Paard gevoelig na scheren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marissa161

Paard gevoelig na scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 17:53

Hallo,
Mijn paard kampt al drie maand met een blessure. Net nadat ze kreupel was geworden heb ik haar laten scheren onder het motto: volgende week wel weer over. Uiteindelijk bleek dit niet het geval en heeft ze drie maanden op stal gestaan. Nadat we gisteren naar de kliniek zijn geweest, mogen wij van de dierenarts weer lange rechte stukken rijden. Nu had ik haar vandaag gezadeld, en toen ik met haar naar de bak wilde lopen bleef ze stokstijf staan. Ze zette echt geen stap. Wanneer ze een stap zette begon ze met haar voorbenen te zwaaien. Dit doet ze anders nooit! Zadel weer afgedaan en toen was er niks meer aan de hand -O- . Ik stond echt perplex :\ . Nu heb ik nog nooit gereden sinds ze geschoren is en ze is ook nog niet eerder geschoren geweest. Ze heeft een hele gevoelige huid. Nu werd mij verteld(ook mijn vermoeden) dat ze wel eens heel gevoelig kan zijn nu ze geschoren is. Ik weet alleen niet zo goed wat ik hier mee aan moet...

Iemand die dit gedrag herkent? Tips?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:54

Is de huid geïrriteerd? Zo ja: warm water met een scheut betadine, paard afnemen en daarna babyolie erop :j

marissa161

Re: Paard gevoelig na scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 17:59

Haar huid zit er niet geïrriteerd uit. Opzadelen zelf vind ze ook niet erg. Ik zie/merk verder niks aan haar behalve dit rare gedrag...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:21

Waarom denk je dat het door het scheren komt? Past het zadel nog wel nadat je paard drie maanden stalrust heeft gehad?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:12

Als dat scheren al 3 maand geleden is zal het daar wel niet meer van komen, dan zit er toch al weer haar op. Als je er 3 maand niet op gezeten hebt, kun je ms beter eerst met het zadel er op aan de hand langs de weg stappen. Je zei dat je lange rechte stukken moet stappen, dan moet je toch niet in de bak.

kimvaneijlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:21

Ik denk niet dat het door het scheren komt. Ik heb zelf mijn pony ook geschoren en die heeft verder nergens last van.. Misschien kan je beter eerst ff niet in de bak rijden, maar ergens anders.. waar je ook echt lange stukken rechtdoor kan

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 10:40

Haar haar groeit erg langzaam. Je ziet na drie maanden de scheerlijnen nog zitten. Zadel is net aangemeten en aangepast. Toen ze net geschoren was had ik haar nieuwe zadel er ook even op gelegd en toen vertoonde ze hetzelfde gedrag. Ik kan wel aan de hand gaan stappen, doe ik ook, maar ik wil graag weten waarom ze dit doet...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:46

Maar het zadel is dus drie maanden geleden aangepast, en daarna heeft ze drie maanden met een blessure gestaan? Of is het net voor je weer de eerste keer ging rijden ook aangepast? En lag het toen de eerste keer wel echt goed? Kortom: zadel is aangepast/aangemeten voor het scheren, toen was het goed, paard is toen geschoren, en direct deze reactie?

Kortom: kun je een tijdsweergave maken van wanneer het zadel gepast is, wanneer er geschoren is, wanneer het zadel weer aangepast is ?

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 10:58

Ik heb vier maand geleden een nieuw zadel aan laten meten. Toen heb ik gereden, liep ze erg fijn onder. Ze is geschoren, wilde ze met het zadel op niet meer lopen. Nu drie maand verder leg ik het zadel er weer op en geeft ze dezelfde reactie

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:06

Oke, dat is al duidelijker :j

En hoe lang is ze nadat je het zadel gekocht hebt geschoren, en is ze in de tussentijd gewoon bereden zonder problemen?

(weet het, veel vragen, maar probeer mee te denken)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:15

Probeer eens een volledig bontsjabrak. Lijkt me dat dat lekkerder op de rug ligt dan een stug dekje. je paard heeft korte haartjes , kan me voorstellem dat dat gek/niet fijn voelt tegen een stug dekje aan.

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 11:21

Angela schreef:
Oke, dat is al duidelijker :j

En hoe lang is ze nadat je het zadel gekocht hebt geschoren, en is ze in de tussentijd gewoon bereden zonder problemen?

(weet het, veel vragen, maar probeer mee te denken)

Fijn dat je meedenkt hoor! Het zadel heb ik eind oktober gekocht. Ze liep er echt super onder. Twee week daarna werd ze kreupel en heb ik haar laten scheren. Mocht toen van de dierenarts stappen onder het zadel, maar toen deed ze ook erg raar met zadel op. Doordat ze erg heet was heb ik haar niet gestapt ohz maar alleen aan de hand. Nu drie maand later mag ik weer ohz proberen en nu doet ze dus weer zo raar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:25

Het kan zo maar zijn dat het zadel niet past en dat ze daar zelfs kreupel van is gaan lopen. heb je je oude zadel nog dan probeer het daar maar eens mee, met bontdek er onder.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:25

Ik denk niet dat dit ook maar iets met et scheren te maken heeft.

Ik denk Waarschijnlijk stijf of iets dergelijks door het lange stilstaan en jij bent voorzichtig omdat je er net weer op zit en je paard maakt daar misbruik van. Laat je helpen door iemand vanaf de grond en ondanks dat je voorzichitg ,moet zijn ivm opbouwen wel doortastend zijn.

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 11:33

Mijn paard is kreupel door overbelasting en een eerder ongeluk. Een band in de voet is dik en geirriteerd. Heeft niks met het zadel te maken.

Aan de hand loopt ze braaf mee. Ik zet haar op de poetsplek, zadel haar en wanneer ik haar aan de hand meeneem blijft ze staan. Zadel er weer af, niks aan de hand.

Ik ga vanmiddag kijken of ze het ook heeft met een longeersingel

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:52

Ander zadel proberen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:55

Na het scheren van onze pony (met gevoelige huid, snel talgklier irritatie) een volledig bontshabrak gekocht en bont singel. Geen dag problemen gehad. Wel een dure oplossing, (goede kwaliteit kopen) maar niet kunnen rijden is ook niks.

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 12:17

Ik zal vanmiddag even kijken hoe ze op haar springzadel reageert en ik ga wat rondkijken naar een bontdekje en evt singel

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:24

Ik heb een super gevoelig dier gehad die al reageerde als het labeltje van het dekje anders zat.
Helaas voor hem, heb ik em toch moeten vertellen dat als ergens iets anders zit.. hij ook gewoon zijn ding kan doen.. :+

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:26

Casarell schreef:
Ik heb een super gevoelig dier gehad die al reageerde als het labeltje van het dekje anders zat.
Helaas voor hem, heb ik em toch moeten vertellen dat als ergens iets anders zit.. hij ook gewoon zijn ding kan doen.. :+

:Y) Herkenbaar whahaha

Mijne is ook begin december geschoren en heeft de strepen er ook nog in staan. Ik moet ook zeggen dat de weerstempraturen ook niet echt zo zijn dat ze zich sneller kunnen aanpassen he, ik denk als het mooie weer zich doorzet dat het wel wegtrekt ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:36

Longeren met zadel op? Of mag je dat nog niet.

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 13:45

Starbreeze schreef:
Longeren met zadel op? Of mag je dat nog niet.

Mag helaas niet...

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 18:56

Net weer van alles geprobeerd. Ben echt radeloos |( . Uit stal halen; niks aan de hand. Opgezadeld; niet willen lopen en slaan met de voorbenen. Ben bij de bak gekomen en toch voorzichtig opgestapt. Ging voor geen meter, wou vrijwel niet lopen. Paard weer afgezadeld; wou weer niet lopen en slaan met de voorbenen. Na een half rondje liep ze wel.

Longeersingel om ; niet willen lopen en slaan met de voorbenen. Na een half rondje was het klaar
Springzadel erop; geen stap willen zetten
Dressuurzadel met singel zeer los; niet willen lopen en slaan met de voorbenen. Na een paar passen was het klaar maar liep helemaal scheef(tegen wijken aan)
Dressuurzadel aangesingeld: idem
Even weer opgestapt; eerst even moeilijk, maar daarna liep ze een aantal rondjes. Totdat ze weer stil ging staan en niks anders deed dan schrapen en ze sprong een keer met vier benen in de lucht. Toen ben ik afgestapt.
De bak uit met zadel erop; bijna om laten vallen, totdat ze haar stal zag, toen liep ze weer netjes door.

Ik weet echt even niet meer wat ik hier mee aan moet |(
Even voor de duidelijkheid: paard komt regelmatig bij de fysio. Dit gedrag vertoont ze echt sinds ze geschoren is.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 19:04

Dat is niet niks..
Ik dacht eigenlijk aan pijn door de singel op de buik, daar zijn de haren namelijk ook kort en normaal heb je onder de plaats van het zadel een stuk laten staan? Wat ik ook bedacht was misschien maagzweren?
Het is nogal duur om eventjes te proberen of het opgelost zou zijn met overal wolletjes onder..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 19:05

Tja, eerlijk gezegd....Ik zou ze indien mogelijk twee keer per dag gewoon normaal zadelen, een ronde gaan stappen (eventueel buiten als dat kan) waarbij ze gewoon door moet lopen en dan weer wegzetten. Dat kan je dan gaan uitbouwen door na verloop van tijd wat langer, eens een drafje en als het veilig is erop.
Enige wat je nog zou kunnen proberen is een anders gevormde singel omdat ze zo met haar voorbenen reageert. Maar ik krijg het gevoel dat er ooit eens iets dwars heeft gezeten (wat natuurlijk prima kan, dekje een keer net dubbel gezeten oid) en ze door heeft dat als ze zich genoeg aanstelt, jij heel voorzichtig wordt en er niet zoveel meer hoeft. Aangeleerd gedrag dus. Vervelend, maar sommige paarden zijn zo slim. Gelukkig kan je bijzonder weinig kwaad doen met aan de hand stappen met een zadeltje op en als dit het probleem is, zal er vrij snel verbetering optreden. Ik zou er voor kiezen toch even met een zo nuchter mogelijke instelling door te zetten denk ik.