agressief paard in de omgang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eucalyptus4

agressief paard in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 19:37

Hallo
ik rijd een 4 jarige merrie voor iemand anders, ze is een merrie met karakter en laat ook zeker weten wanneer ze t er niet mee eens is
Ik heb al mensen voor grond werk erbij gehaalt maar t meeste waar ik mee zit is dat als je haar poetst dat ze zeer agressief reageert naar je willen happen schoppen en van alles doen om je weg te krijgen
bij het opzadelen is het absoluut geen knuffel paard want ze zou je zo pakken als ze niet vast stond
ook in de paddock moet je niet te dichtbij komen of aan haar deken zitten want ze pakt je als ze kan,
misschien dat jullie hier ervaringen mee hebben dat het gewoon een karakter paard is of wat dan ook. Ik weet dat ze jong is dus het moet zeker het proberen waard zijn om het agressieve eruit te krijgen

klaas30

Re: agressief paard in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:00

probeer eerst leider over haar te worden dit kan je op verschillende manieren doen zoek maar eens op en kijk wat jouw het beste licht of het meeste aanspreekt

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:02

Sluit pijn eerst uit.
Een paard zou niet zo moeten reageren op aanrakingen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:06

Of hormonen.
Hoe staat ze gehuisvest?
Ik ken enkele merries die gek genoeg alleen hanteerbaar zijn als ze iedere dag in fysiek contact met ruinen kunnen komen.

Eucalyptus4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 20:06

Jaa ik heb haar laten behandelen vorige week en bleek dat ze vast zat in de rug van een oud zadel maar dit is verholpen ik merk wel dat ze zelfverzekerder is onder het zadel maar als ik nog maar haar singel vam de deken dicht doen in de stal bijvoorbeeld is out of the question dann word ik gelijk de stal uit schopt

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:08

Eucalyptus4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 20:08

Ze staat toevallig nu wel in een gang vol met merries ja er staat 1 ruin naast haar maar daar kan ze geen contact mee hebven ook als ze niet meteen uit haar stal gehaalt word s ochtends om na buiten te gaan BREEK ze de boel af dan denk ik van is het omdat je een spelletje loop te spelen of is het gwn haar karakter, ze is wel van veulen tot 3 jaar op de wei gezet en er is niet naar gekeken

Eucalyptus4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 20:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:13

Eucalyptus4 schreef:
Jaa ik heb haar laten behandelen vorige week en bleek dat ze vast zat in de rug van een oud zadel maar dit is verholpen
Het kan een tijdje duren voordat je paard dat zelf ook beseft.

Stel dat jij een pijnlijke brandwond op je rug hebt en elke dag geeft iemand daar een klap op die zeer pijnlijk is.
En stel dat die brandwond opeens spontaan verdwenen is, dan nog zul je in elkaar krimpen bij het voelen van de klap.
Puur omdat je gewend bent dat die klap pijn betekend.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:15

Klinkt zoals de mijne hahaha

ik kan haar nu wel best poetsen, zadelen, deken wisselen maar steeds opletten!

Deken wisselen vind ze verschrikkelijk, bijt, kapt, stampt,... ik negeer haar gewoon en als ze braaf is beloon ik ze uitgebreid, zo ook met poetsen... probeer altijd eerst los te poetsen, wordt ze stout, gaat ze vast... is ze braaf beloon ik haar... zo ook met zadelen...

wat bij mij ook helpt is ergens anders opzadelen als in de stal. Maar ze blijft een karakterkoppie...

ik weet ook vaak hoe laat het is als ze me begroet... is ze in een goeie bui of niet maar ik geef ze altijd het voordeel van de twijfel maar zodra ik maar iets stout merk zet ik ze vast.

misschien zullen mensen zeggen dat je ze moey straffen maar dat werkt bij mijn paard verkeerd, dan wordt ze woedend en heel gevaarlijk... dus ik negeer het negatieve gedrag en beloon het positieve!

Mijn paard is tegen andere paarden ook heel dominant, ook tegen mensen... maar ze is groot en imposant en dat maakt indruk en daar maakt ze misbruik van...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:16

Dat paard mist misschien gewoon iets waardoor het niet kan ontspannen.
Ik had ooit een merrie die dood nerveus werd als ze in een traliebox moest staan. Die moest naar buiten kunnen kijken.
Ik zou het probleem eerst in de huisvesting zoeken.

Eucalyptus4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 20:16

KoudbloedKim schreef:
Eucalyptus4 schreef:
Jaa ik heb haar laten behandelen vorige week en bleek dat ze vast zat in de rug van een oud zadel maar dit is verholpen
Het kan een tijdje duren voordat je paard dat zelf ook beseft.

Stel dat jij een pijnlijke brandwond op je rug hebt en elke dag geeft iemand daar een klap op die zeer pijnlijk is.
En stel dat die brandwond opeens spontaan verdwenen is, dan nog zul je in elkaar krimpen bij het voelen van de klap.
Puur omdat je gewend bent dat die klap pijn betekend.

Klopt daar heb je gelijk in maar t punt is dat ze in der rug vast zat, dit heb niks met de omgang te maken want daarin is ze agressief, dat van het opzadelen snap ik dat moet ze eerst beseffen dat t geen pijn meer doet maar in de omgang zou ze niet agressief naar mij mogen zijn vind ik want ze is t zelfs naar de kleindochter van de eigenaar heb ik 1 x gezien

Eucalyptus4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 20:18

Kay_Kim schreef:
Klinkt zoals de mijne hahaha

ik kan haar nu wel best poetsen, zadelen, deken wisselen maar steeds opletten!

Deken wisselen vind ze verschrikkelijk, bijt, kapt, stampt,... ik negeer haar gewoon en als ze braaf is beloon ik ze uitgebreid, zo ook met poetsen... probeer altijd eerst los te poetsen, wordt ze stout, gaat ze vast... is ze braaf beloon ik haar... zo ook met zadelen...

wat bij mij ook helpt is ergens anders opzadelen als in de stal. Maar ze blijft een karakterkoppie...

ik weet ook vaak hoe laat het is als ze me begroet... is ze in een goeie bui of niet maar ik geef ze altijd het voordeel van de twijfel maar zodra ik maar iets stout merk zet ik ze vast.

misschien zullen mensen zeggen dat je ze moey straffen maar dat werkt bij mijn paard verkeerd, dan wordt ze woedend en heel gevaarlijk... dus ik negeer het negatieve gedrag en beloon het positieve!

Mijn paard is tegen andere paarden ook heel dominant, ook tegen mensen... maar ze is groot en imposant en dat maakt indruk en daar maakt ze misbruik van...

Idd zodra ik de zweep erbij pak of iets Een borstel naar dr gooien heeft absoluut geen effect want ze gaat gwn door. Maar zodra ik inpak bij haar schopt zei 10 x harder terug om mij weer te pakken

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:20

Klinkt alsof je weinig aandacht hebt voor wat het dier je laat weten. Niet raar, we staan daar niet altijd bij stil en handelen vanuit een verwachting. Paarden kunnen niet praten, hebben alleen hun gedrag om te communiceren. Misschien is ze erg gesteld op haar eigen ruimte en heb je daar geen aandacht of respect voor. Misschien is het een erg gevoelig dier wat je te hard of te plotseling borstelt. misschien houdt ze niet erg van aanrakingen door mensen en in hoeverre houd jij daar rekening mee? misschien ben je te haastig waardoor je haar overvalt. Het kan zoveel zijn wat ze je laat zien, aan jou om haar te gaan begrijpen. een stapje op weg daarvan is kijken, aandachtig observeren en zien wat haar gedrag in verschillende situaties is. wanneer reageert ze misschien wel vriendelijk? Of wanneer heeft ze de oortjes naar voren? Wat heeft dit dier nodig om zich lekker in haar vel te voelen en krijgt ze dat of niet?

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:21

Wij zeggen hier altijd, god straft onmiddellijk maar Heaven ook!

Toepasselijke naam he :-) ik heb ze op alles al laten controleren, t is gewoon haar karakter en ik weet hoe ik er mee om moet gaan en maak er geen probleem uit... en inderdaad zoals hierboven gezegd, ik moet ze in haar waarde laten...

maar het mag niet gevaarlijk worden natuurlijk...ik lok het ook niet uit, dekentje snel rechtrekken, moet ik niet doen dus dat probeer ik ook niet...

Eucalyptus4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 20:25

josien_m_ schreef:
Klinkt alsof je weinig aandacht hebt voor wat het dier je laat weten. Niet raar, we staan daar niet altijd bij stil en handelen vanuit een verwachting. Paarden kunnen niet praten, hebben alleen hun gedrag om te communiceren. Misschien is ze erg gesteld op haar eigen ruimte en heb je daar geen aandacht of respect voor. Misschien is het een erg gevoelig dier wat je te hard of te plotseling borstelt. misschien houdt ze niet erg van aanrakingen door mensen en in hoeverre houd jij daar rekening mee? misschien ben je te haastig waardoor je haar overvalt. Het kan zoveel zijn wat ze je laat zien, aan jou om haar te gaan begrijpen. een stapje op weg daarvan is kijken, aandachtig observeren en zien wat haar gedrag in verschillende situaties is. wanneer reageert ze misschien wel vriendelijk? Of wanneer heeft ze de oortjes naar voren? Wat heeft dit dier nodig om zich lekker in haar vel te voelen en krijgt ze dat of niet?

Nee net zoals hier onder ook vermeld word ik hou er rekening mee ik haal der uit der stal als ik de ddeken moet doen ik kom ook gwn niet in haar stal als ik er niet moet zijn, ik borstel heel zachtjes en geef er elke dag de aandacht en beweging die ze nodig heb, ze komt elke dag buiten wat ze ook echt nodig heb want het is een buiten paard en ja ik probeer de beste oplossingen te zoeken voor als ze ergens last van heeft want het is niet mijn paard maar ik doe er alles voor ! Zpi Door vuur en vlam gaan ookal is ze soms niet zo blij met mij, ik denk dat het gwn echt haar karakter is want wij hebben haar moeder ook bij ons staan en die us ook zo in de omgang wel een beetje liever maja zet er een hengst op met karakter en dan krijg je dat.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:42

somige paarden hebben een heel moeilijk karakter maar met veel geduld en heeeeeeeel veeeeel engeltjes geduld heb je een heeel goed paard aan.
ik heb een ruin met een niet zo gemakelijk karakter.. maar dan op een speelse wijze en het is ook zo dat hij heel hard leers is en krijgt regelmatig ff een tik van foei en niet hard alleen als schik effect.
wat enorm goed werkt is het negative negeren en het positive uitbundig belonen.
daar mee word bedoeld gewoon bezig blijven waar je mee bezig bent tot het paard ophoud met z'n gedrag maar het is wel blijven opletten met wat het paard doet.
wat ook helpt is dat je het paard op een poets plaats aan twee kanten vast zetten dan kan het paard minder uithalen en kun je makkelijk weg komen voor het geval dat.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:43

Hoe is het paard verder aan de hand? Loopt ze gewoon netjes met je mee, stopt wanneer jij stopt etc.
En met longeren? Netjes voorwaarts, niet vluchterig, kan ontspannen?

Eucalyptus4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 22:45

Sassol schreef:
Hoe is het paard verder aan de hand? Loopt ze gewoon netjes met je mee, stopt wanneer jij stopt etc.
En met longeren? Netjes voorwaarts, niet vluchterig, kan ontspannen?

Jaa ze is heel braaf en nuchter aan de hand en aan de longe ook soms.gespannen in de galop maar uiteindelijk ontspant ze :). maar ik denk dat het is omdat ze hier voor helemaal vast in de rug zat nu is ze los gemaakt maar aassocieert ze het zadel nog met pijn natuurlijk dus moet ze even Door krijgen dat het geen pijn meer doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:47

Ik zou voorlopig niet gaan rijden maar eerst eens uitvinden met hulp waarom ze zo is. Het kan van alles zijn, angst, gewoon niet gewend en snel overprikkeld, pijn, hormonen.
Hoe is er met haar omgegaan met inrijden?

Eucalyptus4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 22:51

Joolien schreef:
Ik zou voorlopig niet gaan rijden maar eerst eens uitvinden met hulp waarom ze zo is. Het kan van alles zijn, angst, gewoon niet gewend en snel overprikkeld, pijn, hormonen.
Hoe is er met haar omgegaan met inrijden?

Ik rij al lang met haar en daarin ie ze braaf het us meer de manier van opzadelen waardoor ze zo agressief word maar ze heeft vast gezeten in der rug van het zadelmak zadel en dit is los gemaakt maar nu associeert ze mijn zadel nog met pijn maar moet ze even aan wennen dat het geen pijn meer doet maar das de gewoonte van paarden. Binnekort word ze nog eens behandelte

En ja ze is nier Door mij zadelmak gemaakt maar ik was er wel bij en dat is niet op een vriendelijk manier gegaan want ze bokte en fit is helaas niet door mij gebeurt het zadel mak maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:53

Dat dacht ik al. Misschien ligt daar ook het probleem. Ik zou gewoon een paar passen terug doen en eerst alleen maar weer leuke dingen doen zodat je goed begint.

Eucalyptus4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 22:57

Joolien schreef:
Dat dacht ik al. Misschien ligt daar ook het probleem. Ik zou gewoon een paar passen terug doen en eerst alleen maar weer leuke dingen doen zodat je goed begint.

Jaa ik heb ook al een andere singel geprobeerd en daar reageer ze niet zo agressief op dus dat is al een verbetering ik zoek steeds meer manieren om haar af te leiden want ht is gwn een gedachte van haar omdat als we thuis zijn en opzadelen doet ze zo omdat ze er zich op focusd en als we op wedstrijd zijn is er zoveel te zien dat het opzadelen haar helemaal niks interseeert dus als t echt pijn doet had ze dan ook gereageert

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:59

Je probleem is eigenlijk dat je je paard niet aan kan raken. Dat lijkt mij vrij belangrijk als je met een paard wilt werken.
Ik zou niet borstelen/opzadelen omdat je wilt rijden. Je moet namelijk van ontspannen kunnen borstelen/opzadelen je nieuwe trainingsdoel maken als je het probleem wilt oplossen.
En elke keer dat dat niet ontspannen verloopt, saboteer je die training.

Prioriteiten stellen dus.

Eucalyptus4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 23:01

Sassol schreef:
Je probleem is eigenlijk dat je je paard niet aan kan raken. Dat lijkt mij vrij belangrijk als je met een paard wilt werken.
Ik zou niet borstelen/opzadelen omdat je wilt rijden. Je moet namelijk van ontspannen kunnen borstelen/opzadelen je nieuwe trainingsdoel maken als je het probleem wilt oplossen.
En elke keer dat dat niet ontspannen verloopt, saboteer je die training.

Prioriteiten stellen dus.

Jaa idd maar ik ga vanaf nu ook gwn het zadel.op leggen als ik niet wil rijden en ik borstel haar ook tussendoor als ze een dag vrij heb of een hele dag buiten kan da.ze toch uit de stal is want ik bem met een grond werk iemand bezig en die zei dat ik toch haar moet llaten qwennen aan t feit dat t geen pijn meer doet