Hoe nog beter om te gaan met snel schrikkend paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Hoe nog beter om te gaan met snel schrikkend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 21:46

Hallo collega-bokkers!

Ik loop tegen een dingetje aan en heb behoefte aan een 'lotgenoot' en heldenverhalen :D

Mijn paard Dafydd heb ik al vanaf jaarling, hij wordt over 4 maanden 4.

Hij is een heel vriendelijk dier, makkelijk in de omgang, lijkt niet snel onder de indruk en erg leergierig, hij werkt graag. Hij is bij ons opgegroeid tussen onze andere pony's, hij staat van 7-17:00 in de paddock van 20x20 meter of (in de mooie maanden) fulltime in de wei met andere pony's. Krijgt onbeperkt hooi en heel weinig brok.

Ik loop tegen zijn schrikreacties aan en wil graag suggesties voor het beter kunnen omgaan met zijn vluchtreactie daarop.

Vanaf zijn komst is hij op straat geweest. Hij kwam veel in de hand, keek mee en er gebeurt altijd best veel bij ons. Hij is 9 v/d 10 keer ook echt totaal niet onder de indruk van dingen, maar de 10e keer dus wel en dan is hij zo moeilijk te houden.

Ik heb zijn opleiding goed aangepakt, heb hem twee maanden weggebracht om voor de wagen te laten beleren en hulp opgezocht thuis. Ik reed vanaf zijn thuiskomst iedere week over de straat met begeleiding. Hij schrikt regelmatig op straat en kan dan echt in paniek de sloot in rennen. Wanneer ik geen hulp gehad zou hebben zou hij daar ook zeker in beland zijn. En ik dus ook. Omdat ik dacht dat hij misschien meer zou moeten doen heb ik hem ingereden. Dit ging ook vlekkeloos en ik kan al fijn op hem rondsturen. Hij heeft dus echt geen weerstand tegen werken.

Wat het dus wel is: tijdens het buiten wandelen, rijden of mennen kan hij zich echt ineens de (&*%%* schrikken en begint altijd te rennen/wil vluchten. Hij is echt niet te houden dan. Het is in verschillende situaties op verschillende momenten. De ene keer komt er een enorme vrachtauto aan en kijkt hij niet eens, de andere keer hoort hij een grasmaaier en rent hij al naar huis.

Ik kan dagen rijden zonder problemen en ineens is er geen land mee te bezeilen. Hij bouwt heel snel spanning op, maar vloeit deze soms nog sneller af. Hij kan afgaan en wegvluchten, maar 10m later staat hij op me te wachten. Wanneer hij gespannen is en ik ontspan, gaat het vaak goed en kunnen we verder, maar soms dus ook niet.

Ik wil graag tips over het volgende:

Hoe houd ik mijn paard op straat beter bij mij, vooral erop en ernaast. Met mennen heb ik meer te vertellen en uitstekende hulp.

Hoe kan ik spanning voorkomen of wegnemen?

Wat kan ik doen om schrikreacties een soort van op te zoeken en goed op te lossen? Schriktraining? Waar in ZH is dat fijn?

Hoe gaat het bij jullie jonge paarden? Gaat dit slijten met de jaren? Vast wel toch?

Ik kom met andere paarden op de weg met hem, ik zoek de dingen gewoon op, ik ben zelf weleens 'bang', het is natuurlijk best schrikken als je paard zich toch weet los te trekken, maar zoek het altijd weer op. Heel vaak gaat het ook perfect hoor, maar wat te doen tijdens die keren dat het niet zo fijn gaat?

Even een voorbeeldje van gisteren: ik liep met hem over straat en er kwam van achteren een tweespan aandraven. Hij hoorde ze, schrok, wilde vluchten en ik kan hem dan gewoon echt niet houden en weg was hij..

Is er misschien iets waarmee ik meer te vertellen heb? Heb zelfs gedacht aan een slof op de weg, zodat ik hem sneller stil heb, maar heb hier nog nooit mee gereden en dit prefereer ik absoluut niet!

Of is wat ik nu doe goed, gewoon blijven opzoeken? Heb wel het idee dat er verbetering in komt maar het gaat niet zo rap helaas.

Ik wil graag genieten van een stabiel betrouwbaar paard!

Afbeelding

Anoniem

Re: Hoe nog beter om te gaan met snel schrikkend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 08:48

Je kunt met je paard gaan oefenen dat hij ipv spanning zoekt, gaat ontspannen. Dit kun je doen door te leren wijken voor druk. Voordat ik een heel verhaal ga typen, wil ik hier graag zondag op terug komen, want dan heb ik een filmpje inclusief uitleg. Dat is een stuk makkelijker :D
Maar het komt er op neer dat als jij je paard kunt leren te ontspannen in het lijf en daardoor te ontspannen in het hoofd,het paard relaxter wordt en eerder zelf de ontspanning gaat opzoeken. :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:22

Ik ben met mijn paard (op buitenrit) geswitcht van bit naar scherpe hackamore. Beste oplossing ooit.
De ene keer kunnen er idd vrachtwagens langsrijden, en de andere keer schrikt ze zich rot van een eend in het water. Ik had een echte vluchter en dat us echt niet grappig
Als ze dan schrikt kan ik haar meteen stil krijgen en rijden we relaxt verder. De pijnprikkel haalt haar dan even uit die wereld zegmaar, als dat echt nodig is.
Dat had ik gedaan voor de schrikreactie. Hoefde al snel niet meer in te grijpen, was gauw duidelijk. Denk niet dat dit met de jaren was gesleten, het is altijd al een "bijzonder" :+ paard geweest.

Verder gewoon rijden en 'enge' dingen niet ontwijken. Maar opzoeken deed ik zelf ook niet. Iets wat 'daar' is is daar, en waar we langs moeten dan moet gewoon.
Blijf altijd relaxt, en assertief

Ben benieuwd naar t filmpje van je jolien, kan er misschien zelf ook wat mee. :D

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:37

Ik ga je topic volgen want ik loop tegen ongeveer exact hetzelfde aan.

Ik heb mijn pony vanaf 7 maanden oud, hij is nu 3. Deze is vanaf dag 1 in de hand geweest, en in het verkeer (langs benenwagen, fiets, skeelers, de koets met andere pony ervoor, als handpony)
Ontzettend lief en mak dier in omgang en eigenlijk nergens van onder de indruk.

Ik ben begonnen met beleren maar hij is dramatisch. Als hij eenmaal schrikt is het alleen maar paniek.
Het lijkt wel een hele andere pony? Echt als er een papiertje kraakt in mijn zak schiet ie gewoon op hol. Ik vertrouw hem voor geen meter meer.

Ik weet ook niet meer hoe ik er mee om moet gaan....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:39

Een sensibel paard zal dat altijd wat houden en daarin nooit veranderen. Veel met hem doen dus hetgeen je al doet. Volgens mij ben je goed bezig. Ieder paard is ook verschillend. Als mijn paard bang werd (herken dus heel erg je vluchtverhaal en de dolle paniek) dan moet ik haar juist alle ruimte geven om uit te breken. Dus juist niets scherps er in hangen of teugels aantrekken. Ik geef haar dan meer teugel en ga in de beugels staan en aai haar achter haar oren en tussen haar oren. Vaak voel ik dan de uitademing en wordt ze relaxed.
Wat ook helpt inmiddels (ze heeft zoveel vertrouwen) is dat ik er af stap en naast haar ga staan. Soms duwt ze letterlijk haar hoofd onder mijn arm door zoals een klein kind, zo van als ik het niet zie dan is het er niet.
Mijn paard heb ik expres nooit schrik training gegeven. De gewone wereld is al eng genoeg. Ik ben altijd alleen maar bezig geweest dat ze mij vertrouwt, wat er ook gebeurd. Ik heb haar altijd mee naar buiten genomen (we hebben een hele relaxte ruin) en dan zij voorop. Altijd! In het begin moest de ruin het 99% overnemen nu nog maar 1%. Inmiddels is ze 11 jaar en het zal altijd blijven maar ze is zo relaxed geworden.
Niemand laat ik op haar want dan is ze gelijk weer de angsthaas van vroeger. Zelf lach ik veel om haar, we plagen haar veel zo van: "eng hè Polie, wat is dat nu weer voor een boskabouter die jou op komt eten" en soms heb ik het idee dat de ruin me een knipoog geeft als hij het heft weer eens over moet nemen.
Inmiddels kan ik ook alleen met haar naar buiten en fijn dressuur rijden.
Maar als ze de kolder in de kop krijgt dan is het gelijk vanuit het niets heel erg heftig en ik ben paar keer enorm gesmakt met haar. Ooit is ze zelfs flauw gevallen van schrik toen ik haar net bereed en iemand een jas aan de rand van de bak uittrok. Paf, lag ik met paard en al op de grond.
Maar ook, dat opeens tijdens de les drie straaljagers vlak boven ons overkwamen. Ik legde gelijk mijn hand achter haar oren en kriebelde en ben gelijk afgestapt toen de straaljagers weg waren om de draai te maken om terug te komen. Mijn instructrice vertelde dat mijn paard het wit van haar ogen liet zien van angst en van ellende als het ware helemaal in mijn hand kroop. Maar ze bleef rustig staan zonder flauw te vallen of te vluchten +:)+ .
Dus het komt goed, maar de sleutel ligt bij jou en de band die je hebt. Ieder paard is anders dus zoek naar een zin of zo die haar helpt. Bij ons is dat: "braaaf" zeggen op een speciale manier en mijn kriebel plekje opzoeken en dat betekent voor haar OK niets aan de hand.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:00

pien_2010 schreef:
Wat ook helpt inmiddels (ze heeft zoveel vertrouwen) is dat ik er af stap en naast haar ga staan. Soms duwt ze letterlijk haar hoofd onder mijn arm door zoals een klein kind, zo van als ik het niet zie dan is het er niet.

Dat doet de mijne ook ja. Als ik voor hem ga staan dan stopt hij zijn hoofd diep in mijn jas en dan ontspant hij altijd direct. Maarja...... als gebruiks pony kan ik toch niet altijd voor hem gaan staan om hem rustig te krijgen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 12:08

In de omgang en heel vaak is het echt een dooie l*l, maar dan ineens weet je wel. Ik heb ook het gevoel dat ik wel goed bezig ben hoor, denk ook overal over na en probeer juist op te zoeken, maar wil uit de hand lopen voorkomen. Heb hier zelfs al een hele goede aansprakelijkheidsverzekering voor afgesloten, je weet maar nooit..

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Ik weet dat het gaat minderen met de jaren en het is en blijft natuurlijk een vluchtdier.

Ik ben benieuwd naar je filmpje Jolien!

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:17

Ikzelf heb een 3.5jarige die tot vorige maand niets anders had gezien dan hetzelfde weitje, met dezelfde shets en schapen. Was niet gewend, was niet verkeersmak en vond in het begin alles eng (inclusief haar voeremmer). Ze schrok ook heel snel, rende weg (sleurde je mee) om dan na 10m te stoppen en rond te kijken van: waar schrok ik nou van? We zijn nu een maand verder en ze is al heel veel dapperde geworden rond de paddock. Dit is met name omdat ik gewoon alles doe zonder al teveel rekening te houden met haar onervarenheid. Ik heb haar nooit vast (in de paddock dan) terwijl ik dingen doe (bijv eerste keer deken op doen), ze kan gaan en staan waar ze wilt. Soms schrikt ze, dan loopt ze weg en komt heel snel weer terug om te kijken. Ik loop met de bezem om haar heen (dood eng eerst), loop met zeilen en andere enge dingen. Nu na 5 weken kijkt ze er niet meer naar. Bij haar zou het nooit zo snel zijn gegaan als ik haar aan een halster had gehad (deels omdat ze dat ook eng vond), omdat ze dan niet goed weg zou kunnen als ze dat wilde en daardoor in paniek raakt. Ze begint steeds beter te worden in het afvloeien van spanning.

Op de weg is het natuurlijk een ander verhaal. Ik kan haar moeilijk weg laten rennen als ze ergens bang voor is (al moet ik zeggen dat als ze zou willen ze me ook mee kan sleuren). Daarom heb ik vanaf het begin haar meegenomen met haar paddock maatje: een oudere bomproof merrie. Als ze iets spannend vind dan kan ze steun vinden bij haar maatje, waardoor het spannende interessant is en haar niet paniekerig maakt. Na twee wandelingetjes vond ze auto's en zwanen (zitten er heel veel hier in de omgeving) niet meer eng. Met elke wandeling wordt ze dapperder. Ik doe nu elke keer hetzelfde rondje met ze (naar de bak, is 5min stappen), zodat ze daar helemaal ok mee wordt. Eventually, laat ik de oudere merrie thuis als we naar de bak gaan (omdat ze dat stukje dan goed kent) en dan hoop ik dat ze uiteindelijk ook een bomproof wordt :) (of dat gaat lukken weet ik natuurlijk nog niet, de tijd zal het leren).

Ik weet niet of het jullie iets kan helpen, maar wie weet! Succes in iedergeval! (en slim van je extra verzekering!)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 22:05

Fijn dat er bij jou verbetering in zit! Kan niet echt concrete tips uit je post halen want bovenstaande doe ik ook, maar goed ik te lezen dat er verbetering in komt.

Ik weet nog niet wat.mijn paard zal doen met fijner weer omdat hij nog maar zo kort werkt, maar hoop dat er in de warmere maanden wel verbetering te zien is. Of verandering.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:12

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 09:53

Toen mijn paard net zadelmak was schrok hij soms ook, vooral van dingen als uit bosjes opduikende wandelaars en honden en plotseling vlakbij opvliegende fazanten etc. Hij was erg sterk en op buitenritten altijd behoorlijk opgewonden, want hij vond het erg leuk. Ik reed hem al op een ongebroken trens want hij had moeite met een gebroken trens. Ben toen overgestapt op een pelham. De extra teugel hing eigenlijk altijd in een boogje, alleen als echt de nood aan de man kwam, gebruikte ik hem. Ik heb hem geloof ik 2 maal voorzichtig gebruikt. Toen hij ouder werd schrok hij steeds minder. Alleen van die hele grote groepen motrorrijders en racefietsers (wij wonen aan een toeristische route) vond hij niks en dan ging hij rennen. Op een gegeven moment reed mijn dochter op hem, en daar kwamen ze, zeker 80 motorrijders met hun herrie. Ik zag dat mijn dochter net deed of er niks aan de hand was. Mijn paard liep op dat moment 'aan de lange teugel', ze nam de teugels niet op en bleef gewoon zitten. Toen de motorrijders dichtbij waren zag ik dat mijn paard er eigenlijk vandoor wilde gaan, maar de ontspannen houding van mijn dochter voorkwam dat. Hij bleef rustig stappen, tot alles voor bij was. Na nog een rondje is mijn dochter afgestapt. Ze zei dat ze het wel spannend had gevonden, maar het wilde proberen.. nou, perfect!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 09:59

Eventueel een periode magnesium bijvoeren, gewone koeienmagnesium ong. 18 gr per dag. Jouw paard lijkt een goede sul maar meestal zijn dit binnenvetters, je merkt pas iets wanneer plots exploderen. Dus magnesium en dan eens kijken of het enige verbetering brengt.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 10:06

Heb je de mogelijkheid een tijdje tweespan te rijden met een ouder geroutineerd paard. Bij ons hielp dat heel erg veel, die remde het paniekrennen af. Nu is de jonge soms meer bomproof dan de oude.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 10:13

Ik volg hier ook even mee.
Op mijn inmiddels bijna 9 jarige ruin kan ik ook vaak geen staat op maken. De ene dag is hij braaf en rustig in de omgang. Om de volgende als n Dwaas in opperste staat van alertheid van bijna alles te schrikken (soms zelfs van dingen die er niet zijn). Dan staat hij zelfs onrustig op de poets plek. Terwijl er andere dagen zijn dat hij als een sul braaf stik staat.
Met rijden is het juist hetzelfde. Dagen dat hij nergens naar kijkt of dagen dat hij schrikt van dingen langs de kant (die er al n hele tijd liggen maar dan ineens eng zijn).

Het is moeilijk om ermee om te gaan op die dagen dat hij zo nerveus is.
Hij krijgt nu magnesium bij maar dat verschil merk ik niet echt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 10:19

Ah, welsh cob?
Wij hebben een welsh cob gehad, ook heel extreem vluchtgedrag. Hij schrok vooral van dingen achter hem. Wat hij kon zien, dat kon hij aan, maar als er achter hem iets gebeurde dan vertrok hij en had je niets te houden.
Bij hem heeft het gewerkt om zijn reflex om te buigen van schrik-vlucht-kijken naar schrik-stop-kijken/denken. Dat was bij hem een optie, of dat bij een ander paard net zo kan, geen idee. Dit hebben wij ook niet zelf kunnen doen, dit heeft een zeer ervaren trainster van jonge en probleempaarden gedaan, waarna wij het wel verder moesten bevestigen.
Ook heeft hij duidelijk baat bij magnesium, dat scheelt behoorlijk in zijn schrikreacties.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 13:54

Wat doet dat magnesium dan precies?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 17:37

Zorgt voor rust in het koppie , zowel bij mens als dier. Voor een goede spieropbouw enz, zoek er maar eens op.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 18:53

bigone schreef:
Zorgt voor rust in het koppie , zowel bij mens als dier. Voor een goede spieropbouw enz, zoek er maar eens op.

Gedaan, maar het is helemaal.niet wetenschappelijk bewezen dat paarden er rustiger van worden? Heb meerdere artikelen doorgespit en ben niet overtuigd van het belang dit bij te voeren, ook omdat hij amper brok krijgt en juist veel hooi...

Heb jij er wel tastbare resultaten mee geboekt:

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:43

De welsh cob waar ik het over had heeft absoluut baat bij magnesium. Het is geen wondermiddel waardoor hij niet meer schrikt, maar het haalt wel heel duidelijk de scherpe randjes eraf. En ik weet het van meer paarden. Magnesium werkt o.a. in op de zenuwwerking, wat ook doorwerkt in spieren (spanning).

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:02

Is't ook niet dat de leeftijd, jaargetijde en ras een rol meespelen Denice? Je verhaal is herkenbaar niet alleen vanwege mijn eigen jonge Welsh Cob, maar hoor anderen met ook een jonge Welsh dat dit ook wel wat bij het ras past. Hoor eigenlijk ook van hun bijna exact hetzelfde verhaal. Het ene moment bomproof om vervolgens het volgende moment om een scheef paaltje de kriebels te krijgen. En idd het ene moment de sukkeltjes van stal om vervolgens twee tellen later een hittepetit eerste klas te zijn.

Magnesium slaat niet bij alle paarden/pony's aan, maar je zou het kunnen proberen. Over het algemeen mag je vrij vlot resultaat verwachten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:07

Eigenlijk ligt je antwoord in meer controle over de voeten, vanaf de grond. Als je dat hebt, kun je namelijk de energie gebruiken ipv tegengaan. Als een paard wilt vluchten, is dat een instinct wat voortkomt uit overleven. Als iemand daar tegenin gaat, zal het paard dus grotere 'doodsangsten' uitstaan.
Dus ipv de energie willen stoppen door bij je te houden, ga je die energie gebruiken.
Zo kun je het paard op de volte zetten of kun je hem zijwaarts laten gaan (voorkant bij je houden, meer energie in de achterhand stoppen).
Het paard heeft namelijk die vluchtreactie nodig om weer te kunnen ontspannen, je zegt zelf al dat hij z'n spanning snel afvloeit dus dat is mooi! Misschien dat hij na 2 rondjes draven al genoeg gerend heeft. Of al na 10 stappen wijken.

Zo ook met het rijden: niet tegen willen gaan, van 800kg energie ga je niet winnen, je kunt er wel mee werken!

Kort gezegd: stuur de energie, ipv het te willen stoppen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 21:47

Dat is een goede tip sassol! Misschien is het handig voor de wandelingen een wat ander bit of hoofdsel zodat ik in eerste instantie meer controle heb te gebruiken? Ik ga op de grond eens oefenen met wijken voor druk.

Probleem met zijn angsten is dat hij eerst helemaal verstijft, hij wordt echt keihard zeg maar. Zn nek is gewoon een blok steen en ik kan hem niet bereiken met bvb eten dan. misschien is het de kunst te leren kennen waar zijn afvloeipunt ligt.

Icrack ik denk zeker dat het ook een gedeelte is wat jij opnoemt hoor. Ik ben heel benieuwd naar zijn gedrag in de zomer en kan haast niet wachten!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 09:28

Als hij met wandelen helemaal verstijft, dan zijn manenkam vastpakken en deze rustig "losschudden" daar ontspannen veel paarden bij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 09:29

Als hij zo freezed is magnesium misschien niet zo verkeerd en ja, ik heb bij een paard goede resultaten gehad. Magnesium bijgevoerd op advies van da. Gewoon bij een boerenwinkel magnesium gehaald, koste bijna niets en kon er maanden van geven. Het is niet schadelijk en als het voorkomt dat hij in de freeze modus geparkeerd word en je hem kunt blijven bereiken dan is het voor hem de keer erop ook minder eng. Dus wat heb je te verliezen.