Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
bigone schreef:Zorgen dat de afrastering hoger word en er meer stroom op komt te staan, desnoods zelf betalen want nu word iedereen de dupe van de springkunsten van je merrie. Het is ook vervelend maar de andere oplossing, op stal is imo geen optie.
.
. En dan hopen dat de stroomdraden snel weer gemaakt worden want doordat er 1 stukje kapot is hebben we helemaal nergens meer stroom
.
. 
Lauraa90 schreef:Hallo Bokkers,
Ik heb een 5 jarige KWPN merrie die ineens verzonnen heeft dat ze wel uit het land kan ontsnappen.
Ik zal even beginnen bij het begin om het verhaal duidelijk te maken.
Ik heb haar nu 1,5 jaar en al die tijd staat ze overdag in het land met een stel andere merries (de wei daarnaast staat een koppel ruinen) en 's avonds op stal. Ze is geboren op de stal waar ik nu met haar sta en ze heeft nooit op een andere stal gestaan, er zijn voorheen nooit problemen geweest met haar wat betreft weidegang.
Nou kreeg mevrouw eind november ineens in de gaten dat er geen stroom meer op de draden stond (draden waren beschadigd dus stroom is er nu vanaf). Ze besloot toen dat ze het bij de ruinen in de wei leuker vond dan bij de merries dus ze denderde gewoon dwars door de draden heen, naar de andere wei toe.
In de merrie wei staan nu in totaal 3 paarden (inclusief die van mij, dus 2 andere merries) en het is echt een gigantische wei, sterker nog het zijn twee weides want het draad tussen die twee weides was kapot gegaan. Zij heeft dus samen met 2 andere merries een heel groot stuk land tot haar beschikking.
Aan de andere kant van het draad staat een grotere koppel met ruinen (6 ruinen), ook zij hebben een groot stuk land tot hun beschikking maar er is wat onrust in de wei tussen een aantal ruinen. De aanwezigheid van mijn merrie tussen de ruinen maakt de situatie niet beter, ze 'vechten' namelijk om haar.
Omdat de ruinen nog onrustiger worden als mijn merrie bij hun in het land staat, snap ik dat de eigenaren van de ruinen (en van stal) het liever niet willen hebben dat mijn merrie daar tussen loop.
Ik vind het zelf natuurlijk ook niet fijn want ze willen maar al te graag boven op mijn merrie met zijn alle, maar zij is echt heel erg snel en wendbaar dus ze redt zich wel..
Nou werd ze midden december ineens heel ziek, ze kreeg een virus en had steeds meer dan 40 graden koorts, in overleg met de dierenarts heb ik toen besloten om haar binnen te houden. Ze kreeg de tijd om op te knappen maar dit duurde allemaal best lang, ze is natuurlijk heel ziek geweest en hier heeft ze toch wel een klap van gehad. Ik kon haar nog geen 5 minuten aan het werk zetten en ze was helemaal kapot (terwijl ze van zichzelf ongetraind al een topconditie heeft).
Om deze reden heb ik nu twee keer de fysio erbij gehad die haar helemaal heeft los gemaakt en ik ben begonnen met heel langzaam haar weer op te pakken onder het zadel. Inmiddels rij ik haar elke dag een half uur (1 dag vrij) en dit gaat goed. Ze was heel erg scheef dus het enige wat ik momenteel met haar doe onder het zadel is recht richten. Gewoon een half uur lang zoveel mogelijk rechtuit en dan afwisselen tussen stap en draf.
Ze voelt zich inmiddels stukken beter en dat is te merken want ze is extreem fris, alles is een reden om te schrikken er ervandoor te gaan. Galopperen met haar onder het zadel lukt niet eens meer omdat ze gewoon met 4 benen tegelijk omhoog komt en zo de hele bak door gaat (daarna is ze weer helemaal kapot en kan ze nauwelijks meer lopen, haar spieren verzuren).
Het rijden met haar wordt een steeds grotere uitdaging want elke dag vliegen we wel weer een keer door de bak of krijg ik haar niet langs bepaalde punten.
Ik neem haar dit niet kwalijk want ze staat ineens 24/7 op stal en onder het zadel doen we niet veel meer dan rechtuit en wat stap en draf. Niet echt een uitdaging voor haar dus ik begrijp heel goed waarom ze zo vervelend is.
Gisterenavond was de druppel, toen ik naar de bak toe liep lag er een deken over de rand en daar 'schrok' ze zo extreem van dat ik haar niet meer kon houden en ze dus opgezadeld en al los liep over het erf. Gelukkig kon ik haar zo weer pakken maar ik kreeg haar vervolgens niet meer ontspannen onder het zadel.
Oplossing: Paard weer in de wei, dan kan ze haar energie kwijt en is ze misschien ook weer wat minder fris onder het zadel.. toch...?
Vanmorgen is de smid geweest dus ik zet haar rond half 12 in het land (ik woon zelf op het erf dus ik kon het mooi in de gaten houden). Voor het eerst weer buiten sinds ongeveer 1,5 maand. Ze liep heel rustig het land in en ging eigenlijk meteen staan grazen. Ik dacht mooi, ze blijft rustig, geen gekke dingen. Dus ik ben maar naar binnen gegaan.
Binnen 10 minuten was het raak, ze ging als een gek tekeer door het land en ik kreeg al een bericht van de stal eigenaar of ik haar misschien weer naar binnen kon halen. (De jonge paarden die getraind worden onder het zadel kunnen het land zien vanuit de binnenbak, deze reageren dus op haar). Ik heb haar gefilmd toen ze zo tekeer ging, als het lukt wil ik dit wel plaatsen maar ik weet niet of het veel toegevoegde waarde heeft.
Ik dacht ze moest vast even haar ei kwijt dus ik kijk het even aan want inmiddels stond ze weer rustig te grazen. Helaas nam ze een paar minuten later weer een harde galop sprint en ze sprong op haar dooie gemakkie haar eigen wei uit en de ruinen wei in.... Daar stond ik wel even van te kijken (helaas niet gefilmd), ik heb haar namelijk wel tig keer naar de andere wei zien gaan en ze ging altijd gewoon door de stroomloze draden heen. Ik dacht dus dat als er weer stroom op het draad zou staan, ze ook niet meer uit de wei zou ontsnappen.
Maarja, ze springt er zo gemakkelijk overheen (fanatiek springbloedje is het dan ook) dat stroom helemaal niks geen zin zal hebben...
Dus nu is mijn vraag... Wat nu?
Ik ga proberen haar zo uit het land te halen voordat alle ruinen elkaar weer toetakelen. Maar dit betekent dus dat ik haar gewoon niet meer in het land kan zetten..?
Ze wordt onder het zadel steeds frisser dus lekker ontspannen en recht rijden is een behoorlijke uitdaging.. Daarnaast is het lopen over het erf al bijna onmogelijk want alles is aanleiding voor haar om er vandoor te willen gaan.
Over haar schrikachtige gedrag wil ik trouwens ook even zeggen dat dit echt alleen nu is, nu ze haar energie niet kwijt kan. Ze is namelijk normaal gesproken echt bomproof, al gaan alle paarden in de bak gigantisch aan de kletter, zij reageert nergens op. Ook in het bos is het echt een mak lammetje. Dit komt dus echt doordat ze haar energie niet kwijt kan..
We hebben meerdere stukken land hier, ik denk echter dat het geen zin heeft om haar verderop te zetten want dan staat ze alleen en dit zal alleen maar meer reden voor haar zijn om uit de wei te ontsnappen om zo naar de andere paarden toe te kunnen gaan. Maar wat moet ik dan doen? Ten eerste vind ik 24/7 binnen staan geen leven voor een paard en ten tweede is ze zo fris dat de bom vroeg of laat een keer barst en ik er natuurlijk naast lig.. Maar hoe kan ik mijn paard duidelijk maken dat het niet de bedoeling is dat ze door of over de draden heen gaat in de wei?
Ik zit echt met mijn handen in het haar, de enige oplossing waar ik nu mee kan komen is haar dus 24/7 op stal laten staan.. Ik had gehoopt dat haar gedrag na 1,5 maand binnen staan wel veranderd zou zijn maar helaas stond ze binnen 15 minuten dus weer bij de ruinen..
Is er iemand die hier ervaring mee heeft en weet hoe ik dit aan kan pakken/op kan lossen?
Ik zou er namelijk echt heel veel moeite mee hebben als ze niet meer lekker naar buiten kan..
Sorry voor het lange verhaal en bedankt voor het lezen!
. Dat kan ik pas doen als de grond niet bevroren of een moeras is, en dat gaat nog wel even duren
. De palen die wij nu hebben daar staan de draden al het hoogst op, dus er moeten wel eerst andere palen komen
. Ik geloof dat de draden nu op 1.50 staan
.
. In vrijheid springt ze wel maar als er een cavaletti in de bak staat dan komt ze er niet bij in de buurt hoor
. Die zijn namelijk eng.countryhorse schreef:Of toch maar een ruin als weidemaatje??
.
. Ze luistert wel onder het zadel hoor, maar zodra ik even praat met iemand of eventjes niet helemaal oplet dan schudt ze weer een trucje uit de mouw. Ze zijn nu de kantine aan het verbouwen dus daar wil ze bijvoorbeeld gewoon niet langs maar ik stap niet eerder af dan dat we daar normaal langsheen komen.