Na bevalling beginnen met rijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ByCJS

Na bevalling beginnen met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 12:29

Hoi! Na mijn bevalling in april wil ik het liefst zo snel mogelijk beginnen met rijden. Ik ben beginner, dus veel ervaring heb ik niet. Het is mijn eerste kindje, dus moet uiteraard eerst wennen aan het leven als moeder en natuurlijk hopen dat de bevalling zonder complicaties verloopt.

Reden jullie al snel weer paard, en wat raden jullie mij aan als newbie ruiter (en mama :P)?

Janine1990

Re: Na bevalling beginnen met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 12:35

Wat is zo snel mogelijk?

Ik ben weliswaar geen mama. Maar ik zou zomaar niet durven te beginnen met rijden na een bevalling. Met name omdat het dieren zijn, het blijft onvoorspelbaar. Ook een manegepaard kan je afvallen, en hard ook is mijn ervaring toen ik 10 was. Ik kan een redelijk potje rijden, maar heb anderhalf jaar terug ook een lichte hersenschudding opgelopen bij een val van een jong paard.
Maar ik heb gelukkig geen kindje om voor te zorgen.

Ik zou daarom gevoelsmatig eerst een half jaar uittrekken voor het wennen aan het moederschap, voordat je begint met paardrijden. Realiseer je je goed dat wanneer jij iets breekt, je kindje niet minder zorg vraagt.

Voor ervaren ruiters die na de bevalling weer gaan rijden, zie ik geen problemen. Rijden verleer je immers niet zo snel. Die wachten echter ook wel tot het daar beneden weer wat hersteld is. Die weten hoe paarden in elkaar steken en weten vrij snel hoe een paard is. Dat weet je als newbie ruiter niet, dat is een gevoel dat je moet krijgen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 12:36

Welkom, en gefeliciteerd!

Bij de derde zwangerschap heb ik gezegd, dat ik daarna 1 of 2 keer in de week een paardenavondje wil. Even niet alleen moeder zijn maar bewust tijd voor mezelf. Drie weken na de bevalling, zat ik er dus op: een pas ingereden paardje wat superbraaf was, en ik zou gaan bijrijden. Die eerste keer heb ik overigens alleen uitgestapt, en dat koste mij al genoeg energie (met het naar stal en de verzorging ed erbij genomen). Ik heb wel een erg makkelijke bevalling gehad, en ben ongeschonden eruit gekomen, dat zal zeker ook verschil hebben gemaakt.

Wees alleen niet te fanatiek meteen, dat zul je voelen daarna.

ByCJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 12:40

Het is ook niet mijn bedoeling om vrolijk na een week in het zadel te springen hoor, denk ook niet dat ik daar de behoefte aan heb, haha. Ze zeggen sowieso dat je tot 6 weken na de bevalling niet 'mag' sporten, en als je een keizersnede gehad hebt zal je daar ook totaal geen behoefte aan hebben denk ik zo. Na die 6 weken zou ik natuurlijk wel al een paard kunnen verzorgen ed. om dan langzamerhand te kijken of ik me qua gezondheid al goed genoeg voel om te gaan rijden. We hebben het inderdaad over manegepaarden. Ik realiseer me erg goed dat ik er af kan vallen en dat dit consequenties kan hebben voor mijn gezinnetje, dus zal daar zeker zorgvuldig mee omgaan en niet te licht over denken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:20

Ik ben 2,5 maand na de bevalling weer op mijn paard gaan rijden.
Kijk even hoe de bevalling en het herstel gaat en bepaal dan voor jezelf wanneer je weer wilt en kunt gaan rijden, dit is namelijk per persoon verschillend.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:22

Het ligt er beetje aan hoe je bevalling verloopt.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:35

Ik zat 6 weken na mijn keizersnede weer op het paard. Moet wel zeggen dat ik de eerste paar keren hooguit 15 min. gereden heb. Helaas viel ik 2 weken later van een driejarige af. (toch nog niet zo soepel als ik dacht) Na mijn eerste (gewone) bevalling heb ik er wel wat langer over gedaan. Had mijn stuitje gebroken tijdens de bevalling dus was niet echt prettig om op een zadel te zitten. Denk na een maand of 3 weer geprobeerd en toen heel snel er weer af....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:42

Ik heb braaf gewacht tot 10 weken na de bevalling en de controle bij de vk goed was. Ik had een super snelle bevalling en al helemaal een super snel herstel, maar wilde toch even zeker weten dat alles goed was voor ik wilde gaan sporten.
Kijk gewoon t.z.t. hoe je je voelt lichamelijk maar ook zeker mentaal en qua energie.

En van harte gefeliciteerd natuurlijk :D

ByCJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 15:26

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal inderdaad maar gewoon moeten afwachten hoe mijn bevalling verloopt en het herstel erna. Ik ben niet van plan iets te forceren en wil goed op mijn gezondheid letten, ik ben ten slotte niet meer alleen, ik heb een dochtertje om voor te zorgen. Ik hoop dat mijn gezondheid het toe laat om rond de 2/3 maanden na mijn bevalling te beginnen, ik denk dat dit vrij realistisch is.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:30

poown schreef:
Ik zat 6 weken na mijn keizersnede weer op het paard. Moet wel zeggen dat ik de eerste paar keren hooguit 15 min. gereden heb. Helaas viel ik 2 weken later van een driejarige af. (toch nog niet zo soepel als ik dacht) Na mijn eerste (gewone) bevalling heb ik er wel wat langer over gedaan. Had mijn stuitje gebroken tijdens de bevalling dus was niet echt prettig om op een zadel te zitten. Denk na een maand of 3 weer geprobeerd en toen heel snel er weer af....

Zo met een keizersnede zou ik dat zeker niet aanraden, na zes weken mag je rustig aan weer wat werk verrichten zoals stofzuigen, dus lijkt me paardrijden niet goed,
Ik zou ongeveer zes weken aanhouden en rustig aan opbouwen,

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:35

Let er ook op dat waar mensen met een eigen paard ervoor kunnen kiezen slecht tien min even te stappen, jij neem ik aan de hele manegeles mee moet doen. Focus je lekker op je kindje, rijden komt later wel weer een keer!

Van harte gefeliciteerd, alvast :)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:37

Ik ben 14 maanden geleden bevallen en nog lukt het mij niet om regelmaat in het rijden te krijgen. Ik heb een bijrijdpaard en mag er op wanneer ik wil, maar mijn prioriteiten liggen nu gewoon anders.
Heb ook een eigen paard, maar die is pas 2 en staat nog in de opfok. Hoop meer regelmaat en motivatie te krijgen als hij oud genoeg is om aan het werk te gaan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:39

Gewoon naar de artsen luisteren wanneer je weer mag, na de keizersnee van de tweeling zat ik er na 6-7 weken weer op en een maand later startte ik weer subtop, maar ik had mezelf een doel gesteld, ben je beginnende ruiter neem dan je tijd en luister naar je lichaam

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:11

Dat ik er na 2 maanden al weer opzat, wil niet zeggen dat een ander dat ook kan.
Iedere bevalling is anders, dus pin jezelf niet vast op een bepaalde tijd na de bevalling.
Ligt er ook een beetje aan op welk paard je stapt.
Een rustig manegepaard kan ook wel eens een gekke bui hebben of een druk eigen paard kan opeens een makke kip worden.

En als je er weer opstapt, heb je ook dat gevoel van verantwoordelijkheid opeens.
Althans ik had dat wel.
Ik wist niet wat mij overkwam, maar ik werd beduidend voorzichtiger.
Moi.
Die ieder paard met een 'issue' bereed alsof het niks was en opeens hoefde dat niet echt meer.
Heel apart was dat...

ByCJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 16:21

Ik ga sowieso de eerste paar maanden privé lessen volgen, waardoor ik ook duidelijk kan aangeven als ik het niet trek of ik wil stoppen en dus ook op mijn eigen tempo het kan opbouwen. Ik laat het gewoon allemaal op me afkomen en zie wel hoe het allemaal loopt. Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:19

Ik heb altijd eigen paarden gehad dus dan is het wel wat anders denk ik. Ik heb doorgereden tot aan week 36, daarna kwam ik er stomweg gewoon niet meer op :o
En met 2,5 week na de bevalling zat ik er weer op.. maar ik heb geen keizersnede gehad maar een "normale" bevalling.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:24

Ik ben na de controle door de gyn (na ks) weer (2 paarden) gaan rijden, maar bleek nog 3 maanden fysio nodig te hebben voor ik weer kon doorzitten of galopperen. Mijn hele bekken zat vast.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:34

Het ligt heel erg aan persoon en per bevalling. Daar kan je nu zo weinig over zeggen.
Zelf zat ik er met 11 dagen (gelijk vanuit zh) en 10 dagen (dat kraamverpleegster weg was) er weer op.
Maar dat was gewoon rustig hobbelen en heb mijn bevallingen met 2 vingers in mn neus gedaan. Dus geen vergelijkingsmatriaal.

Kijk gewoon na je bevalling hoe jij je voelt.
Zolang je nog vloeit is het zowiezo af te raden. Eerst alles genezen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:37

Zeker 5-6 weken wachten omdat je geen vergrote kans wil hebben op een verzakking. Heb het van dichterbij meegemaakt en :x wil je niet.

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:43

Ik ben er na 5,5 weken weer op mijn paard gestapt. Al reed het in het begin niet even lekker met 'volle' borsten :') . Ik heb samen met mijn paard weer geleidelijk onze conditie opgebouwd.

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:52

Mijn zoontje is nu 7 weken en met ks op de wereld gekomen. Van mijn gyneacoloog mag ik weer opstappen zolang ik het maar rustig opbouw. Aangezien mijn paard al 6 maanden stil staat moet we het ook rustig opbouwen. Verder doe ik alles weer zoals mesten etc.
Ik denk dat je goed naar je lichaam moet kijken, het is per persoon verschillend.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:53

Ik ben 8 weken geleden bevallen met een keizersnede, en ondertussen begin ik er stilaan opnieuw aan te denken om weer op een paard te klimmen. Na 4 weken begon het eigenlijk alweer te kriebelen, en ik voelde me fysiek beter dan ik in maanden had gedaan. De enige reden dat het niet is gebeurd, is omdat het rotweer was :+ Rijden, prima, maar ik had (en heb) niet genoeg energie om ook nog eens de koude te trotseren. Misschien was dat toch een teken dat het nog een beetje aan de vroege kant was :P

ByCJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 23:02

Bedankt voor alle reacties, ik zal inderdaad maar gewoon afwachten hoe de bevalling gaat (hopelijk een beetje voorspoedig zonder complicaties) en afhankelijk daarvan rustig kijken wanneer ik ga paardrijden, dat lijkt me het beste!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:24

Hier ook, 6 weken na KS zat ik al weer op mn paard. De gynaecoloog moest wel lachen toen ik vroeg wanneer ik weer mocht rijden. Idd na 6 weken mocht ik weer op een paard gaan zitten om te zien wat ik daarvan vond :)) het was wel vermoeiend maar ik heb verder geen last gehad.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:32

10 dagen na bevalling zat ik er al weer op, ondanks hechtingen en BV, tegen elk advies in. Maar ik ben sowieso eigenwijs wat dat betreft, dus neem aan mij geen voorbeeld ;)
Overigens is hier nog steeds lastig qua combinatie, kind, werk en paarden. Helemaal als single mom :) En inmiddels zijn we al bijna 10 jaar verder.