Hoe komt dit ooit goed, trailerladen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horseloverl

Hoe komt dit ooit goed, trailerladen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 18:36

Beste bokkers,

ik zit een beetje met een probleem. ik heb een 5 jarig paard, nu raakt zij helemaal over de zeik als ik iets bang word of gestresst. rijden gaat trouwens super. de laatste keer op les raakte ik gestresst omdat ze begon te hangen aan de balk, en toen zou ze de trailer nog moeten oplopen, je raad het al "mis". we hebben een half uur gestaan en op het laats met 6 mensen en een touw door haar mond haar met veel moeite erop gekregen (steigeren, zo hard achteruitlopen dat ze bijna achterover viel etc). thuis weer geprobeerd en toen weer hetzelfde en toen met een stok haar gewoon even laten weten wie de baas was, hierna ging ze er gewoon op.

de week hierna viel ik eraf in hethout en brak ik mijn rib, hierdoor is e dus een poos niet geladen. en nu als ze de trailer ziet begint ze al te snurken. mijn zelfvertrouwen is hierdoor heel laag wat trailerladen betreft.

nu was mijn vraag : heeft iemand misschien een idee om het haar weer te leren opnieuw en het goed te laten gaan?

groetjes Francieen

die stok: ik weet dat het niet goed was, maar hoe wil je haar anders laten zien dat je de baas bent?

Laura1982

Re: Hoe komt dit ooit goed, trailerladen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:37

Door haar vertrouwen te winnen en dat doe je niet met geweld

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 18:38

edit: ik zat in de auto omdat ik niet meer wist wat ik met mezelf aan moest, ik was er dus NIET bij

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 18:39

Laura1982 schreef:

hoe kan ik dit het best doen?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:42

Echt what the hell?! Je beseft dat je het nu allemaal veel erger hebt gemaakt (ja jij ook want jij hebt het toegelaten)? Hier draait mijn maag echt van om.

De oplossing? A) zoek professionele hulp. B) ga je serieus verdiepen in grondwerk, bijvoorbeeld Parelli.

Overigens zou ik voorlopig niet met bit rijden, de mond zal wel kapot zijn.

Edit: dit klinkt overigens niet als een paard wat je aankan, dus wellicht is het het beste als je dit paard verkoopt.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:47

Francieen schreef:
Laura1982 schreef:

hoe kan ik dit het best doen?

Haar niet zo Door andere laten behandelen. Jij bent in de auto gaan zitten en hun de gang laten gaan vreselijk voor het beest! Ik had ook moeite met laden van mijn paard en heb iemand laten komen om hem zonder druk te leren dat de trailer niet eng is. Kost heel veel tijd en geduld maar hij vertrouwt mij nu wel. Ik zou de da bellen om te kijken of ze geen schade aan haar mond heeft door dit alles.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:49

Hoe je een paard laat zien dat je de baas bent is door hem te bewegen. Vooruit, achteruit, opzij, dat dient per direct opgevolgd te worden zonder jou ooit te passeren. En de trailer wordt nu gewoon stapje voor stapje opbouwen. Ik zou ook bang zijn van de trailer is ik in de buurt flink bij gepijnigd wordt. Of dat nu gebeurt door een touw door mond, met een stok, een zweep of gewoon heel veel druk (ook mentaal).

De truc is dat ze nu eerst leert dat de trailer niet eng is. Gewoon, met de klep dicht. En dan stapje bij beetje uitbouwen. Annemarie van der Toorn is er geweldig goed mee. Een cursus bij haar volgen, met of zonder paard, is zeker aan te raden, ze kan je een hoop handvaten geven waardoor het probleem makkelijker op te lossen is. Ook hebben ze online cursussen. Voor 20€/jaar krijg je toegang tot deze cursussen, waaronder communicatie, paardenpsychologie, gronwerk en trailer laden. Voor dat bedrag heb je nauwelijks 1 paardenboek.

https://e-quine.com/

Een andere manier van werken is zoals Linda Tellington-Jones dat doet, bekend van de TTouch. Het is wel een echt andere manier van werken en hij sluit minder bij mij persoonlijk aan, maar paarden reageren er over het algemeen ook zeer goed op en dus is het persoonlijke voorkeur. Zij werken graag met voerbeloningen. Achterin hun boek staat een casus over een jaarling die na een ongeluk niet meer in de buurt van de trailer durft te komen en hoe zij dit opgelost hebben. Erg duidelijk uitgelegd in mijn ogen.

The Ultimate Horse Behavior and Training Book

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:54

ED → OPG

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:08

dorientjuh schreef:
Echt what the hell?! Je beseft dat je het nu allemaal veel erger hebt gemaakt (ja jij ook want jij hebt het toegelaten)? Hier draait mijn maag echt van om.

De oplossing? A) zoek professionele hulp. B) ga je serieus verdiepen in grondwerk, bijvoorbeeld Parelli.

Edit: dit klinkt overigens niet als een paard wat je aankan, dus wellicht is het het beste als je dit paard verkoopt.

Sorry, mond kapot? Ik rij altijd aan een los teugeltje. Maarja ieder z'n mening. Ik was al van plan om morgenmiddag er eens voor uit te trekken om lekker te oefenen gwn puur met rust. Hoe zou jij dit oefenen? Ik ben het totaal met je eens dat ik het verpest heb met trailerladen, als ke goed gelezen had zag je dat dit al een poosje geleden is en omdat ik het weer goed wil laten gaan plaats ik dit topic ;)
Laatst bijgewerkt door Horseloverl op 19-02-15 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:10

Mizora schreef:
Hoe je een paard laat zien dat je de baas bent is door hem te bewegen. Vooruit, achteruit, opzij, dat dient per direct opgevolgd te worden zonder jou ooit te passeren. En de trailer wordt nu gewoon stapje voor stapje opbouwen. Ik zou ook bang zijn van de trailer is ik in de buurt flink bij gepijnigd wordt. Of dat nu gebeurt door een touw door mond, met een stok, een zweep of gewoon heel veel druk (ook mentaal).

De truc is dat ze nu eerst leert dat de trailer niet eng is. Gewoon, met de klep dicht. En dan stapje bij beetje uitbouwen. Annemarie van der Toorn is er geweldig goed mee. Een cursus bij haar volgen, met of zonder paard, is zeker aan te raden, ze kan je een hoop handvaten geven waardoor het probleem makkelijker op te lossen is. Ook hebben ze online cursussen. Voor 20€/jaar krijg je toegang tot deze cursussen, waaronder communicatie, paardenpsychologie, gronwerk en trailer laden. Voor dat bedrag heb je nauwelijks 1 paardenboek.

https://e-quine.com/

Een andere manier van werken is zoals Linda Tellington-Jones dat doet, bekend van de TTouch. Het is wel een echt andere manier van werken en hij sluit minder bij mij persoonlijk aan, maar paarden reageren er over het algemeen ook zeer goed op en dus is het persoonlijke voorkeur. Zij werken graag met voerbeloningen. Achterin hun boek staat een casus over een jaarling die na een ongeluk niet meer in de buurt van de trailer durft te komen en hoe zij dit opgelost hebben. Erg duidelijk uitgelegd in mijn ogen.

The Ultimate Horse Behavior and Training Book

Hier heb ik wat aan dankje! Druk oefenen zou opzich ook best S avonds op stal kunnen of niet?

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:11

Ik vind dit toch ook wel heftig om te lezen!!! Ik hoop maar dat die stok gebruikt is om achter haar te houden om haar wat minder ruimte te geven maar ik ben bang dat er andere dingen met die stok gedaan zijn.
Ik zou professionele hulp inschakelen. Probleem is nu 1000x groter dan dat het was!

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:13

Bloemmeke schreef:
Ik vind dit toch ook wel heftig om te lezen!!! Ik hoop maar dat die stok gebruikt is om achter haar te houden om haar wat minder ruimte te geven maar ik ben bang dat er andere dingen met die stok gedaan zijn.
Ik zou professionele hulp inschakelen. Probleem is nu 1000x groter dan dat het was!

Klopt! Paard is helaas heel eenkennig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:13

Mond kapot door het touw dat door de mond gehaald is om hem de trailer in te krijgen. Niet doordat jij met rijden te ruw bent.

Ja, dat kan gewoon 's avonds. Het liefst in de bak of paddock, maar anders in het gangpad of op het erf. In de box is te klein. Overigens is het laten bewegen wel iets waar je je eerst in moet inlezen. Dat betekent niet gewoon in de rondte jagen. Het gaat om het stappen aan de hand waarbij je het paard achteruit stuurt wanneer hij met zijn neus voorbij je schouder komt door je om te draaien en op de juiste manier druk te leveren. Het is iets dat je moet leren. Vandaar ook die cursus.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:14

Francieen schreef:
dorientjuh schreef:

Sorry, mond kapot? Ik rij altijd aan een los teugeltje. Maarja ieder z'n mening. Ik was al van plan om morgenmiddag er eens voor uit te trekken om lekker te oefenen gwn puur met rust. Hoe zou jij dit oefenen?

Zo te lezen is het al meer als een week geleden gebeurd? Dan zal de mond wel een eind genezen zijn mocht het touw schade hebben aangebracht.
Mijn tip is ook om er een professioneel iemand bij te halen! Dit ga je niet zelf op kunnen lossen als je zelf ook angstig bent. En blijf er dan zelf altijd bij en laat andere mensen het niet oplossen! Zo te horen hebben die jouw probleem een stuk erger gemaakt. Jammer. Succes ermee!

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:14

Wat ik vergeten was neer te zetten is dat het vertrouwen al veel beter is! Daarom wil ik het weer gaan proberen, en nu wel goed. Ik wil er de tijd voor nemen. Daarom vroeg ik hoe ik het het best kon doen. Voor de tijd verloor ik het al omdat ik tegen m'n burn-out aanzat en ik denk dat ik het daarom niet aankon en in de auto ben gaan zitten. Dit wist ik overigens van te voren NIET

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:19

Mizora schreef:
Mond kapot door het touw dat door de mond gehaald is om hem de trailer in te krijgen. Niet doordat jij met rijden te ruw bent.

Ja, dat kan gewoon 's avonds. Het liefst in de bak of paddock, maar anders in het gangpad of op het erf. In de box is te klein. Overigens is het laten bewegen wel iets waar je je eerst in moet inlezen. Dat betekent niet gewoon in de rondte jagen. Het gaat om het stappen aan de hand waarbij je het paard achteruit stuurt wanneer hij met zijn neus voorbij je schouder komt door je om te draaien en op de juiste manier druk te leveren. Het is iets dat je moet leren. Vandaar ook die cursus.

De mond was Niet kapot, ik ben heel zuinig op mijn paardje en heb daarna alles gecontroleerd. Ik zal zo eens wat gaan proberen :)

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:20

Francieen schreef:
Bloemmeke schreef:

Wat heeft dit met eenkennigheid te maken?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:21

Ivy_ schreef:
Francieen schreef:

Zo te lezen is het al meer als een week geleden gebeurd? Dan zal de mond wel een eind genezen zijn mocht het touw schade hebben aangebracht.
Mijn tip is ook om er een professioneel iemand bij te halen! Dit ga je niet zelf op kunnen lossen als je zelf ook angstig bent. En blijf er dan zelf altijd bij en laat andere mensen het niet oplossen! Zo te horen hebben die jouw probleem een stuk erger gemaakt. Jammer. Succes ermee!

Het is idd al 3 maanden geleden ofzo.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:22

Bloemmeke schreef:
Francieen schreef:

Wat heeft dit met eenkennigheid te maken?

De hulp inschakelen word best lastig omdat ze zon eenkennig is

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:23

Nou een eenkennig paard wat iets eng vind laat vreemden vaak niet toe. :)

Ik zou rustig beginnen met in de trailer zetten dan elke dag voeren in de trailer. Dan een keer de stang er achter.

Een lesje trailerladen doet ook wonderen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:25

Dit los je alleen nog op met professionele hulp. Bij jou in de buurt zit http://www.dialoogtussenmensenpaard.nl
Zij hebben vaker met dit bijltje gehakt en werken zeer vriendelijk. Hun uitgangspunt is dat het paard zelf voor de samenwerking moet kiezen, voordat er een stap verder gegaan wordt. Zodra je paard ook bereid is om samen te werken kun je daadwerkelijk en effectief stappen zetten.
Zij kunnen ook bij jou op locatie komen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:25

MarlindeRooz schreef:
Nou een eenkennig paard wat iets eng vind laat vreemden vaak niet toe. :)

Ik zou rustig beginnen met in de trailer zetten dan elke dag voeren in de trailer. Dan een keer de stang er achter.

Een lesje trailerladen doet ook wonderen.

Ik had bedacht omdat ze me nu aardig vertrouwd, ik ga in de trailer zitten met de longeerlijn aan het halster en dan met voer in de trailer gaan zitten en wachten totdat ze het genoeg vertrouwd

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:25

De meeste paarden blijken helemaal niet zo eenkennig te zijn als ze in ervaren handen zijn. Ik zal niet zeggen dat er nooit één tussen zit, maar dat zijn niet de gebruikelijke rassen (Akhal Teke schijnen wel eens erg eenkennig te zijn, net als een enkele PRE in mindere mate). Wel is het zo dat sommige paarden meer moeite hebben met het werken met andere mensen dan andere paarden, dan is het aan de (kwaliteit van) de trainer om daar mee om te gaan.

Zo eenkennig was hij trouwens niet, als er met 6 man aan gewerkt is om hem de trailer in te krijgen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:27

Mizora schreef:
De meeste paarden blijken helemaal niet zo eenkennig te zijn als ze in ervaren handen zijn. Ik zal niet zeggen dat er nooit één tussen zit, maar dat zijn niet de gebruikelijke rassen (Akhal Teke schijnen wel eens erg eenkennig te zijn, net als een enkele PRE in mindere mate). Wel is het zo dat sommige paarden meer moeite hebben met het werken met andere mensen dan andere paarden, dan is het aan de (kwaliteit van) de trainer om daar mee om te gaan.

Zo eenkennig was hij trouwens niet, als er met 6 man aan gewerkt is om hem de trailer in te krijgen.

Oke klopt ook ;(

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:27

Probleem zit bij jou en zolang jij geen vertrouwen hebt in jezelf maak je je paard onzeker dus ga zelf op training om zelfverzekerder te worden en begin dan pas weer iets met dieren te doen.

Dit is vragen om ongelukken.
Iedereen met een beetje verstand ziet al mijlen ver aankomen dat dit fout gaat en je alleen maar steeds verder in de ellende komt met je paard, tot er weer wat lompe mensen komen om het even op te lossen en jij weer met jezelf overhoop ergens in een hoekje gaat zitten.

En zo cirkel je steeds verder de verkeerde kant op.

Sorry dat ik het zo cru zeg maar een paard opleiden is geen kinderspel en als je dat niet beheerst moet je er niet aan beginnen.