Ik durf de stal niet in

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diamantjeq

Ik durf de stal niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 16:41

Hallo bokkers,

Ik rijd nu een paar maanden weer paard. Hiervoor reed ik als jong meisje paard,
daar hoefden we alleen het zadel op te doen voor het rijden, het paard stond dan vast in de stal,
ik was toen ook helemaal niet bang. Op de manege waar ik nu rijd moeten wij zelf de paarden verzorgen en optuigen voor het rijden.

Waar ik tegen aanloop is dat ik de stal niet in durf ook als er niks aan de hand is, zodra het paard
zijn halster eenmaal om heeft (en dat doet een ander voor me omdat ik dat ook niet durf) dan ben ik minder bang en durf ik wel te borstelen, opzadelen vind ik nog wel eng omdat de meeste paardjes het niet fijn vinden en daar op reageren door met de hoef te schrapen, ik ben ook 1 keer in m'n mouw gehapt tijdens het zadelen.

Ik wil echt supergraag leren om dit allemaal zelf te doen en heb nu dan ook het idee om het paard uit de stal te halen en bij de poetsplaats vast te maken en daar te borstelen enzo. Alleen durf ik zelfs al niet het halster om te doen.

Vorige week dacht ik ik ga echt zelfverzekerd de stal in, het paard kwam gelijk op me af (nieuwsgierig met z'n oren naar voren) en toen hij voor me stond durfde ik het halster niet meer om te doen en ben ik de stal weer uitgegaan, de paarden op mijn manege zijn allemaal heel groot.

Hoe pak ik dit het beste aan??? Is het misschien een idee om worteltjes ofzo mee te nemen en dat te geven terwijl ik het halster omdoe?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:44

Ik denk dat worteltjes juist niet handig zijn omdat de paarden dat op een gegeven moment weten en dan nog actiever op je af komen.
Misschien kan je het een paar keer samen met iemand doen?
Zo kun je ervaren en "leren" dat het niet eng is en gaat je angst als het goed is ook wel weg :)

Anoniem

Re: Ik durf de stal niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:45

En als er iemand bij is? :)

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:46

Ik zou er iemand bijvragen die je uitlegt hoe je het het best kunt doen, maar het dan wel zélf doen... Als het je dan lukt, krijg je direct een boost aan zelfvertrouwen *\o/*

Dan daarna nog wel een aantal keren iemand meevragen, al is het maar voor mentale steun.

En, begin bij een vriendelijk paard (dus niet gelijk een draak van een paard)... Wel zo handig ;-)

diamantjeq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 16:47

Bizzybijtje schreef:
En als er iemand bij is? :)

Als er iemand bij is voel ik me wel zelfverzekerd, ik vind dan nog steeds eng om het hoofdstel om te doen,
de laatste keer dat ik dat probeerde gooide mijn paard heel hard zijn hoofd elke keer omhoog en sprong die zelfs een beetje met z'n voorbenen.
Maar het punt is iedereen doet het alleen en ik wil niet elke keer iemand vragen. De meeste paarden die ik tot nu toe samen heb gezadeld waren niet bepaald rustig, ook 1tje beet keihard in de rails van de stalling.
Laatst bijgewerkt door diamantjeq op 30-01-15 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:48

Allereerst, welkom op bokt!

Weet je ook waarvoor je precies bang bent met opzadelen? Zoals je beschrijft komt het paard op stal uit nieuwsgierigheid naar je toe met zijn oortjes naar voren - wat vind je dan zo eng dat je het halster niet over zijn neusje durft te doen?

Verder zou ik het een aantal keer met een ervaren iemand erbij doen - maar wel zelf! Die ervaren persoon er gewoon bij als 'steun' en die je een beetje aanmoedigt als je het eng vind.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:48

Het belangrijkste van alles is je angst kenbaar te maken op de manege/ bij de instructeur.
Zij zullen jou met liefde en plezier daar dan meer en beter in begeleiden, zodat ook het poetsen en zadelen in een stal weer fijn gaat voelen.
Je bent écht niet de enigste die dit probleem ervaart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:50

Ben je bang dat het paard bijt? Of zich omdraait en trapt? Of over je heen loopt? Waar ben je exact bang voor dat er kan gebeuren? :)

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:51

Je kan ook proberen om alleen even im de stal te staan, het paard te aaien en zien dat het eigenlijk helemaal niet eng is. Dan kan je als je het durft het halster om te doen en hem/haar vast zetten en lekker beginnen met poetsen! En als je dan gaat opzadelen vraag je gewoom even iemand om het paard vast te houden en kan je het zadel erop doen en met het hoofdstel helpen ze je dan even! Durf je toch nog niet het halster om te doen dan vraag je dt even aan iemand, je bent immers al in de stal geweest en hebt al wat meer zelfvertrouwen gekregen! (: succes ermee en het gaat je echt wel lukken hoor!!

diamantjeq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 16:51

Sicayes schreef:
Allereerst, welkom op bokt!

Weet je ook waarvoor je precies bang bent met opzadelen? Zoals je beschrijft komt het paard op stal uit nieuwsgierigheid naar je toe met zijn oortjes naar voren - wat vind je dan zo eng dat je het halster niet over zijn neusje durft te doen?

Verder zou ik het een aantal keer met een ervaren iemand erbij doen - maar wel zelf! Die ervaren persoon er gewoon bij als 'steun' en die je een beetje aanmoedigt als je het eng vind.

Dankjewel! Ik vind het eng omdat ik bang ben dat zodra ik het halster om wil doen en richting zijn hoofd ga, dat hij dan ineens gek gaat doen (hapt of springt). Ik ben altijd supervoorzichtig met de paarden terwijl als ik andere meiden bezig zie die doen het zo snel en resoluut.
Ik ga vandaag kijken of er iemand is die erbij kan staan en dat ik dan wel alles zelf doe.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:51

Probeer niet mee te gaan in het groepsgedrag (dus iedereen die alleen zadelt) zet jezelf daarover heen en vraag een rustig iemand mee hebben met wie het goed geklikt en die ook dingen de tijd neemt om je te helpen :)

Edit: snel en resoluut is ook niet altijd goed. Zie soms mensen dat bit in knallen waar je eigen tanden zeer van gaan doen. Respect het paard, zijn ruimte maar ook de jouwe (en je grenzen).

diamantjeq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 16:53

KoudbloedKim schreef:
Ben je bang dat het paard bijt? Of zich omdraait en trapt? Of over je heen loopt? Waar ben je exact bang voor dat er kan gebeuren? :)

Ja voornamelijk het bijten denk ik, dat het ineens plotseling kan bijten zodra ik met het halster aan kom zetten. Ik ben vroeger in mijn gezicht gebeten door een hond omdat ik te dichtbij kwam terwijl hij sjagrijnig was. Honden hebben natuurlijk wel een heel ander karakter uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:56

Ik zou inderdaad iemand erbij halen die jou zelfvertrouwen kan geven. :j
Bang zijn is helemaal niet raar of iets om je voor te schamen gelukkig.
Sterker nog, ik was vroeger ook ontzettend bang voor paarden.
Nu rij ik op een paard van +1000 kilo. :D

Het komt vast goed!

Uit welke regio kom je?

diamantjeq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 16:57

De instructrice zei trouwens dat sommige paarden bepaald stalgedrag vertonen omdat dat ze is aangeleerd. Bijvoorbeeld het hoef schrapen (voorbeen) en proberen te happen, ik heb toen wel een duwtje tegen z'n schouder gegeven en gezegd van 'heey hou s op joh' ik weet niet of dat goed is of dat ik het daarmee juist erger maak (ik heb weinig ervaring met paardengedrag vandaar de vragen) maar wat ik zag was dat ie daarna wel ophield daarmee.
Laatst bijgewerkt door diamantjeq op 30-01-15 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

diamantjeq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 16:57

KoudbloedKim schreef:
Ik zou inderdaad iemand erbij halen die jou zelfvertrouwen kan geven. :j
Bang zijn is helemaal niet raar of iets om je voor te schamen gelukkig.
Sterker nog, ik was vroeger ook ontzettend bang voor paarden.
Nu rij ik op een paard van +1000 kilo. :D

Het komt vast goed!

Uit welke regio kom je?

Ja je hebt ook gelijk het is niks om voor te schamen.

Ik kom uit de omgeving Haarlem.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:00

Misschien wat kleiner beginnen? Met kleinere pony's poetsen en wandelen?
En dan steeds een beetje groter?
Mocht je in bezit zijn van een auto ben je welkom om eens twee doodbrave shetten te komen poetsen in Landsmeer hoor :)

diamantjeq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 17:03

Keet schreef:
Misschien wat kleiner beginnen? Met kleinere pony's poetsen en wandelen?
En dan steeds een beetje groter?
Mocht je in bezit zijn van een auto ben je welkom om eens twee doodbrave shetten te komen poetsen in Landsmeer hoor :)

Oh das lief hoor ja het gekke is voor die kleintjes ben ik totaal niet bang.
Maar die paarden die zo enorm groot zijn daar ben ik snel door overweldigd (is dat een goed woord hihi)

Na het rijden trouwens ben ik helemaal niet meer bang, dan zijn de paarden lekker aan het eten en merken ze niet wat ik aan het doen ben :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:09

Weet niet welke regio je komt, maar op elke manege zijn er vaak meiden die het alleen maar super leuk vinden om te helpen, en vaak ook nog wel kunnen uitleggen hoe of wat. Sommige paarden gaan juist vervelend doen als ze merken dat je wat onzeker bent (mijne ook).
Ik hielp vroeger ook veel op de manege met de beginners met opzadelen en ook de lastigere paarden, en vond het juist super leuk als ik iemand dan zo ver kon helpen dat diegene het op een gegeven moment ook weer zelf durfde. GOede begeleiding is hierbij juist belangrijk!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:14

Let je ook wel op je eigen ruimte. Als een paard dus bij je in de buurt komt, en je denkt aaah hij staat de dichtbij straks bijt hij. Mag je hem gewoon weg wapperen met je handen. Als je goed je eigen grenzen aangeeft denk ik dat je ook minder onzeker bent. Wat betreft halster om doen, je kunt hem ook aaien met het halster en steeds verder omhoog voor jezelf misschien fijn omdat je dan beter ziet wat de reactie van het paard is. Kijk goed naar zijn hoofd, die verteld namelijk ontzettend veel over of hij iets spannend vind of ontspannen is. Hoofd omhoog gooien is altijd lastig, je kunt een touw over zijn nek leggen (bij de schoft) en steeds verder omhoog halen als hij bij de oren zit, kun je licht druk geven zodra ook maar een millimeter naar beneden gaat druk eraf. En inderdaad vraag gewoon of iemand erbij wil staan en doe het 5x achter elkaar, misschien helpt dat ook. Ik ben zelf ook ontzettend rustig, hartstikke fijn met paarden maar je moet wel je grenzen aangeven en niet over je heen laten lopen.

diamantjeq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 17:20

xxdomiixx schreef:
Let je ook wel op je eigen ruimte. Als een paard dus bij je in de buurt komt, en je denkt aaah hij staat de dichtbij straks bijt hij. Mag je hem gewoon weg wapperen met je handen. Als je goed je eigen grenzen aangeeft denk ik dat je ook minder onzeker bent. Wat betreft halster om doen, je kunt hem ook aaien met het halster en steeds verder omhoog voor jezelf misschien fijn omdat je dan beter ziet wat de reactie van het paard is. Kijk goed naar zijn hoofd, die verteld namelijk ontzettend veel over of hij iets spannend vind of ontspannen is. Hoofd omhoog gooien is altijd lastig, je kunt een touw over zijn nek leggen (bij de schoft) en steeds verder omhoog halen als hij bij de oren zit, kun je licht druk geven zodra ook maar een millimeter naar beneden gaat druk eraf. En inderdaad vraag gewoon of iemand erbij wil staan en doe het 5x achter elkaar, misschien helpt dat ook. Ik ben zelf ook ontzettend rustig, hartstikke fijn met paarden maar je moet wel je grenzen aangeven en niet over je heen laten lopen.

Bedankt voor je tips! ik ga dat straks proberen en dan laat ik weten hoe het is gegaan vandaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:22

Jammer, als je in de buurt had gewoond had ik je met alle liefde over je angst heen willen helpen. :j
Maar ik ben ervan overtuigd dat het goed komt!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:27

Op welke manege rij je?

diamantjeq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 18:12

Eliine schreef:
Op welke manege rij je?

Schoteroog!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:20

Die ken ik niet persoonlijk helaas,ken redelijk wat maneges hier in de buurt en van een aantal weet ik dat ze uitstekende hulp bieden bij dit soort dingen en/of zelfs een kleine cursus kunt volgen om goed met de paarden om te leren gaan.juist om de dingen te voorkomen waar jij nu tegenaan loopt :) misschien even informeren of ze op het schoteroog ook zoiets hebben? Het is voor jezelf ook prettiger als je weet wat je bij een paard kunt verwachten als ie bepaald gedrag vertoont

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:36

Vraag om een superbraaf paard en zorg dat je iemand bij je hebt die je kan steunen en af en toe een schopje onder je kont kan geven als je dat nodig hebt. Iemand die kalm is en die je kan helpen om over je angst heen te komen. Vertel de mensen die de lessen verzorgen over je angst en dat je graag hulp wil bij dat oplossen.

Denk eraan dat iedereen een "comfort zone" heeft, hierin voel je je helemaal veilig, maar leer je niet veel. Zie het als een soort van bullseye, helemaal in het midden zit je "comfort zone", dan krijg je een oranje zone eromheen, hier ben je buiten je "comfort zone", maar zeker niet in paniek. Dit is waar je leert. Maar kom je daar weer buiten dan kom je in de rode zone, dan ben je te angstig, te opgewonden, te overstuur, dan leer je niets behalve dat het echt eng is.

Het is dus goed om buiten je comfort zone te stappen, maar stap er niet teveel buiten, niet te ver. Zet voor jezelf kleine, bereikbare stapjes en als je die haalt vier ze dan echt, champagne-momentje!!!!
Misschien durf je bv met begeleiding het paard zijn hals te aaien met het halster, bij een braaf en rustig paard en iemand erbij die je vertrouwd. Dat is een eerste stap die niet te ver weg ligt.
Als je dat durft durf je misschien ook wel het hoofd te aaien en als dat lukt durf je voor je het weet het halster om te doen bij een paard.

Maar zorg ervoor dat je het opdeelt in kleine stapjes, stapjes die goed te doen zijn en die je snel een positief gevoel geven.