boodschappen te paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

litilaura

boodschappen te paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 12:18

Sorry als het hier niet goed staat ik bond het bij buitenrijden horen

Jaren geleden waren er nog geen auto's en werd alles te paard gedaan. En nu wordt er niks meer behalve voor de hobby/sport met paarden gedaan. af en toe zie je eens een topic van iemand die door de MC drive gaat en daar blijft het bij . Maar waarom doen we eigenlijk niks meer te paard?

Ik wil hier geen reltopic van maken. Tuurlijk moet je je gezond verstand gebruiken. En tuurlijk ga je alleen buitenrijden als je je paard onder controle hebt. En rekening houdt met mede weggebruikers.

Dus zijn er daadwerkelijk bokkers die boodschappen doen te paard of ergens op visite gaan te paard. Dus bokkers die het paard nemen in plaats van de auto of fiets.

En hoe werkt dit in de praktijk je kunt moeilijk je paard vastbinden buiten de winkel zoals mensen met honden doen. of neem je iemand mee die je paard vasthoud. Brand los!!

Anoniem

Re: boodschappen te paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:20

Die van mij gooit elke keer z'n parkeerschijf van z'n hoofd, dus ik doe het toch maar gewoon met de auto. Geen schijf = 65 euro boete...

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:21

Mn paard staat afgelegen dus nee.
Maar anders ook niet.
Mn paard blijft echt niet braaf buiten wachten terwijl ik mn weekboodschappen doe.
Mn scooter wel.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 12:21

Haha nog zo'n praktisch probleem :D

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:23

Sonja schreef:
Die van mij gooit elke keer z'n parkeerschijf van z'n hoofd, dus ik doe het toch maar gewoon met de auto. Geen schijf = 65 euro boete...

Moest toch even lachen.. ;)

Weet niet, op een dorpje kan het best, maar zal niet in Amsterdam met je paard gaan rijden en even stoppen bij de supermarkt. Het is nu eenmaal honderd x hectischer dan vroeger en ik zou ook bang zijn dat mensen onge raagd die beesten gaan voeren met van alles en nog wat..

Anoniem

Zusje mee die paard laten vasthouden :j

loez

Sonja schreef:

_O- _O-

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:28

Ik ga weleens te paard op visite naar mn oom en tante. Maar die hebben dan zelf ook ponys en wonen buitenaf. Dus kan mn beest daar vastzetten.
Ook een ijsje halen in de zomer heel soms met paard, maar verder zie ik niet in hoe ik de wekelijkse boodschappen op paard mee moet krijgen, nog afgezien van het probleem waar ik haar dan vast moet zetten, de vele auto's en het feit dat ik dr vanuit de supermarkt niet in de gaten kan houden.... :Y)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:31

Aangezien veel mensen paarden als een soort publiek bezit zien waar je zomaar aan mag zitten, voeren, enz. begin ik er niet aan. Gebeuren er ongelukken ben ik nog altijd aansprakelijk, om over de eventuele DA kosten maar te zwijgen. Met meerdere mensen is het een ander verhaal, al zijn er dan nog mensen zo brutaal om zonder te vragen aan je paard te zitten (die dat in mijn geval bv echt niet fijn vindt) :n
Als het mogelijk zou zijn qua veilig aanbinden, etc. zou ik het zo doen, blijven de pony's mooi in conditie (beetje spekkies nu).

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:32

Ik ging altijd ijsjes halen ter paard met een vriendin. Ik hield dan tussendoor beide paarden vast en die stonden heerlijk in het zonnetje en iedereen wou op de foto met ze :')

- Woon nogal in een toeristen dorp -

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:34

litilaura schreef:
En hoe werkt dit in de praktijk je kunt moeilijk je paard vastbinden buiten de winkel zoals mensen met honden doen. of neem je iemand mee die je paard vasthoud. Brand los!!

Met een lange buitenrit willen we wel eens (als er een supermarkt in de buurt is) even stoppen om wat te eten te halen.
1 Gaat dan naar binnen en de ander blijft bij de paarden.

Echt boodschappen halen te paard lijkt me niet zo handig. Ik zou niet weten waar ik 3 zware boodschappentassen moet laten. Tenzij we met de kar zouden gaan, maar dat parkeert zo moeilijk.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:37

Je leest al dat honden, die even moeten wachten bij de supermarkt, gestolen worden......
En mijn familie en kennissen hebben niet allemaal een weiland of stal ter beschikking voor als ik binnen zit te koffieleuten.

Bovendien, ik ga niet graag zo ver terug in de tijd. Ik houd erg veel van mijn stofzuiger en wasmachine.....

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:38

Ik deed wel eens de boodschappen te paard :) Ik heb ook wel echt een enorm braaf paard en iedereen in het dorp kende mij ook met m'n paard. Hij blijft gewoon staan wachten, soms een beetje draaien (stond aan een paal) maar over het algemeen stond hij gewoon doodstil totdat ie mij weer zag. Had een geplastificeerd briefje aan de zadeltassen hangen met "boodschappenauto in vermomming, mij niet aaien a.u.b." en over het algemeen luisterde iedereen daar naar :) Hij vond het ook leuk, lekker in het dorp wandelen zo af en toe een aai krijgen van een klein kindje die hij dan even vriendelijk met zijn lip door de haren woelde.

Zelfs al een keer naar een nabij gelegen dorp gewandeld (uurtje wandelen) om even langs de visboer te gaan voor een kibbelingetje :9 Meneer boodschappenauto wilde ook wat maar dat heb ik hem maar niet gegeven :P

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:42

Te voet, met het paard of de ezel als lastendrager, zie ik in landelijk gebied in de toekomst misschien nog wel eens terug komen. Maar in een moderne stad? :n

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 13:27

Ik zou t doen. Alleen ok vertrouw mn paard (ook mn hond) niet Alleen zonder toezicht buiten, Ofja de dieren wel maar ben bang dat iemand ze mee nemen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 13:42

In Canada binden ze gewoon hun paard aan een stang, en blijven ze gerust een uur weg. Maar lijkt me niet echt handig :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:11

Ik ben wel eens naar de supermarkt geweest te paard. Maar ik was 14 en woonde in een gehucht :+

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:15

Hier is een cafe in de buurt waar ze speciale paardenstands hebben gemaakt voor de ruiters uit de buurt :')
Kun je je paard veilig en overzichtelijk neerzetten terwijl je wat eet/drinkt.

Zou mijn paard niet achter durven te laten bij de supermarkt xd veel te bang dat ie gejat word of -waarschijnlijker- zich losmaakt en dr van door gaat xd

Wel ooit eens een paar boodschapjes met een vriendin gedaan. Ik wachtte buiten met dr pony en zij rende even gauw de supermarkt in. Maar als ik alleen was zou ik 'm niet ergens laten staan haha

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:26

Stalgenootje van mij is met haar Arabier de kroeg in geweest al tig jaar geleden! :') Heeft zelfs nog in de krant gestaan! Ben alleen het winkelcentrum in geweest en bij de ijsboer, oliebollenkraam, Paardenwinkel, en in huis en nog wel meer dingen hahaha

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:32

Há wat leuk! Dit is eindelijk nog best wel interessant om het zo van iedereen te horen dus ik volg. Ik ben wel eens toen ik nog op Jan reed (kleine pony) naar huis gereden en dan gewoon in de achtertuin gezet _/-\o_ . Mama en papa waren hier jammer genoeg niet zo blij mee :') . Heb hem wel zelf vastgehouden, wat gekletst en weer verder gereden. Met het paard ook wel eens, maar dan niet in de achtertuin alleen voor even een kletspartijtje gehouden maar verder eindelijk niet. Jonkvrouw loopt voor de kar, dus dat is al wat makkelijker. Maar als we met de kar weggaan, dan gaan we regelmatig even bij iemand langs om even wat te drinken en uitterusten. Maar boodschappen? Nee nog nooit gedaan! Wel een ijsje gegeten :j.

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:37

Ijsje halen tijdens het wandelen met de pony. Moet ik wel zeggen dat ik iemand mee laat lopen omdat ze bang is van honden. Het ijsje haal ik wel bij de manege dat scheelt heel veel. Er Is altijd wel een plekje om haar vast te zetten en ze heeft daar genoeg afleiding met al die vreemde paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:37

Jaaa, ik heb het hier regelmatig met mijn vriend over gehad!
Wat lijkt het mij supergaaf om gewoon met paard en wagen naar de winkel te gaan!
Eén doet de boodschappen, de ander blijft bij het paard... dat lijkt me nou echt geweldig. :j
En dan het liefst zo'n platte boerenkar. :+

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:59

Tijdens trektochten boodschappen doen en idd een houd de paarden de ander doet de boodschap, samen naar de kroeg is hier een standaard praktijk. De kroegen in de DD en de Campina zijn daar ook op ingericht en dat lijkt me niets uitzonderlijks. Wij gaan ook wel eens op visite bij andere paardenmensen.
Met de koets brengen we wel eens mensen ergens heen (naar het feest of zo) Maar verder... neh best jammer eigenlijk.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 19:04

ik heb ooit de krant gehaald, toen wij te paard naar een snackbar gingen. Voor de snackbar een parkeerplaats met parkeermeter. Twee paarden neergezet.

Stonden wij een week later in de krant foto van de paarden en parkeermeter: "Dubbel geparkeerd en niet betaald". In die tijd gingen wij op koopavond vaak naar de stad voor een ijsje, stroopwafels of een oliebol.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 19:17

Haha als ik dan diepvries spullen nodig heb dan zijn ze bij thuiskomst meteen ontdooit _O-