beoordelingen van tegenwoordig

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marusch25

beoordelingen van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 12:05

Moet dit toch echt even kwijt........ik wordt echt helemaal gek van de verschillende beoordelingen van juryleden.
Ik rijd M1 en het is echt verschrikkelijk hoeveel verschil erin zit.
uberhaupt als je geen paard hebt die met zijn knieen zijn neus raakt scoor je al niet. Of een paard lekker ontspannen over de rug beweegt telt niet meer mee tegenwoordig.
Gedragenheid moet al op en top zijn........alsjeblieft zeg het is M1, daarnaast heb ik een paard van knap aan 1.80. Deze vind verzameling nog net iets moeilijker dan een klein damespaardje van 1.60. maar daar houd ook geen hond rekening mee.

hebben jullie daar ook wel eens last van enn.......hoe ga je daarmee om, weet onderhand niet meer waar je nou aan moet trainen

Noukie

Re: beoordelingen van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:11

Dan is mijn paard blijkbaar een stuk beter dan ik denk. In mijn wereld draaft hij niet met zijn knieën tegen zijn neus, maar scoren in het M1 was echt geen enkel probleem.

Misschien toch ook naar jezelf kijken?

Je zegt: verschillende beoordelingen van juryleden. Waar zitten die verschillen in? Willen ze allemaal wat anders zien, of zit er een lijn in? Heb je met juryleden je proeven wel eens doorgesproken wat ze dan anders willen zien? Een keer een proefgerichte clinic?

Ik kan niet oordelen over je rijden natuurlijk, maar pas op met je toon. Er zijn zát gewoon bewegende paarden die het meer dan prima doen in het M.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:14

In hoeverre verschillen de beoordelingen? En de punten?
Heb je al eens laten filmen en daarna terug gekeken?

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:23

Een jury hoeft er in principe geen rekening mee te houden hoe groot een paard is. Verzameling is verzameling, of je paard nu groot of klein is. Logisch dat dat voor een lang, groot paard lastiger is natuurlijk, maar daar heft een jury niks mee te maken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niveau juist helemaal niet zo hoog vind de laatste jaren.

Ik kan natuurlijk niet oordelen over jou en je paard, het is vervelend als je bijvoorbeeld steeds hele verschillende beoordelingen krijgt. Misschien vindt de ene jury dan een 'zwak' punt van jou of je paard zwaarder tellend dan een andere jury? Als je continu lage scores hebt, zou ik eens gaan kijken wat er dan steeds naar voren komt.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:06

Tja... Ondanks dat mijn paard maar 1.64 is met korten pootjes, neerwaarts gebouwd en gewone huis-tuin-keuken gangen scoort hij toch best goed in het M2. Tuurlijk heb je soms onverklaarbare verschillen (laatst nog 33 punten verschil gehad in dezelfde proef), maar meestal klopt het wel aardig is mijn mening. Ik snap ook wel dat ik minder punten krijg dan een bewegingswonder die de oefeningen hetzelfde uitvoert.

Ik wil zien hoe ver Ik kan komen met mijn gewone paard. In mijn mening kan ieder gezond paard goed scoren tot aan het Z, wanneer dit niet lukt is er meestal iets rijtechnisch wat eraan schort.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:30

Of je een punt hebt of niet kunnen wij niet beoordelen. Zelf nog nooit meegemaakt, maar rijd al jaren geen wedstrijden meer. Wat mij wel op valt is dat het niveau vaak erg laag is (paard loopt opgericht met de hals, maar niet nageeflijk en niet over de rug), maar er alsnog punten worden uitgedeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:41

Als je van de ene jury 200 punten krijgt en van de ander 160, snap ik de frustratie. Maar als wp rijden niet lukt, ligt het toch echt aan je eigen niveau.

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 12:50

Nou ik rijd mijn punten gelukkig wel. Maar dan nog.dan krijg je mooi commentaar op de coupon over de lengte van de hals en bij de andere jury staat er dan "paard moet meer bovenin". Dat bedoel ik meer

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:56

misschien na de puntentelling eens met de jury in gesprek? Misschien kunnen ze je het e.e.a. uitleggen?

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:03

Dat is met jury sport de een heeft toch een andere mening als de ander dat is het moeilijke ervan

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:04

heb je een filmpje van je proef?Ik ben geen jury maar nu wel erg benieuwd geworden of je terecht je druk maakt.Zou kunnen natuurlijk.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:07

Gek ik heb daar met mijn reus (1,82 m en 3,5 m lang)nooit last van gehad :) loopt altijd constant dikke scores en prijzen.
En dat is ook nog eens een 3 voudig afgekeurde frikadel :o was niet eens meer geschikt voor recreatie...

Ik denk dat er toch wat aan je rijden schort als dit regelmatig voorkomt.
Wat zijn je gemiddelde punten, als dat nl altijd maar krap aan winst is bv tot 185 punten, dan schort er rij/en proeftechnisch wat aan.
Kijk één keer of 2 x per jaar een zure jury kan (Heb ik ook), maar je moet naar het gemiddelde kijken.
Evelueer ook goed je protocollen, wellicht zit er wel een kern van waarheid in....

Laat je proeven filmen en kijk kritisch naar jezelf, daardoor wordt je ook een betere ruiter.
Juryleden heb je geen invloed op, maar wel op je eigen rijden.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:13

Ook ik heb daar met mijn vorige kasteel-lookalike (1.83m) nooit moeite mee gehad. Buiten dat, als je paard makkelijker bij elkaar blijft van nature heb je daar voordeel mee, maar zo heeft ieder paard voordelen; de een strekt makkelijk, de ander heeft een klein draagvlak, weer een ander spettert in de zijgangen. De sterke punten uitvergroten en omgaan met de mindere punten, zodat die verbeteren. Het stomste wat een jury kan doen in de M1 is rekening houden met de schofthoogte 'omdat ie dan moeilijk kan verzamelen' oid, want ooit ga je er alsnog mee onderuit.

Verder kan een paard prima 'meer bovenin blijven' MET lengte in de hals.

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 13:59

Helaas zijn mijn proeven nog nooit gefilmd dus dat is niet verkeerd om een keer te doen. Misschien wijkt mijn gevoel ook wel heel erg af van het beeld.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:35

Marusch25 schreef:
Nou ik rijd mijn punten gelukkig wel. Maar dan nog.dan krijg je mooi commentaar op de coupon over de lengte van de hals en bij de andere jury staat er dan "paard moet meer bovenin". Dat bedoel ik meer

Maar dat zijn ook wel twee verschillende dingen....

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:42

Heb zelf ook een kasteel en rijd nu M2 met winst.
Een jury houd geen rekening met het feit dat je een groot en lang paard hebt.
Het is een nadeel waar je zelf meer energie in moet steken om toch op dat punt te komen dat de jury het voldoende vind. Lukt dit niet dan zal je toch meer moeten trainen.
Al moet ik zeggen dat die van mij totaal geen moeite heeft met verzamelen. Doet het beter dan het gemiddelde damespaardje.

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 15:12

Duidelijk jullie meningen. Ik ga maar eens op zoek naar goede begeleiding want die heb ik nu ook niet en daar wordt het niet makkelijker van

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 15:19

Lees dit eens vanaf pagina 12, hierin staat duidelijk beschreven wat er van je verwacht wordt (en waarnaar je beoordeeld wordt) als je de ring in rijdt.

https://www.knhs.nl/media/5973457/bijla ... r-2013.pdf

Daarnaast zou ik écht je proeven filmen want dit kan veel duidelijkheid scheppen en maak na de prijsuitreiking eens een praatje met de jury. Je kunt ook eens gaan schrijven, ik weet niet uit welke regio je komt maar je mag gerust eens met mij mee om te schrijven, of als ik al een schrijver heb om aan te schuiven (dan zie je nog wat meer zelfs, want mijn protocollen staan altijd vol :) ).
Laatst bijgewerkt door Remember op 23-12-14 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 15:26

Marusch25 schreef:
Duidelijk jullie meningen. Ik ga maar eens op zoek naar goede begeleiding want die heb ik nu ook niet en daar wordt het niet makkelijker van

Misschien dan fijn als je die hebt om je instructeur ook eens mee te laten kijken als je een wedstrijd hebt.

Succes!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 15:30

Inderdaad laat je filmen.
Doe dit even een paar keer komende tijd.
Ben benieuwd hoe je het dan ziet.
Hou ons op de hoogte!

lirinijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:46

misschien toch iets verder trainen?
Het zal je paard en jou vast ook wel lukken,
alleen misschien is het niet gemakkelijk. :(
Mij lukt het zelf ook niet hoor dus het licht
niet aan jou ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:17

Maar het is dus commentaar dat je keer op keer krijgt?
Dan is het toch heel simpel? Maakt niet uit hoe groot of klein je paard is, daar hoort een jury niet eens rekening mee te houden... Je paard is kennelijk gewoon nog niet toe aan het gevraagde niveau. En dat is jouw verantwoordelijkheid, niet die van de jury.

Arme jury, als ze overal rekening mee moeten gaan houden...
Meisje van 15 bij de paarden: +1 op elk onderdeel
Paard is afstammingloos: +1 op de helft van de onderdelen
Ruiter is semi-professioneel: -1 op elk onderdeel
Ruiter is professioneel: -2 op elk onderdeel
Paard is enorm groot en/of onvoordelig gebouwd: +1 op de helft van de onderdelen
Pony loopt tussen de paarden: +1 op de helft van de onderdelen
Ruiter op eerste wedstrijd: +3 op de laatste onderdelen (buiten de proef)

Man man man... wat een onzin...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:19

Marusch25 schreef:
Moet dit toch echt even kwijt........ik wordt echt helemaal gek van de verschillende beoordelingen van juryleden.
Ik rijd M1 en het is echt verschrikkelijk hoeveel verschil erin zit.
uberhaupt als je geen paard hebt die met zijn knieen zijn neus raakt scoor je al niet. Of een paard lekker ontspannen over de rug beweegt telt niet meer mee tegenwoordig.
Gedragenheid moet al op en top zijn........alsjeblieft zeg het is M1, daarnaast heb ik een paard van knap aan 1.80. Deze vind verzameling nog net iets moeilijker dan een klein damespaardje van 1.60. maar daar houd ook geen hond rekening mee.

hebben jullie daar ook wel eens last van enn.......hoe ga je daarmee om, weet onderhand niet meer waar je nou aan moet trainen

Dit lijkt me zeer zeker een vereiste....

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 14:25

Nou mijn paard kan het wel aan hoor. Het gaat mij om het verschil in beoordeling. Wat bij de een een 8 is voor het ontspannen en in aanleuning gaande paard omdat je mooi lengte in de hals laat zien krijg je bij de ander in een vergelijkbare proef een 6 en dat moet niet kunnen. Ondanks de verbeter punten die je natuurlijk altijd houdt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:34

Tja... verschil in beoordelingen... tja het zijn mensen geen computers... en ook al is het dezelfde proef die ze zien.. dan nog zou er verschil tussen zitten. Twee punten verschil tussen juryleden in twee verschillende proeven op het zelfde onderdeel dat alleen voor jouw gevoel hetzelfde is gegaan is, tja dat lijkt me gewoon normaal verschil.
Dressuur is een jurysport, juryleden zijn mensen en ja daar zitten verschillen tussen... soms vervelend maar bijna altijd begrijpbaar.