Paardrijden en op kamers willen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kellykamal

Paardrijden en op kamers willen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 21:12

Hoi!

Mijn situatie is als volgt, ik studeer EN werk in Zwolle en mijn bijna mijn gehele vriendengroep woont in Zwolle. Mijn studie neemt zo'n 3 tot 5 dagen per week in beslag en als ik dagen vrij heb werk ik de hele dag in Zwolle. Ik blijf dan altijd in Zwolle middag en avondeten en ga vaak stappen en blijf dan slapen bij collega's. Hiernaast rijd ik ook nog paard. Op dit moment heb ik weinig tijd om mijn paard te rijden, de ene keer meer dan de andere keer (hij is minstens 3 keer per week sowieso onder het zadel).

Nu wil ik dus graag op kamers in Zwolle. Mijn reistijd bedraagt (inclusief fietsen en lopen) gemiddeld 1 uur en een kwartier. Dus ik ben zo'n tweeënhalf uur onderweg per dag.

Waar ik vooral tegenaan loop is dat de bus vanaf mijn dorp maar om het uur gaat, waardoor ik een half uur te vroeg of te laat op school kom, tenzij ik naar een ander dorp fiets en daar op de trein stap (wat 10 km fietsen is) en in het weekend en tijdens vakanties rijdt de bus niet, wanneer ik dus werk.

Een van de belangrijkste redenen dat ik op kamers wil is mijn thuissituatie, eigenlijk wil ik meer vrijheid.
Mijn ouders zijn ertegen dat ik op kamers ga omdat ik volgens hun moet sparen.
Het grootste probleem en eigenlijk dé reden dat ik nog thuis woon is omdat ik paard rijd. Mijn ouders willen mijn paard weg doen als ik op kamers ga. Terwijl het naar mijn mening makkelijker is om thuis te komen voor paardrijden dan steeds naar Zwolle te reizen om naar school en naar werk te gaan.

Mijn vraag is, wat zouden jullie doen? Wat is de beste oplossing? Mijn ouders een vergoeding bieden voor de stalling en het onderhoud van mijn paard of niet op kamers gaan? Stoppen met paardrijden is geen optie (:

plantje01

Re: Paardrijden en op kamers willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:13

Leaser zoeken misschien?

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:15

Wat ik in mijn omgeving zie is dat de mensen die op kamers zijn gaan wonen en thuis een paard hadden, hier toch minder tijd voor vrij maakten. Gewoon omdat je niet 'toch al naar huis gaat' maar er 'speciaal voor heen en weer moet', waardoor het een verplichting wordt voor je paard naar huis te gaan. Die hebben uiteindelijk allemaal hun paard verkocht, verleased oid.
Is het geen optie je paard dichterbij je nieuwe woonplaats te stallen?

kellykamal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 21:17

Nee ik heb m'n paard echt voor de sport, ik rij ook bij een vereniging. M'n ouders willen dat ik erop rijd en hebben liever geen anderen achter het huis, mijn paard staat achter het huis dus die kosten zijn echt niet te doen om hem te stallen in de buurt van Zwolle.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:19

Mijn vraag is eerst: wie betaalt je kamer?
Als je jezelf kan bekostigen dan zou ik nog eens rustig met je ouders praten dat je verantwoordelijk genoeg bent etc.
Moeten je ouders de kamer EN het paard betalen, dan lijkt het me een kwestie van: je kunt nou eenmaal niet alles hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:20

Eigenlijk wil je meer vrijheid zeg je. Wil je vrijheid of meer tijd?

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:21

Vervelend voor je...... Hoe oud ben je? Hoelang heb je jouw paard en wie zorgt dat die betaald wordt? Zelf heb ik de afspraak met mijn dochter dat ik er voor haar paard zal zijn alszij minder tijd zal hebben voor haar. Dat is een voorwaarde geweest bij de aanschaf. Ik doe dit met haar. Mojn dochter is 14 en het is niet logisch te denken dat als zij later op kamers gaat dat zij de volledige financielr zorg op zich kan nemen. Maar ja daar heb jij niets aan....

Mijn advies is ga in gesprek met je ouders, leg uit dat het voor jou tijd is op eigen benen te staan maar dat je hun hulp nog nodig hebt ten aanzien van je paard. Ze moeten toch geweten hebben dat dit er ooit aan zat te komen?
Veel sterkte in ieder geval.edit: ik plaats mijn bericht en hup al meerdere berichten , sommige vragen zijn dus niet meer relevant
Laatst bijgewerkt door Willl65 op 21-12-14 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:24

Willl65 schreef:
Vervelend voor je...... Hoe oud ben je? Hoelang heb je jouw paard en wie zorgt dat die betaald wordt? Zelf heb ik de afspraak met mijn dochter dat ik er voor haar paard zal zijn alszij minder tijd zal hebben voor haar. Dat is een voorwaarde geweest bij de aanschaf. Ik doe dit met haar. Mojn dochter is 14 en het is niet logisch te denken dat als zij op kamers gaat dat zij de volledige financielr zorg op zich kan nemen. Maar ja daar heb jij niets aan....

Mijn advies is ga in gesprek met je ouders, leg uit dat het voor jou tijd is op eigen benen te staan maar dat je hun hulp nog nodig hebt ten aanzien van je paard. Ze moeten toch geweten hebben dat dit er ooit aan zat te komen?
Veel sterkte in ieder geval.

In het profiel staat dat ts 18 is. Als ze nog bezig is met een opleiding en het voorrecht heeft om een paard te bezitten en daar wedstrijden op te mogen rijden, snap ik persoonlijk niet waarom er geklaagd wordt over meer vrijheid. Het leven is keuzes maken. Dus kijk even wat zwaarder weegt, je vrijheid of je paard.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:26

Cassidy schreef:
Willl65 schreef:
Vervelend voor je...... Hoe oud ben je? Hoelang heb je jouw paard en wie zorgt dat die betaald wordt? Zelf heb ik de afspraak met mijn dochter dat ik er voor haar paard zal zijn alszij minder tijd zal hebben voor haar. Dat is een voorwaarde geweest bij de aanschaf. Ik doe dit met haar. Mojn dochter is 14 en het is niet logisch te denken dat als zij op kamers gaat dat zij de volledige financielr zorg op zich kan nemen. Maar ja daar heb jij niets aan....

Veel sterkte in ieder geval.

In het profiel staat dat ts 18 is. Als ze nog bezig is met een opleiding en het voorrecht heeft om een paard te bezitten en daar wedstrijden op te mogen rijden, snap ik persoonlijk niet waarom er geklaagd wordt over meer vrijheid. Het leven is keuzes maken. Dus kijk even wat zwaarder weegt, je vrijheid of je paard.

Niet in profiel gekeken maar 18 jaar is een normale leeftijd los van je ouders te willen komen vind ik zelf.

tofferuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:27

Moeilijk, je wilt meer vrijheid, maar ook je paard niet opgeven. Het beste is denk ik een compromis te sluiten met je ouders.

kellykamal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 21:28

Ik ben 18, ik betaal de kamer en de rest van de kosten zelf. Paardrijden bekostigen mijn ouders. Ik wil meer vrijheid in de zin van, niet constant kritiek van mijn ouders over bepaalde dingen. Het loopt niet zo lekker thuis, mijn ouders hebben een erg sterke mening. Mijn idee is dat ik meer tijd over zal houden als ik niet steeds hoef te reizen en me dit meer innerlijke rust geeft. Mijn zusje heeft ook een eigen pony en mijn andere twee hebben zussen ook hun hobby's. Ik weet dat niet iedereen deze privileges heeft maar ik heb me altijd volop ingezet voor de sport dus ik zal mezelf niet snel verwend noemen in de zin van dat alles voor me wordt verzorgd.
Laatst bijgewerkt door kellykamal op 21-12-14 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:32

kellykamal schreef:
Ik ben 18, ik betaal de kamer en de rest van de kosten zelf. Paardrijden bekostigen mijn ouders. Ik wil meer vrijheid in de zin van, niet constant kritiek van mijn ouders over bepaalde dingen. Het loopt niet zo lekker thuis, mijn ouders hebben een erg sterke mening. Mijn idee is dat ik meer tijd over zal houden als ik niet steeds hoef te reizen en me dit meer innerlijke rust geeft. Mijn zusje heeft ook een eigen pony en mijn andere twee zussen ook. Ik heb me altijd volop ingezet voor de sport dus ik zal mezelf niet snel verwend noemen in de zin van dat alles voor me wordt verzorgd.

Ik begrijp je. Het is heel normaal dat je je eigen ruimte zoekt. Ik hoop dat je eruit komt met je ouders.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:33

Wil je loskomen van je ouders, dan verkoop het paard.
Persoonlijk blijf ik vinden dat je ontzettend bevoorrecht bent dat je een paard hebt gekregen dat je ouders voor je betalen, en vind het niet meer dan normaal dat je dan ook je stinkende best doet.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:40

Cassidy schreef:
Persoonlijk blijf ik vinden dat je ontzettend bevoorrecht bent dat je een paard hebt gekregen dat je ouders voor je betalen, en vind het niet meer dan normaal dat je dan ook je stinkende best doet.

Hier verschillen wij van mening. Als je als ouder zijnde instemd met een paard ben je in mijn ogen medeverantwoordelijk. Je kunt niet verwachten dat je kimd bij volwassen leeftijd bij je blijft.
Je weet van tevoren dat het paard veel ouder wordt.

Ze is wel bevoorrecht maar wat is redelijk qua leeftijd te verwachten dat ze financieel stabiel genoeg is het paard zelf te kunnen betalen qua stalling en overige kosten?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:43

Dat is de reden waarom ik nooit op kamers ben gegaan, een eigen paard. Net wat hier gezegd wordt paard hebben.is een voorrecht en al helemaal een paard baar huis. Grote kans dat het toch of of wordt ipv en en. Tenzij je op redelijk termijn klaar bent met je opleiding of een goed verdienende bijbaan hebt. Dan zou je hem kunnen verplaatsen,

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:44

Dat ligt er volledig aan wat er afgesproken is. Als de ouders hebben aangegeven dat ze een paard mag zolang ze nog thuis is, dan is dat zo.
Als er nooit echt iets afgesproken is dan wordt het tijd voor een goed volwassen gesprek.
Maar als je je los wilt maken van je ouders en moet er daarna alsnog 5x per week heen, dan zal er praktisch gezien weinig veranderen behalve een ander bed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:45

Willl65 schreef:
Cassidy schreef:

Hier verschillen wij van mening. Als je als ouder zijnde instemd met een paard ben je in mijn ogen medeverantwoordelijk. Je kunt niet verwachten dat je kimd bij volwassen leeftijd bij je blijft.
Je weet van tevoren dat het paard veel ouder wordt.

Ze is wel bevoorrecht maar wat is redelijk qua leeftijd te verwachten dat ze financieel stabiel genoeg is het paard zelf te kunnen betalen qua stalling??

Niet iedereen koopt een paard voor het leven, en dat hoeft gelukkig ook niet. Als de ouder instemt met het aankopen van en dier, en als er dan om een of andere reden niet meer voor gezorgd kan worden of het dier niet meer geschikt is voor het gebruik waar het voor is aangeschaft, dan kan en mag het gewoon verkocht worden hoor. Dus wat dat betreft geef ik de ouders gewoon gelijk. Op leeftijd van 18 het huis uit willen vind ik puberreactie, als ze dat zelf bekostigd helemaal goed, maar als konsekwentie dan wel het paard weggaat, dan leer te leven met de konsekwentie van je wens/reactie.

En wat het zelf bekostigen van al je wensen: dat is echt niet leeftijdsgebonden. Ook ouderen gaan keuzes moeten maken....

kellykamal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 21:55

Cassidy schreef:
Niet iedereen koopt een paard voor het leven, en dat hoeft gelukkig ook niet. Als de ouder instemd met het aankopen van en dier, en als er dan om een of andere reden niet meer voor gezorgd kan worden of het dier niet meer geschikt is voor het gebruik waar het voor is aangeschaft, dan kan en mag het gewoon verkocht worden hoor. Dus wat dat betreft geef ik de ouders gewoon gelijk. Op leeftijd van 18 het huis uit willen vind ik puberreactie, als ze dat zelf bekostigd helemaal goed, maar als konsekwentie dan wel het paard weggaat, dan leer te leven met de konsekwentie van je wens/reactie.

En wat het zelf bekostigen van al je wensen: dat is echt niet leeftijdsgebonden. Ook ouderen gaan keuzes moeten maken....

Sorry, even voor de duidelijkheid dat ik niet op kamers ga om een puberreactie. Het is puur voor mijn eigen innerlijke rust. Ik studeer anderhalf jaar en werk al meer dan een half jaar in Zwolle. Met mijn ouders heb ik nooit veel problemen gehad. Thuis is er gewoon weinig rust en érg veel stress. Ik zit al een hele tijd tegen het op kamers gaan aan te hikken en heb dit ook met mijn ouders besproken, deze week gaven ze aan dat paardrijden er voor mij dan af gaat. Al heb ik een klein vermoeden dat dit voornamelijk zo is omdat ze niet willen dat ik op kamers ga. En ik ben van plan gewoon paard te blijven rijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:57

Hoe vaak zou je practisch gezien dan naar huis gaan om te rijden?
En redt je het dan nog daarna om weer thuis (op je kamer) te komen met het OV?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:57

Dus de vraag is: laat je je chanteren door je ouders of druk je je eigen zin door?
Gewoon paard blijven rijden kan hoor. Als je ouders je paard verkopen (mochten ze daartoe overgaan) valt er altijd wel een bijrijdpaard te vinden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:58

Lastige situatie. Als je op kamers gaat verandert waarschijnlijk ook je studiebeurs van thuiswonend naar uitwonend. Dat zal het financieel iets makkelijker maken. Maar zoals AnneJ terecht zegt, de belangrijkste reden om dan nog naar je ouderlijk huis te gaan is het paard. Als de verstandhouding tussen jouw en je ouders slechter wordt door je besluit om op kamers te gaan wonen zou dat kunnen leiden tot; het paard is de enige reden om nog naar huis gaan. Hoe enthousiast ga je dan nog richting ouderlijk huis?

Als ik het goed lees is één van de knelpunten het vervoer tussen wonen (thuis) en studeren/werken (Zwolle). Met een brommer zijn die 10 km naar het treinstation al een stuk sneller te doen. Welke andere alternatieven zijn er mogelijk? Één keer in de week bij een vriendin in Zwolle overnachten? Één meerdere dagen met iemand carpoolen die ook in Z studeert of werkt?

Succes in elk geval met zoeken naar een oplossing die voor iedereen acceptabel is :)

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:59

Nou ja dan zal ik wel een mietje zijn. Als zij straks op zichzelf woont leert ze genoeg levenslessen. Haar paard afnemen (je blijft thiis wonen anders....) voegt wat mij betreft niets toe.
Toegegeven, toen wij instemde met aankoop paard stonden wij dus wel stil bij hoe verder als....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:02

Dat is heel goed dat je daar bij stilstaat, want menigeen doet dat niet. Maar je kunt niet in de toekomst kijken en niemand weet wat het leven voor hem in petto heeft. Als de noodzaak zich voordoet dat je moet of wilt verkopen om wat voor reden ook, dan kan dat gelukkig gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:03

Sizzle schreef:
Hoe vaak zou je practisch gezien dan naar huis gaan om te rijden?
En redt je het dan nog daarna om weer thuis (op je kamer) te komen met het OV?

Dat is dus ook het eerste wat ik me afvraag; innerlijke rust komt echt niet de kop opzetten op het moment dat je een eigen kamertje hebt; ik denk dat dan de stress pas begint.

Is het een idee om misschien werk te zoeken in de buurt van je ouderlijk huis zodat je iig in vakanties e.d. niet dat stuk naar Zwolle moet? Of het paard mee te nemen naar Zwolle? Als je ouders aangeven dat je paard verkocht wordt wanneer jij definitief naar Zwolle verhuist, lijkt het me dat je daar toch echt weinig aan kunt doen als dat afspraken zijn die al gemaakt zijn..

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:14

Cassidy schreef:
Dat is heel goed dat je daar bij stilstaat, want menigeen doet dat niet. Maar je kunt niet in de toekomst kijken en niemand weet wat het leven voor hem in petto heeft. Als de noodzaak zich voordoet dat je moet of wilt verkopen om wat voor reden ook, dan kan dat gelukkig gewoon.

Je hebt gelijk Maar dat is nu toch niet aan de orde?