Wat houd jij bij? (logboek)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

connepon85

Wat houd jij bij? (logboek)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 07:46

Hallo allemaal!

Ik ben bezig met het maken van een "inspiratieboek" waarin je een half jaar lang alles kunt bijhouden van je paard (management, training, lessen etc etc) aangevuld met tips, quotes en dat alles met een mooie, hippe vormgeving.

Nu is mijn vraag aan jullie: wat houd je bij of zou je graag willen bijhouden van je paard/training?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 08:26

Ik ben gewoon begonnen in een schriftje en die ben ik steeds meer aan gaan vullen.

Achterin staan behandelingen, Smid, DA, zadelmaker, ostheo etc.
Dan heb ik een paar bladzijdes wedstrijden, daar schrijf ik punten, commentaar, welke jury, welke proef en klasse, wat het grootste werkpunt is en hoe ik dat op ga lossen, plaats geeindigd, waar het was, binnen/buiten, fijne of geen fijne plek, plek voor herhaling vatbaar of juist niet, ga zo maar door! Ik heb het schrifje hier niet liggen, anders kon ik even kijken.
En het begin van het schriftje staan de gewone trainingen.
Daar staat in, welk paard ( wel makkelijk als je er meer hebt haha), binnen/ buiten, type weer, was het heel hard aan het waaien of regenen, was het heel koud, heel warm of juist "gewoon", mannier van trainen ( longeren, rijden), evt hulpmiddelen, dus gebruik je iets met het longeren of rijden, spoor/ zweep, wat ging goed bij het paard, wat ging niet goed bij het paard, hoe ga je dat verbeteren/ oplossen, wat ging goed bij de ruiter, wat ging niet goed wn hoe ga je dat oplossen.

Dit is hoe ik het doe, misschien heb je er wat aan. :)

connepon85

Re: Wat houd jij bij? (logboek)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 08:59

Klinkt goed!

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 14:22

Nog meer mensen die iets bijhouden? Of bij zouden willen houden?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:16

ED -> RUI

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:25

Ik wil graag bij gaan houden hoe de trainingen verlopen. Moet nog beginnen! :)

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:52

Wat een leuk idee!

Ik heb een Postcodeloterij agenda, in het begin DA, Wormenkuren etc. En voor de rest per dag opschrijven wat er is gedaan.

Voorbeeld:
*naam* *paard* buiten
*naam* dressuurles *paard*
*naam* stal uitmesten
*naam* *paard* binnen

Vooral heel handig als je met meerdere mensen een paard verzorgt.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:54

Ik houd de voorderingen van mijn paard bij door regelmatig (om de twee weken max) te filmen en de filmpjes allemaal te voorzien van een datum en een word document met alles erin over hoe het die dag ging, of er die week gekke dingen zijn gebeurt enz.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:07

Is het net zoiets als logboek voor de dressuurruiter?

Ik heb dat een jaar bijgehouden, maar ik vond het weinig opleveren in mijn training/wedstrijden,
ervaring(en) en goed naar je paard kijken en luisteren werkt hier veel beter....

Verder neem ik wel het management serieus, dan bedoel ik bv van smid, behandelingen, harnachement
(bv soort zadel, hoofdstel en bitten of aanpassingen), voer & supplementen (merk/hoeveelheid/kwaliteit) enz serieus.
Wellicht dat je daar wat meer mee kan doen, dat voer/supplementen enz. miste ik toen volgens mij per dag.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:34

Ik hou enkel bij wanneer ik gereden heb.

SavvyPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:44

Dat is een goeie! Ik ga dat denk ik maar doen :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:09

Ik gebruik de app keeptrack hiervoor. Geeft mooi overzicht van hoeveel je nu effectief traint.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:12

Sinds ik mijn pony heb houd ik een soort boekje bij waarin ik elke keer dat ik heb gereden wat schrijf :) ik heb haar zelf beleerd, dus erg leuk om terug te kijken :D

daphiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:16

Ik schrijf in een boekje wat ik die dag heb gedaan en hoe het ging, en vreemde opmerkingen.
(denk aan rijden/longeren/wandelen en bijv. plotselinge verandering in gedrag of mest)
Ook als de hoefsmid/dierenarts/ect. is geweest en wat er precies is gedaan.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:17

Vanaf 8 maart dit jaar start ik behendigheids wedstrijden met mijn Border Collie.
Wil dat ook gaan bijhouden. Niet extreem uitgebreid maar de plaats, datum, uitslagen enzo.
Misschien foto's als die gemaakt zijn.

Op paardengebied niks, want doe niet aan paardensport.

Mckk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:17

Paard heeft chronische ziekte.
Hiervoor is het verloop belangrijk en houd ik een (prive)blog op wordpress bij.

Als ik een middagje foto's heb gemaakt van iets leuks, bv spelen met zijn vriendje, zet ik dat er ook op. Best leuk om zo terug te zien.

WildBirds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 00:12

Misschien ook leuk om een heleboel leuke foto's er in te plakken en er iets bij the schrijven van leuker gebeurtenissen. En dingen die je misschien anders kon doen voor de volgende keer zodat je er ook nog wat van leert :) zal ook een leuke terugblik zijn

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 00:18

Ik hou bijna alles bij.
Schrijf elke dag op wat ik met ze heb gedaan, en hoe lang ze buiten hebben gestaan.
En uiteraard schrijf ik op wanneer ze een vitamine kuur/wormenkuur hebben gehad, wanneer de hoefsmid is geweest of de da.

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 00:42

poes schreef:
Ik gebruik de app keeptrack hiervoor. Geeft mooi overzicht van hoeveel je nu effectief traint.

Ik heb hem geinstaleerd maar snap er helemaal niets van. :+ Gaat die app niet over gewichten?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 00:45

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:54

listiglistje schreef:
Is het net zoiets als logboek voor de dressuurruiter?

Ik heb dat een jaar bijgehouden, maar ik vond het weinig opleveren in mijn training/wedstrijden,
ervaring(en) en goed naar je paard kijken en luisteren werkt hier veel beter....

Verder neem ik wel het management serieus, dan bedoel ik bv van smid, behandelingen, harnachement
(bv soort zadel, hoofdstel en bitten of aanpassingen), voer & supplementen (merk/hoeveelheid/kwaliteit) enz serieus.
Wellicht dat je daar wat meer mee kan doen, dat voer/supplementen enz. miste ik toen volgens mij per dag.

Ik heb eveneens het Logboek voor de Dressuurruiter bijgehouden. Ook mij heeft het helaas niet veel gebracht.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:59

Ik heb een agenda bij de hema gekocht en daar houd ik elke dag in bij wat ik doe. In de kantlijn geef ik aan of ik heb (les) gereden, gelongeerd of een dagje vrij heb gegeven. Verder houd ik bij welke oefeningen ik heb gedaan, hoe lang ik heb gereden, wat er goed ging en wat minder. En alles wat me opvalt verder aan haar gesteldheid schrijf ik ook op.

Daarnaast zet ik bij het jaaroverzicht erin wanneer hoefsmid is geweest, ontwormen en influenza enting. Ook voerwijzigingen houd ik erin bij.

Kost geen drol zo'n agenda en als er een keer iets is kun je altijd goed terugkijken wanneer het was en mijn instructrice kan ook goed volgen wat ik zelf tijdens de trainingen uitspook. Ik vind het ook erg handig omdat ik mn aanwijzingen van de lessen kan teruglezen en zo altijd inspiratie heb over wat ik zal gaan doen tijdens mijn training.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:58

Oja behalve bijhouden wat ik getraind heb en hoe goed het ging, ik schrijf alles in positieve bewoordingen, schrijf ik ook mijn jaardoelen op en in december evalueer ik hoe ver ik ermee gekomen ben. Waren er resources (tijd, geld, kennis, paardenvervoer, etc) waardoor ik mijn doelen niet gehaald heb, had ik mijn doel te hoog gesteld, was het te saai?

Met het doelen stellen begin ik met een ultiem droomdoel, dan een 10 jaren plan, 5 jaren plan, 1 jarig plan die ik vervolgens in 12 maanddoelen verdeel. Daarnaast heb ik verschillende categorieën: grondwerk, rijden (dressuur, springen, buiten), vrijheidsdressuur en lange lijnen.

Door die aanpak heb ik veel geleerd over wat haalbaar is. Ik merk dat er veel meer haalbaar is dan ik altijd dacht. :) Maar door altijd gefocust te zijn op mijn doelen heb ik altijd een tevreden gevoel over mezelf. Ik zie dat wel eens anders: ruiters die na een paar jaar na aanschaf van hun paard ineens beseffen dat ze nog altijd het zelfde rondje in de bak rijden en eigenlijk niet veel nieuws hebben geleerd en ook niet weten wat hun droomdoel is met hun paard.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:56

miroxmill schreef:
poes schreef:

Ik heb hem geinstaleerd maar snap er helemaal niets van. :+ Gaat die app niet over gewichten?

Nee je moet instellen dat hij het aantal keer telt! Heb ook even moeten rond klikken. Ak gelukt? Anders kijk ik even voor je.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:00

Goh, ik heb daar wel eens aan gedacht... Maar dan vooral om aanwijzingen, tips en dergelijke uit lesjes, vorderingen te noteren. Echt actief rijd ik niet, maar soms krijg je wel echt handige dingen mee. Als ik iets op schrijf blijft het namelijk net wat beter in mijn hoofd hangen. Misschien maar eens wat meer vorm gaan geven, sinds ik overal lijstjes voor maak, kan toch wel handig zijn! Ik heb namelijk regelmatig dat ik op het moment zelf denk 'ha, die moet ik onthouden voor de volgende keer' en dan vergeet ik dat natuurlijk weer. Zou wel fijn zijn als je dat dan eventjes terug kan bladeren. :j