HELP! KWPN merrie ontsnapt uit wei!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ababe

HELP! KWPN merrie ontsnapt uit wei!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 12:53

Hallo Bokkers,

Ik heb een 5 jarige KWPN merrie die ineens verzonnen heeft dat ze wel uit het land kan ontsnappen.
Ik zal even beginnen bij het begin om het verhaal duidelijk te maken.

Ik heb haar nu 1,5 jaar en al die tijd staat ze overdag in het land met een stel andere merries (de wei daarnaast staat een koppel ruinen) en 's avonds op stal. Ze is geboren op de stal waar ik nu met haar sta en ze heeft nooit op een andere stal gestaan, er zijn voorheen nooit problemen geweest met haar wat betreft weidegang.

Nou kreeg mevrouw eind november ineens in de gaten dat er geen stroom meer op de draden stond (draden waren beschadigd dus stroom is er nu vanaf). Ze besloot toen dat ze het bij de ruinen in de wei leuker vond dan bij de merries dus ze denderde gewoon dwars door de draden heen, naar de andere wei toe.
In de merrie wei staan nu in totaal 3 paarden (inclusief die van mij, dus 2 andere merries) en het is echt een gigantische wei, sterker nog het zijn twee weides want het draad tussen die twee weides was kapot gegaan. Zij heeft dus samen met 2 andere merries een heel groot stuk land tot haar beschikking.

Aan de andere kant van het draad staat een grotere koppel met ruinen (6 ruinen), ook zij hebben een groot stuk land tot hun beschikking maar er is wat onrust in de wei tussen een aantal ruinen. De aanwezigheid van mijn merrie tussen de ruinen maakt de situatie niet beter, ze 'vechten' namelijk om haar.
Omdat de ruinen nog onrustiger worden als mijn merrie bij hun in het land staat, snap ik dat de eigenaren van de ruinen (en van stal) het liever niet willen hebben dat mijn merrie daar tussen loop.
Ik vind het zelf natuurlijk ook niet fijn want ze willen maar al te graag boven op mijn merrie met zijn alle, maar zij is echt heel erg snel en wendbaar dus ze redt zich wel..

Nou werd ze midden december ineens heel ziek, ze kreeg een virus en had steeds meer dan 40 graden koorts, in overleg met de dierenarts heb ik toen besloten om haar binnen te houden. Ze kreeg de tijd om op te knappen maar dit duurde allemaal best lang, ze is natuurlijk heel ziek geweest en hier heeft ze toch wel een klap van gehad. Ik kon haar nog geen 5 minuten aan het werk zetten en ze was helemaal kapot (terwijl ze van zichzelf ongetraind al een topconditie heeft).

Om deze reden heb ik nu twee keer de fysio erbij gehad die haar helemaal heeft los gemaakt en ik ben begonnen met heel langzaam haar weer op te pakken onder het zadel. Inmiddels rij ik haar elke dag een half uur (1 dag vrij) en dit gaat goed. Ze was heel erg scheef dus het enige wat ik momenteel met haar doe onder het zadel is recht richten. Gewoon een half uur lang zoveel mogelijk rechtuit en dan afwisselen tussen stap en draf.

Ze voelt zich inmiddels stukken beter en dat is te merken want ze is extreem fris, alles is een reden om te schrikken er ervandoor te gaan. Galopperen met haar onder het zadel lukt niet eens meer omdat ze gewoon met 4 benen tegelijk omhoog komt en zo de hele bak door gaat (daarna is ze weer helemaal kapot en kan ze nauwelijks meer lopen, haar spieren verzuren).
Het rijden met haar wordt een steeds grotere uitdaging want elke dag vliegen we wel weer een keer door de bak of krijg ik haar niet langs bepaalde punten.
Ik neem haar dit niet kwalijk want ze staat ineens 24/7 op stal en onder het zadel doen we niet veel meer dan rechtuit en wat stap en draf. Niet echt een uitdaging voor haar dus ik begrijp heel goed waarom ze zo vervelend is.
Gisterenavond was de druppel, toen ik naar de bak toe liep lag er een deken over de rand en daar 'schrok' ze zo extreem van dat ik haar niet meer kon houden en ze dus opgezadeld en al los liep over het erf. Gelukkig kon ik haar zo weer pakken maar ik kreeg haar vervolgens niet meer ontspannen onder het zadel.

Oplossing: Paard weer in de wei, dan kan ze haar energie kwijt en is ze misschien ook weer wat minder fris onder het zadel.. toch...?

Vanmorgen is de smid geweest dus ik zet haar rond half 12 in het land (ik woon zelf op het erf dus ik kon het mooi in de gaten houden). Voor het eerst weer buiten sinds ongeveer 1,5 maand. Ze liep heel rustig het land in en ging eigenlijk meteen staan grazen. Ik dacht mooi, ze blijft rustig, geen gekke dingen. Dus ik ben maar naar binnen gegaan.

Binnen 10 minuten was het raak, ze ging als een gek tekeer door het land en ik kreeg al een bericht van de stal eigenaar of ik haar misschien weer naar binnen kon halen. (De jonge paarden die getraind worden onder het zadel kunnen het land zien vanuit de binnenbak, deze reageren dus op haar). Ik heb haar gefilmd toen ze zo tekeer ging, als het lukt wil ik dit wel plaatsen maar ik weet niet of het veel toegevoegde waarde heeft.

Ik dacht ze moest vast even haar ei kwijt dus ik kijk het even aan want inmiddels stond ze weer rustig te grazen. Helaas nam ze een paar minuten later weer een harde galop sprint en ze sprong op haar dooie gemakkie haar eigen wei uit en de ruinen wei in.... Daar stond ik wel even van te kijken (helaas niet gefilmd), ik heb haar namelijk wel tig keer naar de andere wei zien gaan en ze ging altijd gewoon door de stroomloze draden heen. Ik dacht dus dat als er weer stroom op het draad zou staan, ze ook niet meer uit de wei zou ontsnappen.
Maarja, ze springt er zo gemakkelijk overheen (fanatiek springbloedje is het dan ook) dat stroom helemaal niks geen zin zal hebben...

Dus nu is mijn vraag... Wat nu?
Ik ga proberen haar zo uit het land te halen voordat alle ruinen elkaar weer toetakelen. Maar dit betekent dus dat ik haar gewoon niet meer in het land kan zetten..?
Ze wordt onder het zadel steeds frisser dus lekker ontspannen en recht rijden is een behoorlijke uitdaging.. Daarnaast is het lopen over het erf al bijna onmogelijk want alles is aanleiding voor haar om er vandoor te willen gaan.

Over haar schrikachtige gedrag wil ik trouwens ook even zeggen dat dit echt alleen nu is, nu ze haar energie niet kwijt kan. Ze is namelijk normaal gesproken echt bomproof, al gaan alle paarden in de bak gigantisch aan de kletter, zij reageert nergens op. Ook in het bos is het echt een mak lammetje. Dit komt dus echt doordat ze haar energie niet kwijt kan..

We hebben meerdere stukken land hier, ik denk echter dat het geen zin heeft om haar verderop te zetten want dan staat ze alleen en dit zal alleen maar meer reden voor haar zijn om uit de wei te ontsnappen om zo naar de andere paarden toe te kunnen gaan. Maar wat moet ik dan doen? Ten eerste vind ik 24/7 binnen staan geen leven voor een paard en ten tweede is ze zo fris dat de bom vroeg of laat een keer barst en ik er natuurlijk naast lig.. Maar hoe kan ik mijn paard duidelijk maken dat het niet de bedoeling is dat ze door of over de draden heen gaat in de wei?

Ik zit echt met mijn handen in het haar, de enige oplossing waar ik nu mee kan komen is haar dus 24/7 op stal laten staan.. Ik had gehoopt dat haar gedrag na 1,5 maand binnen staan wel veranderd zou zijn maar helaas stond ze binnen 15 minuten dus weer bij de ruinen..

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en weet hoe ik dit aan kan pakken/op kan lossen?
Ik zou er namelijk echt heel veel moeite mee hebben als ze niet meer lekker naar buiten kan..
Sorry voor het lange verhaal en bedankt voor het lezen!

BigOne

Re: HELP! KWPN merrie ontsnapt uit wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:58

Zorgen dat de afrastering hoger word en er meer stroom op komt te staan, desnoods zelf betalen want nu word iedereen de dupe van de springkunsten van je merrie. Het is ook vervelend maar de andere oplossing, op stal is imo geen optie.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:09

Het probleem is natuurlijk begonnen met het geen stroom op de draden. Mijn idee zou zijn om de wei tijdelijk iets kleiner te maken en de afrastering flink hoog te maken zodat eroverheen springen echt ontmoedigd wordt. Vervolgens flinke klap stroom op dit gedeelte van het weiland zodat ze het wel uit dr hoofd laat op het moment dat ze gevoeld heeft dat ze er niet zomaar meer doorheen kan. Door de wei tijdelijk te verkleinen hoef je geen kilometers palen/stroomdraad te verbruiken maar kun je haar wellicht wel weer het juiste gedrag/respect voor de draden aanleren.
Even een karweitje en een kleine investering, maar ik denk dat je meer gedonder hebt als ze zichzelf of de ruinen verwondt bij deze escapades. 24/7 op stal is imo inderdaad absoluut geen optie voor langere tijd.

Kun je haar niet in de bak zetten als die vrij is? Zodat ze nu in elk geval haar overtollige energie wat om kan zetten in beweging? Of springt ze daar ook uit?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:14

bigone schreef:
Zorgen dat de afrastering hoger word en er meer stroom op komt te staan, desnoods zelf betalen want nu word iedereen de dupe van de springkunsten van je merrie. Het is ook vervelend maar de andere oplossing, op stal is imo geen optie.

Hier ga ik in mee. Wij hebben hier de draden op 1,60 hoog omdat de paarden er anders ook overheen gaan. Zelfs de haflinger van 1,50 springt over 1,40 heen.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 13:14

@Bigone; De afrastering en het stroom dat erop staat is al hoog. Er staan namelijk aan de achterkant van de weides in de zomer altijd een gigantische koppel 2/3 jarige hengsten. Toen er nog stroom op stond was dit ook altijd belachelijk hoog om de hengsten binnen de draden te houden (aangezien die ook 'naast' onze merries staan). Ik weet dus niet of het überhaupt hoger kan. Wat betreft afrastering (ook al hoog) kunnen we hier momenteel niet zoveel aan doen omdat de grond niet goed is. Er staan namelijk hier en daar wat paaltjes scheef gezien er ook een luchtzuiger tussen staat die aan de paaltjes zuigt sinds er geen stroom op staat. Al een aantal keer is er geprobeerd om die paaltjes recht te zetten maar de grond is gewoon te nat en dan weer te hard dus het zakt weer weg :(.

@Eliine; Ja dat klopt, het begon inderdaad toen ze doorhad dat er geen stroom op stond. Wat jij zegt is misschien wel een idee, ik zou wel even moeten uitzoeken hoe en waar ik de afrastering hoger moet maken want ook deze is al vrij hoog maar voor haar bij lange na niet hoog genoeg :+ . En dan hopen dat de stroomdraden snel weer gemaakt worden want doordat er 1 stukje kapot is hebben we helemaal nergens meer stroom :n .
Als ik haar loslaat in de binnenbak dan gaat ze zo erg aan de kletter dat ik daarna niet meer kan rijden omdat ze zichzelf overloopt :roll: .

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:23

Geen wonder dat ze er vandoor gaat tijdens het rijden. Als je alleen maar zoveel mogelijk rechtdoor gaat.
Rechtrichten is niet alleen rechtdoor. Je moet hem wel aan het werk zetten en toch ook wat gaan buigen, juist om het lichaam losser te maken en te krijgen waardoor ze makkelijker recht zal gaan.
Dit is toch ook ontzettend saai voor het paard? Als ik het paard was had ik ook mijn eigen feestje gebouwd :D

Maar voor het weideprobleem, lastig! Ik zou denk ik de omheining inderdaad proberen te verhogen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:26

Ts, ik hoor alleen maar "excuses" maar hopen dat het allemaal beter gaat daar koop je niets voor. Het draad is al heel hoog en je merrie gaat er over, zou een filmpje maken en aan een springruiter sturen. Misschien kun je haar voor veel geld kwijt en kun je zelf een ander dier kopen. Flauwe opmerking, ik weet het maar het lijkt er een beetje op alsof je alleen maar excuses probeert te vinden. Haar gedrag s niet fijn, je kunt moeilijk rijden en ze kan niet naar buiten, dus doe er iets aan. De tip van een kleiner stuk afzetten met een flinke klap stroom er op, en dan laat haar maar met de neus tegen de stroom aan lopen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:27

Op een stal waar ik gewerkt heb hadden ze een groep haflingers die elke dag ontsnapte uit de wei, zodra de stroom er een keer af had gelegen. De staleigenaar loste dit heel makkelijk, echter niet zo vriendelijk, op: De paarden een keer stroom geven. Op die manier krijgen ze er meer schrik van en zullen ze de draad eerder ontwijken.

Ik raad je aan je paard los te gooien voordat ze met het jonge spul aan het werk gaan: binnen houden is geen optie & waarschijnlijk is het gedonder met een half uur wel gedaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:32

Lauraa90 schreef:
Hallo Bokkers,

Ik heb een 5 jarige KWPN merrie die ineens verzonnen heeft dat ze wel uit het land kan ontsnappen.
Ik zal even beginnen bij het begin om het verhaal duidelijk te maken.

Ik heb haar nu 1,5 jaar en al die tijd staat ze overdag in het land met een stel andere merries (de wei daarnaast staat een koppel ruinen) en 's avonds op stal. Ze is geboren op de stal waar ik nu met haar sta en ze heeft nooit op een andere stal gestaan, er zijn voorheen nooit problemen geweest met haar wat betreft weidegang.

Nou kreeg mevrouw eind november ineens in de gaten dat er geen stroom meer op de draden stond (draden waren beschadigd dus stroom is er nu vanaf). Ze besloot toen dat ze het bij de ruinen in de wei leuker vond dan bij de merries dus ze denderde gewoon dwars door de draden heen, naar de andere wei toe.
In de merrie wei staan nu in totaal 3 paarden (inclusief die van mij, dus 2 andere merries) en het is echt een gigantische wei, sterker nog het zijn twee weides want het draad tussen die twee weides was kapot gegaan. Zij heeft dus samen met 2 andere merries een heel groot stuk land tot haar beschikking.

Aan de andere kant van het draad staat een grotere koppel met ruinen (6 ruinen), ook zij hebben een groot stuk land tot hun beschikking maar er is wat onrust in de wei tussen een aantal ruinen. De aanwezigheid van mijn merrie tussen de ruinen maakt de situatie niet beter, ze 'vechten' namelijk om haar.
Omdat de ruinen nog onrustiger worden als mijn merrie bij hun in het land staat, snap ik dat de eigenaren van de ruinen (en van stal) het liever niet willen hebben dat mijn merrie daar tussen loop.
Ik vind het zelf natuurlijk ook niet fijn want ze willen maar al te graag boven op mijn merrie met zijn alle, maar zij is echt heel erg snel en wendbaar dus ze redt zich wel..

Nou werd ze midden december ineens heel ziek, ze kreeg een virus en had steeds meer dan 40 graden koorts, in overleg met de dierenarts heb ik toen besloten om haar binnen te houden. Ze kreeg de tijd om op te knappen maar dit duurde allemaal best lang, ze is natuurlijk heel ziek geweest en hier heeft ze toch wel een klap van gehad. Ik kon haar nog geen 5 minuten aan het werk zetten en ze was helemaal kapot (terwijl ze van zichzelf ongetraind al een topconditie heeft).

Om deze reden heb ik nu twee keer de fysio erbij gehad die haar helemaal heeft los gemaakt en ik ben begonnen met heel langzaam haar weer op te pakken onder het zadel. Inmiddels rij ik haar elke dag een half uur (1 dag vrij) en dit gaat goed. Ze was heel erg scheef dus het enige wat ik momenteel met haar doe onder het zadel is recht richten. Gewoon een half uur lang zoveel mogelijk rechtuit en dan afwisselen tussen stap en draf.

Ze voelt zich inmiddels stukken beter en dat is te merken want ze is extreem fris, alles is een reden om te schrikken er ervandoor te gaan. Galopperen met haar onder het zadel lukt niet eens meer omdat ze gewoon met 4 benen tegelijk omhoog komt en zo de hele bak door gaat (daarna is ze weer helemaal kapot en kan ze nauwelijks meer lopen, haar spieren verzuren).
Het rijden met haar wordt een steeds grotere uitdaging want elke dag vliegen we wel weer een keer door de bak of krijg ik haar niet langs bepaalde punten.
Ik neem haar dit niet kwalijk want ze staat ineens 24/7 op stal en onder het zadel doen we niet veel meer dan rechtuit en wat stap en draf. Niet echt een uitdaging voor haar dus ik begrijp heel goed waarom ze zo vervelend is.
Gisterenavond was de druppel, toen ik naar de bak toe liep lag er een deken over de rand en daar 'schrok' ze zo extreem van dat ik haar niet meer kon houden en ze dus opgezadeld en al los liep over het erf. Gelukkig kon ik haar zo weer pakken maar ik kreeg haar vervolgens niet meer ontspannen onder het zadel.

Oplossing: Paard weer in de wei, dan kan ze haar energie kwijt en is ze misschien ook weer wat minder fris onder het zadel.. toch...?

Vanmorgen is de smid geweest dus ik zet haar rond half 12 in het land (ik woon zelf op het erf dus ik kon het mooi in de gaten houden). Voor het eerst weer buiten sinds ongeveer 1,5 maand. Ze liep heel rustig het land in en ging eigenlijk meteen staan grazen. Ik dacht mooi, ze blijft rustig, geen gekke dingen. Dus ik ben maar naar binnen gegaan.

Binnen 10 minuten was het raak, ze ging als een gek tekeer door het land en ik kreeg al een bericht van de stal eigenaar of ik haar misschien weer naar binnen kon halen. (De jonge paarden die getraind worden onder het zadel kunnen het land zien vanuit de binnenbak, deze reageren dus op haar). Ik heb haar gefilmd toen ze zo tekeer ging, als het lukt wil ik dit wel plaatsen maar ik weet niet of het veel toegevoegde waarde heeft.

Ik dacht ze moest vast even haar ei kwijt dus ik kijk het even aan want inmiddels stond ze weer rustig te grazen. Helaas nam ze een paar minuten later weer een harde galop sprint en ze sprong op haar dooie gemakkie haar eigen wei uit en de ruinen wei in.... Daar stond ik wel even van te kijken (helaas niet gefilmd), ik heb haar namelijk wel tig keer naar de andere wei zien gaan en ze ging altijd gewoon door de stroomloze draden heen. Ik dacht dus dat als er weer stroom op het draad zou staan, ze ook niet meer uit de wei zou ontsnappen.
Maarja, ze springt er zo gemakkelijk overheen (fanatiek springbloedje is het dan ook) dat stroom helemaal niks geen zin zal hebben...

Dus nu is mijn vraag... Wat nu?
Ik ga proberen haar zo uit het land te halen voordat alle ruinen elkaar weer toetakelen. Maar dit betekent dus dat ik haar gewoon niet meer in het land kan zetten..?
Ze wordt onder het zadel steeds frisser dus lekker ontspannen en recht rijden is een behoorlijke uitdaging.. Daarnaast is het lopen over het erf al bijna onmogelijk want alles is aanleiding voor haar om er vandoor te willen gaan.

Over haar schrikachtige gedrag wil ik trouwens ook even zeggen dat dit echt alleen nu is, nu ze haar energie niet kwijt kan. Ze is namelijk normaal gesproken echt bomproof, al gaan alle paarden in de bak gigantisch aan de kletter, zij reageert nergens op. Ook in het bos is het echt een mak lammetje. Dit komt dus echt doordat ze haar energie niet kwijt kan..

We hebben meerdere stukken land hier, ik denk echter dat het geen zin heeft om haar verderop te zetten want dan staat ze alleen en dit zal alleen maar meer reden voor haar zijn om uit de wei te ontsnappen om zo naar de andere paarden toe te kunnen gaan. Maar wat moet ik dan doen? Ten eerste vind ik 24/7 binnen staan geen leven voor een paard en ten tweede is ze zo fris dat de bom vroeg of laat een keer barst en ik er natuurlijk naast lig.. Maar hoe kan ik mijn paard duidelijk maken dat het niet de bedoeling is dat ze door of over de draden heen gaat in de wei?

Ik zit echt met mijn handen in het haar, de enige oplossing waar ik nu mee kan komen is haar dus 24/7 op stal laten staan.. Ik had gehoopt dat haar gedrag na 1,5 maand binnen staan wel veranderd zou zijn maar helaas stond ze binnen 15 minuten dus weer bij de ruinen..

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en weet hoe ik dit aan kan pakken/op kan lossen?
Ik zou er namelijk echt heel veel moeite mee hebben als ze niet meer lekker naar buiten kan..
Sorry voor het lange verhaal en bedankt voor het lezen!

Gewoon het land op. Betere omheining waar ze niet meer overheen kan springen. En mocht ze nog op krachtvoer staan haar daar helemaal van afhalen.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:48

Mijn paard was ook een houdini. Die trok zelfs de paaltjes uit de grond! Sprong over draad, kroop er onder door.. er was bijna geen houden aan.
Het probleem was ook ontstaan doordat er een tijdje geen stroom op de draden had gestaan, al toen ze heel klein was. En dat had ze dus geleerd!

Onze oplossing is inderdaad geweest een kleiner stukje land afzetten, hoog in de afrastering (3 of 4 draden/linten), flink stroom erop. Mijn paard staat nu op een normaal weiland met een afrastering op normale hoogte. Wel hebben we de prikpaaltjes omwikkeld met stroomdraad zodat ze die er niet uit kan trekken zonder schok te krijgen. Houten palen laat ze met rust momenteel.

In de winter staat ze in de paddock hier thuis overdag. Ook draden op 1,60m hoog. Staat tegenwoordig meestal geen stroom meer op. Meestal, want ik houd wel van een verrassing wat haar betreft. Even weer met de neus op de feiten heeft ze nodig.

Verder denk ik dat je je paard wel zoveel mogelijk eruit moet doen en zoveel mogelijk in handen hebben want ze is volgens mij nu wel een beetje jou de baas aan het worden en dat is natuurlijk potentieel gevaarlijk.

Succes!

countryhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:53

Of toch maar een ruin als weidemaatje??

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 14:07

@Bigone; Ik bedoel het niet als allemaal excuses, ik probeer de situatie uit te leggen. Ik zou heel graag een stuk land afzetten en de omheining hoger maken er hier zelf voor betalen als dat de enige optie is, geen probleem. MAAR (ja daar issie weer) de grond is gewoon te slecht nu om andere palen erin te zetten :(. Dat kan ik pas doen als de grond niet bevroren of een moeras is, en dat gaat nog wel even duren ;( . De palen die wij nu hebben daar staan de draden al het hoogst op, dus er moeten wel eerst andere palen komen :). Ik geloof dat de draden nu op 1.50 staan

Een flinke klap stroom is misschien niet de aardigste manier om het op te lossen maar het is voor haar misschien wel de enige manier om weer respect te krijgen voor de draden, dat zou ik dan ook echt niet zielig vinden haha. Had ze maar binnen de draden moeten blijven. Iemand op stal adviseerde om een ijzerdraadje (dacht ik?) door haar deken te halen zodat ze de klap stroom ook voelt (nu met de dekens op kan het natuurlijk ook nog zijn dat ze het minder voelt).

Als het echt alleen maar excuses zijn dan zou ik haar natuurlijk ook niet meer rijden en gewoon stamp voetend naast stal gaan staan mokken dat mijn paard vervelend is. Ik rij haar gewoon trouw elke dag en ik vind het ook nogsteeds leuk om haar te rijden. Nogmaals ik snap heel goed dat ze zo vervelend is, dat zou ik ook zijn als ik haar was. Daarom heb ik haar vandaag ook weer in de wei gezet.

Wat betreft het rechtuit rijden, ik weet dat dit heel erg saai is voor haar. Echter haar hele bekken stond scheef dus de fysio en mijn huidige instructeur hebben mij echt op het hart gedrukt dat ik haar voorlopig maar eens recht over de hoefslag moet zien te krijgen voordat ik weer andere dingen ga doen, als ik een volte op stuur dan trekt ze meteen helemaal scheef. Verder ben ik wel bezig met haar opzij drukken voor mijn buiten been en weer recht zetten met binnenbeen en dat soort oefeningen. Het is niet zo dat ik alleen maar rechtuit ga en vierkant door de hoeken ga, alleen echt figuren rijden enzo word mij afgeraden. Datzelfde geldt ook voor longeren, dat is een goede optie om haar toch aan het werk te zetten maar wel te beperken zodat ze niet aan de kletter gaat. Maarja met longeren trekt ze ook helemaal scheef (ze drukt haar kont naar binnen).

Ik heb zojuist geprobeerd om haar uit de wei te halen maar uiteraard laat ze zich niet vangen, ze gaat er lekker in volle galop vandoor wanneer ze me ziet. Ook begrijpelijk want ze staat eindelijk buiten :').

@Bigone; En nee ze gaat niet weg :+. In vrijheid springt ze wel maar als er een cavaletti in de bak staat dan komt ze er niet bij in de buurt hoor :') . Die zijn namelijk eng.
Ik had inderdaad gehoopt dat ik meteen een oplossing kon vinden zodat ze wel lekker elke dag de hele dag naar buiten kan. Maar ik ga gewoon palen aanschaffen en overleggen met de eigenaren of we een stukje kunnen afzetten en haar daarin kunnen zetten zodat ze weer wat manier kan bijleren.
Verder probeer ik haar rond 15:30 uur als de andere paarden naar binnen zijn gehaald een uurtje in de paddock te zetten, als ik erbij blijf en er geen andere paarden zijn waar ze heen wil dan zal ze vast wel in de paddock blijven (het is het proberen waard).

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 14:13

countryhorse schreef:
Of toch maar een ruin als weidemaatje??

_O- _O- _O- _O- _O- _O-
Misschien is dat het, ze wil gewoon 'one of the guys' zijn :') .
Ik zei net al, misschien moeten we haar 's morgens bij de ruinen zetten, dat ze dan zelf naar haar eigen wei toe springt haha.

@Femskie: Bedankt voor je reactie! Ze krijgt inderdaad wat praatjes en probeert wat grenzen te verleggen, dat klopt. Ze stond bijvoorbeeld eerder ook in de stapmolen zonder stroom maar inmiddels moeten we daar het stroom ook aanzetten als zij erin staat want ze dendert gewoon door alle vakken heen anders :Y) . Ze luistert wel onder het zadel hoor, maar zodra ik even praat met iemand of eventjes niet helemaal oplet dan schudt ze weer een trucje uit de mouw. Ze zijn nu de kantine aan het verbouwen dus daar wil ze bijvoorbeeld gewoon niet langs maar ik stap niet eerder af dan dat we daar normaal langsheen komen.
Hoelang heb je haar in dat kleinere stukje land laten staan trouwens? Voordat je haar weer veilig in de 'normale' wei kon zetten?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:14

Heb je al naar het voer gekeken?

Als je volop door blijft voeren dan worden ze daar bommetjes van, zeker nu ze haar energie nergens in kwijt kan.
Mijn advies, naast stroom op de draden, maar daar is al voldoende over gezegd, breng het krachtvoer terug tot het absolute minimum en geef evt magnesium bij zodat ze wat rustiger in het hoofd wordt.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 14:18

Ze krijgt inderdaad standaard krachtvoer hier, dat krijgt ze al vanaf het begin. We zijn al terug gegaan van een hele naar een halve schep (2x per dag). Ik voer haar 's avonds muesli bij omdat ze supplementen van de dierenarts krijgt tegen het verzuren van haar spieren. Ik zal vragen of ze haar 's avonds dan alleen hooi willen geven en geen brok (of klein handje voor de vorm) en dan voer ik haar zelf de muesli na het rijden.
Bedankt voor de tip!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:22

Het probleem van energieoverschot kan je wel oplossen door kritisch te kijken naar het voer en het paard ook af en toe los te laten uitrazen in de bak. Staleigenaar zal het ook niet leuk vinden dat ze het land kapot rent vermoed ik.

Verder vraag ik me af of ze naar één of twee specifieke ruinen toe trekt. Is het geen optie die bij de merries in te zetten? Ze vind het bij de heren blijkbaar heel veel leuker dan bij de saaie merries.

Verhogen van het draad lijkt me verstandig en ook zou ik kijken naar het afzetten van een kleiner stuk, zodat ze niet een aanloop kan nemen. En dat stukje steeds wat opschuiven zodat ze wel vers gras krijgt. Maar zelf zou ik eerst kijken of ze niet gewoon heel graag met een ruinenvriendje wil staan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:24

Dit soort topics begrijp ik nooit.

Stroom is er af en wordt niet gemaakt tot het fout gaat.
Als ik hier geen stroom heb is dat binnen een paar dagen gemaakt omdat ik weet dat ik er donder op kan zeggen dat ze niet blijven waar ik wil.

Paard dat over de draad springt is simpel.
Draad erboven. Niet zeggen hij is al hoog want dat is blijkbaar niet.

Een paard dat 24/7 binnen staat en rondjes rechtuit hobbelen en raar vinden dat hij heet is?
Ik zou de da gaan bellen als ze dan niet fris zouden zijn.

Dus hup die omheining maken en paard naar buiten.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:26

Kan er niet één (of meer) van de ruinen bij de merries gezet worden? Mijn eigen paarden staan ook liever in gemengde groepen...

Verder zou ik de afrastering inderdaad ook wel laten verbeteren, kapotte draden en scheve paaltjes zomaar laten staan zonder (desnoods tijdelijke) herstellingen is echt vragen om problemen...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:28

Maar er staat dus nog steeds geen stroom op het draad??? Ik hoef hem er hier maar een kwartier af te hebben en de halve omheining ligt plat. Flinke klap erop, paard er even tegen aan dat ze er even aan herinnert wordt en je probleem is opgelost, met binnen houden wordt het paard alleen maar frisser, meer redenen om te gaan vliegen. Als een dier over de omheining kan springen staat het ook niet hoog genoeg. Desnoods voor het buitenzetten even flink longeren dat ze haar ei kwijt kan en daarna buiten zetten, dan zal ze vanzelf ook rustiger zijn. Zoals hierboven beschreven voer ook aanpassen. Desnoods naar een vitaminebrokje en onbeperkt hooi.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 14:38

Stroom staat er inderdaad nog steeds niet op, dit is al pak en beet 3 maanden zo.. En ik heb het echt al miljoen keer aangekaart maar er wordt niets aan veranderd. Als ik er een opmerking over maak dan krijg ik te horen dat alleen mijn paard niet binnen de draden blijft en de rest wel (met andere woorden, het is mijn probleem). Aangezien ik hier 'alleen' in sta is er niet zoveel haast bij. Denk dat die haast pas weer komt als de opfok paarden weer naar buiten gaan.

De tip van een ruin erbij als maatje is wel een idee! Ze trekt niet echt naar een specifieke ruin toe, ze staat nu ook al de hele tijd gewoon in haar eentje lekker te grazen. Maar in de periode dat zij besloot te ontsnappen uit haar wei zijn er 3 merries weg gegaan en 1 andere terug gekomen. De merrie die overbleef was de merrie waarmee ze over het algemeen niet zo goed overweg kan en de merrie die erbij kan heeft eerder met de andere merrie gestaan dus deze twee vormen een 'blijf uit onze buurt' team tegen mijn merrie. Maarja het land is dan wel weer groot genoeg om niet bij elkaar in de buurt te hoeven staan. Dit kan natuurlijk wel de reden zijn dat ze liever bij de ruinen staat!

Voer ga ik meteen aanpassen en haar krachtvoer grotendeels vervangen door muesli! En ik ga rondvragen bij andere pension klanten of iemand het een idee vindt om haar ruin bij mijn merrie te zetten (misschien eerst samen in 1 weitje, kijken of ze dan wel blijft)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:47

Stroom op het hek en evt hoger lijkt me de oplossing voor in de wei blijven. Maar aangezien ze aan het herstellen is is het niet zo fijn dat ze zo uit haar plaat gaat.

Is er geen mogelijkheid om gewoon meer met haar te doen, wandelen, evt langs de fiets(mooie rechtuit beweging voor haar herstel), licht grondwerk gericht op dat koppie goed aan het werk zetten ipv lastige bewegingen voor het lijf nu en dat soort dingen.
Als ze nu grotendeels op stal gaat en even onder het zadel op de hoefslag mag lopen is het niet zo raar dat ze uit elkaar klapt van frustratie. Je paard voldoende afleiding geven zal heel erg veel gaan schelen, zelfs als je qua beweging nog wat tekort komt door omstandigheden.
Daardoor zal ze ook rustiger zijn op de wei waardoor ze veel meer naar buiten kan en ook veiliger blijft. Want een paard dat op dit moment nog geen volte mag lopen mag ook niet razen op de wei.

De oplossing is naar mijn mening je agenda even goed vrij te vegen en veel uren met het paard door te brengen, dingen te doen. Ondertussen zorgen dat er weer stroom op de hekken staat en er een extra draad boven komt(kan best een beetje provisorisch, hoeft niet zo ingewikkeld, misschien kan je iets vastmaken op de palen die er al zijn die een extra lijntje kunnen ondersteunen). Als dan de wei geschikt is voor haar zet je haar, nadat je andere dingen hebt gedaan, rustig op de wei. Desnoods ga je daar eerst ook wat wandelen en dingetjes doen zodat ze ontspannen is voor je haar loslaat.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:58

Door hun nalatigheid in onderhoud van de omheining, gaat jouw merrie er door heen. Wat als je merrie vast komt te zitten, haar benen lelijk beschadigd of dat met een van de andere paarden gebeurt? Wie is dan verantwoordelijk. Kaart dit maar eens aan bij je pensiongenoten, en ook bij de pensioneigenaar. Je betaalt natuurlijk voor een veilig onderkomen voor je paard, niet om haar te laten verongelukken.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:04

Er zijn toch ook nog de eigenaren van de ruinen die er belang bij hebben dat de draad hoger wordt en de stroom er weer op gaat?
Even samen optrekken hierin, jouw paard moet naar buiten, punt! En zij willen jouw paard niet in hun wei, dus gezamenlijk belang.
Het lijkt me ook fijner voor je stalgenoten als jouw paard niet ontploft tijdens het rijden, je hebt vast niet altijd de bak voor jezelf.

Bij ons staan de paarden achter koeien-hoogte en dat gaat eigenlijk altijd goed, er staat ook een koeien-klap stroom op, dat dan wel.
Voor de hengsten is op sommige stukken de draad verhoog door tegen de houten posten een hoge prikpost aan te zetten en zo een hogere draad te spannen boven de bestaande draad. Geen hengst die daar door gaat. Eentje heeft er trouwens zo'n donders respect voor stroom dat hij achter een gespannen strotouwtje nog blijft staan.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:07

Stom dat ze de draden niet willen herstellen! Mag je er zelf niet wat aan herstellen (in afwachting dat ze het weer deftig maken)? Gewoon zorgen dat de draden overal weer aan elkaar hangen, de stukken die teveel kapot zijn er uit halen, maar dat het weer een 'gesloten cirkel' vormt zonder stukken die aan de grond komen, dan kan de stroom er gewoon weer op. Is niet erg moeilijk te doen en kost ook niets als je wat knipt & knoopt.

Verder heeft krachtvoer vervangen door meusli niet zo veel zin volgens mij, meusli is nog steeds krachtvoer... Probeer er dus gewoon zo weinig mogelijk van te geven (eventueel een dikke stok in haar voerbak, dan is ze er langer mee bezig zodat ze niet merkt dat zij al lang klaar is wanneer de rest nog eet)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:11

Je kunt ook paalverlengers kopen, daarmee voeg je zo'n 20 cm aan de hoogte toe, draad er door en dan zelf maar een klok er op aansluiten.