Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Goof schreef:Zo te lezen neemt ze jullie in de maling en hebben jullie niets te zeggen.
Hoe pak je haar aan als ze dit gedrag vertoont?
Sanneloes schreef:Voor jullie zou grondwerk heel goed zijn. Les nemen bij iemand die daar ervaring mee heeft zodat je lobke kan leiden en leert dit voor te zijn.
Succes
ierusju schreef:Ervaring heeft namelijk geleerd dat hoe bozer je wordt, hoe meer ze zich afsluit voor jouw hulpen en het gedrag erger wordt.
Goof schreef:ierusju schreef:Ervaring heeft namelijk geleerd dat hoe bozer je wordt, hoe meer ze zich afsluit voor jouw hulpen en het gedrag erger wordt.
Paard doet dus sowieso al niet wat je wil en heeft ook nog geleerd dat als ze 'aangepakt' wordt en ze nog meer stennis schopt ze alsnog haar zin krijgt. Dat gaat nooit werken natuurlijk.
Ik sluit me bij ikke aan; dier heeft gewoon een no-nonsense aanpak nodig en een flinke schop onder haar hol.
bigone schreef:Misschien een rare tip in jouw ogen maar als ze achteruit gaat lopen draai haar dan zo dat ze achteruit de bak in loopt. En dan gewoon gaan rijden net of er niets aan de hand is. Gaat dit na verloop van tijd goed dan ga je met iemand op buitenrit, eerst gewoon achter iemand aan , dan naast iemand en dan voorop. Best kan dat het kwartje dan snel valt.
)..... Die woensdagmiddag heb ik gedacht: hoe je het doet, doe je het, maar wij gaan naar het volgende dorp en ik stap niet af! Ik zat er om 12 uur op en had tot 18 uur de tijd. Ik dacht: kom maar op!
(vervelende ikke
) Daar deden we dus 45 minuten over.
Apochewinta schreef:Lastig probleem. Dit heb ik vroeger ook met mijn merrie gehad. Ik zeg niet dat dit voor jou werkt, maar dit is wat ik heb gedaan:
Mijn merrie nam me ook in de maling. Steeds meer dingen werden een reden om vooral niet verder te gaan. Op een goed moment was ik het helemaal zat (met een buitenrit kwam ik niet verder dan het eerste verkeersbord)..... Die woensdagmiddag heb ik gedacht: hoe je het doet, doe je het, maar wij gaan naar het volgende dorp en ik stap niet af! Ik zat er om 12 uur op en had tot 18 uur de tijd. Ik dacht: kom maar op!
De heenweg duurde 2 uur en een kwartier. Telkens draaien, steigeren, achteruit lopen, dreigen de sloot in te lopen etc. Maar lieverlee kreeg ze door dat ze het toch écht niet ging winnen en werden de meters in stap vooruit langzamerhand steeds langer.
De terugweg had ze het liefst in één sprint naar huis gegaloppeerd. Maar ja, op de heenweg kon ze ook alleen maar stappen en mini stukjes draven. Dus dat gold natuurlijk op de terugweg ook(vervelende ikke
) Daar deden we dus 45 minuten over.
Toch is die middag een kantelpunt geweest. Zaterdag heb ik de oefening herhaald en ging het al veel beter. Daarna bleef het opletten buiten, het bleef een angsthaas, maar was het échte gedraak wél over en was duidelijk dat ik degene was die bepaalde wat er gebeurde![]()
Succes!
Bralindy schreef:Ik ken het paard ook persoonlijk en het is wel een volhardend type. Ik ging helpen haar laden met NK carrousel vorig jaar.
We zijn zeker een half uur of niet langer bezig geweest met laden. Longeerlijnen, trailer tegen muur en uitweg versperren met hekken en wat niet. NIKS hielp. Uiteindelijk probeerde zij tussen een gaatje van 30 cm te springen en bleef haken aan het hek. Werd toen veels te gevaarlijk dus we zijn gestopt.
Ze was niet in paniek of bang. Maar wilde gewoon echt niet

Romy001996 schreef:Het is maar een ideetje, maar ik heb het idee dat het paard wel erg graag aandacht en begeleiding wil. Ik heb een verzorgpony die soms midden in het duin besluit om niet verder vooruit te willen, zonder dat ik naast haar loop. (Nu werkte een zweepje goed, maar ik die het zelf liever zonder.) Voor mij is de oplossing dan negeren. Gewoon precies, helemaal niets doen en het paard op dezelfde plek houden. Je kunt echt een half uur midden op een fietspad staan, maar uiteindelijk kwam bij mij de pony tot de conclusie dat de enige manier om verder te gaan, toch vooruit lopen is.
Sanneloes schreef:Voor jullie zou grondwerk heel goed zijn. Les nemen bij iemand die daar ervaring mee heeft zodat je lobke kan leiden en leert dit voor te zijn.
Succes
Goof schreef:Zo te lezen neemt ze jullie in de maling en hebben jullie niets te zeggen.
Shenavallie schreef:Goof schreef:Zo te lezen neemt ze jullie in de maling en hebben jullie niets te zeggen.
Een paard neemt niemand in de maling. Het kan zijn dat het leiderschap (nog) niet bevestigd is, maar waar ik eerder aan denk is dat het zicht van dit paardje minder goed is. Heb je de ogen al eens laten testen? Verder denken ruiters vaak waar het aan kan liggen ("Er staat daar een roze fiets" of "Die man deed zijn wenkbrauwen omhoog"), maar dat is zoeken naar een reden en dus ben je zelf ook niet (meer) geconcentreerd op de situatie. Als jij iets niet eng vindt, dan vindt een paard dat doorgaans ook niet. Mocht er echt iets aantoonbaars "eng" zijn, dan zou je deze angst bij het paard weg kunnen nemen door met hem te oefenen. Net zolang ergens bij blijven staan tot er ontspanning is of (als het tijdens het rijden is) er net zolang langs blijven rijden, tot het "saai" wordt. Ga in ieder geval niet tegen een paard praten als je in de buurt van iets "engs" komt, want dan bevestig je het alleen maar of máák je een paard juist bang voor iets.
ierusju schreef:annebe schreef:Misschien een vreemde gedachtengang hoor, maar heb je wel eens geprobeerd wat extra magnesium te geven?
Nee. Wat zou dat kunnen doen dan?
Shenavallie schreef:Goof schreef:Zo te lezen neemt ze jullie in de maling en hebben jullie niets te zeggen.
Een paard neemt niemand in de maling. Het kan zijn dat het leiderschap (nog) niet bevestigd is, maar waar ik eerder aan denk is dat het zicht van dit paardje minder goed is. Heb je de ogen al eens laten testen? Verder denken ruiters vaak waar het aan kan liggen ("Er staat daar een roze fiets" of "Die man deed zijn wenkbrauwen omhoog"), maar dat is zoeken naar een reden en dus ben je zelf ook niet (meer) geconcentreerd op de situatie. Als jij iets niet eng vindt, dan vindt een paard dat doorgaans ook niet. Mocht er echt iets aantoonbaars "eng" zijn, dan zou je deze angst bij het paard weg kunnen nemen door met hem te oefenen. Net zolang ergens bij blijven staan tot er ontspanning is of (als het tijdens het rijden is) er net zolang langs blijven rijden, tot het "saai" wordt. Ga in ieder geval niet tegen een paard praten als je in de buurt van iets "engs" komt, want dan bevestig je het alleen maar of máák je een paard juist bang voor iets.
FriesWytske schreef:Dit paard heeft bij jullie geleerd dat als hij/zij maar volhardend genoeg is. Hij/zij zijn/haar zin krijgt. Dit is iets voor de lange adem. En zou er eens iemand bij gaan halen die echt doorgaat tot het gaatje. En ja, dat kan dan de eerste keren uren kosten. Maar bij volharding, gaat dit steeds korter.
ierusju schreef:Shenavallie schreef: