Leuke rijbroek (man)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Senas

Leuke rijbroek (man)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 16:12

Hallo Bokkers!

Ik wil binnenkort rijlessen gaan nemen om te leren rijden en daarom wil ik graag een rijbroek kopen. Waar moet ik op letten bij het kopen van een rijbroek? Kan ik deze online halen of is het handiger om ze te passen in een ruiterzaak? Merk toch dat het niet zo mannelijk oogt :P If you know what I mean

Mocht ik niet op tijd een (goede) rijbroek kunnen vinden, wat kan ik dan het beste aan doen? Een trainingsbroek of spijkerbroek?

Alvast bedankt! :)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:16

Leuk dat je lessen wilt gaan volgen! Ik zou wel echt gaan voor een rijbroek. Ik zou ze ook niet bestellen op internet tenzij je zeker weet dat dat merk en/of model je past. Net als gewone broeken vallen rijbroeken ook weer anders. Er zit vast wel wat bij dat je past :D

Senas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 16:17

Gydja schreef:
Leuk dat je lessen wilt gaan volgen! Ik zou wel echt gaan voor een rijbroek. Ik zou ze ook niet bestellen op internet tenzij je zeker weet dat dat merk en/of model je past. Net als gewone broeken vallen rijbroeken ook weer anders. Er zit vast wel wat bij dat je past :D

Ik was er al bang voor dat elk merk rijbroek weer anders valt... Normale broeken vinden is voor mij ook altijd al lastig haha

Happy16

Re: Leuke rijbroek (man)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:19

Gaan westernrijden, lekker in je spijkerbroek :D

Senas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 16:21

Happy16 schreef:
Gaan westernrijden, lekker in je spijkerbroek :D

Waarom kan western wel in een spijkerbroek? Is dit omdat dit 'mode' is bij western? Ik dacht namelijk dat een rijbroek nodig is bij het paardrijden in verband met schuren van je broek tegen je huid.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:25

Dat weet ik ook niet precies...
''Echte'' western spijkerbroeken hebben vaak geen naad aan de binnenkant van je been(als je snapt wat ik bedoel :o? ), maar ik rijd met een gewone spijkerbroek en ik heb nergens last van...
Maar misschien is het per persoon verschillend hoe snel je er last van hebt dat het gaat schuren...

Edit: als je natuurlijk professioneel rijdt en 5-6 paarden per dag traint, zul je het waarschijnlijk wel gaan merken := Maar als je één of twee uurtjes per week rijdt zal het wel meevallen :)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:37

Mijn vriend heeft verschillende merken. Zelf vind ik de Ned horse (wel fijne prijsklasse) en pikeur wel mooi zitten.
Kingsland ook, maar die zijn wel wat duurder.

Belangrijkste is natuurlijk ook dat de broek lekker zit.
Mocht je niks kunnen vinden, dan zou ik voor een spijkerbroek gaan. Een trainingsbroek zit te los.

Senas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 16:56

Sky_As schreef:
Mijn vriend heeft verschillende merken. Zelf vind ik de Ned horse (wel fijne prijsklasse) en pikeur wel mooi zitten.
Kingsland ook, maar die zijn wel wat duurder.

Belangrijkste is natuurlijk ook dat de broek lekker zit.
Mocht je niks kunnen vinden, dan zou ik voor een spijkerbroek gaan. Een trainingsbroek zit te los.

Thanks :) Die broeken zijn wel duur joh :P Ik zat zelf meer te denken aan een broek van 30 euro haha

Senas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 17:46

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:03

Ja ik, ben ook man, maar heb van Fouganza de Kipwarm buitenbroek (igv regen en beestenweer) aangeschaft. Zit super, dus jij kunt toch gewoon die broek uit je bovenstaande link aanschaffen?

Vele rijbroeken vallen net iets kleiner uit dan je gewone broekmaat dus 1 maat groter bestellen dan bijv. je normale spijkerbroek is wel raadzaam.

Ik rijd zelf trouwens heel vaak met damesbroeken, maar dat is omdat ik die mooier vind, en je een ruimere keuze van kleuren, modellen etc. hebt, ze zitten idd. wel op bepaalde plekken vaak wat 'knijp" als je begrijpt wat ik bedoel(dus ook daarom al in dat geval grotere maat bestellen) maar in wezen zie je helemaal niet of ze dames of heren georienteerd zijn.

Bij Decathlon hebben ze idd. herenbroeken voor weinig, maar zoals ik al zei: beter 1 maat groter dan je spijkerbroek of gewone broek nemen. Succes!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 13-02-15 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:09

Ik heb alleen maar bandplooi van pikeur en cavallo, daarbij heb je geen last van het aftekenen van bepaalde ledematen ;)

Maar om te beginnen zou ik gewoon voor een wat goedkopere gaan en als je echt wilt blijven rijden kun je er altijd meer aan uitgeven

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:10

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:11

Senas schreef:
Ik heb deze broek gezien: http://www.decathlon.nl/broek-schooling ... 27733.html Heeft iemand ervaring met het merk "Fouganza"?

Ach joh, niet zo moeilijk doen. Gewoon ruiterzaak instappen en wat passen. Budget rijbroeken zijn helemaal oke en dit merk ook gewoon. Trainingsbroek glijdt teveel op het zadel uit en spijkerbroek irriteert door de knoopjes aan de achterkant.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:16

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:39

De broeken van harry horse zijn betaalbaar, en zitten niet zo strak om je zaakje.
Mijn man zweert er bij, hij rijd iedere dag meerdere paarden en ze gaan al 4 jaar mee..vandaag bij agradi te bestellen met 30 % korting..
http://www.agradi.nl/harrys-horse-heren ... art-46.htm

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:11

Mijn vriend is een tijdje geleden ook begonnen met paardrijden.

We zijn gewoon naar een Decathlon gegaan en hij heeft een aantal broeken gepast tot hij er 2 had die hij lekker vond zitten.

Hij wilde ook geen grote bedragen uitgeven aan een rijbroek, en in de Decathlon vind je prima broeken voor weinig geld :j

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:20

Mijn vriend zweert bij jodphur rijbroeken, hij kan echt niet tegen dat spannen onderaan. (Wel juiste schoeisel bij nemen, rijlaarzen werken namelijk echt niet samen met deze broeken, maar botinnen en korte laarsjes wel) Dit zijn ook broeken waar hij nu wel vlot mee buiten komt, naar de winkel gaat, enzovoort, hiervoor kleedde hij zich zo snel mogelijk na het rijden terug om. Ze zijn wel net iets duurder.

Hier een paar linkjes:
http://www.agradi.nl/horze-free-style-j ... uin-48.htm
http://www.horze.nl/jodphur-rijbroeken/ ... 36447.html
http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... CLIMA.html
http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... -New-.html

Senas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 19:51

Als het even kan wil ik volgende week mijn eerste les doen, als ik voor die tijd geen rijbroek kan kopen, kan ik dan een oude spijkerbroek aan doen? Afgelopen zomer heb ik een spijkerbroek aangehad bij een buitenrit maar dat heeft flink geschuurd, dit was overigens op een westernzadel terwijl het erg hard regende.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:25

Ik zou gewoon een broek bestellen:p, als je net als mijn man veel last heb van de schuurplekken ben je verder van huis

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:29

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:31

Een westernzadel zit heel anders dan een engels zadel. Daardoor schuurt het ook minder. Al moet ik zeggen dat ik helemaal niet heel erg veel van het schuren bij een engels zadel merk... Ene bijrijdpaard heeft westernzadel en amdere engels. Rijd op het engelse paard ook gewoon met spijkerbroek en heb er nooit echt last van.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 22:05

Mevrouw Rex Rolfo vond dat ik moest reageren, dus doe ik dat maar braaf :P

Ik heb toen ik weer begon met paardrijden meerdere lessen gewoon in een spijkerbroek gereden, geen enkel probleem mee gehad. Daarna bij een ruitersportzaak binnen gelopen en een HH van 4 tientjes gehaald. Nog steeds veel plezier van. Inmiddels nog een 2e rijbroek gekocht, ander merk en moest idd een maat groter.

Tip: herenbroeken (en unisex) hebben de ritssluiting links over rechts. Damesbroeken rechts over links. Het verhaal er achter -ook maar ooit ergens gelezen- zou zijn dat heren zichzelf aankleden en aangezien vroeger iedereen 'verplicht' rechtshandig was dus met rechts de gulp dicht ritsen. Dames werden gekleed, de aankleedhulp stond voor haar en sloot met háár rechter hand de sluiting.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 22:28

Rex_Rolfo schreef:
Mevrouw Rex Rolfo vond dat ik moest reageren, dus doe ik dat maar braaf :P

Ik heb toen ik weer begon met paardrijden meerdere lessen gewoon in een spijkerbroek gereden, geen enkel probleem mee gehad. Daarna bij een ruitersportzaak binnen gelopen en een HH van 4 tientjes gehaald. Nog steeds veel plezier van. Inmiddels nog een 2e rijbroek gekocht, ander merk en moest idd een maat groter.

Tip: herenbroeken (en unisex) hebben de ritssluiting links over rechts. Damesbroeken rechts over links. Het verhaal er achter -ook maar ooit ergens gelezen- zou zijn dat heren zichzelf aankleden en aangezien vroeger iedereen 'verplicht' rechtshandig was dus met rechts de gulp dicht ritsen. Dames werden gekleed, de aankleedhulp stond voor haar en sloot met háár rechter hand de sluiting.

-checkt eigen rits-
Links over rechts.
Heb ik nu een jongensbroek? :+

Komende week maar naar de Decathlon dan :) ^

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 22:56

Slina schreef:
Links over rechts.
Heb ik nu een jongensbroek? :+

Uni O:)

Senas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 12:17

Bedankt voor de tips :) Ik ga volgende week naar de Decathlon om daar even wat broeken en caps te passen. Als ik mijn eerste les heb gehad zal ik ook even een topic maken met foto's :D