Het hoe en wat van de praam..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaime_

Het hoe en wat van de praam..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 23:59

Tja waar plaats je een topic over de (neus)praam? Dit leek mij na een korte overweging de beste plek. (ik heb het in dit topic enkel over het gebruik van de praam op bovenlip, andere manier van praamgebruik zijn bij mij niet bekend en dus ongebruikt).

Voor wie niet weet wat een (neus)praam is:
Afbeelding Afbeelding

Ik vraag mij nogal wat dingen af over de praam , en ik hou van wetenschap. Dus ik zocht eigenlijk naar wetenschappelijke artikelen over het gebruik van de praam, maar die kan ik tot nu toe niet echt vinden, misschien zijn ze er niet.. maar misschien heb ik ook wel niet goed gezocht. Voor mensen die ook graag een zoekpoging willen doen, een praam is in het engels 'twitch' ;) .

Laten we voorop stellen dat ik een praam-gebruiker ben, maar ik weet zelf nog niet of ik nou voor of tegenstander ben van de praam, omdat ik de feitelijke werking niet kan vinden, er zijn meerdere theorieën en hypotheses.

Eigenlijk stellen de meesten dat er endorfines vrijkomen bij het gebruik van de praam, de ene stelt dat dit komt door de hoge mate van pijn die het paard hierdoor ervaart, er zitten immers veel zenuwuiteinden in de bovenlip, en dat er dan vanuit een natuurlijke reactie endorfines vrijkomen. Een ander zegt weer dat het te maken heeft met een bepaald drukpunt (acupressuur) dat zich bevind in de bovenlip, en dat als dit punt gestimuleerd wordt dat er dan endorfines vrij komen. Weer een ander stelt dat er helemaal geen endorfines vrij komen maar dat door de hoge mate van pijn die een paard ervaart door de praam, hij alles om zich heen vergeet (dus ook pijnlijke en onaangename behandelingen) en zich volledig overgeeft, de praam als martelwerktuig dus. In het laatste geval is het gebruik van een praam dus uiterst wreed en pure dierenmishandeling.

Mijn ervaring is dat het -mits juist aangebracht- werkt op alle paarden, ook wanneer paardeneigenaren zeggen dat het niet werkt op hun paard of dat het paard er alleen maar nijdiger van wordt. Ik moet eerlijk zeggen, dat uit mijn ervaring het tot nu toe op alle paarden lijkt te werken. (en nee ik zet niet dagelijks een praam maar heb wel zo nu en dan eens een praam gebruikt) ik heb bijvoorbeeld een behoorlijk aantal verschillende paarden geschoren, en vaak gaat dit met een hoop rust en geduld prima, maar heel soms zijn er toch wat paarden bij die iets te vliegerig worden met hun benen, en dan moet je voor veiligheid kiezen. ik weiger gesedeerde paarden te scheren, mijn voorkeur gaat dan in een dergelijke situatie uit naar even kort de praam erop, veiligheid voorop, en dan is het zo gebeurt, beter voor alle partijen. Toch? of toch niet?

Mijn huidige pony heeft straalkanker gehad aan 4 voeten, de dagelijkse behandeling voor hem was pijnlijk, iedere dag weer één groot gevecht, we waren zo een uur verder, en mijn rug ging er aan kapot verder zag ik regelmatig een hoef met ijzer rakelings voorbij schieten. Op dat moment was het gebruik van de praam echt een verademing. Binnen 5 minuten klaar, geen zichtbare stress voor pony, geen zichtbare pijn, en een veilige situatie voor mij als baas. Dat het sneller en veiliger is, moge duidelijk zijn, maar is deze situatie met praam ook echt beter voor mijn pony? Ik denk naar aanleiding van mijn observaties van wel.. maar is dat wel zo? Opvallend is dat mijn pony eigenlijk nooit moeilijk heeft gedaan met het aanbrengen van de praam, ook al was dit gedurende langere tijd dagelijkse kost. Zal een praam dan echt pijn doen? dan zou hij zich toch verzetten? Of was hij misschien gewoon verslaafd geraakt aan de endorfines en snakte hij naar even heerlijk high zijn?

Ergens lees ik dat een paard door de praam een verminderd bewustzijn heeft en dat een paard door de praam een verdoofd gevoel krijgt en geen pijn voelt, en ergens anders staat weer dat een paard juist intense pijn voelt en zich daarom overgeeft.

Maar wat is al die tekst waard zonder gedegen onderzoek, zonder onderbouwing? Zonder betrouwbare bron? Help ik weet het niet meer.. is er dan nooit goed onderzoek gedaan naar de werking van de praam? -O- Jammer, want deze kortdurende sedatie is voor mij een geweldige uitvinding, maar ik wil graag weten of mijn pony en andere paarden deze uitvinding ook als positief kunnen beschouwen of dat het voor hen een wreed martelwerktuig is.

Jaime_

Re: Het hoe en wat van de praam..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 00:02

Oh yes, kort na het plaatsen van dit topic wat leesvoer kunnen vinden, misschien interessant, helaas niet vrij verkrijgbaar..

Wel iets gevonden over "The effectiveness of the twitch in donkeys". Gratis hier te lezen: http://dspace.library.uu.nl/bitstream/h ... sequence=1

Ik zoek nog even door :)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:08

Ik weet absoluut de vermelde bron niet meer, maar ik herinner me een artikel dat ze bij een groep ponys de reactie op een praam onderzocht hadden. Deze ponys kregen elke dag op hetzelfde tijdstip een praam om zonder dat ze andere dingen moesten ondergaan. Op een gegeven moment kwamen de ponys al voordat het tijd was naar het hek gelopen voor de praam.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:09

Interessant, ik lees mee!

Ik werk ook regelmatig met praam omdat het soms gewoon veiliger is. Ik heb vaak jonge paarden die recht van het land komen en niets kennen. Als die ergens voor behandeld moeten worden is het gebruik van een praam soms van levensbelang. Rust en tijd helpt niet altijd :) Hier in NB zie ik niet veel mensen een praam gebruiken maar spuiten ze of doen het gewoon helemaal niet want het kan niet.

Ben benieuwd of er onderzoek naar is gedaan..

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:13

Heel interessant! nadat ik bij kliniek ben geweest ivm kreupelheid van mijn paard, ben ik hier ook heel nieuwsgierig naar geworden. Dierenarts vertelde dat de praam alleen bij paarden werkte, niet bij ezels. Ik ga ook eens op zoek! :P

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 00:21

Leuk dat er meer mensen zijn die dit een interessant onderwerp vinden! :D

nuscaniels, ik zal eens zoeken, misschien kan ik dat nog terugvinden, dat klinkt als een interessant onderzoek! Thanks voor je bijdrage!

Grappig dat ze in Canada (toch?) liever kiezen voor sederen d.m.v. injectie. Ik hou juist niet van gesedeerde paarden als het niet hoeft.. Mijn voorkeur gaat juist uit naar de praam omdat je deze zelf kunt toepassen, de werking van korte duur is, hij meermaals te gebruiken is, het kostenefficiënt is enzovoort.

Chablien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:22

Toevallig laatst ook mijn pony geschoren met kort gebruik van de praam, en vroeg me precies hetzelfde af. Leuk dat je op onderzoek bent gegaan! Ben ook heel benieuwd. Klinkt interessant, dat artikel, nuscaniels!

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:24

Ik heb dit artikel gevonden: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6089344
Wel alleen beschikbaar als je toegang hebt via je onderwijsinstelling.
Ik vind het ook interessant, zal morgen nog eens uitgebreider zoeken.
Ik heb wel geleerd dat het niet langer dan 15 minuten achtereen effect heeft, maar ik weet zo gauw niet meer waarom.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:27

Klopt ik woon in Canada. Ja maar aan de andere kant is de kennis van paarden hier gemiddeld een stuk lager. En als er dus een dergelijk probleem is word het of gewoon niet gedaan of een DA bijgehaald. wat opzich fijn is want ik denk dat de meeste niet weten hoe een praam werkt.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 00:34

Sanned schreef:
Ik heb wel geleerd dat het niet langer dan 15 minuten achtereen effect heeft, maar ik weet zo gauw niet meer waarom.

Ja die heb ik ook gevonden, maar die is dus niet vrij toegankelijk en lijkt mij super interessant! Ik ga eens even uitzoeken hoe ik aan dit artikel kan komen..

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 00:35

__Elizabeth schreef:
Klopt ik woon in Canada. Ja maar aan de andere kant is de kennis van paarden hier gemiddeld een stuk lager. En als er dus een dergelijk probleem is word het of gewoon niet gedaan of een DA bijgehaald. wat opzich fijn is want ik denk dat de meeste niet weten hoe een praam werkt.

Klopt, en doordat ze niet weten hoe een praam werkt zeggen mensen vaak "een praam werkt niet bij mijn paard, hij word er alleen maar nijdiger van". Het lijkt mij toch.. dat elk paar fysiek hetzelfde in elkaar steekt en dat dus bij juist gebruik, de werking bij ieder paard gelijk zou moeten zijn?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:54

Interessant onderwerp!
Ik ga volgen :)
Hier 4 paarden staan waarvan 1 tje echt moordlustig word als er een praam gebruikt moet worden.
Gewoon dezelfde manier als bij de anderen, maar echt geen succes.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 01:04

Heb een pony gekend die een draak was met scheren, tenzij er een praam om zat :)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 01:13

Bij mijn pony's geen praam meer. Wel eens meegemaakt met hoefsmeden en tandartsen die zo'n ding gebruikten omdat ze anders niet konden werken. Moest de praam dan zelf vast houden en in opdracht ook verder aandraaien als het paard onrustig bleef. Vreselijk vond ik dat en kreeg op dat soort momenten echt een schuldgevoel. Oogwit, oren plat.. nee voor mij hoeft het niet, ben daar echt te miepig voor :D sindsdien tandartsen en hoefsmeden die zonder werken en die zijn me het geld meer dan waard.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 01:33

Jaime_ schreef:
Sanned schreef:

Ja die heb ik ook gevonden, maar die is dus niet vrij toegankelijk en lijkt mij super interessant! Ik ga eens even uitzoeken hoe ik aan dit artikel kan komen..

Als je hem morgen nog niet hebt kan ik wel kijken of ik via de uni toegang heb, want het is idd een interessante discussie :)

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 01:35

Interessant topic!
Ik geloof wel in de werking van een praam, maar net zoals Sanned heb ik geleerd om het max 15 min. te gebruiken. Ik heb zelf een E-pony, een arabier, dus vaak al wat temperamentvoller in vergelijking met een ander ras. Ik ken haar al vanaf jongs af aan, maar toen had ik haar moeder nog en was zij nog niet van mij. In de tussentijd heeft ze een hele hoop meegemaakt en veel problemen ontwikkeld. Zelfs de hoefsmid is/was een probleem. Tegenwoordig gaat het aardig bij de hoefsmid, maar als er een bepaald been moet worden gedaan wordt ze levensgevaarlijk, met alle gevolgen van dien. Voordat de hoefsmid dus begint met dat been, zet hij dus de praam erop. Hij geeft haar ook echt even de tijd om er aan te wennen ( haar neus is dus ook al een overgevoelig punt) en gaat dan weer verder. Mijn pony komt zo zichtbaar rustig door de bekapping, in plaats van steeds maar het gevecht te moeten voeren. Het is niet zo dat ze helemaal van de wereld is natuurlijk, het blijft uitkijken met haar, maar ze doet het heel goed. Ik ben er niet zo'n voorstander van om er maar meteen iets chemisch in te laten spuiten, maar mocht dat toch nodig zijn zou ik het wel doen. Voor nu werkt de praam nog steeds heel erg goed, dus daar laat ik het bij. Ben wel heel benieuwd naar de preciese werking van de praam, want zoals je zelf al zegt zijn er inderdaad weinig/geen wetenschappelijke onderzoeken te vinden. :)

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 03:04

ik vind een praam eigenlijk gewoon zielig...
Zagiemhet laatst doen om de oren helemaal uit te scheren(ja, voor de 'uitsraling) en die had een praam omgedaan, met zo een koker aan, en een touwtje die dan vastgemaakt was vanboven aan het halster.
De tanden waren echt helemaal bloot.
Ik heb da gewoon t doen met het paard, en ik zou het zeker niet toestaan op mijn paard.

Waarschijnlijk is het gewoon puur omdat dit niet 'natuurlijk' is? Maar evengoed bleek het paard heel kalm. Als een paard pijn heeft laat die het wel merken toch.. Maar misschien is het inderdaad wel gewoon zo pijnlijk dat het echt overheerst.
Dat het 'plezier' is voor het paard vind ik een beetje ongeloofwaardig.
Maar dit is gewoon wat ik denk/ veronderstel.
Niet dat ik mensen die het gebruiken 'gemeen'/mishandelaars vind, dat zeker niet.
Zou zelf liever verdovingspasta ofzo geven dan!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 03:23

Het probleem met sedatie is dat ze vaak gevoeliger worden op huidprikkels. Zeker met scheren dus echt niet handig, want paard ziet er 'suf' en ongevaarlijk uit maar reageert vervolgens onwijs gevoelig op het scheerapparaat en je hebt een klap te pakken.

Ik scheer ook liever met praam :)

Zal eens kijken of ik wat literatuur kan vinden..

Edit: ik zie dat er een Japans artikel uit 1992 is over de horse nose twitch, maar kan de volledige versie niet tevoorschijn toveren..

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 10:38

Er is een duitse vrouw geweest doe heeft een promotieonderzoek gedaan naar de 'Nasenbremse'.

De titel van het onderzoek "Untersuchungen ethologischer und physiologischer
Parameter zur Wirkungsweise und möglichen
Tierschutzrelevanz der Nasenbremse beim Pferd". Het promotieschrift bestaat uit 173!!! pagina's, maar is helaas niet gepubliceerd.

Wat wel is gepubliceerd is een samenvatting/conclusie van dit onderzoek, deze is hier te vinden: http://www.vetmed.uni-muenchen.de/downl ... schelp.txt

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:59

Ik ben ook wel benieuwd naar de daadwerkelijke 'pijn' reactie van een paard bij gebruik van een praam.

Zelf ben ik zon persoon met een paard die ik ook echt bloedlink heb zien worden door het gebruik van een praam. Hij is echt totaly not amused en wordt niet rustig van een praam. Als het ding al in de buurt komt wordt hij al link. Zijn neus is ook echt een plek welke bij gewone aanraking al niet graag aangeraakt mag worden. Waarschijnlijk een gevalletje van 'verkeerd' of niet correct praam gebruik geweest, wat voor mij niet te achterhalen valt. En ik heb dus alleen de optie sederen wanneer nodig.

Maar daarom voor mij wel erg interessant of het nu echt niet pijnlijk is voor ze.
Heb genoeg paarden gezien overigens die er wel goed op reageerde..

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:01

Tot nu toe heb ik nog steeds goede ervaring met de praam.
Heb twee miepdozen die ik niet zo kan ontwormen, dit is normaal een klusje van twee seconden. Met deze mutsen zonder praam wordt het een klusje voor twee man en ben je en flinke tijd aan het prutsen, met daarbij flinke stress bij de paarden.
Met praam is het praam erop, spuit erin, praam eraf, klusje geklaard zonder stress en marteling.

Ik heb altijd begrepen dat er in de neus drukpunten zit die dan in gedrukt worden. En je dan dezelfde reactie krijgt bij een kitten die door moederpoes in de nekvel gepakt wordt.

Ik merk niet dat m'n paarden dat ze het vervelend vinden.

wel heb ik eens bij iemand anders gezien dat de praam te strak erop gezet werd. Nou dit is idd niet grappig en paard was daarna ook flink van slag.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:13

Meestal heeft een praam idd een positieve uitwerking. Je moet hem vlot aandraaien maar idd niet zo strak mogelijk, ermee 'spelen' (los-vast) geeft ook nog wat extra afleiding en idd nooit langer dan 20 minuten oplaten.
Maar er zijn paarden die er niet goed op reageren. Heb 1 keer een paard het licht uit de ogen van eigenaar zien slaan omdat er een praam op moest. Maar dat zijn dus uitzonderingen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 11:17

Ik ben ook echt heel erg benieuwd of er 'bijzondere' effecten zijn als er gedurende langere tijd dagelijks de praam voor zeg 5 a 10 minuten gebruikt wordt..

Florionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:26

Ik ben een fanatieke 'praamgebruiker'. Ik scheer een hoop voor anderen en vooral vliegerige paarden even een praampje op en het is met 5 minuten klaar. De meeste paarden vindne het moment van aandraaien niet prettig, maar dat is meestal met 1 minuut over. Voor mijn gevoel doet het ze geen zeer, maar ik ken ook paarden die echt woest worden van de praam. Mijn vorige paard hoefte je het niet te doen hoor, die bleef meppen en steigeren tot je dat ding los liet, evenals haar vader (die stond ook op stal). die werden echt levensgevaarlijk! Dus dan zou je wel weer kunnen stellen, ja ze doen zeer

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:34

Hier ook een paard wat pisnijdig wordt van de praam, hij bouwt er ontzettend veel spanning mee op tot hij letterlijk begint te grommen en dat resulteerde in een ontploffend paard.
Wellicht ooit voorheen ook niet goed gebruikt maar ik doe het dus nooit meer bij hem.