BB springen met paard, informatie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

BB springen met paard, informatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 14:34

Hoihoi!

Ik ben eens gaan zoeken op wedstrijdplatform.nl en sindsdien ben ik eigenlijk wel zeker! Mijn paard springt heerlijk en we genieten er samen ook onwijs van. Daarom wilde ik graag een keer een wedstrijd met haar doen! Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer.. Zoveel informatie maar heel vaak net niet het juiste..

Wie o wie kan mij helpen met de vragen waarmee ik zit?

Mijn vragen:

Kun je BB starten zonder startpas, zoja hoe geef je dit aan?

Hoe hoog is BB min- en maximaal?

Is BB te laag voor een paard van 1.64?(deze vraag wordt eigenlijk beantwoord als deze hierboven wordt beantwoord)

Is het verstandig om de desbetreffende manege te bellen, om te vragen hoe ze het daar regelen?

Kan ik na 1x BB starten een startpas aanvragen? En is deze startpas dan ook voor dressuur of is die weer apart?

Heel heel heel erg bedankt voor het beantwoorden, ik zit met deze vragen onwijs in de knoop omdat er op de ene site weer iets anders staat dan de andere.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:41

Voor BB moet je ook een startpas hebben (en moet je dus lid zijn van een vereniging). BB hoogte is tussen de 80-90cm. Dit stelt voor een paard niks voor.

Er bestaat maar 1 startpas, hier kun je mee starten in de dressuur, springen en sgw.

blauwpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:53

Voor BB heb je geen startpas nodig maar je moet wel lid zijn van de KNHS. ...
Heb het ook paar keer gedaan. BB paarden is vgm 90cm

OneAndOnlyx

Re: BB springen met paard, informatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 14:56

Percyleen & blauwpaardje: wie heeft er nu gelijk? := . Ik heb inderdaad ook gelezen op een site dat er geen startpas nodig is omdat het impuls is, op voorbereiding van het B(waar je wel een startpas voor nodig hebt)?.

90 cm is wat mij betreft voor een eerste keer een mooie hoogte.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:56

Voor BB heb je geen startpas nodig, je moet wel lid zijn van de KNHS
Hoogte is max 90 cm
Als je een startkaart aanvraagt is deze voor zowel springen als dressuur. Maar als je in de B wilt starten met springen heb je eerste een winstpunt in de dressuur hebben (mag ook in het verleden zijn geweest met een ander paard).

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 14:59

blauwpaardje schreef:

Ik ben gelukkig wel lid(heb een FNRS paspoort, je bent toch lid van KNHS als je Paard & sport krijgt?)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:00

Hangt er een beetje vanaf hoe het is georganiseerd :-) Hier in de buurt hebben sommige verenigingen op hun wedstrijddag voorafgaand aan de B ook de mogelijkheid om BB te springen. BB is dan 80 cm. Vaak wordt er dan van je verwacht dat je wel netjes in tenue komt (het is immers hun wedstrijddag). Je moet dan wel een startpas hebben.

Andere verenigingen hebben af en toe 'oefenspringen'. Dan kun je bijna elke hoogte inschrijven. Hier in de omgeving heb je dan vaak parcoursen van 60, 70, 80, 90, 1 meter en soms ook nog hoger. Dat is echt oefenspringen dus je hoeft niet in tenue en je hoeft ook geen startpas te hebben. Dat is wel ideaal om te beginnen, dan doe je bijvoorbeeld de eerste keer een rondje 70 en een rondje 80 en als dat goed gaat dan doe je de keer daarop een rondje 80 en een rondje 90 bijvoorbeeld :-) .

Bij ons in de regio staat dat ook gewoon aangegeven op startlijsten.nl

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 15:00

Lieke schreef:
Voor BB heb je geen startpas nodig, je moet wel lid zijn van de KNHS
Hoogte is max 90 cm
Als je een startkaart aanvraagt is deze voor zowel springen als dressuur. Maar als je in de B wilt starten met springen heb je eerste een winstpunt in de dressuur hebben (mag ook in het verleden zijn geweest met een ander paard).

Bedankt voor je reactie! Ik ben lid(tenminste dat denk ik want ik krijg Paard & sport). Ik heb nog nooit officieel gestart in zowel dressuur als springen. Dus zodra ik een startpas aanvraag moet ik eerst in de dressuur een winstpunt rijden en kan ik dan pas B springen beginnen. Bedankt.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 15:02

Apple schreef:
Hangt er een beetje vanaf hoe het is georganiseerd :-) Hier in de buurt hebben sommige verenigingen op hun wedstrijddag voorafgaand aan de B ook de mogelijkheid om BB te springen. BB is dan 80 cm. Vaak wordt er dan van je verwacht dat je wel netjes in tenue komt (het is immers hun wedstrijddag). Je moet dan wel een startpas hebben.

Andere verenigingen hebben af en toe 'oefenspringen'. Dan kun je bijna elke hoogte inschrijven. Hier in de omgeving heb je dan vaak parcoursen van 60, 70, 80, 90, 1 meter en soms ook nog hoger. Dat is echt oefenspringen dus je hoeft niet in tenue en je hoeft ook geen startpas te hebben. Dat is wel ideaal om te beginnen, dan doe je bijvoorbeeld de eerste keer een rondje 70 en een rondje 80 en als dat goed gaat dan doe je de keer daarop een rondje 80 en een rondje 90 bijvoorbeeld :-) .

Bij ons in de regio staat dat ook gewoon aangegeven op startlijsten.nl

Ik heb geen flauw idee of ze hier in de buurt oefenspringen organiseren! Ik zag in de buurt alleen maar dressuur officieel en springen BB of hoger.

Ik denk dat het beste is als ik gewoon bel naar de desbetreffende manege wat hun eisen zijn voor een wedstrijd dus?

blauwpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:03

OneAndOnlyx schreef:
blauwpaardje schreef:

Ik ben gelukkig wel lid(heb een FNRS paspoort, je bent toch lid van KNHS als je Paard & sport krijgt?)

Volgens mij is FNRS niet genoeg... Reed eerst ook bij FNRS manege , maar toen ik bij een Vereniging kwam moest ik me inschrijven bij de KNHS.
Laatst bijgewerkt door blauwpaardje op 13-01-15 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:03

Ook voor het BB springen voorafgaand aan de B en hogere rubrieken hoef je nog geen startpas te hebben. Alleen lidmaatschap KNHS is wel verplicht.
BB parcoursen staan op zo'n 80cm hoogte.

Oefenspringen is iets minder officieel wat tenue ed betreft en heeft vaak keuze uit meerdere hoogtes.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 15:06

Bar schreef:
Ook voor het BB springen voorafgaand aan de B en hogere rubrieken hoef je nog geen startpas te hebben. Alleen lidmaatschap KNHS is wel verplicht.
BB parcoursen staan op zo'n 80cm hoogte.

Oefenspringen is iets minder officieel wat tenue ed betreft en heeft vaak keuze uit meerdere hoogtes.

Het is mij alleen niet duidelijk wanneer je lid van het KNHS bent, zou jij me dat kunnen uitleggen? Ik heb een FNRS-paspoort en er is mij verteld dat ik dan automatisch lid ben van KNHS.(ik ontvang ook de paard & sport)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:15

123diezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:25

Als ik jou was zou ik eerst een keer naar oefenparcours gaan, zoals hierboven al gezegdt was hoef je niet ik wedstrijd tenue en kan je zelf de hoogte kiezen. Ook word je niet niet meteen uitgebelt bij de derde wijgering, wat ook wel een groot voordeel is.
helaas was er toen ik begon met springen nog geen bb voor pony's, dus heb het zelf nooit gereden. Wel vaak gezien voor mijn rubriek aan. Je hoeft zoals hierboven ook al gezegd dus alleen lid te zijn van de KNHS. Wel vind ik een groot nadeel dat er ook veel mensen met jonge paarden komen, en dat kan wel eens lastig zijn als zoiets niet gewent bent.

als je de paard en sport ontvangt lijkt het me dat je ook lid bent van de KNHS

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 20:54

PercyLeen: Bedankt voor je tips & reacties! Ik ga binnenkort even het KNHS berichten.
123diezel: Oefenparcoursen zijn nog niet bekend in deze regio(N-H, en het liefst niet meer dan 10 km hiervandaan..). Ik denk dat ik dus toch maar ga voor BB.

123diezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:31

Waar woon je dan? Want ik zag er een heleboel op startlijsten.nl

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:49

blauwpaardje schreef:
OneAndOnlyx schreef:

Volgens mij is FNRS niet genoeg... Reed eerst ook bij FNRS manege , maar toen ik bij een Vereniging kwam moest ik me inschrijven bij de KNHS.

Je bent gewoon lid van de KNHS als je lid bent van de FNRS.
Alleen als je een startpas aan wilt vragen dan moet je lid worden van een rijvereniging/ponyclub en komen er voor de KNHS extra kosten bij die niet betaald hoeven te worden via de FNRS.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 19:17

123diezel schreef:
Waar woon je dan? Want ik zag er een heleboel op startlijsten.nl

Ik woon in de buurt van Bergen, Noord-Holland! Gelieve niet meer dan 5 km want ik heb geen trailer |(

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:31

BB kan je starten zonder startkaart en je hoeft ook niet perse lid te zijn van de KNHS want ik ben pas sinds 2 weken lid nu omdat ik officieel wil starten maar heb al enkele BB wedstrijden gedaan, dit is meestal 80 cm en soms 90 cm

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:45

ik vroeg me eventjes iets af he. bij bb wedstrijden, is er dan wel iets van een prijsuitrijking ofzo? (ik snap dat geldprijzen of bekerss en lintjes niet kunnen omdat het geen officiele wedstrijd is) maar gewoon voor het idee, of is het gewoon rijden en klaar?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:56

Meestal is het gewoon rijden en klaar :-)

Ik ben 1 keer bij een vereniging geweest waar ze iedereen met een foutloos BB parcours een rozet gaven en 1 keer had een andere vereniging wel een klassement opgemaakt. Maar dat waren dus echt uitzonderingen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 22:57

Apple schreef:
Meestal is het gewoon rijden en klaar :-)

Ik ben 1 keer bij een vereniging geweest waar ze iedereen met een foutloos BB parcours een rozet gaven en 1 keer had een andere vereniging wel een klassement opgemaakt. Maar dat waren dus echt uitzonderingen.

Dus er wordt niet eens genoemd wie de 'winnaar' is? Dan noem ik het geen wedstrijd maar dat kan aan mij liggen haha.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:58

BB is ook geen wedstrijd, maar een oefening.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 23:01

Apple schreef:
BB is ook geen wedstrijd, maar een oefening.

Dat is dan wel weer zo. Je hebt gelijk.

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:04

Hier in de omgeving is een oefenparcours en BB-springen eigenlijk hetzelfde. Is er geen jury aanwezig, wordt er ook geen klassement aangemaakt en kan je ook zonder startkaart en lid te zijn van een vereniging mee doen. Wedstrijdtenue stellen ze op prijs maar is niet verplicht.

Het beste wat je kan doen is gewoon even bellen/mailen naar de desbetreffende wedstrijdorganisatie dan weet je het zeker