Problemen bij lease

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaike1994

Problemen bij lease

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 21:18

Hallo iedereen,

Ik zit met de handen in het haar en wil even jullie mening.
Ik ben al een hele tijd ziek, waardoor ik vaak niet bij mijn paarden geraak en de zorg volledig op de rest van mijn gezin komt. De paarden krijgen dus wel alles wat ze nodig hebben, maar er wordt niet veel mee gedaan. Bij alle paarden ging dat prima, de meeste moesten toch nog ingereden worden of zijn drachtig en vonden het dus prima om niks te hoeven doen. Maar een van mijn merries kon dit niet gewoon worden. Het is echt een paardje die HEEL graag werkt en met zichzelf geen blijf weet als ze gewoon op de weide staat.
De paarden staan hier in groepjes van 2, met per 2 een groot stuk weide + voor elk een stal waar ze in kunnen wanneer ze willen. Het is dus niet dat ze op stal opgesloten staan en daarom haar energie niet kwijt kan.

Eind augustus kreeg ik het idee om haar te verleasen. Mijn merrie kan tölten, wat voor vele een pluspunt is, ik heb zelf een zwakke rug en vond het tölten heel fijn. Bij mijn merrie merkte ik dat ze sneller in tölt ging dan in draf, maar voor mij was dat geen probleem. Ik had al snel enkele kandidaten en ik liet ze 1 voor 1 komen en keek hoe mijn merrie op hen reageerde. Bij de personen op wie ze het beste reageerde zijn we bij hun gaan kijken waar ons merrie zou terecht komen. Dat zag er allemaal prima uit. In de zomer zou ze in kudde op hun weide staan en in de winter op pensionstal met dagelijkse weidegang of in de paddock.

Eind september was het dan zover, mijn meisje vertrok naar haar (tijdelijk nieuwe thuis, normaal 2jaar). En wij gingen mee om te kijken hoe ze daar reageerde. Ze was in tegenstelling tot hier thuis redelijk onderdanig naar de andere paarden, maar verder leek ze zich vlug 'thuis' te voelen aangezien ze zich al meteen rolde.

Enkele keren per week lieten die mensen weten hoe het ging. De eerste weken was er geen probleem, mijn merrie had al enkele jaren stilgestaan door mijn ziek zijn en ze gingen alles rustig opbouwen. Dus longeerden ze haar en gingen ze met haar wandelen. Aan de longe was ze wat enthousiast, maar verders niks. Na een maand verhuisden ze haar naar de pensionstalling. Mijn merrie was heel enthousiast en werkte goed mee. Ze namen lessen met haar omdat de leaser met haar dressuurmatig wou rijden en het niet fijn vond als ze in tölt ging, dus trainden ze het er uit zodat ze niet zo snel meer in tölt ging. Prima voor mij, zij leasen haar dus als zij niet willen dat ze steeds in tölt gaat en dit onder begeleiding trainen is er voor mij geen probleem. Ook het vrijspringen ging super zeiden ze, ze moesten maar enkele hindernissen zetten en mijn merrie ging er uit zichzelf telkens over. Dat deed ze hier ook dus ik was blij dat ze zich daar zo goed had aangepast.

Toen ze 1.5maand hier weg was, kreeg ik een berichtje via FB. Dat ze het toch wel wat had onderschat qua tijd, want dat ze nu met hogeschool gestart was en ze niet meer dagelijks bij mijn merrie kon gaan en ze liever terug wou brengen. Ik zag dat niet meteen zitten omdat ik met zware behandeling bezig was en de kudde hier dan weer moest herverdelen. Dus we spraken af dat ze ging afwachten tot na haar examens, omdat het dan weer wat rustiger is en ze hoeft ook niet perse iedere dag met de merrie bezig te zijn. Aangezien ze zo lang stil had gestaan moest het toch rustig opgebouwd worden.

Ging een hele tijd goed, leaser maakte ook al plannen om de merrie dit voorjaar te laten dekken. Tot ik op een dag weer een bericht via FB kreeg. Er zou een osteo op stal zijn geweest terwijl zij aan het rijden was en die had gezegd dat mijn merrie vast zat in haar heup. Ze zou niet manken, maar haar been wat stijf optillen. Dus lieten ze de DA komen. Deze week was de DA geweest en belde ze me. De merrie was helemaal nagekeken en stond volgens haar niet kreupel, had geen verdikkingen en ook geen pijn. Dat ze haar beentje wat raar optilde zou volgens haar DA waarschijnlijk komen door een evenwichtsstoornis maar hoe ze die heeft wist hij niet. Maar ze zou gewoon mogen blijven rijden met de merrie, veel longeren en rechtrichten. Na een maand zou die DA dan terugkomen.
Dit was dinsdagavond.

Deze namiddag kreeg ik plots telefoon van de moeder van de leaser. Dat het verhaal niet klopte van de leaser, dat ze nu zelf naar de DA had gebeld en dat de merrie kreupel zou zijn door het tölten en jarenlang revalidatie zou nodig hebben en dat ze dat niet zagen zitten.
Ik zei dat ik graag een verslag van die DA wou en dat ze beter een second opinion vroegen aan een andere DA. Aangezien die eerste zo vaag deed over wat het nou was en wat er aangedaan kon worden. Mijn merrie was in orde toen ze naar daar ging en ze mocht toen door hun DA gekeurd worden, wat ze niet wouden doen.

Ik stuurde dus daarstraks een mail dat ik het raar vond dat moeder en dochter elk iets anders beweerden en daarop volgden enkele mails waarop ze zich telkens tegenspraken. In de ene mail zeiden ze dat mijn merrie verders gewoon ok is, maar het veel werk kost om haar bespiering en evenwicht terug goed te krijgen. En dat ze dat niet wilden doen. Een mail daarna zeggen ze dat de DA zei dat het hopeloos is en dat ze niet meer bereden kan worden.

Ik zit nu met mijn handen in het haar. Ik heb een filmpje gekregen waarop het te zien is dat ze niet goed loopt. Ik vroeg al een week naar dit filmpje maar kon nooit verstuurd worden. Ik kan dit eventueel hier posten als er vraag naar is.
Op het filmpje loopt mijn merrie inderdaad niet goed!! Toen ze hier weg ging liep ze echter wel zuiver. Op mijn aandringen laten ze morgen nu een andere DA langskomen. Ik vroeg om welk uur die kwam, maar dat wisten ze zelf niet. Hij ging hen een half uur op voorhand bellen, maar voor ons is het al een uur rijden dus kunnen we er niet op tijd geraken :(. Ik heb hen gezegd dat ik ook van die DA een verslag verwacht.

Wat denkt bokt hiervan??

paardje47

Re: Problemen bij lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:35

Heel apart. Ik vind het verstandig dat er nog een andere DA komt. Balen dat je er zelf niet bij kan zijn. Ik zou zelf naar die dierenarts bellen zodat je het zelf van de DA hoort en kan overleggen.
Ik ben benieuwt wat die ervan zegt.

Valkarios

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:46

Ik zou ook de DA bellen morgenvroeg en vragen of hij kan zeggen wanneer hij er ongeveer zal zijn zodat je toch getuige kan zijn van de "keuring" van je eigen paard. Als Bieke effectief iets heeft dan kan leaser (en familie) er toch niks tegen hebben dat je erbij bent? Dan hoor je tevens alles rechtstreeks van de DA en kan er geen foute info verteld worden achteraf en zo kan je ook ineens bespreken hoe het verder moet...

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:59

Ts, vervelende situatie. Het is me echter niet duidelijk wat je vraag is. Wil je weten hoe te handelen? Mijn advies hierover hangt af wat je hebt afgesproken met de leaser over taken, verantwoordelijkheden en kosten. Het lijkt me verder belangrijk dat dat 1 iemand de regie heeft en de beslissingingen neemt. Daarnaast lijkt het me dat de leaser haar lease-overeenkomst kan opzeggen, ook zonder opgave van 'goede redenen'? Dit laatste noem ik omdat ik de indruk krijg dat je liever niet wilt dat de leaser stopt? Maar nogmaals, wellicht kan je toelichten wat je van ons bokkers wilt?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:05

Paard ophalen!
Ik snap je zit er niet op te wachten maar deze mensen willen je merrie niet meer.
Hoop dat ze haar nog wel verzorgen....

Lease kan je toch stop zetten?
Maar jij houd dit nu zelf tegen?
Je paard loopt niet goed en zij willen er niet in investeren.
Terug naar jou en laat je paard goed nakijken.

Je paard is weer helemaal overnieuw begonnen met trainen daarvoor tijd stil gestaan. Kan van alles zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:09

Ik zal als jou was eerst eventjes langs gaan zodat je zelf even naar je paard kan kijken en om even met de leaser te praten. Want dat gaat vaak toch stukken makkelijker dan via de mail of telefoon waardoor je een hoop verwarring kan ver komen.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:15

Eventueel langsgaan en overleggen en anders zou ik ook jouw paard gaan terughalen, als ik jou was.
Het lijkt erop dat ze van jouw paard af willen.. Het zijn ook erg vage verhalen, waar ik me persoonlijk niet prettig bij zou voelen. Er is vast wel een andere leuke leaser te vinden, of een verzorgstertje :).

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 22:40

Wat ik precies van jullie bokkers wil (sorry dat het niet duidelijk was in de OP, snap dat het beetje onoverzichtelijk is :) ) is raad wat ik met deze situatie moet doen. En wat jullie denken wat mijn merrie zou kunnen hebben (ook al weet ik dat bokt geen DA is, maar velen van jullie hebben toch al een hoop ervaringen en kan er misschien uit leren).

Zij willen er inderdaad van af. Liefst haal ik haar dan ook meteen op, maar dit gaat nu gewoon niet. Stel dat ze nu iets heeft waarvoor ze dagelijk gelongeerd moet worden of dagelijks mee moet stappen, dan kan ik haar dat niet bieden. Daar ben ik nog te ziek voor. Ik heb af en toe eens een goede dag, maar vandaag bv heb ik kwartiertje VD met mijn 4jarige gedaan en daarna weer in mijn bed moeten kruipen. Ik heb heel vaak dagen dat ik mijn bed niet uit kan, hele tijd bewusteloos val, verlammingen heb,...
Als ze nu gewoon zuiver liep zoals toen ze hier vertrok en zo weer de weide op kon was het idd geen probleem, dan zocht ik wel een halve stal of verzorgster voor haar.

Ik vind het grof dat ze ze nu plots niet meer willen, omdat ze mankt. Ik weet niet wat er daar gebeurd is, maar er moet toch een reden zijn dat ze nu plots mankt? Of het hun schuld is of niet laat ik in het midden, maar het is daar gebeurd dus vind ik dat zij moeten uitzoeken wat ze heeft.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 22:42

Ik weet niet of ik het filmpje waar ze loopt hier mag neerzetten? Ze hebben het naar eigen zeggen vandaag gefilmd, maar de leaser staat (wel niet zo duidelijk) ook op het filmpje. Is het dan schending van privacy als ik het hier zet? Mensen die het willen zien kunnen me PB sturen, dan stuur ik de link.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:46

heel vervelend maar dat is nu met lease
dan wil je een paard om mee te rijden en als dat niet meer gaat stop je met leasen met dat paard
het is en blijft jouw paard , daar zal een leaser niet al te veel geld en tijd in willen steken als een dier langdurig ziek word

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:51

Hele vervelende situatie. Wel goed dat een andere DA komt kijken. Ik zal dat even afwachten en vanuit daaruit verder handelen. Jammer dat ze niet eerlijk zijn en elkaar tegenspreken.

Ik zal het filmpje niet hier in het topic zetten.

Ik zelf heb 2 verzorgers voor me pony die ik al heel lang ken. Gelukkig gaat dat super. Ik ben al 2,5 week ziek dus kan ook niet elke dag opbrengen om te rijden. Gelukkig word ik wel onderzocht.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:05

Ik zou die eerste dierenarts bellen, want nu krijg je het verhaal van moeder en dochter uit 2e hand.

Verder paard op halen of op laten halen. Het paard wordt er duidelijk niet beter van en die mensen willen er van af. Dat gaat niet beter worden en je kan ze ook niet eindeloos verplichten te betalen voor een paard wat ze niet willen hebben.

Als je zelf geen mogelijkheid hebt om te longeren of wat dan ook, dan misschien tijdelijk ergens ter revalidatie/training brengen.

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:10

Ook ik zou het paard ophalen. Ik vind het maar een vreemd verhaal en zou er toch geruster op zijn als ik mijn paard aan huis zou hebben staan wanneer zoiets zich voordoet. En morgen kun je natuurlijk ook bellen met de veearts, dan hoor je het direct van zijn hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:17

maaike1994 schreef:
Zij willen er inderdaad van af. Liefst haal ik haar dan ook meteen op, maar dit gaat nu gewoon niet. Stel dat ze nu iets heeft waarvoor ze dagelijk gelongeerd moet worden of dagelijks mee moet stappen, dan kan ik haar dat niet bieden. Daar ben ik nog te ziek voor.

Ik zal zeggen overleg dit met hun en vraag gewoon of ze hier iets in willen betekening. En ik zal zo wie zo tegen ze zeggen dat ze lease geld niet hoeven te betalen zolang ze niet goed loopt.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 23:56

Ik ga morgen inderdaad de DA's bellen. Zowel de eerste die zo een vaag verhaal had, als die dat morgen komt. In de laatste mail werd gezegd dat ' Wanneer ik aan de telefoon vandaag hoor van de dierenarts dat het verloren moeite is om haar correct te laten lopen, dan begin je je wel vragen te stellen',

terwijl een mail daarvoor dit nog gezegd werd : 'Had mijn lesgever zelf niet gemerkt dat
ze niet correct liep dan had ik dit nu wss zelf ook nog niet gemerkt gehad.'
en ' ***** kan nog correct lopen, maar dit zou jaren tijd vragen om haar terug correct te laten lopen.'

Ik vraag me af hoe een DA een uitspraak zoals die hierboven kan doen, als er niet eens foto's/echo's,... gemaakt zijn. Ik wil sowieso eerst weten wat ze heeft, voordat ze terug komt. Qua verzorgen zal ze daar niet meteen iets te kort komen, aangezien ze op volpension staat.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:03

Duidelijk willen ze gewoon van je paardje af. Het is heel rot, maar ik zou haar ophalen ondanks het eigenlijk bij jou niet uit komt. Zet alvast een advertentie dat je een poets en wandelmeisje zoekt dan krijgt ze in ieder geval de aandacht niet te kort.

Je hoort vaak nare verhalen, wie weet is straks je paard doorverkocht, je weet het nooit..

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:11

Stel ze heeft iets wat je dagelijks moet behandelen, dat gaan zij iig ook niet doen.
Ik heb zelf de indruk dat jij ook je paard niet meer wilt? Of iig nu niet wilt. Want ongeacht wat er nu uitkomt uit dat onderzoek, aan deze mensen heb je niks meer. Misschien dat iemand van de andere kandidaten nog interesse heeft en haar wil ophalen en verzorgen. Geld kun je daar natuurlijk niet voor vragen. Je zult eerst duidelijk moeten krijgen voor jezelf wat jij nu wilt.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 00:25

Joscaa doorverkopen zullen ze niet doen.

Pauline dat ik mijn paard niet terug wil is onzin! Haar ter lease aanbieden op zich was al heel moeilijk, ze was mijn 1e paardje en ik heb haar al 7j! Maar ze is met een reden weggegaan. Ik KAN haar nu gewoon niet de zorg geven die ze nodig heeft. Deze zomer gaan er nog 2 paarden weg (een die ik zelf leaste gaat terug naar haar eigenares en veulen die verkocht zal worden), omdat mijn gezondheid het gewoon niet toelaat! De dagelijkse verzorging, stallen kuisen, alles komt terecht op de rest van mijn gezin, terwijl zij daar niet voor gekozen hebben. Ons dieren komen niks te kort, maar ik voel me zo al schuldig genoeg tov mijn familie dat de zorg nu op hen terecht komt. Ik ben nog minstens een jaar in behandeling en ze kunnen me nog geen prognose geven. Het is dom om nu een paard er bij te nemen als ik op voorhand weet dat ik haar niet de zorg kan geven die ze nodig heeft!

Ze is daar plots beginnen manken, dus ik vind dat HUN nu eerst moeten uitzoeken wat er aan de hand is. Het is toch te gek voor woorden dat je zomaar een paard kan leasen, ze 'kapot' maakt en dan gewoon weer bij de eigenaar brengt?! Of ben ik nu onredelijk?
Verders wil ik trouwens zeggen dat ik hun NIET de schuld geef van het manken, voordat duidelijk is wat er precies aan de hand is. Ze kan daar misschien uitgegleden zijn op de weide od, daar kunnen zij uiteraard niets aan doen, had hier ook kunnen gebeuren. Maar ik vind wel dat ZIJ dan moeten zoeken achter de oorzaak en wat er precies met haar aan de hand is.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:27

Nee je bent eindelijk duidelijk. :) sorry dat ik zo chargeerde maar voor mij was je heel onduidelijk en nu ben je heel helder in je visie.
Je kunt overwegen of je zelf het onderzoek laat doen en de kosten op hun ( deels) verhaalt?

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:31

Ik zou wel proberen dat HUN uitzoeken wat er is, maar ik zou het niet over mijn hart verkrijgen mn paardje daar te laten staan. Ik zou dus je paardje terug halen, en een leuk verzorgstertje zoeken! Zijn superveel meiden die dat willen, ook die gewoon graag knuffelen wandelen etc, met een vast paard, op een manege is dat natuurlijk toch anders. Succes!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:36

persoonlijk denk ik niet dat het een 'hopeloos' geval is..

Het is steeds de leaser die komt met 'het is veel werk'?

en de moeder die komt met 'hopeloos geval'? als ik het goed lees? en vrijwel direct nadat de leaser contact heeft gehad?

Imho is er dit gaande:

leaser heeft het een beetje druk, paardje is wat minder makkelijk dan vooraf gedacht (meer werk om m naar de hand te zetten etc). wel wil ze ergens verder, vandaar ook de dekplannen?

moeder/ouders denken er inmiddels het mijne van.. veel hogere kosten dan verwacht, de eisen die ze stellen brengen lichamelijke ongemakken die ook weer geld kosten. kortom leaser kan dus beter om kijken naar een lease paard dat beter aansluit bij haarzelf, waar ze zo op kan stappen en mee kan wegrijden..

ze hebben zich 'vergist'.

echter vergist, geen goede klik, veel werk, hogere kosten dan verwacht.. zijn geen reden waarmee ze van het contract af kunnen komen.

Dus ouders liften een klein aangetoond ongemak (hoop ik) en zwaaien daarmee zodat ze onder de vlag van 'medische issues' van het paard de lease kunnen ontbinden.

---------

vraag is natuurlijk wat zijn de afspraken bij medische issues.. hoever moeten zij gaan om de oorzaak te vinden en weg te nemen? In hoeverre is dat vastgelegd.

en tenslotte wil je je paard als pion gebruiken in een machtsspelletje of terugnemen laten nakijken en als je aantoonbaar kunt maken dat het kreupelen is ontstaan door de leasers, de kosten verhalen.

dat laatste zou ik wel heel duidelijk naar ze communiceren als je haar terughaalt.
prima ik ontbind de lease, ik laat haar nakijken en behandelen.. maar als in de optiek van de DA dit komt door training/huisvesting/handling door leaser, dan zal ik de kosten voor de behandeling alsnog in rekening brengen.. Jullie kunnen dan op eigen kosten altijd nog een second opinion regelen.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 03-01-15 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 00:38

Sorry dat ik niet duidelijk was Pauline. Ik zit onder de medicatie en dan lukt het me soms niet goed om alles helder uit te leggen, zeg ik dingen door elkaar of interpreteer ik verkeerd. Mijn concentratie is ook niet optimaal. Ik snap dat het verhaal dan wat verwarrend over kan komen.

Ik ga morgenmiddag de eerste DA al bellen, en tegen de avond bel ik naar diegene die morgen komt, tegen dan zal die 2e mijn merrie ook al wel gezien hebben. Ik had aan de leaser een verslag gevraagd van de 1e DA omdat zij en haar moeder elkaar tegenspreken en dat ging ze ook regelen voor mij. Maar het is inderdaad beter als ik die DA zelf al eens bel en naar zijn verhaal luister.

Horsegirl, ik ben ook van het principe dat hun moeten uitzoeken wat er mis is, aangezien het bij hun gebeurd is. Ik ken meerdere mensen op die stal, dus als mijn meisje niet meer verzorgd zou worden weet ik dat meteen. Ik heb zelf ook al paarden geleast en als die hier ziek worden, dan laat ik die ook helemaal onderzoeken en gaan ze pas terug naar de eigenaar als ze weer helemaal in orde zijn. Want dat is dan mijn verantwoordelijkheid vind ik. Maar hun zien het niet zo blijkbaar...

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:46

Maar TS, daar maak jij voor jezelf volgens mij een cruciale denkfout, en kom je tegelijk tegen het gevaar van lease aan, helaas. Het is en blijft jouw paard, en jij blijft als eigenaar verantwoordelijk. Ik heb het idee dat je dat een beetje van je afschuift?

Wij hebben ook een paard in de lease staan, ruim 200 km hier weg. Wat ik in jouw situatie zou doen, is ongeacht wat voor tegenargumenten je nu geeft, het paard terug halen. Ik haal niet uit jouw verhaal dat jouw merrie nu namelijk de zorg krijgt die ze nodig heeft, laat staan of er wel correct wordt omgegaan met een eventuele blessure. Ze kan wel in volpension staan, maar dan nog? De leasers komen op mij enigzins over met weinig hart voor het dier, evenals niet echt 'snugger'. Twee van die vage verhalen langs elkaar heen, bedoel, wat is nou wat? Daarnaast had ik persoonlijk, als ik jou was, direct met de betreffende dierenarts aan de telefoon gehangen. Tevens kun je ook gewoon met de nieuwe dierenarts contact opnemen en een tijdstip afspreken. Er zijn altijd mensen die moeten werken of verder van hun paard weg wonen als een half uur rijden, dus dan moet je gewoon een tijdsindicatie kunnen geven (los van een spoedgeval ertussen door). Als ik jou was zou ik er bij willen zijn namelijk, in plaats van die tweederangs verhalen met eventuele onwaarheden erin verwerkt te horen. Of het aan hen is om uit te zoeken wat er aan de hand is, hangt een beetje van jullie afspraak in het leascontract af, ookal kan je daar juridisch volgens mij alsnog weinig mee is mij verteld, tenzij het bij een notaris is vastgelegd. Ik heb met onze leasers de afspraak dat zij de kosten vergoeden als het een overduidelijke fout is van hun kant, denk aan koliek door staldeur niet goed dicht of weet ik het wat, en dat bij de overige onmachtszaken, denk aan getrapt in de wei e.d. de dierenartskosten gedeeld worden. Maar dan nog, afspraak of niet, als zij niet willen, zit ik ermee, want het is niet hun paard. En dan is het aan mij om direct het paard terug te halen en van correcte zorg te voorzien.

Echter is het nu volgens mij niet aan hun om uit te zoeken wat er met je paard is. Lease is opzegbaar, van beide partijen. Daarom koop je geen paard, en verkoop jij op jouw beurt je paard niet. Begrijp me niet verkeerd, ik snap je frustratie dat ze gezond bij je weg ging en ze nu kreupel is. Maar, het is en blijft het risico van lease en je moet daar nu voor op de blaren zitten. Zou me er niet te druk om maken dat je merrie niet op de wei kan, gezien 9 van de 10 paarden ook gewoon met weiderust hun blessureleed kunnen uitzingen. Gezien ze bij jou 2 aan 2 staan lijkt me dat je minste zorg. Wellicht dat je voor de verzorging andere regelingen moet treffen, maarja, dan kom je weer op het stukje verantwoordelijkheid. Je kan ze niet aan en uit zetten helaas. Dus wederom moet je dat ook helaas als consequentie zullen zien. Verzorging in de winter is een rot punt, paarden kosten nou eenmaal veel tijd en zorg, vooral in de winter. Maar dan had je haar beter kunnen verkopen, dan zat je er nu niet mee, even grof gezegd. Dat heb je liever niet, anders had je dat wel gedaan, maar dat houdt in dat je nu een step up to the plate scenario hebt.

Dus hup, verlies nemen en accepteren, paard terug, uitzoeken wat ermee is (dan wel samen, dan wel apart en eventueel de financien via je rechtsbijstand regelen) en vind een oplossing voor je problemen omtrent de verzorging. Waar een wil is, is een weg. Tot je andere paarden weg zijn geen goede vrienden, iemand via bokt, een oproepje, kennisen met een lap wei etc. Er is vast wel wat te vinden. Met de instelling die je nu hebt kom je er namelijk niet.
En nee, via bokt zal je er niet achter komen wat je merrie heeft, hoeveel ervaringen je ook vraagt. Het kunnen 101 dingen zijn, en je komt er niet achter als je er niet gericht naar laat kijken.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 01:39

@elena het was de leaser die na 1.5 maand zei dat ze het moeilijk vond om te combineren met haar opleiding (ondertussen is ze gestopt met haar opleiding en gaat ze werken). En dat ze bang was dat ze mijn merrie niet genoeg aandacht zou kunnen geven.

Het was ook de leaser die me onlangs liet weten dat die osteopaat gezegd had dat ze eens naar mijn merrie moest laten kijken door een DA. Die DA zou dinsdag geweest zijn en die avond belde leaser me dat het niks ernstig was. Dat ze wat evenwichtsproblemen had maar dat het makkelijk op te lossen viel met rechtrichten, longeren en dat ze gewoon mocht rijden. Vanwaar die problemen kwamen wist DA volgens haar niet.

Vandaag belde de moeder me dat dat verhaal niet klopt en dat ze niet meer bereden kan worden. En leaser gaf dat daarna ook toe. Maar hun verhalen waardoor ze mank staat spraken elkaar weer tegen. Eerst wouden ze ook geen second opinion, maar uiteindelijk hebben ze dan toch een andere DA gebeld die morgen komt.

@sylva, reden dat ik nog geen contact heb opgenomen met die DA's is omdat ik pas deze avond laat de namen van de DA's heb gekregen. En hen op een vrijdagavond laat bellen voor iets dat geen spoed is doe ik niet. Morgen neem ik contact met hen op.
Dat leaser totaal niet weet wanneer DA komt geloof ik ook niet. Ze kon zelfs niet zeggen of het voor- of namiddag zal zijn. In de voormiddag moet ik naar het ziekenhuis voor bloedafname ed, dus dan zou ik sowieso niet kunnen gaan.

Ik zal morgen uitgebreider reageren, nu ga ik slapen. Bedankt voor de tips en reacties!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 07:03

Hoe dan ook: de leasers lijken er 'klaar' mee te zijn en dus zul je je paard terug moeten halen. Het 'waarom' en de situatie daar omheen is verder gewoon niet relevant. Het is en blijft jouw paard en dus jouw eindverantwoording. Wel heel vervelend dat je net in een situatie zit waarbij je er zelf ook weinig tijd en gelegenheid voor hebt, maar dat is grofweg gezegd niet het probleem van je leasers. Hopelijk valt het mee met het paard. Sterkte en beterschap!