paardenvrachtwagen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

denice

paardenvrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 20:33

Hoi bokkers,

Ik zoek wat info over paardenvrachtwagens met enkel b rijbewijs.

Bevalt het, wat kost nou een goede en waar kun je een betrouwbare kopen? Hoe hebben jullie dit gedaan, waar moet ik aan denken wbt speciale dingen? Mijn welshcob moet er in, samen met een menwagen.

Ik weet echt niets maar het lijkt een goede optie, dus help!

Mocht er iemand echt verstand van hebben dan willen wij graag betalen voor een beetje (zoek)hulp.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:19

denice schreef:
Hoi bokkers,

Ik zoek wat info over paardenvrachtwagens met enkel b rijbewijs.

Bevalt het, wat kost nou een goede en waar kun je een betrouwbare kopen? Hoe hebben jullie dit gedaan, waar moet ik aan denken wbt speciale dingen? Mijn welshcob moet er in, samen met een menwagen.

Ik weet echt niets maar het lijkt een goede optie, dus help!

Mocht er iemand echt verstand van hebben dan willen wij graag betalen voor een beetje (zoek)hulp.

Waar jij vooral op moet letten is wat de wagen daadwerkelijk weegt! Zet de wagen dus VOOR koop op een weegbrug, zodat je weet wat je koopt.
Bedenk dat ALLES wat je meeneemt moet passen binnen je laadvermogen. Verkijk je daar niet op!!
Ik hanteer als vuistregel dat een paard met mens en alle zooi ongeveer 1000kg weegt. Wat een menwagen weegt zul je moeten vaststellen op de weegbrug en dan bekijken of dat er nog bij past.

Wagens met meer dan 1200kg laadvermogen bestaan simpelweg niet; de meeste zelfbouwprodukten halen maar amper de 1000kg netto laadvermogen en er staan er zelfs op Marktplaats met wel helemaal 250kg laadvermogen!!!

Als je een auto op het oog hebt, kijk eerst met het kenteken op www.rdw.nl naar alle specificaties en als er bij inrichting niet vermeldt wordt: "veevervoer" ga er dan maar vanuit dat de auto niet herkeurd is en dus fors minder laadvermogen heeft dan er aangegeven wordt.

Triest dieptepunt in dit verhaal is een bokker die op mijn advies de wagen ook eerst op de weegbrug zette en tot de ontdekking kwam dat de lege wagen al 3800kg woog (werd als B-rijbewijs-auto aangeboden!).

Mijn advies: haal je C1 rijbewijs en koop een wagen die iets sterker is en daarmee gewoon 2000-2500kg laadvermogen heeft.
Wil je dat echt niet, laat dan een auto op spec bouwen op een B-E chassis, dan redt je het wel qua laadvermogen maar reken op bedragen richting 30.000 euro en meer......

Loretteeee

Re: paardenvrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:37

Zijn er niet bv van die mercedes sprinters (of soortgelijke bussen) die je om kan/mag bouwen en laat keuren als veewagen?

Ik heb er geen verstand van hoor! Ik denk maar een beetje mee.. Maar dat zijn bussen die je naar mijn weten (als gewone bus) mag laden tot 3500 kg.. Als veewagen weet ik dat niet. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:59

Loretteeee schreef:
Zijn er niet bv van die mercedes sprinters (of soortgelijke bussen) die je om kan/mag bouwen en laat keuren als veewagen?

Ik heb er geen verstand van hoor! Ik denk maar een beetje mee.. Maar dat zijn bussen die je naar mijn weten (als gewone bus) mag laden tot 3500 kg.. Als veewagen weet ik dat niet. :)

Doe mij zo'n bus.
Ja, er bestaan Sprinters die groot genoeg zijn (en ook wel andere merken) maar dan moet je wel een goed zoeklicht gebruiken. Bovendien moet je dan heel kritisch ombouwen om nog enig nuttig laadvermogen over te houden.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 15:45

Dit is heel nuttig, bedankt! Ik kreeg ook een hele fijne pb.

We zijn er uit, we gaan voor een trailer met frame er op en een sterke auto, we laten de wagens voor wat ze zijn. Te veel risico en gedoe. Later een vrachtwagentje met C rijbewijs is zeker een optie!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:54

Dan kun je evt ook kijken naar meer paards trailers(3 paards oid) misschien dat de wagen er dan in kan of een ruime zadel/tuig kast...(weet niet of zo'n tuig meer ruimte inneemt) en denk dan aan bijv. Een land rover Discovery 2. Die mogen vaak veel trekken(die van ons toen 3500) dan moet je wel even goed kijken ivm rijbewijs ivm de toegestane maximum massa van zowel de "aanhanger" als die van de auto en het rijbewijs dat je hebt en vooral wanneer gehaald. Maar dat staat allemaal heel duidelijk op Rijksoverheid

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:00

kiwiwitje schreef:
goed kijken ivm rijbewijs ivm de toegestane maximum massa van zowel de "aanhanger" als die van de auto en het rijbewijs dat je hebt en vooral wanneer gehaald.

Hierzo: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html

Met een beetje auto en trailer is al snel BE nodig. Ook kun je kijken naar een BE combinatie (als die er zijn voor jouw gebruik, dat heb ik niet nagezocht), zeker met E van voor 19-01-2013 mag je een flinke combi besturen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:03

Thnx Rex! Dat bedoelde ik indd!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 16:14

Oh, dat rijbewijs heb ik net pas gehaald.

Ik wil eigenlijk een 1,5paards kopen met frame erop, trailer weegt zon 900 kilo, wagen zon 250, paard 500.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 17:10

kiwiwitje schreef:
Dan kun je evt ook kijken naar meer paards trailers(3 paards oid) misschien dat de wagen er dan in kan of een ruime zadel/tuig kast...(weet niet of zo'n tuig meer ruimte inneemt) en denk dan aan bijv. Een land rover Discovery 2. Die mogen vaak veel trekken(die van ons toen 3500) dan moet je wel even goed kijken ivm rijbewijs ivm de toegestane maximum massa van zowel de "aanhanger" als die van de auto en het rijbewijs dat je hebt en vooral wanneer gehaald. Maar dat staat allemaal heel duidelijk op Rijksoverheid

Een Discovery II heeft altijd B-E nodig om met een aanhanger te kunnen trekken die voorzien is van een eigen kenteken.
Het zijn verder prima auto's om flinke trailers mee te trekken maar om heel eerlijk te zijn; veel minder moet je er ook niet voor willen hebben. Koetsentrailers geven hoge kogeldrukken (vertikale last onder de koppeling, voor de puristen) en de enige auto's die dat kunnen EN mogen handelen zijn de grote 4x4's, zoals bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, de Land Rover Discovery (alle versies).

denice schreef:
Oh, dat rijbewijs heb ik net pas gehaald.

Ik wil eigenlijk een 1,5paards kopen met frame erop, trailer weegt zon 900 kilo, wagen zon 250, paard 500.

Ik ben nooit 1,5-paards met koetsenframe tegen gekomen. Ik zeg niet dat ze niet bestaan, maar let goed op de verhoudingen en gewichten.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 19:14

Nee he, ik hoopte op anderhalf maar ik zie ook alleen maar tweepaards. Alle trailers met frame zie ik tot nu toe best naar voren hangen zeg maar, dus we moeten ons nog even goed verdiepen in hoe en wat zie ik al...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:30

denice schreef:
Nee he, ik hoopte op anderhalf maar ik zie ook alleen maar tweepaards. Alle trailers met frame zie ik tot nu toe best naar voren hangen zeg maar, dus we moeten ons nog even goed verdiepen in hoe en wat zie ik al...

Yep, de kogeldrukken zijn best fors. Reken op waardes tussen 150 en 200kg.
Let er ook op dat de balans klopt. Als je goed kijkt, zul je zien dat origineel gebouwde koetstrailers de assen verder naar voren hebben om de balans te verbeteren.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 21:27

Inderdaad, ik wil sowieso een originele, daar was ik al goed van op de hoogte gesteld!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:50

denice schreef:
Inderdaad, ik wil sowieso een originele, daar was ik al goed van op de hoogte gesteld!

Blijft over welke versie dikke auto in jouw budget past.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:03

is een dikke auto niet heel snel VEEL duurder (in nederland) dan een paardenvrachtwagen (C) INCLUSIEF rijbewijs?

verzekering en wegenbelasting van vrachtwagens (paardenvrachtwagens) waren een paar jaar geleden nog dusdanig laag dat je er echt heel veel op bespaarde.
brandstofverbruik valt echt heel erg mee met een 7,5-10 tonner.

voordeel is dat je gewoon veel ontspannener aankomt, en je paarden ook, het is veiliger voor je paarden in geval van een ongeval...

enige wat mij tegenviel is het onderhoudt... maar een grote 4x4 gaat ook in de papieren lopen.

als je echt een keer mot remmen is get gewoon minder link, paarden laden beter, je kunt beter bergop en bergaf, je kunt eventueel je koets erin laten staan tussen gebruik door als het uit komt... gewoon veel practischer.

en het betekend dat je niet in zo'n idioot dure PC hoofdtrekker je boodschappen hoeft te doen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:06

Een dikke auto, zeker als trek wagen voor paarden is heel interessant als grijs kenteken. Dan zijn zijn ze stukken goedkoper en betaalbaarder dan dezelfde als personenauto.
Ts "moet" nu vooral kijken wat voor auto/combinatie in haar budget ligt en wat haar rijbewijs toelaat aan TMM.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:07

Ik weet niet wat voor auto jullie in gedachte hebben, en hoe groot je menwagen is. Maar je zou kunnen kijken naar een wat grotere bus, waar je dan de menwagen inzet, en een normale trailer. Tis mss een idee :D

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:10

grijs kenteken als zodanig bestaat al heel lang niet meer, toch?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:41

Naar mijn weten wel.. Hebben er zelf nog een als bedrijfswagen. En een vriend van ons heeft een range als trekwagen ook grijs eb die betaald ook veel minder

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 07:44

Budget voor de auto is max. 8-10.000

De menwagen in de bus is ook handig, heb een wagen voor een Welsh Cob, best een flink ding.

Misschien moeten we eerst maar voor een tussenoplossing gaan, een gewone goede auto met een 1-paardstrailer en wanneer ik mijn wagen mee wil nemen dubbel rijden ofzo.

Wat een gedoe zeg!

Ik zie een hele dure auto ook niet per se zitten. En dan bedoel ik vooral de maandelijks terugkomende kosten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 08:46

Airnt schreef:
is een dikke auto niet heel snel VEEL duurder (in nederland) dan een paardenvrachtwagen (C) INCLUSIEF rijbewijs?

verzekering en wegenbelasting van vrachtwagens (paardenvrachtwagens) waren een paar jaar geleden nog dusdanig laag dat je er echt heel veel op bespaarde.
brandstofverbruik valt echt heel erg mee met een 7,5-10 tonner.

voordeel is dat je gewoon veel ontspannener aankomt, en je paarden ook, het is veiliger voor je paarden in geval van een ongeval...

enige wat mij tegenviel is het onderhoudt... maar een grote 4x4 gaat ook in de papieren lopen.

als je echt een keer mot remmen is get gewoon minder link, paarden laden beter, je kunt beter bergop en bergaf, je kunt eventueel je koets erin laten staan tussen gebruik door als het uit komt... gewoon veel practischer.

en het betekend dat je niet in zo'n idioot dure PC hoofdtrekker je boodschappen hoeft te doen

Je hoeft die dikke 4x4 ook niet als hoofdauto te gebruiken. je kunt er ook een koekblik-Panda naast rijden voor het simpele werk :D

Vrachtwagen rijden is niet meer zo goedkoop als het was. alleen moderne vrachtwagens zijn leuk betaalbaar (wegenbelasting, euro 3) maar ouder is al niet meer zo grappig en daarom zijn die wagens ook vaak goedkoper in de aanschaf.
Daarnaast zijn de kleintjes (tot zo'n 5-6 ton TMM) vrijwel niet te koop in NL.
Dat vrachtwagens beter remmen dan een trailercombi is echt de grootste flauwekul. Ik rijdt beide en het remt beide als een tierelier. Bovendien, noodstops zijn in 90% van de gevallen te wijten aan onkunde van de chauffeur.....

Beter berg op en berg af? La me mie lache; mijn Range Rover heeft er toch echt veel minder moeite mee dan mijn 608 al was het maar dat de V8 simpelweg fors meer power heeft dan die 4 groenteblikken in de Mercedes.

Airnt schreef:
grijs kenteken als zodanig bestaat al heel lang niet meer, toch?

Jawel hoor, grijs kenteken bestaat nog gewoon, ook voor particulier, maar de voordelen zijn een stuk geringer dan vroeger.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:10

naja wegligging is erg anders, een vrachtwagen heeft gewoon geen scharnierpunt die kan gaan slingeren. (staat niet voor niks 'schleudergefahr' met een auto met trailer afgebeeld naast de snelweg)

HP/ton... ja het kan verkeren, maar ook daar... ik ken niet veel autos met een motorrrem. (toch wel fijn bergaf). Vrachtwagens zijn over het algemeen weliswaar niet toegelaten voor zware lasten, maar vaak ontworpen voor best wel veel zwaardere lading, een paard is betrekkelijk licht, dus paardenvrachtwagens gaan vaak als een tierelier.

dubbellucht... scheelt toch een hoop in de sneeuw bergop. toegegeven, er zijn ook amerikaanse pick ups met dubbellucht

en noodstops... naja... je kan ook afgesneden worden... is niet veel nodig voor een paard.
en zijwaarts staan is gewoon veiliger.

Als je nieuw een C rijbewijs haalt is er niet heel veel reden om onder de 7 ton te willen blijven, tegenwoordig is de extra moete voor een hele C heel klein, dan kun je gewoon tot 50 ton gaan.

Maar er zijn toch echt wel bakken 5-7 tonners te koop. Ategos enzo rijden er erg veel rond en de verbouw tot paardvrachtwagen is niet heel ingewikkeld

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 00:02

Hoe moeilijk is het eigenlijk om je c te halen in nl. En wat zijn daarvan de kosten waar je rekening mee moet houden....

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 00:12

wat dacht je van een pick-up, daar de wagen in en een gewone 1,5 paards trailer, de pick-up hoeft dan niet al te groot te zijn, iemand die bij ons in het dorp woonde deed dat op die manier.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 04:59

Daar dachten we ook aan, maar we wonen echt centrum denhaag dus bijna niet te parkeren, het is hier altijd al een gevecht..