Wat doe je met een paard met singelnijd als..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

litilaura

Wat doe je met een paard met singelnijd als..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 11:34

...Alles uitgesloten is

- huidige zadel ligt goed
- Onder behandeling van osteopaat
- inwendig niks meer aan de hand
- Geen rugpijn op het moment

In het verleden verkeerde zadels gehad, nierproblemen die onder controle zijn door medicijnen.

Paard staat nu een paar maanden stil en we oefenen sinds een week of 2 elke dag met en dekje of zadel op haar rug leggen dit gaat steeds beter. Maar zodra je een singel aan het zadel probeert te maken beginnen de oude gewoontes lees bijten in het halstertouw en niet stil willen staan weer. Hetzelfde met een longeer of deken singel.

Mijn vraag is wat helpt bij een paard met singelnijd. Bokt geeft vaak antwoorden laat de zadelmaker/osteopaat/masseur/dierenarts komen maar deze zijn allemaal al geweest dus deze fase hebben we gehad of zijn we nogsteeds mee bezig.

Het is mijn inziens dus echt een gewoonte uit het verleden. Na of een verkeerd zadel of inwendige problemen of verkeerd aansingelen. En dus geen probleem op het moment

Wie o wie heeft de gouden tip

Edit* het gedrag dat ze vertoond zullen de meeste afschrijven als merrie gedrag. Ze is een merrie
Laatst bijgewerkt door litilaura op 11-01-15 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

eline10

Re: Wat doe je met een paard met singelnijd als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:35

Ik denk dat je een singelbontje ook al geprobeerd hebt, of niet? :)

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 11:37

Ja singelbontje, gel singel, neopreen singel, leren singel.

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:41

Wat je kunt proberen is als ze wel goed reageert op het zadel, gewoon rustig de singel pakken en tegen de buik aan houden (heel los, en heel zacht) en hiermee dooroefenen totdat dit goed gaat. Dit kan heel veel tijd kosten!! Maar als je je tijd pakt, pluk je er later de vruchten van! Vervolgens op het 1ste gaatje singelen en dit weer net zo lang oefenen totdat het goed gaat en zo steeds eerder opbouwen! Ik weet niet of ze ook reageert op de singel met lopen, maar anders gewoon elke keer een rondje lopen met het paard ookal is de singel pas op het eerste gaatje aangesingeld. Neem hier echt je tijd voor!! Het paard zal uiteindelijk misschien altijd iets blijven reageren, Maarja ze kunnen niet alles leuk vinden :=

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:43

Een gedragsdeskundige inschakelen. Iemand die het paard kan leren dat een singel geen nare ervaring meer is maar een positieve. Als alles uitgesloten is, lijkt het inderdaad een trauma uit het verleden.

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:44

Edit* het gedrag dat ze vertoond zullen de meeste afschrijven als merrie gedrag. Ze is een merrie[/quote]

Mijn merrie doet dit niet :D geen merriegedrag !

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 11:44

Dat is wat ik op dit moment doe ik krijg op een goede dag de singel vast op het meest losse gaatje. Als je dan de singel tegen de buik beweegt reageert ze daar heel fel op. Zodra je dan een stap naar achter doet gaan meteen de oortjes weer naar voren en is er niks aan de hand.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:49

Rustig in stapjes aansingelen. Eventueel tussendoor even een rondje laten lopen zodat ze de opgebouwde spanning kunnen laten afvloeien en verder het gedrag negeren (tenzij ze bijv. jou bijt, dat is een no go).
Mijn paard is er ook nooit meer van afgekomen. Ik weet waar het vandaan komt, ik weet dat hij geen pijn meer heeft, het is alleen zijn "angst" dat het pijn zal gaan doen waardoor hij in touw of tralies bijt.
Verder vindt hij een neopreen singel met elastiek aan beide kanten het minst onplezierig, en ik singel nooit echt strak aan.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:49

Getest op maagzweren?

Zo ja: misschien voorlopig werken zonder singel. En dan heel, heel rustig de singel opbouwen, maar zonder dat dat direct werk betekend, en zonder meteen strak te trekken.
Het vastmaken van dekensingels, gaat dat wel goed?

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 11:52

Maagzweren is ze niet op getest ik zal het de dierenarts voorleggen, bedankt voor de tip. Zijn er nog meer symptomen die je merkt bij een maagzweer.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 11:53

Dekensingels is hetzelfde probleem

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:56

Alvaron schreef:
Rustig in stapjes aansingelen. Eventueel tussendoor even een rondje laten lopen zodat ze de opgebouwde spanning kunnen laten afvloeien en verder het gedrag negeren (tenzij ze bijv. jou bijt, dat is een no go).
Mijn paard is er ook nooit meer van afgekomen. Ik weet waar het vandaan komt, ik weet dat hij geen pijn meer heeft, het is alleen zijn "angst" dat het pijn zal gaan doen waardoor hij in touw of tralies bijt.
Verder vindt hij een neopreen singel met elastiek aan beide kanten het minst onplezierig, en ik singel nooit echt strak aan.

Zou mijn advies ook zijn :j
Mijn paard is er ook nooit meer vanaf gekomen. Ik singel in veel stapjes aan, steeds een gaatje. Verder rustig doorgaan met wat je aan je aan het doen bent en mocht ze toevallig niet boos doen belonen.

Overigens valt de mijne inmddels vaak wel af te leiden met een plukje hooi. Dan is ze druk met eten en heeft geen tijd om op de singel te letten. Wat voor mij weer benadrukt dat het geen pijn is maar een ingesleten gewoonte.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 11:59

Ja zodra ze eten als afleiding heeft dan gebeurt er niet meer dan haar oren naar achteren

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:02

Mijn merrie had ook zadelnijd, ook in de vorm van een pijnlijke herinnering.
Héél rustig opzadelen: zadeldekje. Dan hoofdstel. Dan zadel. Dan getjes. Dan rustig aansingelen, koekje geven. Meenemen naar de piste, singel beetje bijtrekken. Opstappen, laatste keer aansingelen.
Zo kalmeerde mijn paard na pakweg een maand. Oren gaan nog steeds plat, maar ze bijt niet meer en staat netjes stil ipv te staan draaien en keren.

Elke keer ik aansingel: koekje! Doet veel aan haar humeur haha.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 12:25

Rijden zit er dus voorlopig niet in dus ik heb alle tijd om het rustig op te bouwen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:26

Hier ook een merrie met die ingesleten gewoonte. Ze vindt het niet prettig die druk rond haar buik, maar als ze afgeleidt is dan vergeet ze dat ze erop moet reageren. Ze reageerd ook op te hard borstelen of dekensingels.
Ik singel altijd rustig aan, heb een singel met twee kanten elastiek. Gaatje en dan weer wat anders doen, weer een gaatje en dan naar buiten. Gaatje en dan de beugels goed enz. Zeker als er buiten wat gebeurd waar ze naar kijkt dan reageerd ze er niet meer op.

Als je al voert dan is het handig niet van de grond af te voeren want dan is de druk op de singel toch anders. Hier zet ik gewoon een geote kruiwagen met voordroog voor d'r neer.
Straf slecht gedrag eigenlijk niet af, en beloon als ze niet reageerd.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:30

Maagzweren kunnen zeker het probleem zijn! Dat was het hier ook. Helaas is het lastig om de krengen te ontdekken.. Wat is het voerbeleid bij jullie en is het een stresspaard?
Laatst bijgewerkt door ElineCath op 11-01-15 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:30

Elke keer dat je de singel pakt, een klein stukje lekker (worteltje of stukje appel) en dit zo uitbouwen, dus het aansingelen wordt leuk, want ze krijgt lekkers. Zo is het bij mijn paarden ook verbeterd. Paard staat nu met oren naar voren als ik de singel vast maak!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:37

zoek op
maagzweer
stomach ulcer

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 12:40

Voerbeleid is in de winter
- 2 keer per dag flinke hoeveelheid hooi
- 2 keer per dag krachtvoer ik wil niet dat ze die standaard manege brokken krijgt dus zij krijgt een bakje met een mix van: musli (suiker melasse en haver vrij), sport/onderhouds brok, met nog speciale kruidenbrokjes voor haar huid, en knoflooksnippers.
Dat komt in totaal neer op 6 handjes voer per dag. Verdeeld over 2 keer
- In de stal ligt altijd stro waarvan ze ook eet
- In de zomer gras
- een paar keer per week appel/wortel/brood net wat ik heb
-Bijna dagelijks 1 of 2 snoepjes

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 12:41

Stress niet in de vorm van weven ofzo, wel druk als ze bijvoorbeeld op de trailer of wasplaats moet maar verder heel rustig.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:43

Type binnenvetter?

Zichzelf druk maken, maar wel braaf blijven?
Gaapt hij veel? Tandenknarsen? (Misschien meer na voer of na werk?)

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 12:44

Zouden jullie alleen goed gedrag belonen of ook slecht gedrag afstraffen. Want stel ze heeft maagzweren of iets anders pijnlijks. Dan lijkt het mij niet redelijk om haar af te straffen omdat ze pijn heeft.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:45

Mijn paard had ook singelnijd. Zij is er wel vanaf gekomen met behulp van een gedragsdeskundige. Wij zijn gaan letten op de ademhaling. Samen met je paard in en weer uitademen. Op het moment van uitademen zet je de singel vast. Uiteraard in kleine stapjes. Eerst alleen maar singel pakken en blijven ademen. Dan op het laatste gaatje etc. De ademhaling blijft hierbij de leidraad.

Voor mij bestaat er geen goed of fout gedrag. Het gedrag (ook als wij dat als negatief ervaren) is een uiting van iets. Dat mag m.i. niet afgestraft worden omdat wij het niet prettig/handig vinden. Ik zou het dus zeker niet afstraffen. Wel zou ik, als het nodig is mijn eigen ruimte veilig stellen d.m.v. een zweepje wat je als bewegend muurtje (fysiek en daarmee zichtbaar) kunt inzetten.
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 11-01-15 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 12:45

Gapen eigenlijk alleen tijdens massages of als je haar kriebelt dus van ontspanning. Tandenknarsen nognooit gezien ze gaat wel ieder jaar naar de tandarts en ze heeft niks van haken of iets dergelijks.