Vraag over aansprakelijkheid.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loveskary

Vraag over aansprakelijkheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 21:48

Ik vroeg me iets af.

Paar maanden geleden waren ze aan het rijden ik reed in de andere bak.
Maar 2 meisjes die reden samen in 1 bak het ene meisje werd boos op het andere meisje omdat ze in de weg reed ze gaf de pony van het meisje dat in de weg reed een harde tik,waarop deze schrok en dat meisje afgooide.
Ambulance erbij en ze had haar arm gebroken moest naar de o.k.
Het waren 2 verzorgsters die ene verzorgster gaf dus die pony een klap waar ik niks aan kon doen.
Hoe zit het met de aansprakelijkheid mocht er ooit iets van komen stel ik die verzorgster die de klap uitdeelde wel aansprakelijk.
Kan iemand mij hier meer over vertellen verzekering ga ik vrijdag even bellen.
Alvast bedankt.

Anoniem

Re: Vraag over aansprakelijkheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 21:50

En wat is jouw rol dan in dit verhaal?

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:09

Jij bent nu wel getuige, geen idee hoe dat allemaal werkt. Wat gemeen zeg van die verzorgster. :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:18

Dat zeker... die zou ik toch even buiten schoppen zeg maar :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:21

Ingewikkeld....!
*diepe zucht*, oma noemt geen namen, maar sommige mensen solliciteren naar zo'n dreun.
Officieel mag je die dreun trouwens niet geven!!!
Als mens word je verondersteld dit met woorden op te lossen. En zijn er rijbaan regels zoals stappen op de binnenhoefslag, niet stilstaan op de hoefslag. (Maar er zijn helaas lui die met 8 andere ruiters in de bak menen dat ze wel op de binnenhoefslag "mogen" galopperen....)

....en het was netter geweest als de pony , die ook maar werd gestuurd, geen klap had gekregen, want het dier was alleen maar braaf!
En de ziektekostenverzekering kan idd de kosten van de ambulance etc proberen te verhalen op dit meisje.

En daarna wordt het nog ingewikkelder. Niet alle paarden schrikken van een klap, niet alle ruiters vallen er dan af en niet iedereen die valt (....dat doen alle ruiters van tijd tot tijd!) breken dan iets. Dus tja, ze had de pony niet moeten slaan/ helemaal niet moeten slaan - maar in hoeverre het nu precies allemaal haar verantwoordelijkheid/ aansprakelijkheid is......
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 31-12-14 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:25

Ik neem aan dat jij de eigenaar bent van de paarden?

Ik denk dat verzorgster die paard tik had gegeven aansprakelijk is. Normaal is de eigenaar van het dier aansprakelijk maar in dit geval heeft het paard niet zelf maar een ander het ongeluk veroorzaakt. Maar ik denk dat je verzekering het beste antwoord kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:32

Janneke2 schreef:
Ingewikkeld....!
*diepe zucht*, oma noemt geen namen, maar sommige mensen solliciteren naar zo'n dreun.
Officieel mag je die dreun trouwens niet geven!!!
Als mens word je verondersteld dit met woorden op te lossen. En zijn er rijbaan regels zoals stappen op de binnenhoefslag, niet stilstaan op de hoefslag. (Maar er zijn helaas lui die met 8 andere ruiters in de bak menen dat ze wel op de binnenhoefslag "mogen" galopperen....)

....en het was netter geweest als de pony , die ook maar werd gestuurd, geen klap had gekregen, want het dier was alleen maar braaf!
En de ziektekostenverzekering kan idd de kosten van de ambulance etc proberen te verhalen op dit meisje.

En daarna wordt het nog ingewikkelder. Niet alle paarden schrikken van een klap, niet alle ruiters vallen er dan af en niet iedereen die valt (....dat doen alle ruiters van tijd tot tijd!) breken dan iets. Dus tja, ze had de pony niet moeten slaan/ helemaal niet moeten slaan - maar in hoeverre het nu precies allemaal haar verantwoordelijkheid/ aansprakelijkheid is......

Er is een aanmerkelijke kans dat een ruiter ten val komt door zo'n schrikreactie. En dat die schrikreactie er überhaupt zou komen is zeer reëel. Ik denk dat er wel degelijk een kans is dat het meisje wat sloeg aansprakelijk gesteld kan worden. Wellicht niet voor bewust toebrengen van letsel of iets dergelijks maar de gemaakte kosten zijn een ander verhaal. Maar ik denk dat het lastig is om hier een antwoord op te geven aangezien ik a. Geen rechten meer studeer :') en b. Niet het hele verhaal ken. Denk dat je hier het beste mee naar een jurist kan stappen, mocht het zo ver komen.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 22:35

Ik ben de eigenaar dat meisje die de klap gaf is gelijk de laan uitgestuurd bij ons.
Mocht het zijn dat ze iemand aansprakelijk gaan stellen dan ga ik echt dat meisje aansprakelijk stellen.
Daarom vroeg ik me af hoe het nu precies zat in dit geval.
Want hoe dom kan iemand zijn om zon pony een klap te geven dier sprong omhoog en dat meisje viel.
Zal daarom vrijdag goed bij me verzekering uit vragen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 10:15

Volgens mij is het zo; eigenaar is aansprakelijk tenzij de verzorger/bijrijder ernstige nalatigheid ten laste gelegd kan worden. Het stukje bewijsvoering is natuurlijk altijd moeilijk. In dit geval zal haar ziektekostenverzekering de kosten op zich nemen lijkt mij?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 10:24

Ook zal de leeftijd van de verzorgers een rol spelen in de aansprakelijkheid. Van een 6 jarige mag je verwachten dat die minder over de gevolgen nadenkt dan een 16 jarige,

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 10:36

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 10:55

ik denk dat de eigenaar van het paard waar het meisje op zat voor de kosten op zal moeten draaien.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 12:44

Het meisje die de tik gaf was 9 jaar oud ze rijdt altijd als een bezetene zodoende was mijn pony altijd klets nat en ook maar ook om meerdere reden heb ik haar weggestuurd.
Volgens mijn verzekering zouden ze er wel naar kijken mocht er iets van komen we zijn ook verzekerd voor rechtsbijstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:05

Maar waarom laat je zulke jonge kinderen alleen rijden zonder echt in te kunnen grijpen als er iets gebeurt?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:13

Jtragter schreef:
Jij bent nu wel getuige, geen idee hoe dat allemaal werkt. Wat gemeen zeg van die verzorgster. :?

het gebroken arm meisje kan aangifte doen van mishandeling met letsel tot gevolg en jij bent getuige dat wel maar dan kan de pony eigenaar wel beschermd worden tegen hogekosten als het er van komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:42

:+ Mishandeling met letsel tot gevolg? Ze heeft het meiske niet eens aangeraakt.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:47

Volgens mij is het gedeelde schuld.
Jij bent eigenaar en dus deels verantwoordelijk, maar omdat zij het paard altijd rijdt(ga ik even van uit) is zij de bezitter. Daardoor ben je beide verantwoordelijk. Zoals ik uit het verhaal begrijp, is zij nog jong en zijn dus de ouders verantwoordelijk. als het goed is zijn zij hiervoor verzekerd.

Ik ben zelf achterover gegaan met paard, door gedeelde eigen schuld. omdat ik bezitter was maar mn ouders de eigenaren werd de verantwoordelijkheid opgedeeld. Daardoor dekt dan waarschijnlijk de verzekering van dit meisje maar de helft en gaat de andere deel van de verzekering naar jou.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:56

Als eigenaar zijnde ben je natuurlijk altijd verantwoordelijk voor het gedrag van jouw paarden.
Het gaat hier ook nog eens om 2 minderjarigen meisjes die weer onder de volledige verantwoording van hun ouders vallen. Best een ingewikkeld verhaal dit.. Ben wel heel benieuwd ook dat als er iemand aansprakelijk wordt gesteld wie dat dan wordt.
Ik denk zelf dat het gevallen meisje het andere meisje aansprakelijk kan gaan houden. Dit zal dan uiteraad via de ouders naar de ouders van het andere meisje gaan. Ze zijn immers minderjarig.
maar ik denk dat de ouders die aansprakelijk gesteld kunnen worden weer jou als eigenaar zijnde aansprakelijk kunnen stellen. Het is immers 1 van jou paarden die het meisje eraf gegooid heeft..

Wat ik alleen niet snap is , wie laat zijn kinderen nou alleen op een pony rijden zonder toezicht? Heb jij daar ook afspraken over met de ouders van deze meisjes ?
Want als jij bv afspraken daarover hebt gemaakt met de ouders onder het mom van ik hou toezicht dan valt alle aansprakelijkheid op jou

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:17

Adrienne93 schreef:
Volgens mij is het gedeelde schuld.
Jij bent eigenaar en dus deels verantwoordelijk, maar omdat zij het paard altijd rijdt(ga ik even van uit) is zij de bezitter. Daardoor ben je beide verantwoordelijk. Zoals ik uit het verhaal begrijp, is zij nog jong en zijn dus de ouders verantwoordelijk. als het goed is zijn zij hiervoor verzekerd.

Ik ben zelf achterover gegaan met paard, door gedeelde eigen schuld. omdat ik bezitter was maar mn ouders de eigenaren werd de verantwoordelijkheid opgedeeld. Daardoor dekt dan waarschijnlijk de verzekering van dit meisje maar de helft en gaat de andere deel van de verzekering naar jou.

Dat klopt niet. Meisje heeft de pony helemaal niet in bezit gehad.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:44

Bizzybijtje schreef:
:+ Mishandeling met letsel tot gevolg? Ze heeft het meiske niet eens aangeraakt.

toch wel ze slaat de pony waar "het gebroken arm meisje op zat" en dat was doelbewust of in een opwelling maar wel raak!(dit is al mishandeling) waardoor het paard angst/schrik /pijn kreeg vluchtte en het meisje viel.

Ik ben idd erg benieuwd hoe het verloopt.
Ik hoop dat het met een sisser afloopt voor de eigenaar van die pony en dat de arm snel geneest .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:08

kwita schreef:
Bizzybijtje schreef:

toch wel ze slaat de pony waar "het gebroken arm meisje op zat" en dat was doelbewust of in een opwelling maar wel raak!(dit is al mishandeling) waardoor het paard angst/schrik /pijn kreeg vluchtte en het meisje viel.

Ik ben idd erg benieuwd hoe het verloopt.
Ik hoop dat het met een sisser afloopt voor de eigenaar van die pony en dat de arm snel geneest .

Mishandeling is op de persoon. Ga niet met termen gooien als je niet weet waat het over gaat...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 09:22

en jij weet dat wel? ze heeft geslagen dat staat vast, door haar schrok die pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:16

kwita schreef:
en jij weet dat wel? ze heeft geslagen dat staat vast, door haar schrok die pony

Als je een tijdje rechten studeert steek je wel het een en ander op over rechten enzo ja.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 12:54

Pony heeft een flinke knal gehad waarop die als reactie omhoog sprong.
Erg zat dat het gewonde meisje 2 keer geopereerd moest worden aan een arm breuk.
Vind het niet normaal en die veroorzaker komt echt nooit meer op mijn erf.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:03

Ik zou dit fijn door de verzekering laten uitzoeken. Mocht jij wel aansprakelijk worden gesteld, geeft niets; jij hebt vast ook wel een AVP waardoor het geen cent kost.

Mijn pony is aangereden door een tractor, pony viel met de verzorgster en moest lang revalideren; echter is het op mijn AVP verhaald. De schade aan de oplegger was dan weer voor de eigen rekening van de boer. Maar omdat het gewoon een ongelukkige samenloop der omstandheden was, ben ik gewoon aansprakelijk gesteld voor de schade aan de verzorgster omdat ik verantwoordelijk ben voor mijn paard.