Over wedstrijdkleding

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dolando

Over wedstrijdkleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 10:50

Hallo,

Over een aantal maanden rij ik mijn eerste wedstrijd en ik ben nu dus op zoek naar dingen om aan te trekken. Aangezien ik de standaard colbertjes een beetje saai vind dacht ik eraan om een blazer als op de foto te bestellen en dat zelf te pimpen met bijvoorbeeld gouden kettingkjes rond de zakken (net als op de laarzen en cap). De meeste blazers die me leuk lijken hebben 1 knoop. Ik vroeg me dus af of jasjes met 1 knoop toegestaan waren en of je uberhaupt jasjes mag dragen die niet specifiek als rijjasjes worden verkocht. Zijn er hiernaast nog regels over versieringen, bijvoorbeeld over de kettingkjes?

Hetzelfde met de laarzen, ik heb op het moment alleen oude versleten jodhpurs en kan op het moment geen nieuwe dure rijlaarzen betalen. Er zijn wel goedkopere laarzen die zijn geinspireerd door rijlaarzen en hebben dus ook een hak. De versieringen leken me ook een leuk idee, dus hoor ik graag of het toegestaan is laarzen te dragen die niet specifiek voor rijden bedoeld zijn en of de kettingkjes mogen.

Dankjewel!

Dolando

Re: Over wedstrijdkleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 10:55

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:57

Over het rijjasje weet ik niet dat staat vast wel op de site van de knhs maar die laarzen lijken me niet erg veilig om mee te rijden.

Edit: je kunt de wedstrijdkleding ook tweedehands kopen, is dat niet te betalen voor je? Mijn Pikeurjasje was maar €15,-.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:08

Die laarzen lijken mij ook niet verstandig.
En denk ook niet dat het mag.
Zulke laarzen zijn zonder versiering al te koop vanaf +/- 15 euro nieuw, en 2de hands nog goedkoper.
Een rijjasje moet een minimaal aantal knopen hebben, geen idee hoeveel precies maar dit is terug te vinden bij de KNHS volgens mij.
En anders even het topic opzoeken waar mensen wedstrijdkleding pimpen.
Die weten het vast wel.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:14

Staat niks in over knopen, heb het even opgezocht..
Maar die laarzen zou ik niet doen.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:18

Die knopen zijn niet verplicht, een rits mag ook. Het jasje wat je laat zien valt aan de onderkant ver open, betekent dus dat je shirt in je broek gaat en een zwarte riem erbij hoort. Ikzelf zou dit jasje niet nemen daardoor.
Die laarzen zou ik echt niet doen. Het lijkt mij ook dat die ketting als versiering niet is toegestaan.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:25

die eerste laarzen zijn geen rijlaarzen.. het tweede paar niet mee rijden, de kettinkjes gaan tegen je paard aan en denk dat dat dit fijn is voor hem/haar.. deze rijlaarzen worden verkocht als modeproduct om op te lopen.. niet om mee paard te rijden. dezelfde soort laarzen maar dan zonder versiering zijn 15 euro bij de ruitersportzaak en wel gemaakt om mee te rijden.'

het jasje lijkt me niet handig, je plastron gaat er makkelijk uit en mocht de knoop knappen kan je niet goed doorrrijden omdat je jasje open is.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:39

Ess_Ramona schreef:
Staat niks in over knopen, heb het even opgezocht..
Maar die laarzen zou ik niet doen.

Mijn fout dan :o

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:42

Die tweede laarzen sowieso niet doen, die ketting gaat lekker tegen je paard aan schuren lijkt me. :=

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:45

Ik vind het eigenlijk sowieso maf om in zo iets te starten.. Denk dat je erg lage punten scoort op verzorging. Aangezien je voor de jury dan in normale kleding komt... :=

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:06

kwii schreef:
Ik vind het eigenlijk sowieso maf om in zo iets te starten.. Denk dat je erg lage punten scoort op verzorging. Aangezien je voor de jury dan in normale kleding komt... :=

jep.. iemand die ik kende had een normaal colbertje en supertrash laarzen (alleen met zo'n supertrash logo) en een jeans rijbroek omdat ze niks anders had en die kreeg een 5 omdat ze in "Normale" kleding kwam

Pippavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:16

Wat voor wedstrijd ga je rijden? Laarzen moeten gewoon rijlaarzen zijn dat is belangrijk en een jasje kun je voor €10 op bokt vinden en eventueel oppimpen.

Dolando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 17:12

Bedankt voor jullie tips! Ja, ik snapte natuurlijk wel dat de exacte laarzen op de foto's niet handig zouden zijn aangezien de kettingkjes ook aan de binnenkant zaten, maar ik bedoelde het als voorbeeld. Het is een dressuurwedstrijd, Pippavd!

June2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 17:23

Is op wedstrijd gaan leuk

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 17:24

Ik zou gewoon een jasje scoren op marktplaats/boktmarkt en deze zelf pimpen met kettingen enz.
Laarzen gewoon voor goede laarzen gaan. Van die rubberen heb je al voor 15 eu soms heb je al synthetisch leer voor 50 euro. Kijk eens op marktplaats vaak bieden ze daar ook laarzen aan voor een klein bedrag en dan is er enkel wat poetswerk aan.
Als je deze pimpt met diamantjes heb je een leuke outfit die is toegestaan voor de jury

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 17:25

die laarzen zoiezo niet en je moet qua schoeisel en cap gewone dingen hebben zonder frutseltjes en slingertjes.
het jasje kan zo ben ik laatst ook gestart alleen even de plastron vastspelden anders valt ie eruit :j
maar doe maar gewone rijlaarzen kijk eens bij rupa sports die heeft ook al een paar keer gereageert.
die hebben in de winkel vast nog wel wat normaals staan.
http://www.rupa-sports.com/epages/00128 ... ts/WH-2029 dit zijn normale laarzen voor niet heel veel geld

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 17:26

June2 schreef:
Is op wedstrijd gaan leuk

op wedstrijd gaan kan heel leuk, zijn maar soms :r

June2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 17:30

Waarom niet

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 17:30

June2 schreef:
Waarom niet

als secretariaat gezien of als deelnemer?

June2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 17:31

Als deelnemer

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 17:33

Ik neem aan dat het gaat om een onderlinge wedstrijd of een FNRS wedstrijd?
In dat laatste geval heb je gewoon kledingvoorschriften waar je je aan moet houden. Bij een onderlinge wedstrijd heb je vaak gewoon voor KNHS voorschriften, die iets strenger zijn dan de FNRS volgens mij? Oneven aantal knopen (of is dat niet meer zo?), dressuurblouse of verplicht een plastron etc.

TS, ik wilde eerste zeggen dat het Harry's Horse Saint Tropez jasje wel een goedkoop (80 euro) jasje is om te pimpen, maar ik geloof dat het meer aan te raden is om gewoon een volledig tweedehands set te halen! Hoeft zeker niet duur te zijn. Ik weet niet in welke regio je zit, maar ik zie op FB regelmatig iemand in de omgeving van Winschoten spullen aanbieden (klein winkeltje) met tweedehands ruiterkleding, ook wedstrijdkleding! Denk dat dat wel een goede optie is voor jou!
Als je je versleten jodhpurs kan oppoetsen mag je ook vast wel met nette chaps rijden.

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 17:45

je kan toch ook eerst iets huren?

drenterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 17:54

Op mijn FNRS manege mag je qua jasjes dragen wat je wilt.
Maar hoe hoger je komt hoe meer het gewaardeerd wordt als je gewoon een rijjasje hebt.
Je krijgt heus geen onvoldoende als er geen tierelantijntjes aan je jasje hangen..
Ik krijg vaak een 8 voor m'n eigen verzorging met een simpel zwart rijjasje ;)
Die zijn voor weinig geld te halen op marktplaats of boktmarkt, daar staan vaak nog keurige 2ehands jasjes hoor!
Als je liever voor nieuw gaat zijn er zat setjes te vinden voor +- €60 met een jasje, witte rijbroek, sokken, plastron.. Rij 2x per maand al 2 jaar met zo'n setje met heek veel plezier! :D ik raad je zeker een echt rijjasje aan maar als je gewoon onderlinge of FNRS proeven rijdt zal het niet verboden zijn. Anders even op de manege navragen.

En die rijlaarzen zijn niet veilig.. Je kan net zo goed met je reguliere rijlaarzen naar wedstrijd. Bij onderlinge en FNRS proeven mag je ook gewoon starten met rubberen paardrijlaarzen of plastice chaps.

Als je wedstrijdkleren te duur vindt kun je ook de kosten met een vriendin delen en dan samen met de spullen doen. (Natuurlijk moet je wel in een andere klasse rijden dan en dezelfde maat hebben..)
Maar dat heb ik ook een poosje gedaan! Of vraag een wedstrijdsetje voor je verjaardag ofzo.. Jammergenoeg is kerst net geweest :P

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:02

Wordt hier paar keer gezegd dat een rijjasje nodig is... maar een eenvoudig zwart colbertje is bijna niet van rijjasje te onderscheiden ... ik heb meerdere wedstrijden met gewoon zwart colbertje gereden want dat had ik nog in mijn kast hangen, nooit opmerkingen over gehad. Wel eens de knopen veranderd in mooie zilverkleurige maar dat is het enige. Dus oud colbertje die beetje netjes zit is ook te doen.

Zou juist niet teveel pimpen.. gewoon netjes en niet teveel gedoe wat er uiteindelijk meestal goedkoop uitziet.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:13

Even inhaken op dit, wat oudere topic.
Ik ga binnenkort weer wedstrijden rijden, voorlopig starten in de F3 maar wie weet ;)
En, misschien overdreven maar goed, nu heb ik dus een wedstrijdsetje aangeschaft.
Witte broek, licht grijs jasje van harry's horse maar een donkerblauw wedstrijdshirt met wit kraagje en zwart/grijze bloemen op de borst, van imperial riding "lou lou" .
Ik kan hier toch mee starten zonder plastron?
Ik heb namelijk wel plastrons geprobeerd maar ik wordt daar aardig kriegel van. Ik veel gewoon geen strakke dingen om mijn nek, niet eens een coltrui ofzo.