probleem hebt met het vinden van een rijbroek, of ze eigenlijk toch niet helemaal lekker zitten (of alleen de prijzigere modellen ivm materiaal oid) dan kun je er altijd voor kiezen om in het begin met een stevige, maar zachte legging te rijden. Zolang er geen versiersels/spijkers/knopjes in zitten die vervelend kunnen zitten in het zadel, of je paard kunnen schuren, is dat een prima optie :) het belangrijkste is dat jij er lekker in kunt bewegen.

Veel plezier iig!

AniekMac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:57

Bij de decathlon hebben ze voor weinig geld hele mooie en leuke spullen !! Zeker de moeite waard!
Ik ben er een tijdje geleden voor het eerst geweest, het was een stukje rijden maar zeker waard de kleding blijft heel mooi en zitten lekker en de spullen voor m'n pony doen het ook super. *\o/*
Veel plezier met je rijlessen ! :D

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:01

Kijk eens op Decathlon.nl en dan bij ruitersport, staan heel veel spulletjes op voor onder andere ook kleine prijsjes. Ik weet niet of ze in de buurt zitten bij jou (er zijn maar 2 vestigingen volgens mij) als dat zo is, is het zeker de moeite waard om eens te gaan kijken.

Oh ik zie dat iemand me voor is geweest haha!

Mieske200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 23:12

Ik heb even gekeken op decathlon.nl, dit is de afstand, hier kan ik nog wel even over nadenken c:

"Via de weg bedraagt de afstand 59 kilometer.
De reistijd wordt geschat op 41 min."

Ik heb ook véél goedkopere spullen kunnen vinden, namelijk voor maar 40,90 euro in totaal. Echt enorm goedkoop!

Laarzen

Broek

Cap

Dan zou ik eventueel ook nog kunnen kijken naar chaps + jodhpurs, of een betere cap.
(Die items zijn toch ook gewoon goed? :) )

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:24

Ze zijn gewoon goed hoor. Decathlon vind ik een hele leuke winkel, ik ga wel altijd naar Belgie omdat dat dichterbij is voor mij. Maar de spullen blijven hetzelfde en ik ben er heel erg tevreden over.

Dat de spullen goed zijn wilt trouwens niet zeggen dat de cap bijvoorbeeld goed is bij jou. Ik heb een cap die ik echt geweldig vind zitten, maar mijn zusje (zelfde maat) vindt het vreselijk zitten (en ik die van haar).

Iig heel veel plezier alvast met het rijden en de spullen kopen.

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:34

Laarzen zou ik persoonlijk niet doen. Kan je niet op de manege voor de eerste keren laarzen lemen? Ik zou zelf dan toch gelijk gaan voor jophers en chaps. Als rubberen jophers en stoffen chaps neemt is zit dat al stukken beter als gewone rubberen laarzen. Van die rubber laarzen zit verschrikkelijk. En ik vond juist in het begin dat dat me erg in de weg zat.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:41

Rubber laarzen zou ik inderdaad afraden. Dan is inderdaad de combinatie met chaps een heel stuk comfortabeler en beter voor je voeten.

Cap maakt echt niet uit, als hij maar goed op je hoofd past. Dit kun je testen door op zn kop te gaan hangen, kijken of hij goed blijft zitten. Let er alleen op dat hij het veiligheidskeurmerk heeft. Ik ben er alleen nog nooit een tegen gekomen die dat niet had.

Rijbroek gewoon lekker kijken welke fijn zit. Geen dubbele randjes of plooitjes, maar groot genoeg om te kunnen bewegen

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:42

Leuk dat je met paardrijden begint!

Zulke rubberen laarzen zijn erg handig, die kun je zo met water afspoelen om ze schoon te maken. Jophurs en chaps zijn niet helemaal waterdicht. Ik zou eerst zo goedkoop mogelijk gaan, nu je nog in de groei bent.

Een cap met verstelknop is ook erg handig, met een invlecht, wedstrijd knot, of los haar is je capmaat verschillend. Zo fijn om je cap dan even te kunnen verstellen. En wanneer je bijvoorbeeld iemand anders even laat rijden of uitstappen ofzo kun je je cap lenen. Met zo'n verstelknop past bijna iedereen de cap wel.

Die broeken zijn erg fijn, die van mondoni zit heerlijk. Lekkere elastische stof. Hij is misschien iets minder mooi dan een dure broek maar hij zit erg fijn.

Mieske200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 00:03

Dankjulliewel ^^

En over de laarzen: ik kijk nog wel even, ik ben inderdaad nog aan het groeien dus dan ga ik voor de goedkoopste optie. Tenzij er toevallig een hele goede aanbieding is voor chaps en jodphurs <<)