Paard kopen particulier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IwanLuver

Paard kopen particulier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 21:20

Ik ben op dit moment opzoek naar een nieuw paard, het valt niet mee om een geschikt paard te vinden :( maar we geven de moed niet op.
Waar ik tijdens de zoektocht tegen aanloop is dat heel veel particulieren de paarden wel willen laten keuren, maar dat op kosten van de koper. Is dit gebruikelijk?
Ik vind het nogal wat, vooral als het paard niet goed door de keuring komt,ben ik 500 euro lichter zonder paard.

Hoe hebben jullie dat gedaan?

Ik lees graag jullie reacties :)

Kirrr

Re: Paard kopen particulier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:22

Als de verkoper de keuring laat doen kan het ook weer niet objectief zijn.
Ik keur liever zelf...

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:23

Wat ook wel gebruikelijk is, is om af te spreken dat bij goedkeuring het kosten koper is, en bij afkeuring kosten verkoper.
Bij een gezond paard is het immers de koper die dat graag nog eens bevestigd wilt zien ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:24

Spreek met de verkoper af dat de keuring om niet betaald wordt. Is het paard goed en koop je heet betaal jij. Is het niet goed dan betaald hij. Gaat de verkoper hier niet in mee nou dan gaat het toch gewoon over. Geen hand vol maar een land vol.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:24

Klinisch keuren kost geen 500 euro. Daarnaast is dit wel gebruikelijk alleen als het paard door de veearts niet geschikt wordt bevonden voor het beoogde doel dan kun je overeenkomen dat de rekening voor de eigenaar is. Wel goed tevoren sfspreken.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:41

of proberen om de kosten van het keuren "af te dingen" op het paard dmv toebhoren ofzo.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:42

Zes maanden gezocht, prijsklasse tot € 3000,-. Drie weken geleden paard gekocht, compromis klinisch + eerste 10 foto's, voorbenen, risico kosten verkoper indien bemerking. Daarna nog 10 foto achterbenen op risico koper. Totaal keuring was € 540,- . Tja je kunt gaan tot 64 foto's.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:05

als koper heb je onderzoeksplicht. Daarbij zou ik als koper zelf een keurend arts uit willen zoeken als ik het paard wil laten keuren.

Daarbij een keuring is en blijft een momentopname

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:19

Ik vind dat altijd zo'n waardeloze regel: bij afkeur betaald de verkoper. Waarom? Ik kan niet in mijn paard kijken. Dus geen idee of hij op de foto's nu goed zal zijn of niet. De koper wil graag zekerheid. Prima, maar wel voor eigen kosten. Als ik mijn paard zou verkopen mag zijn keuringsrapport van destijds worden ingezien incl. foto's. Overkeuren? Geen probleem maar die kosten zijn toch echt voor je zelf.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:21

Dan verkoop je een paard met verborgen gebreken en bestaat de kans dat er alsnog extra kosten komen ook al is het paard verkocht.
Immers een paard met gebreken is ook goedkoper dan een helemaal gezond paard.
Tenzij de koper akkoord gaat met een wat ouder keuringsrapport

Hier is ook redelijk normaal.
Keuren mag, bij afkeuring is de rekening voor de verkoper bij goedkeuring voor de koper.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:24

bij afkeur kosten verkoper afspreken.
Alles wat bij klinische keuring naar voren komt, kan de verkoper weten als het paard langer in zijn bezit is geweest.

Deze regel vind ik overigens niet fair bij rontgenologisch. Net wat PercyLeen zegt: je kan niet in het paard kijken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:25

Hoezo verkoop ik dan een paard met verborgen gebrek? Ik weet niet of mijn paard iets heeft op de foto. (mijn paard staat niet te koop trouwens :+ ) Maar als ik hem nu aanbied als gezond sportpaard (zo wordt hij immers nu ook gebruikt) dan verkoop ik toch geen paard met een verborgen gebrek? Het is toch aan de koper of hij wil keuren of niet (onderzoeksplicht). Aan die plicht heb ik zelf ook voldaan toen ik hem kocht.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:39

PercyLeen schreef:
Hoezo verkoop ik dan een paard met verborgen gebrek? Ik weet niet of mijn paard iets heeft op de foto. (mijn paard staat niet te koop trouwens :+ ) Maar als ik hem nu aanbied als gezond sportpaard (zo wordt hij immers nu ook gebruikt) dan verkoop ik toch geen paard met een verborgen gebrek? Het is toch aan de koper of hij wil keuren of niet (onderzoeksplicht). Aan die plicht heb ik zelf ook voldaan toen ik hem kocht.

Maar jij verkoopt hem dan toch als "gezond" paard?
Tenminste, ik ken geen advertentie die zegt:"aangeboden paard, ik weet niet of ie gezond is, maar dat mag uiteraard uitgezocht worden."

Er zijn veel voor- en tegenargumenten. Voor beide is wat te zeggen vind ik :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:49

Ja maar een verborgen gebrek is toch alleen wanneer ik WEET dat hij niet gezond is en ik hem toch als dusdanig verkoop? :+. Wij hebben soortgelijk iets gehad met een huis. Advocaat er naar laten kijken en die zei bikkelhard: bewijs maar dat de verkoper hier van wist ten tijde van verkoop. Dus in mijn ogen is er alleen sprake van een verborgen gebrek wanneer de verkopende partij weet dat er iets niet in de haak is.

Maargoed. Ieder zijn ding. Mijn paard is 5 jaar geleden rondom gekeurd voor de sport. Neem je geen genoegen met dat rapport + foto's dan zijn de kosten voor verdere keuringen voor jou. Maar daar zal ik dan wel bikkelhard in zijn. Gelukkig wordt deze nooit verkocht :D

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:00

Wij nemen de keuringskosten voor lief.... voor 125-150euro heb je een klinische keuring. Wordt hij afgekeurd dan is het jammer van het geld, maar scheelt het me heel veel (voorziene) dierenartskosten.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 09:51

Maar vinden jullie een klinische keuring genoeg?? Of ligt het aan hoe duur het paard is?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:00

Ik heb mijn paard alleen klinisch gekeurd. Zou het een paard boven de 8.000/10.000 zijn dan zou ik ook foto's maken. Beetje afhankelijk dus ook van de prijs en ook hoeveel belang je erbij hecht. Vaak genoeg gezien dan een paard met een bemerking gezonder door het leven gaat dan een paard zonder enige bemerking. Wil overigens niet zeggen dat ik het onzin vind.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:00

Het ligt er een beetje aan wat voor paard het is. En wat je er mee wil. Zelf laat ik het paard eerst keuren voor ik het verkoop. De koper mag over keuren op zijn kosten. Zo weet je altijd dat wat je verkoopt goed was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:10

PercyLeen schreef:

Toevallig zit ik in deze situatie. Deze is dusdanig ge escaleerd dat ik een dag nadat ik te horen heb gekregen dat het paard 5 weken na aankoop een leveraandoening heeft. Paard is niet gekeurd en geen overeenkomst. De volgende dag is het paard ingeslapen Zonder dat er van te voren is gezegd hij is zo slecht moet ingeslapen worden.

Mijn advocaat zegt ook: er moeten bewijzen komen waarin staat dat jij het wist bij de verkoop.

Maar laat het dier keuren, hoeft niet eens rontgologisch te zijn al is het maar een klinische. Het hangt ook wel af van wat je wil met het paard

akreuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:53

De verkoper vraagt wel de prijs voor een goed paard ,maar kan niet bewijzen dat hij goed is zonder foto,s .Dus eerst laten keuren voor je hem te koop aanbied ,of bij verkoop laten keuren en bij goedkeuring koper laten betalen ,afkeuring verkoper laten betalen, vantevoren overleggen ,anders zeker niet kopen .zo kopen en verkopen wij de paarden ook ,anders doen wij geen zaken ,en vooral met particulieren niet .

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:14

IwanLuver schreef:
Ik ben op dit moment opzoek naar een nieuw paard, het valt niet mee om een geschikt paard te vinden :( maar we geven de moed niet op.
Waar ik tijdens de zoektocht tegen aanloop is dat heel veel particulieren de paarden wel willen laten keuren, maar dat op kosten van de koper. Is dit gebruikelijk?
Ik vind het nogal wat, vooral als het paard niet goed door de keuring komt,ben ik 500 euro lichter zonder paard.

Hoe hebben jullie dat gedaan?

Ik lees graag jullie reacties :)

altijd zelf laten keuren.....en tja als je geen 500 euro over hebt voor een goede start moet je dan geen bijrijdpaard zoeken?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:19

vind het een gekke gedachte, jij wilt een gezond paard kopen.Altijd zelf laten keuren een keuring kost minder dan 500 bij onze arts en een ziek paard kost je echt veel meer dan die 500 euro.
(mijn persoonlijke mening heb je dat er niet voor over, dan moet je geen paard willen kopen!)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:46

PercyLeen schreef:
Ja maar een verborgen gebrek is toch alleen wanneer ik WEET dat hij niet gezond is en ik hem toch als dusdanig verkoop? :+. Wij hebben soortgelijk iets gehad met een huis. Advocaat er naar laten kijken en die zei bikkelhard: bewijs maar dat de verkoper hier van wist ten tijde van verkoop. Dus in mijn ogen is er alleen sprake van een verborgen gebrek wanneer de verkopende partij weet dat er iets niet in de haak is.

Maargoed. Ieder zijn ding. Mijn paard is 5 jaar geleden rondom gekeurd voor de sport. Neem je geen genoegen met dat rapport + foto's dan zijn de kosten voor verdere keuringen voor jou. Maar daar zal ik dan wel bikkelhard in zijn. Gelukkig wordt deze nooit verkocht :D

Nee hoor, een verborgen gebrek is een gebrek dat verborgen was bij de aankoop/verkoop voor zowel de verkoper als de koper. De koper kan dus volledig te goeder trouw zijn, maar toch een paard met een verborgen gebrek hebben verkocht.
Een keuring is een momentopname. Een keuring van vijf jaar geleden, tja daar heb je niks meer aan. Er kan in die vijf jaar heel wat gebeurd zijn. Een klinische keuring alleen, zou ik ook nooit meer doen. Zeker niet bij een 8 of 9 jarige.
Het is gebruikelijk dat de verkoper de keuring betaalt als het paard wordt afgekeurd. Stel je hebt 3 paarden bekeken en er komen er 3 niet door de keuring, heb je al 1500 uitgegeven en nog niks.

Het is een ander verhaal als het paard recent al klinisch en rontgen gekeurd is. De kans dat er dan wat is veranderd is klein. Het liefst kijk ik naar paarden waar al een keuringsrapport bij zit. Je kunt de foto's dan door je eigen DA laten beoordelen en eventueel wat controlefoto's laten nemen om te kijken of de aangeboden foto's wel bij het paard horen. (je weet maar nooit). Dan nog een klinische keuring erbij en klaar is Kees. Logisch dat zo'n keuring dan voor rekening van de koper is.

Dus voor mij idd: keuring kosten verkoper indien afgekeurd. Wil de verkoper dat niet, laat ik het paard staan hoe leuk ie ook is. Er zijn er genoeg te koop.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:54

martine0503 schreef:
Ik heb mijn paard alleen klinisch gekeurd. Zou het een paard boven de 8.000/10.000 zijn dan zou ik ook foto's maken. Beetje afhankelijk dus ook van de prijs en ook hoeveel belang je erbij hecht. Vaak genoeg gezien dan een paard met een bemerking gezonder door het leven gaat dan een paard zonder enige bemerking. Wil overigens niet zeggen dat ik het onzin vind.

Ik laat inmiddels altijd op de foto zetten. Of ie nu duur is of goedkoop. Kan heel goed dat een paard met een bemerking er nooit wat aan krijgt, maar dat wil ik dan graag van tevoren weten. Zodat niet, als je het paard hebt opgeleerd, er tijd, geld en energie ingestoken hebt, moet constateren dat hij iets heeft waardoor hij onbruikbaar is en dat dat iets is wat je van tevoren had kunnen weten.
Juist in de lagere prijsklasse worden heel veel paarden aangeboden met gebreken en is het risico dat je dus een paard aankoopt die wat heeft groot. Zeker als een paard in die prijsklasse een beetje leuk kan lopen, dan moet je helemaal op je quivive zijn.

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:04

gebruikelijk dat de verkoper de keuring betaald bij afkeuren is niet waar. het is wat je samen afspreekt. Dit is wel van belang dat je van te voren bespreekt, maar om even duidelijk te zijn het is helemaal niet gebruikelijk.